Afgelopen tijd heb ik geprobeerd mijn eerste nog te bouwen systeem samen te stellen. Nu heb ik nog wel enkele vragen, die onderaan terug te vinden zijn. Vooral vraag 1 is voor mij van belang. Hoe denken jullie daarover?
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil met mijn systeem gaan gamen en thuiswerken. Ik heb een 3440x1440p 100hz monitor. De 100fps hoef ik niet te halen, maar ik wil wel in games als GTA V, Cities: Skylines op redelijk hoge settings iets van 60fps halen. Ik wil een beetje future-proof systeem hebben.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Maximaal €1500,-.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Monitor, toetsenbord en muis heb ik al.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb gekeken naar zowel AMD als Intel. Een intel i5 (met iGPU, GPU's zijn niet te krijgen op dit moment) is wat goedkoper dan een Ryzen 3600, op dit moment scheelt dat me ruim 40 euro.
Voorlopige build:
Onderstaande heb ik als basis. Daaronder staan mijn twee opties voor ofwel Intel, ofwel AMD.
Intel:
AMD:
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De build die ik tot nu toe samen heb gesteld bevalt me wel qua uiterlijk: wit, open en wat RGB. Ik hoef geen disco onder m'n bureau, maar het is wel leuk om een beetje mee te spelen.
Ga je overklokken?
Ik heb nog nooit zelf een pc gebouwd, dus ik ben al blij als ik de boel draaiende krijg. Niet van belang voor dit topic.
Wat verwacht je van ons?
Ik hoop dat jullie kunnen helpen bij het beantwoorden van onderstaande vragen/dilemma's:
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil met mijn systeem gaan gamen en thuiswerken. Ik heb een 3440x1440p 100hz monitor. De 100fps hoef ik niet te halen, maar ik wil wel in games als GTA V, Cities: Skylines op redelijk hoge settings iets van 60fps halen. Ik wil een beetje future-proof systeem hebben.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Maximaal €1500,-.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Monitor, toetsenbord en muis heb ik al.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb gekeken naar zowel AMD als Intel. Een intel i5 (met iGPU, GPU's zijn niet te krijgen op dit moment) is wat goedkoper dan een Ryzen 3600, op dit moment scheelt dat me ruim 40 euro.
Voorlopige build:
Onderstaande heb ik als basis. Daaronder staan mijn twee opties voor ofwel Intel, ofwel AMD.
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Videokaarten | MSI GeForce RTX 3060 Ti Gaming X Trio | € 543,90 | € 543,90 |
| 1 | Behuizingen | Fractal Design Define 7 Compact White Tempered Glass | € 109,90 | € 109,90 |
| 1 | Geheugen intern | Crucial Ballistix RGB BL2K8G36C16U4WL | € 94,89 | € 94,89 |
| 1 | Voedingen | Cooler Master V550 Gold -V2 White Edition | € 89,- | € 89,- |
| 1 | Solid state drives | Kingston A2000 1TB | € 101,- | € 101,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 938,69 | ||
Intel:
| 1 | Processors | Intel Core i5-10400 (SRH78 / SRH3C) Boxed | € 170,80 | € 170,80 |
| 1 | Moederborden | Gigabyte Z490 Vision G | € 199,90 | € 199,90 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 370,70 | ||
AMD:
| 1 | Processors | AMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed | € 199,- | € 199,- |
| 1 | Moederborden | Asus Prime X570-PRO | € 214,90 | € 214,90 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 413,90 | ||
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De build die ik tot nu toe samen heb gesteld bevalt me wel qua uiterlijk: wit, open en wat RGB. Ik hoef geen disco onder m'n bureau, maar het is wel leuk om een beetje mee te spelen.
Ga je overklokken?
Ik heb nog nooit zelf een pc gebouwd, dus ik ben al blij als ik de boel draaiende krijg. Niet van belang voor dit topic.
Wat verwacht je van ons?
Ik hoop dat jullie kunnen helpen bij het beantwoorden van onderstaande vragen/dilemma's:
- Kan ik beter wachten op de 11e generatie Intel die eraan zit te komen en een bijbehorend moederbord met z590-chipset? Als ik dat doe, kan ik bijvoorbeeld al de 3060 Ti videokaart nu bestellen. Die is tegen de tijd dat de 11th gen CPU en mobo uit zijn, wel geleverd. Dan kan ik ook een intel i5 zonder iGPU bestellen. Naar mijn idee is het grootste voordeel van de 11e generatie dat er pci-e 4.0 ondersteuning is, alleen las ik in de RTX3080 review van Tweakers dat dit op de videokaart (nog) geen voordeel biedt:
Is dan het enige voordeel dat de pc langer mee zal kunnen / beter te upgraden is in de toekomst?De resultaten vormen haast een anticlimax; in geen van onze tests komen we significante verschillen tegen. Daarmee lijkt pci-e 4.0 in games zelfs voor een RTX 3080 momenteel nog geen meerwaarde te bieden. - Mijn monitor is de pricewatch: Samsung C34J791 Wit. Deze heeft ondersteuning voor AMD FreeSync, niet voor Nvidia GSync. Is dat iets om rekening mee te houden, zou ik dan beter een AMD videokaart kunnen nemen? Of maakt dat weinig uit?
- Is het aan te raden een processorkoeler dan wel extra casefans aan te schaffen bij deze configuratie of om voor een grotere behuizing te gaan, in vorm met warmteontwikkeling?
- Overall checkup: zijn sommige onderdelen zoals voeding/RAM geschikt voor deze configuratie, of kan ik ergens beter een alternatief kopen? Voeding leek me met 550w ruim voldoende.