Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-09 06:55
Mijn vraag

Sinds een aantal dagen wil Windows 10 middels een CIFS/SMB share geen verbinding meer maken met mijn NAS. Hierbij krijg ik verschillende meldingen dat de gebruikersnaam/wachtwoord onjuist zou zijn.

Relevante software en hardware die ik gebruik

DNS-320L van D-Link en Windows 10

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Netwerk shares gereset vanuit het portal van de DNS-320L, CIFS uitschakelen/inschakelen in W10.
Credential Manager de accounts voor toegang tot de NAS verwijderd en opnieuw aangemeld.

Na verwijderen van de accounts uit Windows 10 en het verwijderen van de netwerkshare in Windows 10, kan ik deze opnieuw toevoegen. Ik log in met de aangemaakte user accounts en het kan zijn dat deze 1 a 2 keer wel werkt.
In de logs van de NAS kan ik dan zien dat ik verbinding maak met Volume_1 als user M*********
Start ik de computer vervolgens opnieuw op, probeer ik weer verbinding te maken, dan krijg ik de foutmelding dat of de gebruikersnaam/wachtwoord onjuist is, of dat ik mogelijk niet de juiste machtigingen heb voor de server.
Ga ik vervolgens e.e.a. na in de logs, dan zie ik dat Windows de netwerkshare probeert te benaderen met mijn Live account, dus M********@live.nl
Dat is heel erg vreemd, aangezien er nergens(voor zover voor mij zchtbaar) deze credentials gestored zijn.
Als ik opnieuw verbinding probeer te maken met andere credentials, dan geeft deze ook gewoon mijn reguliere aanmeldnaam aan, en niet de @live.nl account.

Ik heb in het register zitten spitten, maar dan ontdek ik niks geks.
Wat gaat er hier verkeerd?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01:18

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Heeft dat niet te maken met SMB1.0 support wat een poos geleden uitgeschakeld of standaard uitgeschakeld is/wordt in Windows 10? Kijk even naar onderstaande links:

https://www.google.nl/sea...2d3cy13aXo&sclient=psy-ab

of bijvoorbeeld: https://computertotaal.nl...-weer-toegang-tot-je-nas/

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
_Dune_ schreef op zondag 17 januari 2021 @ 17:24:
Heeft dat niet te maken met SMB1.0 support wat een poos geleden uitgeschakeld of standaard uitgeschakeld is/wordt in Windows 10? Kijk even naar onderstaande links:

https://www.google.nl/sea...2d3cy13aXo&sclient=psy-ab

of bijvoorbeeld: https://computertotaal.nl...-weer-toegang-tot-je-nas/
Excuus, helemaal vergeten te melden, maar CIFS client/SMB1 staat ingeschakeld in Windows 10.
Dat maakt het des te vreemder... 😛

Edit: net de Nas een harde reset gegeven en dat maakt helaas ook geen verschil. Blijf tegen hetzelfde probleem aan lopen.

[ Voor 6% gewijzigd door MartijnAbel op 17-01-2021 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:58
Je leest niet wat @_Dune_ schrijft.

Windows 10 heeft een tijdje terug smb1 uitgeschakeld en wil alleen nog connecten met smb2 of hoger.
Die antieke DNS-320L kan alleen smb1 aan (CIFS = SMB)

Je kunt smb1 in windows weer aanzetten via "Turn windows features on", maar het is door microsoft uitgezet omdat het niet meer ondersteund en van security fixes wordt voorzien.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
Ben(V) schreef op zondag 17 januari 2021 @ 20:13:
Je leest niet wat @_Dune_ schrijft.

Windows 10 heeft een tijdje terug smb1 uitgeschakeld en wil alleen nog connecten met smb2 of hoger.
Die antieke DNS-320L kan alleen smb1 aan (CIFS = SMB)

Je kunt smb1 in windows weer aanzetten via "Turn windows features on", maar het is door microsoft uitgezet omdat het niet meer ondersteund en van security fixes wordt voorzien.
Ik lees exact wat Dune zegt en ik reageer daar op door te zeggen dat ik vergeten ben te melden dat ik dat al aan heb staan.
SMB1/CIFS staat dus in W10 gewoon ingeschakeld. Dit uitschakelen en opnieuw inschakelen heeft ook niet het gewenste effect

[ Voor 9% gewijzigd door MartijnAbel op 18-01-2021 06:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Je leest nog steeds niet.

Het het niet om het in of uitschakelen van smb.
Windows ondersteund twee versies van smb namelijk smb2 en smb3.
Die Nas van je werkt alleen met smb1 en dat heeft Microsoft recentelijk uitgezet.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
Ben(V) schreef op zondag 17 januari 2021 @ 22:44:
Je leest nog steeds niet.

Het het niet om het in of uitschakelen van smb.
Windows ondersteund twee versies van smb namelijk smb2 en smb3.
Die Nas van je werkt alleen met smb1 en dat heeft Microsoft recentelijk uitgezet.
SMB v1 is gewoon in te schakelen, dus ik snap het probleem niet helemaal wat je aangeeft.
Doe me anders eens een link van het recentelijk uitzetten? Je doet namelijk voor komen of is het helemaal niet meer in te schakelen/te gebruiken.

Ik heb SMB v1 gewoon ingeschakeld, dus de nas is gewoon benaderbaar.
SMB v1 is idd by default uitgeschakeld, maar is gewoon in te schakelen wat hier ook gedaan is.
Ik ben bang dat jij niet helemaal goed leest ;)
En anders mag jij mij uitleggen wat je niet begrijpt aan mijn uitleg.
Het gaat namelijk helemaal niet om wel of niet SMB v1/CIFS 1.0 in of uitschakelen, maar het rare connection probleem wat ik beschrijf nl Windows die wil connecten met mijn share middels een @live.com account.

[ Voor 8% gewijzigd door MartijnAbel op 17-01-2021 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Je schrijft zelf over in of uitschakelen van smb en over smb1 dat is nogal een verschil.
En uiteraard probeert windows in te loggen met hetzelfde account als waarmee je in Windows bent ingelogd.

Je kunt dit verder regelen in de credential manager van windows.

[ Voor 49% gewijzigd door Ben(V) op 17-01-2021 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
Ben(V) schreef op zondag 17 januari 2021 @ 22:55:
Je schrijft zelf over in of uitschakelen van smb en over smb1 dat is nogal een verschil.
Ik had daarin wat duidelijker mogen zijn, maar ik had de verwachting dat men hier wel in de gaten zou hebben dat het om SMB1 gaat, aangezien 2 & 3 standaard ingeschakeld staan ;)
Daat hoef ik niks voor aan te zetten tenminste.
Maar geen punt, het is nu duidelijk, dankje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
zie mijn aanpassing in m'n vorige post en uiteraard kun je smb best in z'n geheel uit of aanzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
Ben(V) schreef op zondag 17 januari 2021 @ 22:55:
En uiteraard probeert windows in te loggen met hetzelfde account als waarmee je in Windows bent ingelogd.

Je kunt dit verder regelen in de credential manager van windows.
Uiteraard probeert windows dit? Explain more please? Aangezien dit nog nooit zo is geweest. In de credential manager staan de inloggegevens juist, namelijk hetzelfde als de user account die ik aanmaak in het portaal van de Nas.
Nergens staat mijn live account als inlog credentials voor mijn NAS, dat is juist het probleem waar ik tegenaan loop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Kan ook een kwestie zijn dat met de andere credentials het niet lukt en dat windows het ook met z'n eigen credentials probeert, maar ik denk eerder dat de credentials niet meer passen.
Als windows geen juiste credentials heeft zal hij het met z'n eigen username/password proberen.

Andere naam of ander ipadres misschien van die Nas.

Gooi de credentials weg en maak nieuwe aan.

[ Voor 17% gewijzigd door Ben(V) op 17-01-2021 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
Ben(V) schreef op zondag 17 januari 2021 @ 23:19:
Kan ook een kwestie zijn dat met de andere credentials het niet lukt en dat windows het ook met z'n eigen credentials probeert, maar ik denk eerder dat de credentials niet meer passen.
Andere naam of ander ipadres misschien.

Gooi de credentials weg en maak nieuwe aan.
In de logs zie ik niet terug dat met de juiste credentials niet lukt. Dat word niet eens geprobeerd. De @live.com is het eerste wat windows probeerd en daar blijft het dan ook bij.

Zoals te lezen is in de openingspost heb ik al meermaals geprobeerd wat jij aangeeft en dat dat ook geen soelaas bied.

Nas heeft een vast gereserveerd IP en heeft dat sinds altijd al. Is ook niet veranderd.

[ Voor 6% gewijzigd door MartijnAbel op 17-01-2021 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Als je gewoon in de explorer //Nas invoert krijg je dan de vraag of je username/password wlt ingeven of gaat hij het dan meteen proberen.

Waarbij Nas vervangen moet worden door de naam van je nas of zijn ipadres

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
Dan komt er een popup dat ik in moet loggen. Dat is ansich al vreemd aangezien de credentials opgeslagen zijn.
Als username staat er dan "martijnabel" en wachtwoord wil hij dan dat ik invul omdat hij denkt dat de credentials fout zijn.
Kijk ik dan in de logs dan staat er dat Windows de nas probeert de benaderen met user account: m********@live.nl terwijl in het scherm van windows als gebruikersnaam martijnabel staat.

Het lijkt dus of zweeft er ergens iets rond(een credential of setting) die dat anders doet dan dat hij laat zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:49

nelizmastr

Goed wies kapot

En als je bij je credentials een domein meegeeft?

Bijv. NAS\martijnabel waar NAS de hostnaam van je NAS is.

Hiermee omzeil je het microsoft account.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
nelizmastr schreef op maandag 18 januari 2021 @ 06:49:

Ga ik straks eens proberen, kijken wat er dan naar voren komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
is die user martijnabel wel aangemaakt op die Nas en heeft die ook rechten op die share die je wilt koppelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
Ben(V) schreef op maandag 18 januari 2021 @ 18:20:
is die user martijnabel wel aangemaakt op die Nas en heeft die ook rechten op die share die je wilt koppelen?
Zekers, User aangemaakt, staat netjes in de lijst en heeft op beide shares read/write toegang

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Als je die koppeling probeert te maken en je geeft die username en bijbehorende password in dan zal windows echt wel met deze combi proberen te connecten.

Heb je de Windows firewall correct geconfigureerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
Ben(V) schreef op maandag 18 januari 2021 @ 18:30:
Als je die koppeling probeert te maken en je geeft die username en bijbehorende password in dan zal windows echt wel met deze combi proberen te connecten.

Heb je de Windows firewall correct geconfigureerd?
Niet om heel kinderachtig te doen hoor, maar dat is dus echt niet zo. Ik maak namelijk niet dit topic aan voor jan met de korte achternaam ;)
Als ik deze gegevens ingeef, probeerd Windows dus te connecten met mijn live adres ipv de gebruikersnaam, terwijl Windows dus wel de juiste gebruikersnaam weergeeft

Firewall staat overigens goed ingesteld

[ Voor 15% gewijzigd door MartijnAbel op 18-01-2021 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Zoals ik al zei probeert Windows het nogmaals met die credentials als het mislukt, maar als je het allemaal zo goed weet zou ik zeggen bel Microsoft helpdesk om te vragen waarom Windows het verkeerd doet.
Succes er verder mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
Ben(V) schreef op maandag 18 januari 2021 @ 19:03:
Zoals ik al zei probeert Windows het nogmaals met die credentials als het mislukt, maar als je het allemaal zo goed weet zou ik zeggen bel Microsoft helpdesk om te vragen waarom Windows het verkeerd doet.
Succes er verder mee.
Volgens mij is het nergens voor nodig om op deze manier de aanval te kiezen toch?
Ik leg het je uit zoals het is. Als jij dan denkt het beter te weten vind ik dat nogal vreemd en tevens onnodig.

EDIT:

In de Credential Manager alles wat te maken zou kunnen hebben met mijn @live.nl account verwijderd en warempel, de shares werken weer.
Even later zie ik deze credentials weer terugkomen, maar tot dusver werkt het zoals het hoort te werken.
Nu even aan aantal keren aanzien en dan hopen dat het blijft werken.

EDIT2: Jammer maar helaas...
2x opnieuw opstarten en het is helaas wederom mis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wb1sgZ0FZ8ewraYAL_YCamdgxYs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EPVwLrbW8ouUhCkWpARzRLoG.jpg?f=fotoalbum_large
nelizmastr schreef op maandag 18 januari 2021 @ 06:49:

Helaas, heeft ook niet het gewenste effect. Als ik dat doe, dan wil Windows nog steeds de share benaderen middels mijn live account.

[ Voor 59% gewijzigd door MartijnAbel op 18-01-2021 20:30 ]

Pagina: 1