Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnyCage07
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 19-03 15:37
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaanden vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Speakers voor aan TV (LG OLED cx) aan te sluiten. Aangezien mijn tv op voet staat is een soundbar geen mogelijkheid. Actieve speakers bij voorkeur, maar andere opties ook mogelijk.

Wat is je budget?
600euro

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
geluid van tv en muziek.

Wat heb je zelf al gevonden?
Heb de wireless KEF ls50 gevonden, maar die zijn toch wel een stuk te duur.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 01:42
Kijk naar actieve speakers van rond de 500 euro per paar zoals Klipsch R-41PM of DYNAUDIO MC-15, dat levert een betere geluidskwalitiet dan soundbars bij deze prijs. Klipsch is wel een soort Marmite, je houd ervan of helemaal niet - zorg dus dat je ze eventueel terug kan sturen :)

[ Voor 18% gewijzigd door martyw op 16-01-2021 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiemelen
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:12
Er zijn een aantal afwegingen die je moet maken bij je keuze:
1) Connectie tussen de tv en speakers. De LG heeft dacht ik enkel digitale outputs (optical). Dus je speaker moet een optical input hebben in combinate met een interne DAC, of je moet er zelf een DAC tussen plaatsen.
2) Je moet ook het volume van je speakers makkelijk kunnen aanpassen. Dit werkt met een optical out vaak niet (zou je moeten testen/navragen voor de LG). Alternatief is dan dat je een DAC met preamp gebruikt zodat je toch het volume kan aanpassen.
3) Wireless of niet. De meeste kwalitatieve wireless systemen, zoals de KEF die je al gevonden had of Dynaudio XEO, zullen boven je budget liggen.

De Klipsch vermeld door @martyw is een goed voorstel. Deze heeft een optical input en volume regeling via afstandsbediening. Ander merk dat dit aanbiedt, is Edifier.
Als je naar andere kwalitatieve merken van actieve speakers gaat kijken (Adam audio, JBL, Genelec etc), zal je toch een DAC met preamp ertussen moeten steken. Enerzijds voor het volume, anderzijds omdat deze speakers geen digitale input hebben (vaak enkel XLR of RCA). Maar DAC + speakers liggen dan nog wel steeds binnen budget.

Tot slot is er nog altijd de optie van passieve speakers i.c.m. een versterker. Een losse versterker is niet zo duur (desnoods 2de hands) en er zijn er ook in kleiner formaat (SMSL, Topping etc) indien ruimte een issue is. Ook nog steeds te doen binnen je budget (bijvb i.c.m. Jamo C93 of iets gelijkaardig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnyCage07
@wiemelen Ok, misschien ga ik dan toch eens kijken naar de mogelijkheid met versterker. Die Jamo C93 zijn aan te raden speakers? Heb je ook een ideetje voor versterker? Graag zou ik dan ook mijn Spotify muziek kunnen afspelen op de installatie. Is een sub woofer ook noodzakelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:35
Ik zou echt gaan kijken naar een recent instapmodel receiver (bijv. Denon AVR-X1600H, of model met DAB) en een paar (tweedehands) front speakers. Qua receiver ben je dan klaar voor de komende jaren. Speakers kan je eventueel upgraden of uitbreiden.

De receiver maakt voor de klank niet veel uit. Die digitale receivers klinken allemaal hetzelfde (zou niet goed zijn als een versterker je geluid gaat kleuren). Qua vermogen is het voor thuis ook allemaal prima. De speakers moet je een beetje gaan rondkijken (-luisteren) om te kijken wat bij jouw muzieksmaak past. Mijn speakers in de woonkamer (BA M350 + center/surr) hebben een heel andere klankkleur (warm) dan de speakers op zolder (QUAD 22L, welke heel helder/analytisch zijn).

Tip: op V&A staan momenteel best leuke speakers: Wharfedale Diamond 10.1 (klinken wat warm, maar ik was zelf wel fan van de 9-serie), Boston Acoustics 360's (ik heb zelf de M350, welke ook wat warm zijn), Jamo 606 & 626 (ken ik zelf niet), enz.

EDIT: En nee, een sub is niet noodzakelijk. Voegt vooral voor film extra "oemf" toe. Afhankelijk van je (front) speakers althans. Als je voor flutspeakers gaat, mis je erg veel onder de (roep eens wat, 100Hz). Dan heb je wel een extra "laag" speaker nodig (ik noem dat bewust geen subwoofer) om een beetje full range te krijgen. Maar kies je voor een volwassen zuilspeaker of goede boekenplank/standmounter dan ben je wel klaar. Tenzij het audio-virus je te pakken krijgt... Daarnaast: ik heb een SVS SB2000 staan, maar die doet alleen mee bij surround-mixen. Dus film of concert-video's. Als ik gewoon muziek luister (radio, platenspeler) dan doet de sub niet mee.

[ Voor 34% gewijzigd door Cass Casey op 17-01-2021 12:56 ]

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiemelen
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:12
Een receiver heeft als voordeel dat je veel aansluitmogelijkheden hebt. En ook nog veel opties (internet radio, tuner, etc). Nieuw boven je aangegeven budget, maar zoek maar eens op marktplaats.nl naar een Denon X1xxx of X2xxx reeks. Ik zag er net nog 1 staan voor 350, inclusief 2 B&W speakers en nog een paar andere recente modellen. Enkel checken dat je alle gewenste opties en aansluitingen erop hebt en je kan best een aantal jaar verder.

Gewone versterkers hebben minder aansluitingen en opties. Gewoonlijk kan je er ook maar 2 speakers op aansluiten. Dus eerst goed controleren dat alle aansluitingen en opties er zijn die je wil.
Wat kleine versterkers betreft, zou je eens kunnen kijken naar t-amps zoals een SMSL AD18. Anderzijds naar een Denon PMA600NE voor een gewoon formaat. De Denon zal waarschijnlijk iets warmer klinken. De 2 SMSL versterkers die ik heb klinken wat sterieler, maar dat is ook weer kwestie van smaak.

Review van de Jamo C93 vind je hier:
YouTube: Z Review - Jamo C93 [The Emma Watson of Speakers]
Is ondertussen al een versie 2 van.
Maar er zijn nog andere goede luidspreker merken zoals de door @Cass Casey vermeldde Boston Acoustics, Teufel, Dali, Klipsch, Q Acoustics. Indien mogelijk ga je deze best eens beluisteren in een hifi zaak, want iedereen heeft zo zijn voorkeur.

Edit: en inderdaad is een sub waarschijnlijk niet nodig tenzij je echt van laag geweld houdt.

[ Voor 3% gewijzigd door wiemelen op 17-01-2021 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnyCage07
@martyw
@wiemelen
Nog 1 vraagje, heb er weinig verstand van. Kan de klipsch r-41pm geconcentreerd worden op de LG oled55cx6La?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 01:42
JohnnyCage07 schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 20:19:
@martyw
@wiemelen
Nog 1 vraagje, heb er weinig verstand van. Kan de klipsch r-41pm geconcentreerd worden op de LG oled55cx6La?
De LG OLED55CX6LA heeft een digitale optische uitgang, de Klipsch R-41PM hebben een digitale optische ingang, op het plaatje uit Pricewatch staat (rechtsboven) een geschikte kabel om TV op de speakers aan te sluiten - deze wordt als het goed is bijgeleverd, check dat eventueel even met de leverancier voor je tot aankoop overgaat
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FA_h3iT-I-L1sUbOBG2bf__H_h8=/i/2002203763.jpeg

[ Voor 7% gewijzigd door martyw op 23-01-2021 20:35 ]

Pagina: 1