Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• Timeijs
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 20-01 18:00
Hi Tweakers,
Dit is een van mijn eerste topics hier dus als ik iets verkeerd heb begrepen let me know!

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Na het zoveelste probleem met een laptop wil ik eindelijk een degelijke desktop aan gaan schaffen voor mijn AfterEffects werkzaamheden en studie. Ik werk vooral met 2D maar zou hierbij wel graag wat 3D effecten op kunnen toepassen (maar dus geen realistische 3D rendering ofzo). Ik ben niet van plan op het systeem te gamen. Wel hoop ik complexe projecten met vele shape layers zo soepel mogelijk te kunnen draaien. Uiteraard moet het systeem 4K videobestanden kunnen verwerken en daar eventueel basis motion tracking op los kunnen laten.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik verwacht maximaal ongeveer €1500,- uit te kunnen geven, maar ik probeer dit zover mogelijk omlaag te brengen omdat dit een beetje een 'nood-aankoop' is en ik nog wel wat geld over wil houden :'). Ik streef dus liever dichter richting de €1000,- en doe dan later nog wat upgrades.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb qua randapparatuur alles al in huis:
28" 4K Samsung LU28R550UQUXEN (DisplayPort en HDMI aansluitingen)
Draadloze Logitech Muis en toetsenbord die ik het liefste met Bluetooth zou aansluiten maar kan ook via USB.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik weet dat voor AfterEffects vooral de CPU (met name single-core snelheid) en RAM belangrijk zijn. GPU zou voor wat ik wil doen minder uit moeten maken, hierop wil ik dus graag besparen. (Mocht het nodig zijn upgrade ik die later wel). 16GB ram is het minimum, 32GB ben ik blij mee en 64GB zou top zijn.
500GB opslag is voor nu genoeg denk ik, dan zet ik er binnenkort zelf nog wel een extra schijf in.

Onderstaand lijstje heb ik samen kunnen stellen bij een systeembouwer die hem voor een totaal van €1489,- in elkaar zet inclusief garantie. Ik ben benieuwd wat jullie hiervan vinden. Is dit een redelijke prijs? Kan het nog ergens goedkoper? Zitten er componenten tussen die jullie zouden afraden?

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen merkvoorkeuren, als het maar werkt.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik vind het tof als mijn PC er 'clean' uitziet zonder poespas of allerlei verlichting. Verder is het een pre als het systeem een beetje stil is, maar dit is niet super belangrijk. Verder hoop ik dat dit een lange termijn investering is dus upgradebaarheid vind ik belangrijk en het lijkt me ook tof om een toegankelijke USB-C poort op de behuizing te hebben.

Ga je overklokken?
Nope

Wat verwacht je van ons?[i]
Gezien ik zoiets nog nooit eerder heb gedaan zou het fijn zijn als iemand met meer ervaring er een keertje naar zou kunnen kijken. Ben ik op de goede weg? Zijn er valkuilen? Heb ik onnodig dure onderdelen nu of moet ik juist ergens iets meer uitgeven voor een veel betere uitkomst? Zijn de thermals oke of moet ik daar nog wat aan verbeteren? Dat soort vragen (en wellicht dingen waar ik nog niet eens over na heb gedacht) hoop ik op te lossen :)

Een wat specifiekere vraag die ik al heb is of het wellicht voordeliger zou zijn te gaan voor een goedkoper moederbord met een losse netwerkkaart voor Wi-Fi en Bluetooth? Zo ja: aanraders/tips?

Ik hoop dat ik het allemaal een beetje duidelijk heb verteld zo. Alvast heel erg bedankt!

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X (BOX) Boxed€ 315,05€ 315,05
1MoederbordenASUS ROG Strix X570-E Gaming€ 255,05€ 255,05
1VideokaartenMSI GeForce GTX 1650 AERO ITX 4G OC€ 299,-€ 299,-
1BehuizingenFractal Design Define R6 Black€ 129,-€ 129,-
4Geheugen internKingston ValueRAM KVR26N19D8/16€ 64,07€ 256,28
1VoedingenCooler Master MWE 550 White 230V - V2€ 46,-€ 46,-
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 500GB€ 74,-€ 74,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.374,38

EDIT: Mijn lijstje klopte niet helemaal

[Voor 4% gewijzigd door Timeijs op 16-01-2021 21:39]

Beste antwoord (via Timeijs op 20-01-2021 18:01)

• Kereltje88
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 15-02 12:59
Gezien het systeem in je openingspost, zou ik besparen op het moederbord(B550 bordje nemen) en de kast. Dat extra geld lekker in een Ryzen 5600x of zelfs 5800x stoppen. Het gekozen geheugen is traag, Ryzen is gebaat bij snel geheugen. Ik zou met 32gb beginnen en indien nodig kun je er later nog 32gb bij plaatsen. De volgende kits zijn prima opties:
https://tweakers.net/pric...stix-bl2k16g36c16u4b.html
https://tweakers.net/pric...17pb3k2-32/specificaties/
https://tweakers.net/pric...16d-32gvkc/specificaties/

Ik zou ook voor een kwalitatief betere voeding gaan, hier wil je niet op besparen. Daarbij zou ik de prijzige Samsung SSD vervangen voor een 1gb SSD van Kingston of XPG.

[Voor 11% gewijzigd door Kereltje88 op 20-01-2021 03:05]

Alle reacties

• M2M
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 03-03 22:50

M2M

medicijnman

Volgens mij heb je twee grafische kaarten te pakken die bovendien slechts door een zeer beperkte set winkels aangeboden worden en mis je nog een moederbord.

En een 130euro dure kast...?

Wat nu als je deze setup als basis pakt;
reviews: Desktop Best Buy Guide - Januari 2021

en de grafische kaart vervangt door een GT710 of GT1030?

En als je het mij vraagt zou ik de behuizing zo goedkoop mogelijk pakken. Euro's daarin gooien vind ik maar zonde, zeker als je flink betaald voor installatiegemak. Terwijl dat installatiegemak slechts een kwartiertje winst oplevert op een regenachtige zaterdagmiddag. Zelfs een kast van 25 euro zou prima zijn.

[Voor 25% gewijzigd door M2M op 16-01-2021 21:40]

-_-

• Timeijs
M2M schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 21:32:
Volgens mij heb je twee grafische kaarten te pakken die bovendien slechts door een zeer beperkte set winkels aangeboden worden en mis je nog een moederbord.

En een 130euro dure kast...?

Wat nu als je deze setup als basis pakt;
reviews: Desktop Best Buy Guide - Januari 2021

en de grafische kaart vervangt door een GT710 of GT1030?
Excuus, heb zitten slapen bij het maken van mijn lijstje. Het is nu gefixed!

• Uszka
  • Registratie: maart 2018
  • Nu online
Zou eerder aan een 5600X op B550 bord denken.

Geheugen naar 3200 - 3600 MT/s want 2666 is wel erg traag voor Ryzen en een CL van 19 maakt dat alleen maar erger.

Op de voeding is veel teveel bespaard. Neem minimaal de Corsair TX550M.

• Timeijs
Uszka schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 21:47:
Zou eerder aan een 5600X op B550 bord denken.

Geheugen naar 3200 - 3600 MT/s want 2666 is wel erg traag voor Ryzen en een CL van 19 maakt dat alleen maar erger.

Op de voeding is veel teveel bespaard. Neem minimaal de Corsair TX550M.
Bedankt voor je advies!

De 5600X en de 3700X lijken best dicht bij elkaar te liggen qua performance... is dat +€140 waard?

En zou je me misschien meer kunnen uitleggen over waarom ik voor de Corsair voeding zou moeten gaan in plaats van die van Cooler Master?

• Uszka
  • Registratie: maart 2018
  • Nu online
Singlecore prestaties van de 5600X liggen een stuk hoger.
Waar haal je €140 verschil vandaan? 3700X is €315 en een 5600X €370. Doe daar pricewatch: MSI MAG B550 Tomahawk als moederbord bij en je bent goedkoper uit dan je eigen keuze.

De Cooler Master is van lage kwaliteit en 230v only. Nu maakt dat laatste in NL niet heel veel uit omdat de netspanning vrij stabiel is maar er is wel flink bespaart op de inputfiltering. Besparen op de voeding is nooit een goed idee, zeker niet als je voor meer dan 1000 piek aan hardware in je systeem hebt zitten.

• rinkh
  • Registratie: november 2019
  • Laatst online: 11:38
Ik zou zeker 1TB overwegen of een extra schijf voor je cache en project bestanden. Ik denk dat 500GB erg snel vol gaat raken.

Daarnaast geldt idd hoe meer ram hoe beter, ik heb 64gb. Je kan eventueel nog even rondpluizen op Puget systems website, zij benchmarken alles voor After Effects systemen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Kereltje88
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 15-02 12:59
Gezien het systeem in je openingspost, zou ik besparen op het moederbord(B550 bordje nemen) en de kast. Dat extra geld lekker in een Ryzen 5600x of zelfs 5800x stoppen. Het gekozen geheugen is traag, Ryzen is gebaat bij snel geheugen. Ik zou met 32gb beginnen en indien nodig kun je er later nog 32gb bij plaatsen. De volgende kits zijn prima opties:
https://tweakers.net/pric...stix-bl2k16g36c16u4b.html
https://tweakers.net/pric...17pb3k2-32/specificaties/
https://tweakers.net/pric...16d-32gvkc/specificaties/

Ik zou ook voor een kwalitatief betere voeding gaan, hier wil je niet op besparen. Daarbij zou ik de prijzige Samsung SSD vervangen voor een 1gb SSD van Kingston of XPG.

[Voor 11% gewijzigd door Kereltje88 op 20-01-2021 03:05]

Pagina: 1

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True