Dag allemaal,
Ik hoop dat jullie mij wat kunnen helpen met advies voor zonnepanelen. Ik was van plan om er zelf niet helemaal in te duiken en het door een zonnepaneelinstallateur te laten regelen. Maar nadat een best bekende in het Noorden des lands geen mogelijkheden zag, zal ik er toch zelf wat in moeten duiken. Ik denk dat ze de klus van maximaal 6 panelen gewoon niet interessant vonden.
Zelf kom ik een heel eind, maar de optimizer, MPPT, voltage discussies vind ik wel lastig als zonnepaneel n00b.
De situatie: een plat dak van de garage van 2.95 bij 6.00 meter, waarvan de breedte op het zuiden ligt.
/f/image/wyGF04xpQWyDk4Tjddoj9Zow.png?f=fotoalbum_large)
Qua ligplan heb ik tot nog toe drie scenario's kunnen bedenken:
Advies is van harte welkom.
Edits: foto toegevoegd plus afmetingen.
Ik hoop dat jullie mij wat kunnen helpen met advies voor zonnepanelen. Ik was van plan om er zelf niet helemaal in te duiken en het door een zonnepaneelinstallateur te laten regelen. Maar nadat een best bekende in het Noorden des lands geen mogelijkheden zag, zal ik er toch zelf wat in moeten duiken. Ik denk dat ze de klus van maximaal 6 panelen gewoon niet interessant vonden.
Zelf kom ik een heel eind, maar de optimizer, MPPT, voltage discussies vind ik wel lastig als zonnepaneel n00b.
De situatie: een plat dak van de garage van 2.95 bij 6.00 meter, waarvan de breedte op het zuiden ligt.
/f/image/wyGF04xpQWyDk4Tjddoj9Zow.png?f=fotoalbum_large)
Qua ligplan heb ik tot nog toe drie scenario's kunnen bedenken:
- 4 rijen van 1 stuk liggend op Zuid. Dit heeft buurman "1" verderop ook. Op de foto heeft de buurman een dubbele garagebox. Wij hebben slechts een enkele. Hier zouden wel mooi 4 liggende XXL panelen van bijvoorbeeld 180-210 centimeter of iets dergelijks passen.
- 2 rijen van 3 stuks op liggend Oost-West. Met panelen van bijvoorbeeld 165 x 100 cm komt dit qua formaat heel mooi uit. Ik raak hier alleen het spoor bijster in de discussies met omvormers, MPPT, voltages met maar zes panelen.
- 3 rijen van 2 stuks staand op Zuid. Dit zie ik verderop bij buurman "2" op de buurt. Ik vraag mij af de panelen niet veel te veel schaduw van elkaar hebben, want de rij-afstand is heel klein. Ik heb hier mijn twijfels bij.
Advies is van harte welkom.
Edits: foto toegevoegd plus afmetingen.
[ Voor 11% gewijzigd door gurbo op 17-01-2021 16:13 ]