Defecte vloerverwarming verdeler. Vervangtips

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assasinbats
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:22
Beste experts,

Ik had het idee dat mijn vloerverwarmingsverdeler van de begande grond niet werkt. De ketel fungeert, en radiatoren worden zonder problemen warm. Echter, de vloer blijft koud. Toen ik ging kijken bij de verdeler, stond deze op een temperatuur van 60(!) graden! Iets wat ik nog nooit gezien had. Al metende kwam ik er achter dat de retourleiding terug naar de ketel ongeveer net zo warm was als de aanvoer. Vervolgens heb ik de ketel uit gezet (zodat alles wat af kon koelen), en de pompschakelaar er tussen uit gehaald. Daarna alles weer op gestart, maar het euvel blijft. De pomp trekt wel energie, en zoemt, net als normaal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O_HaB9sWzOG7InLKJ2i3rFjp7s8=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/lAXPOUbJQwmLyIdro5jo215s.gif?f=fotoalbum_large

Inmiddels is er een loodgieter langsgekomen (na het bellen van het noodnummer). Die bevestigt dat de pomp waarschijnlijk overleden is. En zo te horen verwacht hij niet zomaar dat deze pomp snel leverbaar is. Ik heb hem verteld dat, mocht het lonen om de hele verdeler te vervangen, ik daarvoor open sta.

Nu probeer ik van de nood een deugd te maken, en te begrijpen of er meer voordeel te halen is uit het vervangen van de verdeler. Ik heb nu een externe pompschakelaar er op aangesloten, maar misschien bestaan ze wel met ingebouwde schakelaar? En ik heb een tado installatie, maar (nog) geen mogelijkheid om de vloerverwarming van de begane grond als groep te regelen. Dwz: als ik de slaapkamer verwarm, gaat er ook warmte naar de begane grond, of ik het wil of niet.

Oh wijzen van Tweakers, verenig u en informeer mij :o

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Heel de verdeler vervangen kijkt me wat overdreven.
Zo’n pomp lijkt me redelijk standaard.

Zou zelf eens kijken of je niet bij een andere loodgieters een 2nd opinion kunt krijgen.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assasinbats
ZeRoC00L schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 18:41:
Heel de verdeler vervangen kijkt me wat overdreven.
Zo’n pomp lijkt me redelijk standaard.

Zou zelf eens kijken of je niet bij een andere loodgieters een 2nd opinion kunt krijgen.
Goede tip: een vervangende pomp hoeft maar 122 euro te kosten..

Ik heb wel vaker een cv installatie drukloos gemaakt, maar nooit het vloerverwarmingsgedeelte. De ketel staat op de 1ste verdieping, en de verdeler staat beneden. Ik zou dan verwachten dat ik ergens uit deze verdeler het water kan laten lopen. Zien jullie daar aanknopingspunten voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:40
assasinbats schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 18:08:
Beste experts,

Ik had het idee dat mijn vloerverwarmingsverdeler van de begande grond niet werkt. De ketel fungeert, en radiatoren worden zonder problemen warm. Echter, de vloer blijft koud. Toen ik ging kijken bij de verdeler, stond deze op een temperatuur van 60(!) graden! Iets wat ik nog nooit gezien had. Al metende kwam ik er achter dat de retourleiding terug naar de ketel ongeveer net zo warm was als de aanvoer. Vervolgens heb ik de ketel uit gezet (zodat alles wat af kon koelen), en de pompschakelaar er tussen uit gehaald. Daarna alles weer op gestart, maar het euvel blijft. De pomp trekt wel energie, en zoemt, net als normaal.

[Afbeelding]

Inmiddels is er een loodgieter langsgekomen (na het bellen van het noodnummer). Die bevestigt dat de pomp waarschijnlijk overleden is. En zo te horen verwacht hij niet zomaar dat deze pomp snel leverbaar is. Ik heb hem verteld dat, mocht het lonen om de hele verdeler te vervangen, ik daarvoor open sta.

Nu probeer ik van de nood een deugd te maken, en te begrijpen of er meer voordeel te halen is uit het vervangen van de verdeler. Ik heb nu een externe pompschakelaar er op aangesloten, maar misschien bestaan ze wel met ingebouwde schakelaar? En ik heb een tado installatie, maar (nog) geen mogelijkheid om de vloerverwarming van de begane grond als groep te regelen. Dwz: als ik de slaapkamer verwarm, gaat er ook warmte naar de begane grond, of ik het wil of niet.

Oh wijzen van Tweakers, verenig u en informeer mij :o
Ik ben dan wel captain obvious maar ik ga het toch vragen: Je hebt het toch wel geprobeerd met die thermostaatknop op zijn plek toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assasinbats
leecher schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 19:17:
[...]

Ik ben dan wel captain obvious maar ik ga het toch vragen: Je hebt het toch wel geprobeerd met die thermostaatknop op zijn plek toch?
Welkom, captain obvious. Volgens mij is dat geen thermostaatknop, maar een knop om het systeem mee in te regelen.
En vanochtend deed het systeem het nog, zoals het al sinds oktober eigenlijk zonder problemen dienst doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:40
assasinbats schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 19:19:
Volgens mij is dat geen thermostaatknop, maar een knop om het systeem mee in te regelen.
:P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• andre208
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-07 21:27
De volgende keer maar een c.v. servicemonteur bellen. Als hij geeneens met zekerheid kan zeggen dat de pomp stuk is en ook niet weet dat 180MM een standaard inbouw maat is. Dan is dit zonder van het geld geweest. Vroeger had ik zulke pompen gewoon in de bus liggen. Het mag dus ook gewoon een andere merk pomp zijn als de inbouwmaat maar 180 is dan past hij wel.

[ Voor 15% gewijzigd door andre208 op 16-01-2021 19:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tito129
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-07 16:00
Ik had in december het zelfde. Pomp kapot, heb er voor gekozen een energie zuinige grundfos te bestellen.
Begin van de middag technische unie gebeld door bevriende installateur. Smiddags kon ik hem afhalen en Savonds werkte alles weer.
Je kan op internet opzoeken op basis van je oude pomp wel andere merken pompen passen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jipenjanneke
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:41
assasinbats schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 19:19:
Volgens mij is dat geen thermostaatknop, maar een knop om het systeem mee in te regelen.
Even zonder gekheid, zet die thermostaatknop alsjeblieft wel weer terug op de kraan voordat je je nieuwe pomp inschakelt. In deze stand staat de kraan geheel open en wordt het cv-water ongeregeld de vloer ingestuurd en krijg je een vloer van 60 graden. Niet alle vloeren kunnen daar tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assasinbats
jipenjanneke schreef op zondag 17 januari 2021 @ 11:51:
[...]

Even zonder gekheid, zet die thermostaatknop alsjeblieft wel weer terug op de kraan voordat je je nieuwe pomp inschakelt. In deze stand staat de kraan geheel open en wordt het cv-water ongeregeld de vloer ingestuurd en krijg je een vloer van 60 graden. Niet alle vloeren kunnen daar tegen.
Er is bij mijn weten nooit 60 graden de vloer in gegaan. De thermometer heb ik nooit ver voorbij 40 zien gaan.

Ik zou verwachten dat op deze plek een regelknop had gezeten, maar er zit geen schroefdraad, wat mij deed vermoeden dat hier niks permanents op gemonteerd moet zitten. (de vorige bewoner is overleden)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YJr9PI8cMSaSYS4I0cNfUGnBv-Y=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/csdq3FA9sGoTV88BgywbLFp2.gif?f=fotoalbum_large

Dit is de knop.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/59Hmo6zD6ewxumQga3BFYNVaacY=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/uUm8U0GCadPt5VmVSYkKsmIo.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CjeImojYqOX71lrFTvuymGM6cT0=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/ADrec40WpB8wOzg0kO02Qsec.gif?f=fotoalbum_large

Met mijn beperkte verstand zou ik zeggen dat, aangezien dit ijzerdraadje aan de verdeler hangt, deze een regelfunctie heeft, als een soort capillair?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VyPIQZcsBdJsmFAV3WXNUaJVIMc=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/bcX0dQeD4JZfGAzCcYJ0jOaf.gif?f=fotoalbum_large

Maar inmiddels begin ik meer vertrouwen te krijgen in mijn eigen kunsten om de pomp te vervangen. Ik zit nog wel met een volgend vraagstuk:

Toen ik advies kreeg op GoT om een pompschakelaar te kopen, werd mij wel verteld dat moderne pompen dit niet altijd in dank afnemen (mijn pomp was bejaard genoeg om hier tegen te kunnen). Zou deze moderne pomp daar wel tegen kunnen? Of kan ik dan beter één kopen met ingebouwde schakelaar?

Muchos gracias!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Dat "ijzerdraadje" is inderdaad de voeler.
De afsluiter lekt ook zo te zien en de aansluiting daar op ook.
Dan zou ik dat ook aanpassen.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jipenjanneke
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:41
assasinbats schreef op zondag 17 januari 2021 @ 12:57:
Ik zou verwachten dat op deze plek een regelknop had gezeten, maar er zit geen schroefdraad, wat mij deed vermoeden dat hier niks permanents op gemonteerd moet zitten. (de vorige bewoner is overleden)
Die knop hoort echt wel op dat ventiel. Misschien heeft de loodgieter hem eraf gehaald om te controleren of dat stiftje niet vast zit? Misschien moet je hem erop klikken, en zie je daarom geen schroefdraad? Aan dat (holle) ijzerdraadje zit een voeler en die geeft de temperatuur door aan de knop, en als je de knop terugzet, dan bedient die knop het stiftje dat je ziet op het ventiel: warm genoeg: knop drukt op stift -> geen nieuwe aanvoer heet water. En deze regeling begrenst de temperatuur van het water dat de vloer ingaat. Het is nogal zonde als je om zo'n kleinigheid je vloer beschadigt. Ik heb trouwens zelf wel een moderne geregelde pomp met een pompschakeling. Ik heb ook weleens gehoord dat dat niet super elegant is, maar ik heb het er maar op gegokt. Het gaat in elk geval al drie jaar goed.

Edit: o ik zie dat de knop een schroefklem heeft, gewoon schroefje stukje los, en knop erop duwen en schroefklem weer vast

[ Voor 5% gewijzigd door jipenjanneke op 17-01-2021 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:55
Controleer ook even waar die druppel water vandaan komt, onder je thermostaat kraan ( waar die knop op hoort)lijkt een druppel te hangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assasinbats
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1ilj--jUiLNou5yhBdIYc5knHqY=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/opE7Yae9vvHw4wOIxUs8ih4v.gif?f=fotoalbum_large

Vorige week zondag een pomp besteld, en deze werd maandag bezorgd. Na het werk het systeem drukloos gemaakt, de twee rode afsluiters dicht gedraaid, en de defecte pomp er uit gehaald (beetje chef beunhaas met een waterpomptang, maar dit formaat engelse sleutel heb ik niet). Vervolgens de nieuwe pomp er in gezet met de twee nieuwe pakkingen (dat is een vak apart volgens mij). Vervolgens de wartels weer aangedraaid, en de rode afsluiters open gezet: water uit de boven/onderkant. Nog steviger aandraaien. Weer afsluiters open, beetje aandraaien etc etc, tot het uiteindelijk leek te houden. Toen het systeem bijgevuld, ontlucht, en inmiddels draait de pomp al een week zonder problemen. Deze pomp lijkt meer stroming te geven op de laagste stand dan de vorige pomp überhaupt deed.

De toe- en afvoer zijn aan vervanging toe inderdaad. De pan die hierboven op de foto staat, staat er nog steeds, en heeft inmiddels een respectabel laagje water opgevangen.

In de aanvoerleiding zal ik het hoekstuk, het puntstuk, en de thermostatische afsluiter vervangen. In de retour gaat het om een stukje rechte pijp en een puntstuk.

Is het verstandig om op zoek te gaan naar een thermostatische afsluiter, incl voeler? Of laat ik de voeler zitten, en probeer er een passende thermostatische afsluiter bij te vinden?
Pagina: 1