Wifi en vast internet Schuur.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kvibe
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 29-04 21:09
Mijn vraag is wat de beste manier is om in de schuur/kantoor internet aan te leggen zonder snelheidverlies.

Zelf uiteraard al onderzoek gedaan en wil nu vanaf de router in huis 3 kabels naar de schuur trekken.
Waarvan er 1 naar de pc gaat, 1 naar de tv en en 1 naar een extra router die als Wifi gaat dienen voor mobiel en laptop.
Is dit de beste manier voor een stabiele en snelle verbinding op alle apparaten of weet iemand een betere of evt goedkopere methode.
Ik hoor het graag.

Zwolle | 8500 Wp met Growatt 7000XH | 20 graden op ZZO

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-05 14:41
Waarom 3 kabels trekken, als je er ook een router neer gaat zetten en 1 dus eigenlijk al genoeg zou kunnen zijn? Heeft die router geen extra netwerkpoorten?

[ Voor 18% gewijzigd door Hahn op 16-01-2021 21:42 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renzzie
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16:20
Inderdaad gewoon 1 kabel trekken en daar dan vervolgens een switch plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Renzzie schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 21:44:
Inderdaad gewoon 1 kabel trekken en daar dan vervolgens een switch plaatsen.
Dat zat ik eerst ook te typen, maar als z'n router (die 'ie daar ook wil gaan plaatsen) extra poorten heeft, dan zou die switch niet eens nodig zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Hahn op 16-01-2021 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:43
Hahn schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 21:47:
[...]

Dat zat ik eerst te typen, maar als z'n router (die 'ie daar ook wil gaan plaatsen) ook extra poorten heeft, dan zou die switch niet eens nodig zijn.
Moet hij de router wel in bridge modus zetten. Je kan op een netwerk maar 1 router actief hebben. Anders gaat dit voor problemen zorgen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quas
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 25-05 14:56
Ik weet niet om wat voor afstand het gaat maar anders zou een mikrotik wireless wire ook een optie kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
RocketKoen schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 21:50:
[...]

Moet hij de router wel in bridge modus zetten. Je kan op een netwerk maar 1 router actief hebben. Anders gaat dit voor problemen zorgen.
Prima, toch? Scheelt toch weer een extra apparaat aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kvibe
Hahn schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 21:41:
Waarom 3 kabels trekken, als je er ook een router neer gaat zetten en 1 dus eigenlijk al genoeg zou kunnen zijn? Heeft die router geen extra netwerkpoorten?
Dat was in eerste instantie ook mijn idee.
Ik begon eigenlijk te twijfelen na contact met de internetprovider die zei dat direct bekabelen (dus zonder tussenkomst van nog een router ) beter was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Kvibe schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 21:56:
[...]

Ik begon eigenlijk te twijfelen na contact met de internetprovider die zei dat direct bekabelen (dus zonder tussenkomst van nog een router ) beter was.
Heb je je provider ook gevraagd waarom dan? :P In theorie is minder apparaten ertussen beter, in de praktijk zal je er hoogstwaarschijnlijk bijzonder weinig (lees: niks) van merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kvibe
Hahn schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 21:57:
[...]

Heb je je provider ook gevraagd waarom dan? :P In theorie is minder apparaten ertussen beter, in de praktijk zal je er hoogstwaarschijnlijk bijzonder weinig (lees: niks) van merken.
haha nee als hij zegt dat het een betere verbinding is zonder extra router dan geloof ik hem. Klonk mij opzich wel logisch.

Maar hoe dan ook. Ik ga denk ik dan gewoon eerst 1 kabel trekken naar de extra router en dan kijk ik wel even of het bevalt. Heeft zowieso 4 lan poorten dus wat dat betreft moet het wel kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:02
ik zeg haspeltje kopen en minima 4 kabels aanleggen....
- internet
- professionele telefonie
- alarm
- reserve (domotica / allerlei)

simpel rolletje watervaste cat5e kost toch echt 2x niks ... (ik zie em bij MP2 voor 131€ voor 305m)

wil je het toekomstgericht aanpakken , moet je voor cat6A of glasvezel, en dan word het een wel wat duurder (cat6A zie ik aan 100€/100m) , fiber moet je sowieso switches met SFP's hebben ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comp User
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 24-04 00:10
Ik zou zeggen dat het handigste zoiets als dit is, ja ik weet dat deze eol is, maar ik weet zo snel geen ander model / merk, Sitecom had er ook één, Netgear ook, maar of die nog steeds leverbaar zijn;eerlijk gezegd geen idee.

Vaste locatie, vast netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-05 20:52
Je heb helemaal geen router nodig in de schuur.

Gewoon 1 kabel naar de schuur trekken en dan aan de andere kan een 5-ports switch aansluiten. Daar kan je dan de PC en TV bekabeld op aansluiten. Dan heb je nog 2 porten over.

Voor wifi koop je een losse access point en die sluit je ook aan op de switch en je heb bekabeld internet in je schuur en wifi.

Je kan eventueel een router gebruiken maar dan moet je die wel op de juiste manier configureren dat die alleen als access point functioneert. Dan gebruik je de router als wifi access point en switch in een.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 24-05 21:47
Let even op met "routers", "switches", "access points". Je wilt wel dat je apparaat de juiste functie of functies uitvoert. Een "router" wil je volgens mij niet, want routers verbinden twee of meerdere verschillende netwerken met elkaar. Jij hebt in huis al een router, dus daarachter wil je eigenlijk alleen nog maar switches en access points of combinaties daarvan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kvibe
Groentjuh schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 22:12:
Let even op met "routers", "switches", "access points". Je wilt wel dat je apparaat de juiste functie of functies uitvoert. Een "router" wil je volgens mij niet, want routers verbinden twee of meerdere verschillende netwerken met elkaar. Jij hebt in huis al een router, dus daarachter wil je eigenlijk alleen nog maar switches en access points of combinaties daarvan.
Volgens mij als ik dezelfde router koop kan ik die gewoon instellen als access point.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
Kvibe schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 22:22:
[...]

Volgens mij als ik dezelfde router koop kan ik die gewoon instellen als access point.
Ik ging er vanuit dat je al een router had voor in je schuur, maar als je nog iets moet gaan kopen, dan zou ik niet voor een router gaan, maar voor een switch en access point. Een router als access point werkt wel, maar je koopt dan een apparaat die je vervolgens voor z'n hoofddoel, routeren, niet gaat gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kvibe
Hahn schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 22:24:
[...]

Ik ging er vanuit dat je al een router had voor in je schuur, maar als je nog iets moet gaan kopen, dan zou ik niet voor een router gaan, maar voor een switch en access point. Een router als access point werkt wel, maar je koopt dan een apparaat die je vervolgens voor z'n hoofddoel, routeren, niet gaat gebruiken.
ah ok ik snap wat je bedoelt. Maar als het verder kwa werking niet veel uitmaakt dan vind ik zo'n 2 in 1 apparaat voor 50 euro prima. Of zitten er nog nadelen aan tov switch en acces point los kopen.?

[ Voor 5% gewijzigd door Kvibe op 16-01-2021 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-05 08:13

Nox

Noxiuz

RocketKoen schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 21:50:
[...]

Bridge? Niet iedere router heeft die modus, je kan vrij simpel gewoon de dhcp-server uitzetten, het apparaat zelf een ip geven buiten de range van je dhcp server (in je andere router) en de uplink is een van de lan poorten.
Kvibe schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 21:56:
[...]

Dit is:
- veel mensen weten niet hoe een 2e router te configureren
- meer devices ertussen is minder hops, voor high frequency traders inderdaad een meerwaarde, maar dat ben jij niet :+
- zij hebben minder kans op belletjes van 'het werkt niet' .
Hahn schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 22:24:
[...]

Een accesspoint en switch los kopen is nochtans vaak duurder :+ Je koopt een switch + accesspoint + router (en firewall) in een overigens. Niet 'een router', want als je een netwerktechnicus vraag wat een router is, is wireless heel vaak geen verplicht onderdeel daarvan en de 3 extra switch/lan poorten ook niet ;)

De hoofdfunctie van een router is vooral centraal punt voor het gehele netwerk zijn met zoveel mogelijk functies in een om slechts 1 apparaat te managen.

[ Voor 67% gewijzigd door Nox op 17-01-2021 01:12 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:20
Ik snap de internet provider wel hoor, ik gok dat ze zoveel gedoe hebben gehad met iptv en klanten met $random switches dat ze altijd aparte kabels adviseren.

Maar dat is natuurlijk niet nodig

1 kabel is prima maar let wel even op dat het apparaat goed met igmp overweg kan gaan voor je tv :)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:00

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@Kvibe ik ga er even vanuit dat je een losse schuur hebt je en dus moet gaan graven.

Als dat zo is zou ik eigenlijk meteen zoveel mogelijk tegelijk aanleggen. Mantelbuis aanleggen voor alle UTP kabels. Kan je later altijd nog extra kabels trekken, mocht dat nodig zijn.

Een kabel aanleggen is ongeveer net zoveel werk als 3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kvibe
rens-br schreef op zondag 17 januari 2021 @ 09:46:
@Kvibe ik ga er even vanuit dat je een losse schuur hebt je en dus moet gaan graven.

Als dat zo is zou ik eigenlijk meteen zoveel mogelijk tegelijk aanleggen. Mantelbuis aanleggen voor alle UTP kabels. Kan je later altijd nog extra kabels trekken, mocht dat nodig zijn.

Een kabel aanleggen is ongeveer net zoveel werk als 3.
Ik wou eigenlijk gewoon een buitenkabel gebruiken zonder buis. Ik hoef buiten in principe maar 5 meter te overbruggen en laat de kabel over een muur lopen die tussen het huis en de schuur staat. Kabel heeft ook nog eens bescherming van klimop die op de muur zit, dus ik verwacht daar verder geen problemen mee.

Ik ben er eigenlijk wel uit. Gebruik gewoon 1 kabel en gebruik een 2e router in de schuur die als accespoint en switch gaat dienen. Router instellen kom ik wel uit. Mocht dat echt niet bevallen trek ik er zo een kabel bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Tip. gebruik een buis. Zelfs als het buitenkabel is.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Pagina: 1