Geluid wel via arc en beeld apart via hdmi

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwinnaar
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 24-01-2021
Hallo forumleden.

De volgende onderdelen aanwezig:

-Receiver is een Onkyo tx nr 626.

-Televisie is een Samsung UE 40 NU 7199, een UHD televisie.

-Satellietontvanger is een Vu Uno 4K se.

-Een Playstation 4 Pro geschikt voor 4K.

De satellietontvanger en Ps4 aangesloten op hdmi 1 en hdmi 2 op de televisie.

Hdmi 3 (ARC) aangesloten op tv richting Onkyo.

Onkyo:

-hdmi cec op on
-tv out op on
-arc op auto
-monitor op main
-resolutie op 4K

Televisie:

-anynet (hdmi cec op aan).
-hdmi uhd color op de poorten hdmi 1, 2 en 3 aan.
-geluidsuitvoer op ontvanger (hdmi).

Ik ging aanvankelijk de PS4 en Satellietontvanger op de Onkyo aansluiten. Er ging dus 1 kabel naar de Samsung arc aansluiting vanaf de Onkyo arc aansluiting.

De satellietontvanger gaf enkel geluid af, geen beeld op de Samsung, de PS4 gaf beeld en geluid maar beeld ging niet hoger dan 1080P.

Het 1 en ander uitgeprobeerd, afkoppelen en stroomloos stellen apparatuur, opnieuw aansluiten enz. Menu instellingen enz.
Geen effect.

Toen de randapparatuur apart aangesloten op hdmi 1 en hdmi 2 van de televisie en de arc aansluiting in tact gehouden.

Mijn verbazing was dat de PS4 nu wel volle bak uhd afgeeft, de tv prima beeld geeft (ook aantal 4k kanalen) en het geluid via de Onkyo ook perfect is, het arc logo brand in het display van de Onkyo en het schakelt ook keurig naar de diverse geluidsnormen.

Het nadeel op het moment is dat ik met de afstandsbediening apart moet schakelen en de het geluid niet synchroon loopt met de lippen :( , de voordelen zijn optimaal geluid en beeld..

De vraag: hoe kan dit, wat zie ik over het hoofd, is het technisch te verklaren?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:19
Ik schat dat je Onkyo geen 4K aankan. Dus dan houd dat op. Je hebt vast een optie voor lipsync waar je het geluid synchroon met je beeld kan krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02:04

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Die receiver kan ook geen HDR. Dus alles op je tv aansluiten is de enige goede route.
Lipsync issues los je doorgaans op met settings in tv en/of receiver.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwinnaar
De Onkyo kan wel degelijk 4K aan. Het is raar dat de PS4 wel beeld en geluid geeft (in max. 1080P....ook weer zoiets) en de satellietontvanger enkel geluid. Mijn vorige satellietontvanger gaf wel beeld en geluid overigens.
Op het moment is alles dus rechtstreeks aangesloten op de tv, maar ook de arc kabel en nog een optische kabel vanuit de tv naar de Onkyo.

Ik heb nu overal beeld en geluid van maar hoe.....het is me 1 groot raadsel geworden waarbij de eenvoud van werkend beeld en geluid dmv de arc verbinding tussen av receiver en scherm de voorkeur heeft.

Ga ik een hoop missen als het geluid optisch aangestuurd word? Blu Ray kijk ik niet, games speel ik wel en af en toe Netflix middels de ingebakken app Samsung. Satellietzenders hebben dacht ik niet heel veel uitgebreide geluid formats dat meer dan optische kabel vraagt/aankan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:49

FeaR

In GoT we trust

Erwinnaar schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 09:39:
De Onkyo kan wel degelijk 4K aan.
4K en daar is ook alles mee gezegd. Je hebt HDMI 1.4 en dat kan inderdaad 4K aan maar max op 30 Hz. Tevens heeft HDMI 1.4 geen HDCP 2.2 en mis je dus dingen als HDR. Daar zal het fout op gaan met bijvoorbeeld nieuwere generatie apparatuur.
...maar ook de arc kabel en nog een optische kabel vanuit de tv naar de Onkyo.
Dat is behoorlijk dubbel.
Ga ik een hoop missen als het geluid optisch aangestuurd word? Blu Ray kijk ik niet, games speel ik wel en af en toe Netflix middels de ingebakken app Samsung. Satellietzenders hebben dacht ik niet heel veel uitgebreide geluid formats dat meer dan optische kabel vraagt/aankan?
HDMI ARC en S/PDIF zijn beperkt tot maximaal DTS en Dolby Digital Plus waar je met HDMI eARC dan wel alles direct via de receiver ook formaten als Dolby TrueHD en DTS HD Master Audio aan kan. Hangt per bron af of deze dergelijke tracks überhaupt leveren. Tevens ben je met S/PDIF dan wel ARC afhankelijk van wat de TV door kan sturen of wat deze met het signaal doet. Niet alle TV's geven bijvoorbeeld Dolby 5.1 door en of de TV iets met DTS doet is ook veelal een vraag. Dat soort problemen heb je niet als je alles direct op de receiver aansluit. Maar wederom, het hangt af van je input. Dolby 5.1 is wel iets wat ik minimaal zou willen hebben op die manier. DTS is een track die niet door veel diensten wordt ondersteunt, dat is toch veelal Dolby Digital (Plus).

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwinnaar
Dank voor de antwoorden. Dan laat ik voorlopig de satellietontvanger en de PS4 Pro rechtstreeks op de televisie aangesloten.

Het audio gedeelte van de randapparatuur is voor deze Onkyo tx 626 niet optimaal te behappen en zal ik in een later stadium deze Onkyo moeten vervangen voor een modernere a/v receiver die de randapparatuur wel optimaal kan bedienen.

Het scheelt me een hoop gedoe nu ik die wetenschap heb, dat de Onkyo de beperkende factor blijkt te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21:02
Kijk eerst goed of het dan wel doet.
Over diverse receivers lees ik hier nog steeds problemen met HDMI/4K.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13-06 12:35
Hou er ook rekening mee dat de PS4 Pro HDMI 2.0b heeft. Dit betekend 4k op 60hz max.
Op 75hz is het 4:2:2 en op 120hz 4:2:0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-06 18:25
Erwinnaar schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 11:12:
Dank voor de antwoorden. Dan laat ik voorlopig de satellietontvanger en de PS4 Pro rechtstreeks op de televisie aangesloten.

Het audio gedeelte van de randapparatuur is voor deze Onkyo tx 626 niet optimaal te behappen en zal ik in een later stadium deze Onkyo moeten vervangen voor een modernere a/v receiver die de randapparatuur wel optimaal kan bedienen.

Het scheelt me een hoop gedoe nu ik die wetenschap heb, dat de Onkyo de beperkende factor blijkt te zijn.
Doe het dan niet met een nieuwere variant van de Onkyo.
Ik heb de 676e en dat ding geeft niets anders dan ellende met het doorgeven van geluid via bijv. eARC.
Ondersteuning is ook ver te zoeken van onkyo.

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwinnaar
Dank beste forumleden voor jullie input.

Heb al wat licht laten schijnen op een versterker, Denon avr x 2700 en tevens Sony Oled tv. Schijnen optimaal te zijn voor een PS4 Pro en Ps5. Of een LG dat is weet ik niet.

Allicht is dat een goede optie om de zaak optimaal te benutten, ik kan met niet voorstellen dat de Samsung een storende factor kan zijn....is puur schermfunctie.
Pagina: 1