Beste Wifi 6 modem incl DSL router?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leemputten
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 27-06-2022
Hi,

Helaas ben ik thuis gezegend met een VDSL verbinding van T-Mobile (basic, 50Mbit. Kabel is nog niet mogelijk hier. Wel heb ik een nieuwe laptop die de Wifi 6 standaard ondersteund. Helaas doet het standaard T-mobile device dit niet. Dus ben ik opzoek naar een wifi 6 router mèt ingebouwd DSL modem.

Twee vragen:
Wat win ik nou concreet met deze upgrade?
Is de Fritzbox 7530 AX niet gewoon een hele goede kandidaat?

Goedemorgen!
Cor

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:58

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@Leemputten is een access point met WiFi 6 niet een veel beter idee?

Dan hoef je niet moeilijk te doen met het modem vervangen, ben je wat flexibeler in de plaatsing en mocht je later toch wel kabel of glas willen gebruiken, kan je het access point gewoon blijven gebruiken.

Bijvoorbeeld de pricewatch: Ubiquiti UniFi 6 Lite. Te koop via de Ubiquiti website voor 95 euro.

[ Voor 31% gewijzigd door rens-br op 17-01-2021 09:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:02
Wat win je concreet?
Als je alleen internet hebt, helemaal niets.

Als je ook lokaal bv nas hebt staan en heel veel wifi 6 devices, dan iets

Ik goo dat de wifi6 upgrade niets gaat uithalen

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-07 18:59

Nox

Noxiuz

Als je nu al via wifi de maximale snelheid haalt win je er verder niks mee. Ik zou overigens lekker een AP scoren. Ook als je naar glas kan upgraden over een paar jaar nog nuttig.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 02-07 11:39
Dan denk ik dat we ook moeten weten welke eifi standaard je nu hanteert.

Als dat wifi 5 zou zijn denk ik dat je marginaal betere doorvoer zou kunnen halen
, wifi6 is immers meer over efficientie dan individuele snelheidsverbeteringen.

Het bereik zal niet beter worden vanwege de gebruikte standaard of je moet wifi 4 of daar voor gebruiken, dan kan hier nog wel iets verbeteren vanwege de implicit beamform functie die standaard in wifi 5 en 6 zit.

Dus wat mij betreft niet doen, als je wifi 5 gebruikt en verder geen problemen ervaart die je wilt oplossen.

Of het geld moet je helemaal niet uitmaken, maar in die situatie ben ik ook voorstander van wifi scheiding van firewall / router.

En voor de duidelijkheid, ik kan hier in de stad kabel en dsl krijgen, geen glasvezel. het is dat dsl hier max 20/2 doet, had het 100 geweest met mijn ervaringen op mijn vorige woonadres met xs4all had ik hands down voor DSL gegaan.

Ik heb nu kabel en dat is soms echt all over the place als een paar mensen in het segment de upstream weer eens dicht drukken. Reken maar uit hoe oversubscribed kabel kan zijn als je 50Mbit up stream verkoopt op een DOCSIS headend met give or take 1000Mbit upstream capaciteit. Ena ls ik het zo hoor poogt men de oversubscription onder de 1 op 40 te houden maar dat is niet meer dan een richtlijn.

[ Voor 31% gewijzigd door mash_man02 op 17-01-2021 12:04 ]

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+