Toetsenbord loopt vast, beep beep

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 18-09 23:00
Mijn vraag

Het komt steeds vaker voor dat tijdens het gamen (merk het met name in FPS-games zoals Project Reality, CS GO) mijn toetsenbord vast lijkt te lopen. Ik blijf dan een bepaalde richting in lopen of mijn toetsen reageren nergens meer op. Tegelijkertijd hoor ik bij al mijn toetsaanslagen een biep in mijn headset. Lijkt geen aanleiding voor te bestaan.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Windows 10 x64. Toetsenbord is een mechanische Cooler Master Storm XT met een usb-naar-PS/2 adapter. intel Xeon CPU E3-1271 v3, RAM-geheugen 8,00 GB

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Gegoogled, maar iedereen verwijst naar de plaktoetsen. Die staan gewoon uit. Ik heb ook het systeemlogboek bekeken, maar zaten geen relevante fouten in - denk ik...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18-09 18:38
Heb je hetzelfde als je direct een usb poort gebruikt? Zit de adapter nog netjes vast ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
biomass schreef op zondag 17 januari 2021 @ 00:06:
Heb je hetzelfde als je direct een usb poort gebruikt? Zit de adapter nog netjes vast ?
Dat heb ik eigenlijk helemaal niet getest, ik ging er altijd gewoon vanuit dat het beter is met een PS/2 verbinding. Ik ga kijken of het wat uitmaakt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belrpr
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10-09 15:05
TTMJ! schreef op zondag 17 januari 2021 @ 12:12:
[...]

Dat heb ik eigenlijk helemaal niet getest, ik ging er altijd gewoon vanuit dat het beter is met een PS/2 verbinding. Ik ga kijken of het wat uitmaakt :)
Nee usb is in alle gevallen beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
Als je een oud moederbord hebt zul je nog PS/2 echt nodig hebben om in het BIOS te geraken, maar anders heb je aan USB tegenwoordig voldoende. Bij PS/2 is het belangrijk dat het toetsenboard vanaf het aanzetten verbonden is, anders kan het zijn dat er geen toetsenbord gedetecteerd wordt. Zie ook Wikipedia: PS/2 port: Hardware issues

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
Sinds ik de adapter niet meer gebruik lijkt het goed te gaan. Hopen dat het zo blijft 🤞

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:21

nelizmastr

Goed wies kapot

Je PS/2 interface ondersteunt waarschijnlijk zogenaamde 3-key rollover. Dat wil zeggen dat je maximaal 3 toetsen tegelijk in mag drukken. Op USB is die beperking er niet.

Dan kan je dus in CS:GO niet lopen (i.p.v. rennen), hurken, strafen en springen of diagnnaal.

Dit zie je ook bij veel oudere PS/2 toetsenborden.

[ Voor 17% gewijzigd door nelizmastr op 22-01-2021 13:08 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:58

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Kan ook zomaar dat in windows sticky keys (nog) aanstaat. Die begint ook te piepen bij dergelijke acties. Dat is vrij makkelijk te checken :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
The Eagle schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 13:15:
Kan ook zomaar dat in windows sticky keys (nog) aanstaat. Die begint ook te piepen bij dergelijke acties. Dat is vrij makkelijk te checken :)
Ik wist niet dat ze dat plaktoetsen noemen, ik dacht eerst aan schade door plakkende resten van vloeistof. Sticky keys is genoemd in de topicstart. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16-09 22:52

M2M

medicijnman

nelizmastr schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 13:07:
Je PS/2 interface ondersteunt waarschijnlijk zogenaamde 3-key rollover. Dat wil zeggen dat je maximaal 3 toetsen tegelijk in mag drukken. Op USB is die beperking er niet.

Dan kan je dus in CS:GO niet lopen (i.p.v. rennen), hurken, strafen en springen of diagnnaal.

Dit zie je ook bij veel oudere PS/2 toetsenborden.
Een normale PS/2 poort heeft geen x-key rollover, normaliter altijd n-key. PS/2 jankt echter wel een interrupt door je systeem heen ipv het polling gedrag van USB. Aangezien computers tegenwoordig snel genoeg zijn en latency vanuit peripherals nog steeds minder is dan scherm-latency is er eigenlijk geen reden om de PS/2 poort nog te gebruiken.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
Het ging trouwens beter zonder de PS/2 poort. Maar het probleem is weer begonnen er zijn alleen geen piepjes meer of 'vast lopende toetsen van de PS/2 poort die door de cpu heen raast - in plaats daarvan reageert de toetsenbord heel soms niet en gaat ook mijn NUMLOCK lampje uit.. Ik ben er achter gekomen waar het aan ligt. Mijn CM Storm XT heeft een usb A-to-usb A kabel, die moet dus in de toetsenbord en vervolgens de pc in. Die lijkt losser te zitten aan de toetsenbord-zijde. Ik moet dan een beetje friemelen met posities tot ie 'm weer pakt.

Probleem is dus hardware

Geen ramp maar ik vraag me af of iemand een fix heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
Klinkt als een slechte connector in het toetsenbord.
Kan de connector zelf zijn, of zijn solderingen op de print.

Maar voordat je dingen uit elkaar gaat halen, probeer het eens met een andere kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
timberleek schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 13:47:
Klinkt als een slechte connector in het toetsenbord.
Kan de connector zelf zijn, of zijn solderingen op de print.

Maar voordat je dingen uit elkaar gaat halen, probeer het eens met een andere kabel.
Hij is nu al wel 5-7 jaar oud als het de soldering was zou het al veel eerder zijn gestorven toch? Ja ik ga het eerst even met een andere kabel proberen. Hopelijk ligt het niet aan de connector zelf ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
TTMJ! schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 13:57:
[...]

Hij is nu al wel 5-7 jaar oud als het de soldering was zou het al veel eerder zijn gestorven toch?
Dat hoeft niet. Solderingen van zware componenten of componenten waar op andere wijze mechanische stress op komt (zoals zo'n connector) kunnen over tijd verzwakken en breken. Simpelweg hersolderen (met wat flux of verse tin) en hij doet het weer.

Maar diezelfde mechanische stress op de connector kan ook zijn "schade" aanrichten op het binnenwerk waardoor hij daar slecht contact maakt.

Maar eerst maar eens een kabel proberen, dat is makkelijker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
timberleek schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 14:04:
[...]

Dat hoeft niet. Solderingen van zware componenten of componenten waar op andere wijze mechanische stress op komt (zoals zo'n connector) kunnen over tijd verzwakken en breken. Simpelweg hersolderen (met wat flux of verse tin) en hij doet het weer.
Ah je bedoelt dan de verbinding van de connector naar de printplaat? En niet de connector zelf ? Want ik zou niet weten hoe ik in godsnaam de connector zelf zou moeten fixen. Solderen is even een kwestie van een nieuwe hobby leren maar dat andere lijkt me toch lastiger
Maar eerst maar eens een kabel proberen, dat is makkelijker
Ik bleek nog een reserve kabel te hebben liggen. Die lijkt voorlopig te werken! Kleine bewegen doen de verbinding die niet wegvallen.

Wel blij dat ik hem heb gevonden zeg want een braided USB A maar USB A kabel is online vrij lastig te vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
TTMJ! schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 21:13:
[...]

Ah je bedoelt dan de verbinding van de connector naar de printplaat?
Yes.
En niet de connector zelf ? Want ik zou niet weten hoe ik in godsnaam de connector zelf zou moeten fixen. Solderen is even een kwestie van een nieuwe hobby leren maar dat andere lijkt me toch lastiger
Connector fixen doe je niet. Vervangen wordt het dan. Dat is ook "gewoon" soldeerwerk, maar wel iets moeilijker dan simpelweg de verbindingen fixen
Pagina: 1