Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Advies zonnepanelen klein plat dak 3 bij 6 meter

Pagina: 1
Acties:

• gurbo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:55
Dag allemaal,

Ik hoop dat jullie mij wat kunnen helpen met advies voor zonnepanelen. Ik was van plan om er zelf niet helemaal in te duiken en het door een zonnepaneelinstallateur te laten regelen. Maar nadat een best bekende in het Noorden des lands geen mogelijkheden zag, zal ik er toch zelf wat in moeten duiken. Ik denk dat ze de klus van maximaal 6 panelen gewoon niet interessant vonden.

Zelf kom ik een heel eind, maar de optimizer, MPPT, voltage discussies vind ik wel lastig als zonnepaneel n00b.

De situatie: een plat dak van de garage van 2.95 bij 6.00 meter, waarvan de breedte op het zuiden ligt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sXc_5iF5IBDZCHWygUt3qYm1MKk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wyGF04xpQWyDk4Tjddoj9Zow.png?f=fotoalbum_large

Qua ligplan heb ik tot nog toe drie scenario's kunnen bedenken:
  • 4 rijen van 1 stuk liggend op Zuid. Dit heeft buurman "1" verderop ook. Op de foto heeft de buurman een dubbele garagebox. Wij hebben slechts een enkele. Hier zouden wel mooi 4 liggende XXL panelen van bijvoorbeeld 180-210 centimeter of iets dergelijks passen.
  • 2 rijen van 3 stuks op liggend Oost-West. Met panelen van bijvoorbeeld 165 x 100 cm komt dit qua formaat heel mooi uit. Ik raak hier alleen het spoor bijster in de discussies met omvormers, MPPT, voltages met maar zes panelen.
  • 3 rijen van 2 stuks staand op Zuid. Dit zie ik verderop bij buurman "2" op de buurt. Ik vraag mij af de panelen niet veel te veel schaduw van elkaar hebben, want de rij-afstand is heel klein. Ik heb hier mijn twijfels bij.
Hoe kom ik nu verder om door te rekenen wat de beste opstelling is? Misschien is hier iemand met ervaring die mij even op weg kan helpen. Uiteraard is mijn doel om zoveel mogelijk Wattpiek op het dak te leggen. Al vind ik sommige Sunpower panelen wel heel erg aan de prijs.

Advies is van harte welkom.

Edits: foto toegevoegd plus afmetingen.

[ Voor 11% gewijzigd door gurbo op 17-01-2021 16:13 ]

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-11 10:58

Gerco-M

mijn tornado res.

Heb je foto's of tekeningen of exacte maten? Dat kan wel eens handig zijn.
Of fotos van de opstellingen van de buren zelfs.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18:22
Je kunt toch wel 5 stuks portrait op Zuid kwijt dan? Evt nog 3 stuks landscape ervoor.

Voor een plat garage dak hoef je waarschijnlijk ook geen monteur te laten komen, als je een beetje handig bent kun je dat ook wel zelf.