Ik ben m'n nieuwe build aan het plannen en ik wil voor het eerst een aio gaan gebruiken. Ik wil een meshify s2 gaan kopen en een 360mm aio. Ik heb al de nodige research gedaan, maar weet nog niet wat nou de beste setup is. Het liefst wil ik m'n aio aan de bovenkant van de case installeren, volgens gamers nexus is dat de beste manier. Maar dan ga ik de warme lucht pushen door de radiator. Gaat dit ten koste van de temps? En met 3x 140mm aan de voorkant, 360mm bovenkant en 120 aan de achterkant, zou ik dan goede airflow hebben?

Als je een 360mm AIO bovenin kwijt kan is dat prima daar als exhaust. Icm 3x 140mm front intake heb je daarmee nog meer dan voldoende koele luchttoevoer voor je GPU een andere componenten zoals VRM etc. Prima dus.

OK thanks! En ik zou het liefst positieve druk hebben. Nou zou ik in deze setup meer fans als exhaust hebben dan als intake, maar bij de aio zal de radiator natuurlijk wel de nodige airflow tegenhouden. Denken jullie dat deze setup positieve druk geeft?Wekko306 schreef op zondag 17 januari 2021 @ 08:18:
Als je een 360mm AIO bovenin kwijt kan is dat prima daar als exhaust. Icm 3x 140mm front intake heb je daarmee nog meer dan voldoende koele luchttoevoer voor je GPU een andere componenten zoals VRM etc. Prima dus.
Vast wel, zoals je zegt remt de radiator de airflow van de AIO fans wat en zijn je front intake fans natuurlijk überhaupt groter. Eventueel kun je natuurlijk ook je intakes wat harder laten draaien dan je exhausts. Denk er wel even over na welke fans je kiest en hoe je die allemaal gaat aansluiten. Met 7 fans in totaal zul je vast iets van een controller of splitter nodig hebben, tenzij je kiest voor fans die je kunt daisychainen.Mediokas schreef op zondag 17 januari 2021 @ 08:30:
[...]
OK thanks! En ik zou het liefst positieve druk hebben. Nou zou ik in deze setup meer fans als exhaust hebben dan als intake, maar bij de aio zal de radiator natuurlijk wel de nodige airflow tegenhouden. Denken jullie dat deze setup positieve druk geeft?
            Ik heb zelf sinds kort de Meshify S2 hierin een NZXT Kraken Z63. Deze aio heb ik aan de voorzijde moeten bevestigen.
Het is namelijk zo dat de dikte van radiator gecombineerd met de meegeleverde fans net te veel was en hierdoor op de bovenzijde van het moederbord
en werkgeheugen drukte wat niet wenselijk is.
De Meshify S2 is namelijk ook wat minder hoog maar wel langer dan andere soortgelijke behuizingen in mijn ervaring.
            Het is namelijk zo dat de dikte van radiator gecombineerd met de meegeleverde fans net te veel was en hierdoor op de bovenzijde van het moederbord
De Meshify S2 is namelijk ook wat minder hoog maar wel langer dan andere soortgelijke behuizingen in mijn ervaring.
Ohw ok, dat is goed om te weten! Aan de voorkant kan natuurlijk ook prima, alleen wel lastig om dan positieve druk te creëren. Ik zat ook te kijken naar de be quiet 700, misschien dat ik daar dan maar voor ga. Is wel wat duurder, maar ik denk dat ik daar wel ruimte in heb op m'n gewenste setup te doenIceD4 schreef op zondag 17 januari 2021 @ 08:50:
Ik heb zelf sinds kort de Meshify S2 hierin een NZXT Kraken Z63. Deze aio heb ik aan de voorzijde moeten bevestigen.
Ik moet er wel bij vermelden dat ik de Asus ROG Crosshair VIII als moederbord heb en deze heeft wel wat dikke vrm koeling.Mediokas schreef op zondag 17 januari 2021 @ 09:07:
[...]
Ohw ok, dat is goed om te weten! Aan de voorkant kan natuurlijk ook prima, alleen wel lastig om dan positieve druk te creëren. Ik zat ook te kijken naar de be quiet 700, misschien dat ik daar dan maar voor ga. Is wel wat duurder, maar ik denk dat ik daar wel ruimte in heb op m'n gewenste setup te doen
Dus het kan zijn dat het met jouw combinatie van onderdelen net wel past. Al is het wel zo dat de ruimte die je hebt nog steeds niet heel veel is, 28mm ongeveer.
Er zit een off-set aan de bovenzijde van de behuizing waardoor de radiator verder van het moederbord ligt, maar als je moederbord of geheugen iets dik is dan kom je al snel klem te zitten.
Overdruk met AIO voorin is vrij simpel zolang je die AIO als intake monteert en de bovenkant niet volhangt met fans en die op hoge snelheid laat draaien.Mediokas schreef op zondag 17 januari 2021 @ 09:07:
[...]
Ohw ok, dat is goed om te weten! Aan de voorkant kan natuurlijk ook prima, alleen wel lastig om dan positieve druk te creëren. Ik zat ook te kijken naar de be quiet 700, misschien dat ik daar dan maar voor ga. Is wel wat duurder, maar ik denk dat ik daar wel ruimte in heb op m'n gewenste setup te doen
Je kan trouwens ook op pcpartpicker.com kijken bij completed builds, en dan zoeken of er combinaties zijn met jouw case en een 360mm AIO bovenin. Daar kun je dan uit afleiden welke moederbord + RAM combinatie daar net genoeg ruimte voor heeft.
https://pcpartpicker.com/...6109,299677,289854,279283
Zie bijvoorbeeld die tweede build.
[ Voor 7% gewijzigd door Wekko306 op 17-01-2021 09:23 ]
            Bedankt voor het meedenken boys! Ik heb alle onderdelen in m'n hoofd wel gekozen, maar case en hoe te koelen blijft steeds twijfelen geblazen

Als je er al een beetje over nadenkt dan komt het wel goed. Hoe optimaal je alles doet scheelt misschien een keer 3-4 graden, maar daar doet je pc het niet slechter om.
Blijf er vooral niet om wakker liggen

Blijf er vooral niet om wakker liggen
Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.
            Haha nou ik slaap er zeker niet minder om. Maar ik doe niet vaak een hele nieuwe build. Meestal upgrade ik erg lang. Dus deze keuzes zit ik wel een poos aan vast. Ik zoek eigenlijk een kast die er strak uitziet, mogelijkheden biedt voor bij voorkeur een 360 aio aan de bovenkant. Ik ga voor een setup met een 3080 en een 5800X, dus wil flink kunnen koelen en heb ruimte nodig voor een big daddy gpu. Ik blijf lekker rondkijken. It's half the fun

Hey Mediokas! 
Ik gebruik zelf een Phanteks Evolv X met een 360 AIO bovenin, 3x 140mm voorin en een 140mm achteraan en heb nog ruimte over in de case. Als je foto's wilt kan ik u deze zeker bezorgen. Temp van de 5800X zit maximaal op 40 graden momenteel.
            Ik gebruik zelf een Phanteks Evolv X met een 360 AIO bovenin, 3x 140mm voorin en een 140mm achteraan en heb nog ruimte over in de case. Als je foto's wilt kan ik u deze zeker bezorgen. Temp van de 5800X zit maximaal op 40 graden momenteel.
Hmmm de Evolv X is ook wel een mooie kast. Ik zal eens kijken of ik daarmee uit de voeten zou kunnen. De setup zoals jij hem hebt is ook wat ik in m'n gedachten heb! Thanks voor de tip! Foto's zijn natuurlijk zeker welkom!Zorthacs schreef op maandag 18 januari 2021 @ 09:22:
Hey Mediokas!

Pagina: 1