Hotelschakelaar aansluiten wissel werkt niet

Pagina: 1
Acties:

• intered15
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 09-12 07:38
Op de eerste verdieping hangt een lamp die zowel beneden als boven aan en uitgeschakeld kan worden. Echter als je de lamp beneden aan zet een boven uit zet, kan je de lamp beneden niet meer aanzetten tenzij je de lamp boven aanzet en beneden weer uitzet. Ik ben bezig geweest met de bekabeling, maar zover mijn kennis gaat lijkt dat goed te zitten.

De bruine draad is de hoofdstroom en als je die aansluit en schakelaar omzet, dan zitten op beide zwarte kabels spanning.

Mijn gevoel zegt dat het verkeerde schakelaars zijn voor wat ik wil? Boven en beneden afzonderlijk van elkaar het licht bedienen. Of kan ik nog iets doen & heb ik het verkeerd aansluiten?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A9x3mQ_7H7C2MvUii6iADuAWLGk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aJPgYecknKmDje1b30OpJt2Z.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4rtbXRy_Y16dsWpA_f4JUYQEkl8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5PcSj1QLqUAlFBpgC0D6Q7ec.jpg?f=fotoalbum_large

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-12 16:44
volgens mij mis je op de onderste foto een schakeldraad , die twee zwarte van beneden moeten naar boven gaan , en dan met een schakeldraad naar de lamp die je wil schakelen . schakelaars moeten allebei van type wissel zijn .

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-12 23:00

Kraz

Saving the world

Je mist idd een draad.

Afbeeldingslocatie: https://media.natuurkunde.nl/content_files/files/7951/original/wisselschakeling.gif

[ Voor 8% gewijzigd door Kraz op 17-01-2021 15:10 ]

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:30
Volgens het schema op de schakelaars zijn het wel wisselschakelaars, dus dat is in orde.
Op het bovenste plaatje moet je bruin verwisselen met de linker zwarte.
Op het onderste plaatje moet de onder-linkse zwarte draad naar de lamp. De overige zwarte draden gaan van schakelaar naar schakelaar.
Je mist geen draad want aan elke schakelaar zitten 3 draden.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• intered15
Het is idd lastig te zien, maar Op de onderste foto zijn 3 draden,1 voor de lamp en twee daaronder een schakeldraad.

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-12 16:44
Zie schema van kraz, waarschijnlijk dan draad onder het verkeerde contact . Lastig te zien op de onderste foto dat er wel drie draden zitten

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:35

DukeBox

loves wheat smoothies

Links onder moet de bij de ene de fase en bij de andere de schakeldraad naar de lamp, dat zit bij de bovenste al niet goed.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
intered15 schreef op zondag 17 januari 2021 @ 15:01:
Op de eerste verdieping hangt een lamp die zowel beneden als boven aan en uitgeschakeld kan worden. Echter als je de lamp beneden aan zet een boven uit zet, kan je de lamp beneden niet meer aanzetten tenzij je de lamp boven aanzet en beneden weer uitzet. Ik ben bezig geweest met de bekabeling, maar zover mijn kennis gaat lijkt dat goed te zitten.

De bruine draad is de hoofdstroom en als je die aansluit en schakelaar omzet, dan zitten op beide zwarte kabels spanning.

Mijn gevoel zegt dat het verkeerde schakelaars zijn voor wat ik wil? Boven en beneden afzonderlijk van elkaar het licht bedienen. Of kan ik nog iets doen & heb ik het verkeerd aansluiten?[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zat het altijd al zo of werkte het eerst, heb je het losgehaald en krijg je het nu niet goed?

• intered15
JukeboxBill schreef op zondag 17 januari 2021 @ 15:12:
Volgens het schema op de schakelaars zijn het wel wisselschakelaars, dus dat is in orde.
Op het bovenste plaatje moet je bruin verwisselen met de linker zwarte.
Op het onderste plaatje moet de onder-linkse zwarte draad naar de lamp. De overige zwarte draden gaan van schakelaar naar schakelaar.
Je mist geen draad want aan elke schakelaar zitten 3 draden.
Bedankt voor de reacties, het werkt nu! _/-\o_
Pagina: 1