Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

advies nieuwe pc

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MagNiDude
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-11-2023
Hallo medetweakers,
Mijn huidige systeem van 7 jr oud van de bbg uit eind 2013 vertoont mankementen. Soms weigert hij aan te gaan en even later doet hij het weer spontaan (op het moment niet :-( ). Mijn gpu R9 290x is al een paar maanden geleden overleden. Vanwege dat hij alweer wat verouderd is en ik niet iedere keer weer wat moet vervangen wil ik een geheel nieuw systeem bouwen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik ben geen fanatieke gamer maar als er een leuk spel uitkomt wil hem kunnen spelen maar hoeft niet allemaal op ultra. Verder naast een beetje surfen, mailen en een video kijken maak ik hobby-matig met illustrator vectorafbeeldingen en tekeningen maken mbv tekentablet en photoshop.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb niet echt een budget, het hoeft niet het beste of snelste te zijn als het maar weer minimaal een jaar of 8 mee kan.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1BehuizingenFractal Design Define R4 Pearl Black€ 0,-€ 0,-
1MonitorenASUS VG248QE Zwart€ 209,05€ 209,05
1MuizenRazer Deathadder Chroma€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung 840 EVO 250GB€ 114,99€ 114,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 324,04

Monitor wil ik evt in de toekomst vervangen voor een 1440p scherm.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Omdat ik op het moment geen spel speel en gezien de hoge prijzen van de gpu's en de nieuwe AMD cpu's wil ik beide uitstellen (evt een 2e handsje gpu). Voor de cpu wil ik nu eerst een noodoplossing en wanneer de prijzen wat gezakt zijn bijv. de nieuwere amd Ryzen 5 5600x aanschaffen, afhankelijk van prijsontwikkelingen.
Voor de toekomstige gpu denk ik aan een middensegment kaart, RTX 3060. Voor de overige componenten die ik nu wil aanschaffen zie het onderstaande lijstje.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeuren.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Systeem moet redelijk stil blijven, geen opstijgende vliegtuigen.

Ga je overklokken?
Nee, vroeger wel eens gedaan maar geen behoefte meer aan.

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik hoop dat jullie mijn lijstje kunnen beoordelen aan de hand van mijn bovenstaande argumenten en evt suggesties doen.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 3 2200G Boxed€ 116,25€ 116,25
1MoederbordenGigabyte Aorus B550 ELITE V2€ 139,-€ 139,-
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB€ 77,90€ 77,90
1VoedingenMSI MPG A650GF€ 95,05€ 95,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 428,20

Beste antwoord (via MagNiDude op 17-01-2021 15:13)

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:01
Ryzen 2200G werkt niet op een B550 bord en bovendien is bijna €120 voor die cpu €40 te duur. pricewatch: AMD Ryzen 3 PRO 4350G Tray werkt wel maar weer een stuk duurder en eigenlijk ook te duur. Kijk je naar Intel dan heb je met de pricewatch: Intel Core i3-10100 Boxed redelijk vergelijkbare cpu prestaties voor een lagere prijs. Doe daar een Z490 bord bij en je drukt daar straks zo een 11e gen in.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:01
Ryzen 2200G werkt niet op een B550 bord en bovendien is bijna €120 voor die cpu €40 te duur. pricewatch: AMD Ryzen 3 PRO 4350G Tray werkt wel maar weer een stuk duurder en eigenlijk ook te duur. Kijk je naar Intel dan heb je met de pricewatch: Intel Core i3-10100 Boxed redelijk vergelijkbare cpu prestaties voor een lagere prijs. Doe daar een Z490 bord bij en je drukt daar straks zo een 11e gen in.

• MagNiDude
Bedankt voor je snelle reactie.
Ik had me net a.h.v. de laatste bbg weer een beetje ingelezen in het amd platform. Daarom had ik deze componenten gekozen. Kreeeg de impressie dat alleen amd niet de chipset veranderd had met de nieuwe generatie cpu's om zo niet ook je mobo aan te hoeven passen. Maar zoals ik jouw antwoord lees is dat bij intel ook het geval? Moet ik me toch ook daar even in gaan verdiepen.

• MagNiDude
Wat ik intussen in grote lijnen wijzer geworden ben is dat amd een flinke inhaalslag heeft gemaakt met hun zen 3 pcu's tov intel. Ik krijg de indruk dat er meer mensen nu naar amd neigen.
Ook na de eerste bekendmakingen van de 11 generatie intel cpu's las ik veel teleurstellende reacties, zoals dat men liever meer cores hadden gezien ipv een betere igpu (waar die discussies verder precies over gaan gaat boven mijn pet).
Gezien intel vaak duurder is dan amd en dat nu amd de voorkeur lijkt te krijgen, wil ik eerst afwachten (als dat niet te lang duurt) tot de nieuwe intel cpu's getest zijn en de prijzen bekend zijn. In de tussentijd ga ik iig eerst die nieuwe voeding aanschaffen in de hoop dat mijn huidige probleem dan is opgelost.

Mocht ik later toch kiezen voor de amd, en ik zoiezo een andere cpu koeler wil gebruiken, is dan de AMD Ryzen 3 3100 Tray wel een goede optie als tussenoplossing?

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-11 07:36

SpamLame

niks

Bij een 3100 heb je wel een GPU nodig

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-11 23:19
Kijk hier eens. Een B550 Tomahawk + 5600x voor 459 euro en op voorraad.

• MagNiDude
Uszka schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 23:57:
Ryzen 2200G werkt niet op een ......
Nogmaals bedankt voor je antwoord, zoals ik al zei ik ga eerst die voeding kopen in de hoop dat mijn probleem is opgelost en wacht ik nog even af wat de prijzen en de intel gaat doen.
SpamLame schreef op zondag 17 januari 2021 @ 07:33:
Bij een 3100 heb je wel een GPU nodig
Bedankt, had ik weer niet goed opgelet. Mocht het nodig zijn zal ik ff bij de gebruikte kijken.
Djarune schreef op zondag 17 januari 2021 @ 08:04:
Kijk hier eens. Een B550 Tomahawk + 5600x voor 459 euro en op voorraad.
Dankje voor het zoeken maar vind de prijs nog steeds erg hoog, de prijs van deze mobo is een stuk hoger.

Ik ga die voeding kopen en wacht de intel cpu's nog even af, Tot nu toe blijt me pc het toch iedere x weer doen, ik kan zoiezo nog even wachten.
Bedankt allemaal voor jullie bijdrage!
Pagina: 1