Advies IKEA kastensysteem

Pagina: 1
Acties:

• peligro2k
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:35
Voor mijn media/tv kamer ben ik op zoek naar een kasten systeem van IKEA. Ik zou ook zelf wat kunnen klussen, maar ivm drukte lukt me dat niet. Ik zou willen beginnen met een kast van 350 cm hoog en 120cm breed. Indien het systeem (montage van scharnier) het toelaat wil ik zelf multiplex deurtjes maken

Ik zoek een systeem van maximaal 50cm diep, wat lekker hoog te bouwen is (plafond is 3.5m hoog), en bij voorkeur modulair, maar dat is geen harde eis.

De Besta en Platsa staan al op mijn shortlist. Echter las ik op Reddit dat de 'nieuwe' Besta serie geen geweldige kwaliteit is, en de deurtjes erg lastig af te stellen zijn.

De Platsa zou volgens sommigen dan weer een goedkope variant zijn van de PAX, en geen softclose opties hebben.

• MSteverink
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-12 16:52
Kallax?

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14-12 20:33
peligro2k schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 18:08:
Echter las ik op Reddit dat de 'nieuwe' Besta serie geen geweldige kwaliteit is, en de deurtjes erg lastig af te stellen zijn.
Ikea is wel een paar stappen achteruit gegaan in kwaliteit vergeleken met hoe het vroeger was. Wat massief was werd spaanplaat, wat spaanplaat was werd een hardboard karton sandwich. Waar je eerst gewoon nette Blum scharnieren kreeg krijg je nu een of andere Italiaanse ripoff van Fyra kwaliteit.

Vroegah waren kasten van Ikea betere kwaliteit dan wat je in de bouwmarkten vond, maar hetgeen wat je daar vind is voor zover ik weet nog steeds massief spaanplaat in tegenstelling tot de moderne kasten van Ikea. Waarschijnlijk is het bouwmarkt spul dan weer wel aan de prijs. Ach ja zo is het overal wat.

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Het viel mij ook op dat de Metod kast voor mijn wasruimte niet meer de spiffiy scharnieren had die mijn vorige IKEA Factum keuken had.
Kreeg het wel afgesteld, maar het was meer van dat blik, karige schroefjes, en het inhaken of uitnemen van de deur ging minder. Volgens mij zit tegenwoordig dan ook de demper aan de deurkant en niet meer op het scharnier.
Maargoed, het werkt het blijft ook vast wel werken, maar het viel mij wel meteen op.

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 18:39
@peligro2k
Qua kwaliteit en mogelijkheden zou ik kijken naar de keukenkasten.
Zeker omdat je zelf ook wat wil modificeren.

De keukenkast delen zijn namelijk massief spaanplaat en lekker zwaar.

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 20-11 08:22
Als je doelt op dit topic:

https://www.reddit.com/r/...n_the_quality_of_the_new/

Dat is 5 jaar oud.
Persoonlijk nergens last van... En ik heb hier een Besta TV meubel staan.

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:04
Ik heb ook een besta staan, 2½ jaar geleden in elkaar gezet en wij zijn er heel blij mee. Wij hebben de configuratie met drie vakken. Middelste is een lade, buitenste zijn deurtjes. Is gewoon prima spul, ziet er netjes uit.

Scharnieren doen wat ze moeten doen. Deurtjes worden gedempt bij het dichtgaan en ik heb de deurtjes ook goed kunnen afstellen zodat alles recht en strak is.

En ik heb 2 linker handen en ben een gevaar met gereedschap. Nou, als ik het kan... Kan iedereen het wel.

Ik zou hem zo weer kopen.

[ Voor 5% gewijzigd door xFeverr op 16-01-2021 20:32 ]

Pagina: 1