Niet begrijpbare CO2-concentratie 's nachts op zolder

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
Ik meet al sinds een tijdje de CO2-concentratie in de slaapkamer en de zolder. Ik zie al een tijdje wat raars qua luchtstroom. Het lijkt erop dat 's nachts wanneer wij slapen in de slaapkamer de CO2-concentratie zich verplaatst van deze slaapkamer naar de zolder in plaats van naar het afzuigpunt in de badkamer. Ik begrijp niet zo goed hoe dat kan.

Situatie
Wij hebben een woning uit 2002 met mechanische ventilatie (MV) die bestaat uit 2 verdiepingen met dakopbouw. Deze 3 verdiepingen staan via 1 open trapgat met elkaar in verbinding. De opbouw (zolder) is een werkkamer waar 's nachts niemand aanwezig is. De slaapkamer is (1 van de 3 kamers) op de 1e verdieping net naast het trapgat. Op elke verdieping zijn er raamroosters aanwezig voor verse toevoer van lucht. Alleen op de 1e en 2e verdieping bevinden zich afzuigpunten van de MV.

Verwachting
De MV staat altijd aan op stand 1. Dit betekent dat verse lucht zich van de raamroosters op elke verdieping verplaatst naar het dichtstbijzijnde afzuigpunt vanwege de onderdruk die wordt gecreëerd door de MV. Als wij slapen zou de CO2-concentratie zich moeten verplaatsen van de slaapkamer naar de badkamer met het afzuigpunt. De verse lucht vanuit de raamroosters van de zolder zou zich ook moeten verplaatsen naar de badkamer. Badkamer heeft een kiepraam die dicht staat.

Discussie
Er zijn een aantal redenen die ik kan bedenken.
  1. De MV creëert te weinig onderdruk. Stand 1 is dus blijkbaar te laag voor een luchtverplaatsing van de slaapkamer naar de badkamer.
  2. De zolder is vanwege de gerichte isolatie relatief koud. De relatief warmere lucht vanuit de woonkamer en slaapkamer forceren een luchtstroom via het trapgat naar de zolder.
Wat denken jullie?

Beste antwoord (via banaliteit op 10-10-2021 08:17)

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Ik onderschrijf in elk geval je bevindingen. Ik meet CO2 in woonkamer, slaapkamer en zolder. Jaren '70 woning met mechanische ventilatie (vraaggestuurd gemaakt).

Het CO2 gehalte op zolder stijgt als:
• we de woonkamerdeur openen
• we slapen
• we daar aanwezig zijn

Enige tijd nadat we gaan slapen en het CO2 gehalte op de slaapkamer oploopt, loopt het ook op zolder op. Wel moet je goed kijken naar de schaal: het loopt maar beperkt op.

Open je de woonkamer- en zolderdeur terwijl het gehalte in de woonkamer hoog is dan vliegt het wel snel omhoog.

CO2 diffundeert blijkbaar heel makkelijk :)

In de praktijk is het geen probleem. Feitelijk is de zolder een mooie buffer.

[ Voor 11% gewijzigd door Rukapul op 17-01-2021 10:29 ]

Alle reacties

• roltor
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:07
Beide.
Stand 1 van de ventilatie is voor als er niemand thuis is. Ik zou stand 2 eens proberen. Stand 3 bij koken en douchen. Aangezien je roosters hebt en de frisse lucht van buiten komt, kun je ook een raam open zetten.

Heb je een raam met rooster in je dakopbouw? Dat is eigenlijk gewoon een gat met een rooster ervoor die natuurlijk nooit 100% afsluit.

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
roltor schreef op zondag 17 januari 2021 @ 10:14:
Beide.
Stand 1 van de ventilatie is voor als er niemand thuis is. Ik zou stand 2 eens proberen. Stand 3 bij koken en douchen. Aangezien je roosters hebt en de frisse lucht van buiten komt, kun je ook een raam open zetten.

Heb je een raam met rooster in je dakopbouw? Dat is eigenlijk gewoon een gat met een rooster ervoor die natuurlijk nooit 100% afsluit.
Het gaat om afsluitbare Duco ventilatieroosters.

Wat ik wel apart vind is dat de luchtstroom richting de zolder blijkbaar via de roosters weer naar buiten gaat ipv via de MV.

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:34
Hangt de ventilatie unit zelf ook op zolder? Dan is er wellicht iets mis met de afvoer van lucht naar buiten toe.

Acties:
  • Beste antwoord

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Ik onderschrijf in elk geval je bevindingen. Ik meet CO2 in woonkamer, slaapkamer en zolder. Jaren '70 woning met mechanische ventilatie (vraaggestuurd gemaakt).

Het CO2 gehalte op zolder stijgt als:
• we de woonkamerdeur openen
• we slapen
• we daar aanwezig zijn

Enige tijd nadat we gaan slapen en het CO2 gehalte op de slaapkamer oploopt, loopt het ook op zolder op. Wel moet je goed kijken naar de schaal: het loopt maar beperkt op.

Open je de woonkamer- en zolderdeur terwijl het gehalte in de woonkamer hoog is dan vliegt het wel snel omhoog.

CO2 diffundeert blijkbaar heel makkelijk :)

In de praktijk is het geen probleem. Feitelijk is de zolder een mooie buffer.

[ Voor 11% gewijzigd door Rukapul op 17-01-2021 10:29 ]

• roltor
banaliteit schreef op zondag 17 januari 2021 @ 10:18:
[...]

Het gaat om afsluitbare Duco ventilatieroosters.

Wat ik wel apart vind is dat de luchtstroom richting de zolder blijkbaar via de roosters weer naar buiten gaat ipv via de MV.
Hoe afsluitbaar zijn die roosters? In mijn vorige woning had ik ook afsluitbare roosters, toch voelde ik koude lucht erdoor heen komen als ik ze dicht had gezet in de winter

• SiorcGeal
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16:13
Ventilatieroosters hebben in de gesloten stand altijd een doorlaat van 10%. Anders zou de MV je woning theoretisch vacuüm kunnen trekken. In onze huidige manier van luchtdicht bouwen is het maar goed ook. Waar vroeger de deuren en kozijnen grote kieren vertoonden zit nu alles potdicht me rubbers. Vroeger had je een houten vloer op de begane grond en de verdieping die ook niet luchtdicht waren. Overal vandaan was destijds toevoer van lucht. Nu gaat of alles via roosters in de ramen of geforceerd via de toevoer van de balansventilatie.

• roltor
SiorcGeal schreef op zondag 17 januari 2021 @ 10:37:
Ventilatieroosters hebben in de gesloten stand altijd een doorlaat van 10%. Anders zou de MV je woning theoretisch vacuüm kunnen trekken. In onze huidige manier van luchtdicht bouwen is het maar goed ook. Waar vroeger de deuren en kozijnen grote kieren vertoonden zit nu alles potdicht me rubbers. Vroeger had je een houten vloer op de begane grond en de verdieping die ook niet luchtdicht waren. Overal vandaan was destijds toevoer van lucht. Nu gaat of alles via roosters in de ramen of geforceerd via de toevoer van de balansventilatie.
Eens. Ik merk dat veel mensen in mijn omgeving de ventilatie flink overschatten.
Ik merk in mijn nieuwbouw huis met balans ventilatie dat stand 1 (150 M3 per uur) niet veel zoden aan de dijk zet: de CO2 concentratie vliegt omhoog als we met 3 thuis zijn. Bij stand 2 (300 M3 per uur) blijft het bijna altijd onder de 1000, dus onze staat altijd op 2 of 3. Daar is het systeem ook op ontworpen.

Dus dat zou ik eens stand 2 proberen en zien wat er gebeurd.

• SiorcGeal
Ik heb nog een oude MV. Als we met z'n vieren in de woonkamer zitten en de MV staat op stand 2 dan gaat het CO2 niveau ook naar 1000-1100. Zet ik hem op stand 3 dan zit ik maar net tegen de 1000.

Voor je gezondheid is het belangrijk om te ventileren en ook iedere dag de ramen open te zetten en geforceerd de lucht in je woning te verversen. Ik zie rondom ons zoveel woningen was de roosters altijd dicht zitten.

Overdag en in de nacht stand 2 aanhouden. Stand 1 is eigenlijk ervoor als niemand aanwezig is.

• Tetsuo55
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-10 14:54

Tetsuo55

*~*GrahF Emperor of Darkness*~

roltor schreef op zondag 17 januari 2021 @ 10:48:
[...]

Eens. Ik merk dat veel mensen in mijn omgeving de ventilatie flink overschatten.
Ik merk in mijn nieuwbouw huis met balans ventilatie dat stand 1 (150 M3 per uur) niet veel zoden aan de dijk zet: de CO2 concentratie vliegt omhoog als we met 3 thuis zijn. Bij stand 2 (300 M3 per uur) blijft het bijna altijd onder de 1000, dus onze staat altijd op 2 of 3. Daar is het systeem ook op ontworpen.

Dus dat zou ik eens stand 2 proberen en zien wat er gebeurd.
Stand 1 is de afwezigheid stand dus dat klopt wel, dat je met stand 2 tegen de 1000 aan komt met 3 personen lijkt de duiden op een niet goed ingeregelde ventilatie, je kunt het zelf doen met een anometer of een installateur het laten doen

• Tetsuo55

Tetsuo55

SiorcGeal schreef op zondag 17 januari 2021 @ 10:57:
Ik heb nog een oude MV. Als we met z'n vieren in de woonkamer zitten en de MV staat op stand 2 dan gaat het CO2 niveau ook naar 1000-1100. Zet ik hem op stand 3 dan zit ik maar net tegen de 1000.

Voor je gezondheid is het belangrijk om te ventileren en ook iedere dag de ramen open te zetten en geforceerd de lucht in je woning te verversen. Ik zie rondom ons zoveel woningen was de roosters altijd dicht zitten.

Overdag en in de nacht stand 2 aanhouden. Stand 1 is eigenlijk ervoor als niemand aanwezig is.
Ik zou een eens kijken naar de instelling, het is de bedoeling dat stand 2 de CO2 onder de 1000 houd

• SiorcGeal
Ik weet waar het aan ligt. Ik heb verbouwd en niet genoeg roosters terug gebracht in de gevel. Dit moet nog steeds gebeuren. Ik ben nog op zoek naar een mooie oplossing. 👍

• SiorcGeal
Tweemaal per lucht goed luchten werkt vooralsnog ook goed. Ook tijdens het koken een raam openzetten zorgt ervoor dat de CO2 en het fijnstof goed afgezogen kunnen worden door de nieuwe afzuigkap.

• roltor
Tetsuo55 schreef op zondag 17 januari 2021 @ 10:58:
[...]

Stand 1 is de afwezigheid stand dus dat klopt wel, dat je met stand 2 tegen de 1000 aan komt met 3 personen lijkt de duiden op een niet goed ingeregelde ventilatie, je kunt het zelf doen met een anometer of een installateur het laten doen
Ik bedoelde eigenlijk dat het onder de 1000 blijft. Onze ventilatie is ingeregeld op 275 M3 per uur op stand 2. Dan is het overdag rond de 700 en 's nachts rond de 800 met ramen dicht en deur op een kiertje. M.i. zijn dit prima waarden.

• Tetsuo55

Tetsuo55

roltor schreef op zondag 17 januari 2021 @ 17:29:
[...]

Ik bedoelde eigenlijk dat het onder de 1000 blijft. Onze ventilatie is ingeregeld op 275 M3 per uur op stand 2. Dan is het overdag rond de 700 en 's nachts rond de 800 met ramen dicht en deur op een kiertje. M.i. zijn dit prima waarden.
Prima waardes inderdaad

• Liebensraum
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 01-10 13:05
ik kwam hier omdat ik op het CO2 verschil tussen dag en nacht zocht, en zie dat het hier vooral gaat om door mensen geproduceerde CO2, maar let ook op dat dit door planten kan komen.

In onze woonkamer ging de CO2 concentratie 's nachts omhoog terwijl daar niemand is (ook tijdens vakanties). Blijkt dat de meeste soorten planten 's nachts juist CO2 produceren ipv omzetten naar zuurstof :) Dit kan dus in ook een verklaring zijn, en is ook misschien een leuk weetje voor de volgende die op dit topic komt met deze vraag.

Er zijn overigens ook planten zoals Aloe Vera die wél snachts co2 uit de lucht halen, maar die zijn zeldzaam, zoek op CAM photosynthesis :)
Pagina: 1