Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mozy
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 04-07 17:00
Mijn vraag:
Sinds ik een 2e monitor heb (LG 27 inch 4k) kan ik niet meer gamen in borderless windowed mode. Voorheen kreeg ik met mijn 1080ti en Acer 27 inch 1440p 160hz moeiteloos 240 frames op League of Legends of 120 fps op Apex Legends. League laat mijn GPU vaak niet eens zweten. Sinds ik een 2e monitor erin heb geprikt krijg ik in League ineens 0,6 fps. In Apex Legends is de framerate zo laag dat de game niet eens kan opstarten.

Mijn instellingen:
Ik gebruik Gsync, in fullscreen en windowed mode. Mijn 8700k en 1080ti zijn allebei overclocked. Ik heb, voor zover ik weet, geen instellingen aan staan die Vsync forceren in de games die ik speel.
Mijn 4k scherm bevindt zich in portret mode. Beide displays zijn verbonden via displayport

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
(Beide monitoren in de 1080ti) Zodra ik fullscreen ga op mijn gaming scherm is het probleem volledig weg. Ik wil alleen niet fullscreen gamen want zodra ik op mijn 2e scherm whatsapp of discord aanklik minimaliseert de game.

In de tussentijd heb ik mijn 4k scherm aan mijn moederbord gehangen, door de iGPU in de BIOS weer aan te zetten verliep dit zonder te veel problemen. Ik kan nu wel weer in borderless windowed mode spelen op mijn game scherm.

Wat opvalt:
Als ik beide schermen in mijn GPU heb en ik alt-tab wanneer ik Apex op start, draait de game op de achtergrond op volle snelheid. Zodra ik de window weer in focus breng gaat de framerate acuut omlaag.

Als ik beide schermen in mijn GPU doe, en ze gaan in sleepmode omdat ik langer dan een half uur niet achter mijn computer zit vertonen ze raar gedrag als ik ze weer uit sleepmode haal door aan mijn muis of toetsenbord te zitten. Beide schermen worden dan volledig paars voor 20 seconden voordat ze terug komen. Voorheen kwam mijn gaming scherm direct terug en was meteen bruikbaar. Sinds 1 monitor in het mobo zit komen ook beide direct terug en zijn meteen bruikbaar.

Ik zit te denken aan het resetten van al mijn Nvidia instellingen. Of het opnieuw installeren van Windows. Liever doe ik beide niet, ik lees op het internet dat sommige mensen tegen precies dezelfde problemen aanlopen, een fix staat er nooit bij. Ook lees ik van veel mensen die juist probleemloos een extra monitor aan hun systeem hangen. Dit had ik ook graag gehad.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mailootje
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 27-06 23:23
Je zou idd een keer je hele nvidia drivers te reinstallen. Dus voor een fresh install kiezen. Dit zou kunnen helpen. Ik heb dit al is een keer eerder gehad en het lag niet aan mijn nvidia drivers... ik werd helemaal gek en heb mijn windows opnieuw geïnstalleerd en het probleem was weg ineens.

Dus je zou eens kunnen proberen als je nog een oude ssd of een hdd hebt liggen daar is nieuwe windows op pleuren en dan is even testen wat er dan aan de hand is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mailootje
Ik was vergeten om dat er bij te zetten..

Je NVIDIA drivers te herinstalleren is geen enkel probleem dit maakt totaal niets uit. Je kan dit gerust doen. Verwijder alles van nvidia en herinstalleer alles weer. En natuurlijk hopen dat dit werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mozy
Ik ga volgend weekend eens proberen met DDU er nieuwe drivers van Nvidia op te zetten, als dat niet werkt kan ik altijd nog Windows er opnieuw op te zetten. Thanks voor de tips. Fijn om te weten dat ik niet de enige ben die tegen dit probleem aanloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mailootje
Mozy schreef op zondag 17 januari 2021 @ 11:18:
Ik ga volgend weekend eens proberen met DDU er nieuwe drivers van Nvidia op te zetten, als dat niet werkt kan ik altijd nog Windows er opnieuw op te zetten. Thanks voor de tips. Fijn om te weten dat ik niet de enige ben die tegen dit probleem aanloopt.
Nee gelukkig idd dat ik ook niet de enigste ben geweest.. dit was voor mij Windows het probleem.. ik hoop dat je er verder mee komt! Het ligt zeker niet aan de kaart heb er zelf 3x een 1440p 144hz scherm op hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mailootje
Mozy schreef op zondag 17 januari 2021 @ 11:18:
En is het nog gelukt / verholpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mozy
Mailootje schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 01:24:
[...]

En is het nog gelukt / verholpen?
Ik heb uiteindelijk besloten mijn 2e scherm maar aan mijn mobo te laten hangen, inmiddels werkt dat hartstikke prima. Op termijn wil ik het nog eens proberen, misschien na de verhuizing.

Ik had op mijn Acer scherm met grote regelmatig halve zwarte en witte frames, na wat zoekwerk werd dat met naam en toenaam benoemd in de driver update. Ook het feit dat je met 2 schermen langdurige crashes met solid color weergave krijgt is ook benoemd. De update verhielp het flikkeren op mijn acer scherm en de monitor crashes. Dus misschien dat het beeld nu ook werkt op de videokaart.

Ik las wel in de driver dat er veel gedoe blijft met 2 schermen, al helemaal als je verschillende framerates hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mailootje
Mozy schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 17:28:
[...]

Ik heb uiteindelijk besloten mijn 2e scherm maar aan mijn mobo te laten hangen, inmiddels werkt dat hartstikke prima. Op termijn wil ik het nog eens proberen, misschien na de verhuizing.

Ik had op mijn Acer scherm met grote regelmatig halve zwarte en witte frames, na wat zoekwerk werd dat met naam en toenaam benoemd in de driver update. Ook het feit dat je met 2 schermen langdurige crashes met solid color weergave krijgt is ook benoemd. De update verhielp het flikkeren op mijn acer scherm en de monitor crashes. Dus misschien dat het beeld nu ook werkt op de videokaart.

Ik las wel in de driver dat er veel gedoe blijft met 2 schermen, al helemaal als je verschillende framerates hebt.
Ik heb het idee ook gelezen later. Maar dit betekend niet dat je geen performance verlies hebt via je moederbord. Als je een spel of iets anders op je 2de monitor hebt. Dit is pass True via intel graphics. Dus als je een spel op je 2de monitor speeld dan heb je als nog full performance via je twee de monitor.
Pagina: 1