Meerdere accesspoints in 1 netwerk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RRook
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 02-09 21:31
Beste forumleden,
Om de WiFi in mijn huis te verbeteren heb ik een tweetal Netgear WAC124 accesspoints aangeschaft. Deze zijn bekabeld aangesloten op de router van KPN. ik heb voor dit apparaat gekozen omdat daar ook nog een aantal UTP aansluitingen op zitten zodat de computer en voip telefoon bekabeld aangesloten kunnen worden. Wel zo stabiel.
Beide WiFi netwerken hebben dezelfde SSID en hetzelfde wachtwoord. De ene staat op kanaal 6 en de andere op kanaal 11. De WiFi doet het nu in heel mijn huis en tuin prima. Deze oplossing is mede het resultaat van de onderwerpen in dit forum waarvoor dank aan de diverse auteurs.

Maar waarom dan toch dit bericht ? Dat is omdat ik nu blijkbaar twee (WiFi) netwerken heb. Het gevolg is dat ik mijn WiFi printer, Google Chrome cast, kamer thermostaat en wifiradio niet altijd kan bereiken. Als mijn telefoon op de ene en de printer op de andere accesspoint zitten, zien ze elkaar niet.
Is er iemand bekend met dit fenomeen en kan deze in Jip en Janneke taal aangeven wat ik kan aanpassen ?

Alvast bedankt voor de reacties.

Ronald

Beste antwoord (via RRook op 17-01-2021 17:55)

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 17:35
Volgens de informatie van Netgear (https://www.netgear.nl/bu...ials-wireless/WAC124.aspx ; https://www.netgear.nl/im...ntialsWireless/WAC124.pdf) is dit niet alleen een Access Point, maar kan hij ook als router functioneren.

Mijn gok is dat je ze nu als router geinstalleerd hebt (waardoor je aparte netwerken krijgt), in plaats van als access point (waarmee je 1 netwerk ervan kunt maken). Zou je kunnen aangeven hoe ze precies bekabeld zijn aangesloten (zwarte LAN poorten of gele WAN poort) en wat voor instellingen je hebt gekozen?

Edit: de handleiding heeft aparte instructies om de WAC124 als Access Point aan te sluiten, zie hier: https://www.downloads.net...C/WAC124/WAC124_IG_EN.pdf

[ Voor 19% gewijzigd door Cpt.Morgan op 17-01-2021 14:26 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
Volgens de informatie van Netgear (https://www.netgear.nl/bu...ials-wireless/WAC124.aspx ; https://www.netgear.nl/im...ntialsWireless/WAC124.pdf) is dit niet alleen een Access Point, maar kan hij ook als router functioneren.

Mijn gok is dat je ze nu als router geinstalleerd hebt (waardoor je aparte netwerken krijgt), in plaats van als access point (waarmee je 1 netwerk ervan kunt maken). Zou je kunnen aangeven hoe ze precies bekabeld zijn aangesloten (zwarte LAN poorten of gele WAN poort) en wat voor instellingen je hebt gekozen?

Edit: de handleiding heeft aparte instructies om de WAC124 als Access Point aan te sluiten, zie hier: https://www.downloads.net...C/WAC124/WAC124_IG_EN.pdf

[ Voor 19% gewijzigd door Cpt.Morgan op 17-01-2021 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthion-nl
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 28-09 20:31
RRook wat bedoel jij precies met 2 Wifi Netwerken ? hebben beide SSID een eigen subnet zoals bijv de ene 192.168.1.1 en de andere 192.168.2.1 ?

Toevallig in de utp in de gele wan aansluiting gestoken en draait hij nu een eigen netwerk ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RRook
De kabel vanuit de router is verbonden met de gele aansluiting op de Netgear met al tekst ‘ internet’
In de instellingen van beide heb ingekeken. Onder het kopje ‘ internetpoort’. Staat bij beide het zelfde nummer ik op-subnetmasrk namelijk 255.255.255.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthion-nl
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 28-09 20:31
RRook schreef op zondag 17 januari 2021 @ 15:25:
De kabel vanuit de router is verbonden met de gele aansluiting op de Netgear met al tekst ‘ internet’
In de instellingen van beide heb ingekeken. Onder het kopje ‘ internetpoort’. Staat bij beide het zelfde nummer ik op-subnetmasrk namelijk 255.255.255.
Maar staat hij op ingesteld als router of Accespoint ? Subnetmask zegt hier te weinig want het is standaard 255.255.255.0 .
Deelt de netgear zelf ip reeksen uit ? maak desnoods ff 2 screenshot van de instellingen en post het hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RRook
De gok van Cpt.Morgan blijkt de juiste. Mijn WAC124 stond inderdaad ingesteld als router. Ik heb op basis van de beschrijving uit de handleiding die hij mailde de instelling gewijzigd naar Accesspoint. Nu zien alle apparaten elkaar weer.
Bedankt voor het meedenken.
Helaas is het nadeel dat de bekabelde aansluitingen nu niet meer werken. Maar gelukkig doet mij pc het ook op wifi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ricardo246
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-10 13:24

ricardo246

Life's what you make it!

RRook schreef op zondag 17 januari 2021 @ 17:55:
De gok van Cpt.Morgan blijkt de juiste. Mijn WAC124 stond inderdaad ingesteld als router. Ik heb op basis van de beschrijving uit de handleiding die hij mailde de instelling gewijzigd naar Accesspoint. Nu zien alle apparaten elkaar weer.
Bedankt voor het meedenken.
Helaas is het nadeel dat de bekabelde aansluitingen nu niet meer werken. Maar gelukkig doet mij pc het ook op wifi.
Dan gok ik dat je de router ook kunt instellen als router zonder DHCP:
- Reset de router naar standaard (Factory reset)
- Steek de LAN kabel in de LAN poort (niet WAN poort, die moet leeg blijven (ik heb 4 gele LAN poorten en 1 blauwe WAN voor jouw referentie).
- Geef hem een vast IP adres (Zorg dat deze in een range valt waar je hoofd Router geen IP adressen in uitdeelt! deze moet je zelf in stellen (Ik heb bijvoorbeeld ingesteld dat de hoofd (DHCP) router IP adressen vanaf 192.168.178.20 mag uitdelen, dus tot 20 heb ik ruimte om vaste IP's te doen). dan is hij altijd benaderbaar via een vast adres. (Misschien moet je op expert mode of advanced settings klikken, ik ken de software van jouw router niet).
- zet DHCP uit.
- en verders de wifi settings / passwords etc weer goed zetten)

Dan zouden de LAN poorten ook moeten werken.

[ Voor 7% gewijzigd door ricardo246 op 18-01-2021 08:40 ]

I have no special talent. I am only passionately curious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
ricardo246 schreef op zondag 17 januari 2021 @ 18:03:
[...]
Dan zouden de LAN poorten ook moeten werken.
Wat @ricardo246 hierboven beschrijft is inderdaad de manier om van een router (of dus jouw apparaten in router modus) op een handmatige manier een Access Point te maken. Dan blijven de andere poorten het zeker wel doen, maar is iets meer werk. Erg suf dat het overzetten naar Access Point mode die poorten uitschakelt overigens, daar is technisch in dat apparaat geen enkele reden toe.... (maar daar heb je niks aan :)).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RRook
Ik heb na mijn vorige bericht mijn computer opnieuw opgestart en toen bleek de lan verbinding toch prima te functioneren.
De optie van Ricardo246 heb ik niet hoeven gebruiken.
Allemaal dank voor jullie reacties. Dit topic mag op slot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:26
Cpt.Morgan schreef op maandag 18 januari 2021 @ 09:00:
[...]

.....Erg suf dat het overzetten naar Access Point mode die poorten uitschakelt overigens, daar is technisch in dat apparaat geen enkele reden toe.... (maar daar heb je niks aan :)).
Dat vind ik niets voor Netgear. Ik heb hier twee R7800's in AP-mode, en dan blijven de LAN poorten actief. Sterker nog, de gele WAN poort wordt zelfs in een 5e LAN poort omgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
Masimo schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 20:30:
[...]

Dat vind ik niets voor Netgear. Ik heb hier twee R7800's in AP-mode, en dan blijven de LAN poorten actief. Sterker nog, de gele WAN poort wordt zelfs in een 5e LAN poort omgezet.
Zie reactie boven je. Het bleek dus inderdaad niet zo te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:26
Cpt.Morgan schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 22:23:
[...]

Zie reactie boven je. Het bleek dus inderdaad niet zo te zijn.
Dat vraag ik me nog steeds af. Volgens de handleiding is het apparaat in staat om drie verschillende wifi-netwerken op te zetten, ieder met zijn eigen restricties m.b.t. LAN toegang. Mogelijk dat het daar ergens zit.
Handleiding pag. 69 - 71. Maar dat is een gokje.

Laat maar. Het is echt tijd om naar bed te gaan. 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door Masimo op 20-01-2021 23:23 ]

Pagina: 1