Windows 10 product key activeren op nieuwe mobo

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitchie112
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-03-2021
Tweakers,

Ik ben een beetje dom en te snel geweest met het upgraden van mijn moederbord en hierop een schone windows te installeren. Ik had Windows niet gekoppeld aan mijn Microsoft-account, dus een digitale licentie op een lokaal account.
Nu heb ik windows opnieuw geïnstalleerd op het nieuwe moederbord, maar krijg deze dus niet geactiveerd.

Wat ik weet is dat windows volgens mij een digitale productcode op het moederbord (in de bios) maakt.
Dat zou dus in theorie betekenen dat, als ik het oude moederbord aansluit, en windows weer opnieuw installeer deze geactiveerd krijg. Dan aan een Microsoft-account koppel en dan op het nieuwe moederbord installeer.

Werkt dat ook zo in de praktijk, of ben ik gedoemd en zal ik een nieuwe licentie moeten kopen?..

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:18

JdM

Humbled

Telefonisch activeren is dus niet gelukt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
ligt aan je licentie - oem hangt samen met moederbord, retail kan je hergebruiken.

welke versie heb je ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitchie112
JdM schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 19:33:
Telefonisch activeren is dus niet gelukt?
Ik heb nog niks telefonisch geprobeerd.
99ruud99 schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 19:42:
ligt aan je licentie - oem hangt samen met moederbord, retail kan je hergebruiken.

welke versie heb je ?
Ik heb vroeger een Packard Bell gekocht, met Windows 7 licentie (is dat OEM?). Daar zat de sticker met code op, nooit meegenomen natuurlijk.. Super dom..

Daarna een nieuwe kast met nieuw moederbord (MSI H81M-P33) e.d. en toen alles succesvol geïnstalleerd, dus ook Windows (toen had ik de code nog). In de tussen tijd is W7 omgezet naar W10, met een digitale licentie en dus lokaal account.

En sinds vandaag nieuw moederbord (Gigabyte B460M D3H), maar dus vergeten eerst te activeren alvorens opnieuw te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

mitchie112 schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 20:13:
[...]

Ik heb nog niks telefonisch geprobeerd.

[...]

Ik heb vroeger een Packard Bell gekocht, met Windows 7 licentie (is dat OEM?). Daar zat de sticker met code op, nooit meegenomen natuurlijk.. Super dom..

Daarna een nieuwe kast met nieuw moederbord (MSI H81M-P33) e.d. en toen alles succesvol geïnstalleerd, dus ook Windows (toen had ik de code nog). In de tussen tijd is W7 omgezet naar W10, met een digitale licentie en dus lokaal account.

En sinds vandaag nieuw moederbord (Gigabyte B460M D3H), maar dus vergeten eerst te activeren alvorens opnieuw te installeren.
je hebt 30 dagen 'de tijd' het hoeft niet vooraf

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitchie112
Hackus schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 20:15:
[...]

je hebt 30 dagen 'de tijd' het hoeft niet vooraf
Sorry, verkeerd uitgelegd denk ik.

Ik heb geen windows productcode, maar heb windows al opnieuw geïnstalleerd. Dus geen idee hoe ik windows nu kan activeren aangezien het een digitale licentie betreft, die aan mijn oude moederbord (denk ik) is gekoppeld.

Ik heb niks om het te activeren, geen account en geen code.

[ Voor 19% gewijzigd door mitchie112 op 16-01-2021 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blamauci
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-06 22:13
als het een digitale licentie is. dan kan je inloggen met je microsoft account, de initiele activatie zal fout gaan. je kunt dan bij windows activeren in settings aangeven dat je nieuwe hardware gekocht hebt, dan word de activatie alsnog uitgevoerd, en gekoppeld aan je nieuwe moederbord.

Dit had ik ook toen ik mijn pc geupgrade had en het werkte makkelijk en snel.

http://www.lolstatistics.com/signature/eu/20836683/309

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-07 16:47
blamauci schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 20:25:
als het een digitale licentie is. dan kan je inloggen met je microsoft account, de initiele activatie zal fout gaan. je kunt dan bij windows activeren in settings aangeven dat je nieuwe hardware gekocht hebt, dan word de activatie alsnog uitgevoerd, en gekoppeld aan je nieuwe moederbord.

Dit had ik ook toen ik mijn pc geupgrade had en het werkte makkelijk en snel.
Mitst die sleutel eraan gekoppeld is natuurlijk (ik gebruik lokale accounts, en dus is dat bij mij niet zo)

Even aangeven dacht ik.

@mitchie112 Als je de Windows 7 sticker kwijt was kon je voordat je een nieuwe installatie ging uitvoeren, de key uit Windows zelf halen.

Ik neem aan dat die schijf inmiddels niet de oude installatie heeft? Als wel dan zou je kunnen proberen om de sleutel alsnog eruit te krijgen (Windows 10 sleutel is het dan)

[ Voor 20% gewijzigd door Mizgala28 op 16-01-2021 20:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18:43
Als je geen productcode hebt en je vorige Windows apparaat was niet gelinkt aan je account dan kan je het niet meer op die manier activeren. Voor €10 - €20 koop je een Windows 10 key online.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitchie112
Mizgala28 schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 20:26:
[...]

Mitst die sleutel eraan gekoppeld is natuurlijk (ik gebruik lokale accounts, en dus is dat bij mij niet zo)

Even aangeven dacht ik.

@mitchie112 Als je de Windows 7 sticker kwijt was kon je voordat je een nieuwe installatie ging uitvoeren, de key uit Windows zelf halen.

Ik neem aan dat die schijf inmiddels niet de oude installatie heeft? Als wel dan zou je kunnen proberen om de sleutel alsnog eruit te krijgen (Windows 10 sleutel is het dan)
En dat is dus ook bij mij het geval. Een lokaal account, dus niet gekoppeld aan een microsoft account. Dus alleen een digitale licentie.

Voor de duidelijkheid:
Windows 10 heb ik meteen opnieuw geïnstalleerd op het nieuwe moederbord. Dus nee, de SSD heeft niet de oude installatie nog. Wat ik had moeten doen was met het nieuwe moederbord windows opstarten (met de oude installatie), activeren op het nieuwe moederbord en dan windows opnieuw installeren.
Maar ik heb dus meteen windows opnieuw geïnstalleerd.

Nu vraag ik mij dus af of ik windows weer opnieuw kan installeren en activeren met het oude moederbord. Want naar mijn idee moet hij dat herkennen (als het klopt dat de code in de bios zit). Als dat kan, dan kan ik hem linken aan mijn microsoft account en daarna dus activeren op het nieuwe moederbord.

[ Voor 4% gewijzigd door mitchie112 op 16-01-2021 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
@mitchie112 die Keys van 20 euro zijn wel ronduit dubieus. Je kunt de afkomst nooit controleren. Daarbij heb ik het al vaker meegemaakt dat dergelijke Keys na een tijdje alsnog deactiveren.

Er is geen garantie dat het niet werkt, want er zijn genoeg mensen die nooit problemen hebben gehad met dergelijke keys. Maar de kans bestaat dus zeker dat de key ingetrokken wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitchie112
hoi1234 schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 20:39:
@mitchie112 die Keys van 20 euro zijn wel ronduit dubieus. Je kunt de afkomst nooit controleren. Daarbij heb ik het al vaker meegemaakt dat dergelijke Keys na een tijdje alsnog deactiveren.

Er is geen garantie dat het niet werkt, want er zijn genoeg mensen die nooit problemen hebben gehad met dergelijke keys. Maar de kans bestaat dus zeker dat de key ingetrokken wordt.
Ja idd, dat is ook waar ik een beetje tegen aan loop. Anders had ik dit waarschijnlijk al gedaan en niet zo omslachtig als nu. Maar 150 euro vind ik ook erg veel.. Domme fout dat wel, maar een dure zo..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18:43
Ik heb al honderden van die keys gebruikt de afgelopen 5 jaar en alles draait nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
mitchie112 schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 20:41:
[...]

Ja idd, dat is ook waar ik een beetje tegen aan loop. Anders had ik dit waarschijnlijk al gedaan en niet zo omslachtig als nu. Maar 150 euro vind ik ook erg veel.. Domme fout dat wel, maar een dure zo..
Kun je Windows 10 niet gewoon gedeactiveerd laten dan? Volgens mij maakt dat niks uit in Features, maar dat zou je moeten uitzoeken. Het enige is dat je dan eens watermerk krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitchie112
Misschien is dat een optie.
Morgen ga ik even proberen met het oude moederbord, misschien krijg ik de product code er nog uit.

Anders verder kijken. Bedankt in ieder geval!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-07 16:47
mitchie112 schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 23:19:
Misschien is dat een optie.
Morgen ga ik even proberen met het oude moederbord, misschien krijg ik de product code er nog uit.

Anders verder kijken. Bedankt in ieder geval!
Windows key in BIOS is iets wat OEMs doen, mijn PC heeft een losse key omdat ik zelf alle onderdelen kocht, maar mijn laptop z'n sleutel pakt ie uit de BIOS want het zit daarin.

Maar je zei al dat dit oorspronkelijk een Windows 7 code was, van wat ik mij herriner waren codes toen alleen op de sticker (voornamelijk) en niet in de BIOS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:05
mitchie112 schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 20:13:
[...]
Dat is officieel OEM.
[...]
Wat ik weet is dat windows volgens mij een digitale productcode op het moederbord (in de bios) maakt.
Die activatie voldoet dus al niet aan de OEM licentie. Mazzeltje dat 't werkte, maar Microsoft is volgens mij zeer tolerant geweest met het accepteren van allerlei windows 7 licenties om maar zoveel mogelijk mensen naar windows 10 te krijgen. Die machine/hardware heeft een fingerprint bij microsoft waarmee je geen licentie nodig hebt als je een herinstallatie doet. Het zit dus niet in de bios.
Alleen bij echte OEM's zoals Dell, HP etc. zit er een ander mechanisme met een OEM licentie in de bios verwerkt.
Dat was soms ideaal. Een Dell laptop met 100 euro korting zonder OS kopen en vervolgens gewoon Windows installeren. Maar dat zit dus niet in een retail moederbord van MSI.

Je kan wel een licentie vissen uit je oude installatie met oude hardware, maar garantie dat Microsoft deze opnieuw wil activeren op andere hardware is dus geen recht. Dat recht zit/zat aan je oorspronkelijke Packard Bell PC en is volgens de licentie niet overdraagbaar. Maar proberen kan altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitchie112
Mizgala28 schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 23:24:
Windows key in BIOS is iets wat OEMs doen, mijn PC heeft een losse key omdat ik zelf alle onderdelen kocht, maar mijn laptop z'n sleutel pakt ie uit de BIOS want het zit daarin.

Maar je zei al dat dit oorspronkelijk een Windows 7 code was, van wat ik mij herriner waren codes toen alleen op de sticker (voornamelijk) en niet in de BIOS.
Nee klopt, maar dacht omdat ik toen een update deed naar W10, en later windows opnieuw geïnstalleerd had op dezelde mobo, deze misschien in de BIOs terecht kwam? Geen idee.
PROnline schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 23:40:

Dat is officieel OEM.

Die activatie voldoet dus al niet aan de OEM licentie. Mazzeltje dat 't werkte, maar Microsoft is volgens mij zeer tolerant geweest met het accepteren van allerlei windows 7 licenties om maar zoveel mogelijk mensen naar windows 10 te krijgen. Die machine/hardware heeft een fingerprint bij microsoft waarmee je geen licentie nodig hebt als je een herinstallatie doet. Het zit dus niet in de bios.
Alleen bij echte OEM's zoals Dell, HP etc. zit er een ander mechanisme met een OEM licentie in de bios verwerkt.
Dat was soms ideaal. Een Dell laptop met 100 euro korting zonder OS kopen en vervolgens gewoon Windows installeren. Maar dat zit dus niet in een retail moederbord van MSI.

Je kan wel een licentie vissen uit je oude installatie met oude hardware, maar garantie dat Microsoft deze opnieuw wil activeren op andere hardware is dus geen recht. Dat recht zit/zat aan je oorspronkelijke Packard Bell PC en is volgens de licentie niet overdraagbaar. Maar proberen kan altijd.
Nee precies.

Morgen maar even proberen. Had windows later opnieuw geïnstalleerd op dat moederbord en werd toen ook gewoon weer geactiveerd. Dus vandaar dat ik denk dat het waarschijnlijk uit de BIOs gevist kan worden!
Pagina: 1