Zelfbouw PC doet helemaal niks

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• nilisj
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 26-05-2024
Beste medetweakers,

Ik heb een eenvoudige pc in elkaar geflanst, echter er gebeurt helemaal niks als ik hem aan wil zetten:
Geen geluidje, geen lampje, geen fan.
Alle kabels nagelopen, alles eruit gehaald en opnieuw aangesloten.
Geprobeerd hem met alleen mobo, processor en geheugen op te starten.
Geheugen eruit gehaald en opnieuw erin geprikt.

De PSU , het geheugen en de case zijn nieuw.
Mobo en processor had ik al een tijdje liggen maar waren ongebruikt.
De cpu zat wel al op het mobo aangesloten.

Ik weet gaf niet meer wat te doen.
Iemand een idee wat ik niet goed heb gedaan?

Mijn build:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 3 1200 (14nm) Wraith Stealth koeler Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenAsus Prime A320M-K€ 49,90€ 49,90
1VideokaartenMSI Radeon R9 270X GAMING 2G€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK8GX4M2A2400C14€ 44,79€ 44,79
1VoedingenCooler Master MWE 450 White 230V - V2€ 39,91€ 39,91
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 134,60

Beste antwoord (via nilisj op 18-01-2021 16:09)

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-11 20:55

job

nilisj schreef op zondag 17 januari 2021 @ 21:06:
Schakelaar zit goed. Die gaat er ook echt maar op een manier op.

De schakelaar zit op de 2 rechter pinnen van de bovenste rij.
Daaronder zit nog een rij met 5 pinnen.
Zeker weten dat de power switch goed zit? Gezien je problemen lijkt dat een goede verklaring.
Een DOA moederbord kan natuurlijk ook nog, maar komt echt heel weinig voor.
In het boekje staat niks.
In het boekje staat een qr-code naar o.a. de lay-out van die pinnen.
https://alicliimg.clewm.n...e34047e71f41489023154.pdf

Daarnaast het volgende advies: Volg het algemene advies bij bootproblemen.
Alle onderdelen van het moederbord halen en dan proberen te booten (pc-speaker wel aansluiten). Met alleen het moederbord moet er iets van een ledje gaan branden en/of een piep te horen zijn.
Daarna cpu aansluiten en nogmaals booten, daarna pas geheugen en booten, etc.

[ Voor 38% gewijzigd door job op 17-01-2021 22:07 ]

Alle reacties

• D_H_R 1908
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 06:03
Knopje achter op de voeding al geprobeerd ?

• nilisj
Ja knopje geprobeerd, verschillende stopcontacten.

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:35

Blokker_1999

Full steam ahead

D_H_R 1908 schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 17:42:
Knopje achter op de voeding al geprobeerd ?
Altijd een optie, al hoop ik dat het dit niet is. Kan ook zijn dat de drukknop van de behuizing niet goed op het moederbord is geplaatst. Is vaak eenvoudig om te missen. Als dat ook gecontroleerd is kan je altijd eens nagaan of de voeding op zich wel werkt. Hiervoor moet je de groene draad op de stekker verbinden met 1 van de zwarte draden. Dan zou op zijn minst de voeding moeten starten en de ventilator van de voeding aangaan.

Je hebt toch ook de +12V stekker aangesloten die links boven het CPU slot zit?

[ Voor 6% gewijzigd door Blokker_1999 op 16-01-2021 17:47 ]

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-11 19:36

Rannasha

Does not compute.

Probeer eens om de aan/uit-knop van de kast los te koppelen van het moederbord en met iets van metaal (schroevendraaier ofzo) de 2 pinnetjes waarop de aan/uit-knop aangesloten moet worden eventjes te verbinden. Als de knop (of het kabeltje) niet goed is, dan zou je op deze manier het systeem wel kunnen starten.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

• nilisj
Ja die zit aangesloten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wBqbylKReUJsU9HWmfmo3SFJvJA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fqxRk3ifdrOPSHwFNSxkkY1j.jpg?f=fotoalbum_large

• nilisj
Rannasha schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 17:48:
Probeer eens om de aan/uit-knop van de kast los te koppelen van het moederbord en met iets van metaal (schroevendraaier ofzo) de 2 pinnetjes waarop de aan/uit-knop aangesloten moet worden eventjes te verbinden. Als de knop (of het kabeltje) niet goed is, dan zou je op deze manier het systeem wel kunnen starten.
Ja ook geprobeerd, maar geen teken van leven

• nilisj
Blokker_1999 schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 17:46:
Als dat ook gecontroleerd is kan je altijd eens nagaan of de voeding op zich wel werkt. Hiervoor moet je de groene draad op de stekker verbinden met 1 van de zwarte draden. Dan zou op zijn minst de voeding moeten starten en de ventilator van de voeding aangaan.
Stomme vraag: ik zie geen groene draad, moet ik naar de 24 pins stekker kijken?

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-11 19:36

Rannasha

Does not compute.

nilisj schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 17:54:
[...]

Stomme vraag: ik zie geen groene draad, moet ik naar de 24 pins stekker kijken?
Ja, het idee is om de voeding zelf te starten (niet de PC). Dus zaken afkoppelen en de 24-pins stekker op de juiste manier kortsluiten om de voeding te starten. Als de voeding een lampje of ventillator heeft kun je daarmee in ieder geval zien of die werkt.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:35

Blokker_1999

Full steam ahead

En als alle draden zwart zijn, dan neem je de connector met de klip die de connector vasthoud op het moederbord naar je toe en sluit je de vierde en vijfde pin van rechts kort.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• nilisj
Blokker_1999 schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 17:57:
En als alle draden zwart zijn, dan neem je de connector met de klip die de connector vasthoud op het moederbord naar je toe en sluit je de vierde en vijfde pin van rechts kort.
Dat werkte, dankjewel. PSU is dus het probleem niet.

• JantjeKoud
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-09 23:47
Het kan dat je sluiting hebt met het stekkertje om de CPU te voeden. Er zijn er 2 die daar op passen en die hebben de + en - omgedraaid. Nu je toch het moederbord los hebt liggen kun je aan de onderkant kijken wat de + kant is en welke de -. Kijk daar je stekkertje van de voeding op na.

• nilisj
JantjeKoud schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 18:08:
Het kan dat je sluiting hebt met het stekkertje om de CPU te voeden. Er zijn er 2 die daar op passen en die hebben de + en - omgedraaid. Nu je toch het moederbord los hebt liggen kun je aan de onderkant kijken wat de + kant is en welke de -. Kijk daar je stekkertje van de voeding op na.
Je bedoelt echt aan de onderkant van het mobo kijken?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qGuCgJlO1GOl2XPqLosBQqcEpCk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oJzFR0CksT7ENA4YQg8duwPZ.jpg?f=fotoalbum_large

• feuniks
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-08 15:15
Als je een multimeter hebt (en het aandurft), dan kun je eens kijken of je 12 Volt uit de voeding krijgt. Met een beetje pech (of geluk) is het gewoon een DOA voeding.

• nilisj
Als de processor niet goed is, reageert er dan ook helemaal niks? Geen piepjes e.d.?

• Elmo_b
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-01 11:17
Als de cpu niet goed is dan gaat de pc 99% can de keren wel aan maar geen beeld en piepjes uit de speaker.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:30
Geheugen er echt goed ingedrukt tot je een klik hoort? Kom best wel vaak tegen dat het ram er net niet goed in zit.

• nilisj
Uszka schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 20:37:
Geheugen er echt goed ingedrukt tot je een klik hoort? Kom best wel vaak tegen dat het ram er net niet goed in zit.
Ja een paar keer opnieuw gedaan ook.

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:20

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Op de foto is het net niet helemaal goed te zien, maar heb je de aan/uit knop van de kast wel aangesloten op de juiste pinnetjes (en zit daar niet het luidsprekertje op)?

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

• nilisj
aawe mwan schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 20:50:
Op de foto is het net niet helemaal goed te zien, maar heb je de aan/uit knop van de kast wel aangesloten op de juiste pinnetjes (en zit daar niet het luidsprekertje op)?
Is inderdaad lastig te zien, maar zijn de juiste pinnetjes.

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:20

aawe mwan

Wat ook leuk is:

(reset knopje gebruiken als aan/uit knopje had je al min of meer al geprobeerd)

[ Voor 130% gewijzigd door aawe mwan op 16-01-2021 21:06 ]

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

• nilisj
Ik heb de psu getest, en de fan gaat draaien.
Nu heb ik geprobeerd op te starten met een schroevendraaier op de pinnetjes met alleen de cpu en koeler aangesloten. Dat lukt niet.
Ook met het geheugen erin geprikt helemaal niks.
Wat is mijn volgende stap: een nieuw mobo bestellen?

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17-11 15:36
Moet de 4 pin van de processor niet een slag gedraaid zitten? Het slot zit volgens mij bij 99% van de borden bovenop. Als dat klopt hoop ik niet dat er iets kapot is.
Er zit een lipje op de connector op het moederbord, daar moet het clipje overheen vallen.

Volgens mij zit de schakelaar toch ook echt op de aansluiting van de resetknop.

Ik zie ook dat het bord op een doos met verpakkingsmateriaal ligt, ik weet dat er heel veel mensen (youtubers) zijn die dat aanraden, ik absoluut niet. Verpakkingsmateriaal kan gewoon geleiden, en voor problemen zorgen. Bouw het gewoon in een kast, of als het op verpakkingsmateriaal moet een compleet blank stuk karton.

[ Voor 32% gewijzigd door WEBGAMING op 17-01-2021 20:59 ]

• ErikRedbeard
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-10 14:16

ErikRedbeard

Cookiecutter 5.0

WEBGAMING schreef op zondag 17 januari 2021 @ 20:52:
Moet de 4 pin van de processor niet een slag gedraaid zitten? Het slot zit volgens mij bij 99% van de borden bovenop. Als dat klopt hoop ik niet dat er iets kapot is.
Er zit een lipje op de connector op het moederbord, daar moet het clipje overheen vallen.

Moederbord even opgezocht.
Deze zit inderdaad een kwartslag gedraaid.
Appart om te zien, maar zit dus wel goed.

• Spierenburg
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15-10 09:27
Probeer eens de CMOS batterij eruit te halen voor een paar minuten.

• nilisj
WEBGAMING schreef op zondag 17 januari 2021 @ 20:52:

Ik zie ook dat het bord op een doos met verpakkingsmateriaal ligt, ik weet dat er heel veel mensen (youtubers) zijn die dat aanraden, ik absoluut niet. Verpakkingsmateriaal kan gewoon geleiden, en voor problemen zorgen. Bouw het gewoon in een kast, of als het op verpakkingsmateriaal moet een compleet blank stuk karton.

Op het mobo staat daaronder
Boven: power btn
Onder: reset sw

Ik neem aan dat ik dezelfde volgorde aanhoud.
Ik heb het met de schroevendraaier trouwens ook op de reset pinnen geprobeerd ook zonder resultaat.

En ik doe het inmiddels ook op een blanke doos. (y) .

• nilisj
Spierenburg schreef op zondag 17 januari 2021 @ 21:00:
Probeer eens de CMOS batterij eruit te halen voor een paar minuten.
Ik heb hem er heel kort uit gehad.
Ik zal een paar minuten nog eens proberen.

• floorcleaner
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16-11 00:44
nilisj schreef op zondag 17 januari 2021 @ 21:17:
[...]

Ik heb hem er heel kort uit gehad.
Ik zal een paar minuten nog eens proberen.
En leg, terwijl je pc uit staat en batterijtje er uit is, een draadje over de 2 polen van de batterijhouder.
Bij sommige moederborden zit er een kleine condensator over de polen die de 3V -3.2V nog dagen kan vasthouden.

Dus, of resetten via de cmos-jumper, of batterijtje er uit, maar dan ook even de polen kortsluiten door middel van bv. een muntstuk (wel terwijl de pc uit staat)

[ Voor 3% gewijzigd door floorcleaner op 17-01-2021 21:24 . Reden: typos... ]

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17-11 15:36
Dan lijkt het er toch echt op dat je een groter probleem hebt. Ik zou eens proberen de processor er opnieuw in te stoppen, en goed kijken of er niets geks te zien is aan de pinnen of de socket. Maak eventueel weer een paar foto's.

Dat hij echt geen enkele kik geeft is toch wel zeldzaam. Als de voeding wel gaat draaien zou ik ook aan het moederbord denken. Het is geen echte test van een voeding, maar laat wel zien dat er tenminste iets gebeurt.
Als je kortsluiting oid zou hebben geven ze meestal wel even een kik. Als er echt helemaal niets gebeurt kan het eigenlijk bijna alleen maar aan het moederbord liggen.

[ Voor 15% gewijzigd door WEBGAMING op 18-01-2021 02:54 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-11 20:55

job

nilisj schreef op zondag 17 januari 2021 @ 21:06:

Zeker weten dat de power switch goed zit? Gezien je problemen lijkt dat een goede verklaring.

Alle onderdelen van het moederbord halen en dan proberen te booten (pc-speaker wel aansluiten). Met alleen het moederbord moet er iets van een ledje gaan branden en/of een piep te horen zijn.

[ Voor 38% gewijzigd door job op 17-01-2021 22:07 ]

• nilisj
job schreef op zondag 17 januari 2021 @ 21:40:
[...]

[...]

Die qr-code over het hoofd gezien 8)7 .
Bedankt voor de link. De powerswitch zit iig op de juiste pinnen.

Ik zal morgen eens de processor erafhalen en evt een fotootje plaatsen. Voor vandaag ben ik er wel even klaar mee.

Tot zover iig allemaal bedankt voor de hulp en reacties. Ik ben jullie erg dankbaar.

• Santford
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07:58

Santford

FP PowerMod
Het is al genoemd en de foto is niet heel scherp, maar als ik in de manual kijk dan ben ik niet overtuigd dat de power button goed zit aangesloten. Het lijkt alsof de speaker op de header erboven aangesloten moet worden en de power button op de plek van de speaker. Volgens mij sluit je nu met de speaker de power led + en de GND kort.

De rode en zwarte draad van de interne speaker moeten in posities naast elkaar zitten met de min aan de buitenzijde van de connector.

https://dlcdnets.asus.com..._v2_print_vendor_only.pdf

• binbero
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15-11 20:02
Als ik zo kijk lijkt het inderdaad dat je de speaker hebt aangesloten.
op de plek waar de powerknop aansluiting zit .

• floorcleaner
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16-11 00:44
stuur eens een duidelijke foto van het stuk waar je de startknop / resetknop / speaker enzovoort hebt aangesloten aub ?

Als je een multimeter hebt, meet dan eens of de aan/uit switch wel werkt ? Het zou niet de eerste build zijn waar de draadjes aan de kant van de aan/uit schakelaar zelf losgekomen zijn.

Helemaal dode config komt, zo als hier boven aangegeven, maar zelden voor.

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18-11 09:01

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Heb een keer gehad dat de aansluiting van de powerknop op de verkeerde kant geprint was. Aansluiting omgedrAid en toen werkte die wel.

• ManiakNL
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18-11 11:00
Ik heb een keer een soortgelijk gedrag gehad, wellicht kan dit helpen.

Bij mijn eerste poging had ik de interne speaker niet aangesloten (dat ding die moet piepen als er wat mis is)
Nadat ik deze had aangesloten startte mijn destijds nieuwe PC op zonder problemen. Voorheen gaf hij geen enkel teken van leven. Maar goed dat was 8 jaar terug.

• Emula
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18-11 17:05
Klint alsof de bios firmware je cpu niet herkent en daardoor blokeerd. Cpu er uit halen en opstarten zonder. Als het moederbord aangaat terwijl de cpu er dan uit ligt moet je eerst de firmware updaten met een ondersteunde cpu er in. Ik heb zoiets eedder gehad en het is helaas een bekend euvel bij 3600x en hogere amd cpus ook intel heeft er soms last van

• torretje2012
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21:19
https://steamuserimages-a...381CD80B277C9C495B6F16EC/

Als het goed is is dit hem, anders even closeup van de headers dan kunnen we het beter zien.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:30
Emula schreef op maandag 18 januari 2021 @ 09:47:
Klint alsof de bios firmware je cpu niet herkent en daardoor blokeerd. Cpu er uit halen en opstarten zonder. Als het moederbord aangaat terwijl de cpu er dan uit ligt moet je eerst de firmware updaten met een ondersteunde cpu er in. Ik heb zoiets eedder gehad en het is helaas een bekend euvel bij 3600x en hogere amd cpus ook intel heeft er soms last van
Onmogelijk dat dit het probleem is met een Ryzen 1200 14nm op het bord want de cpu wordt vanaf de eerste biosversie ondersteund.

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18-11 09:16
Ik denk zelf aan een iets fundamenteler probleem.

Probeer eens de 24 pin te jumpen terwijl deze in het MoBo geplugd zit. De computer zou niet moeten booten, maar er zouden wel wat lampjes- en fans aan moeten slaan. Als dat niet gebeurd, dan is je voeding of MoBo dood. Als de fan in de voeding wel aanslaat, maar de rest niet, dan is je voeding dood - maar vergeet niet dat sommige voedingen een drempel hebben voordat de fan aanslaat.

https://bit-tech.net/guides/modding/how-to-jump-a-psu/1/

Als dat wel werkt, probeer dan eens met een mes of zo de connectors op de MoBo die je normaal op de schakelaar aansluit te jumpen. Vergeet niet dat de schakelaar ook stuk kan zijn :)

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06:56

sapphire

Die-hard pruts0r

Helixes schreef op maandag 18 januari 2021 @ 13:20:
Ik denk zelf aan een iets fundamenteler probleem.

Probeer eens de 24 pin te jumpen terwijl deze in het MoBo geplugd zit. De computer zou niet moeten booten, maar er zouden wel wat lampjes- en fans aan moeten slaan. Als dat niet gebeurd, dan is je voeding of MoBo dood. Als de fan in de voeding wel aanslaat, maar de rest niet, dan is je voeding dood - maar vergeet niet dat sommige voedingen een drempel hebben voordat de fan aanslaat.

https://bit-tech.net/guides/modding/how-to-jump-a-psu/1/

Als dat wel werkt, probeer dan eens met een mes of zo de connectors op de MoBo die je normaal op de schakelaar aansluit te jumpen. Vergeet niet dat de schakelaar ook stuk kan zijn :)
Voeding los testen en power-pinnen op het bord heeft hij al (meerdere keren) gedaan.

Ik zeg dood bord, helemaal geen kick geven gebeurt niet vaak maar ik zou m'n geld daar op inzetten.

Gabriël AM5

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18-11 09:16
@sapphire: Overheen gelezen, sorry. Ik deel je conclusie dan :)

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• nilisj
floorcleaner schreef op maandag 18 januari 2021 @ 01:23:
stuur eens een duidelijke foto van het stuk waar je de startknop / resetknop / speaker enzovoort hebt aangesloten aub ?

Als je een multimeter hebt, meet dan eens of de aan/uit switch wel werkt ? Het zou niet de eerste build zijn waar de draadjes aan de kant van de aan/uit schakelaar zelf losgekomen zijn.

Helemaal dode config komt, zo als hier boven aangegeven, maar zelden voor.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JBOvC3TLoCEkNDoU0huJvJ1TBtg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0mS84j5nq8cJvYmuBkDMELF6.jpg?f=fotoalbum_large

Met een multimeter kan ik helaas niet omgaan.

Ik ga nu alles eraf halen en dan alleen het mobo opstarten.

• nilisj
Bij het verwijderen van de cpu fan eerst de föhn erop gezet
Helaas bij het losschroeven nam de fan mijn cpu mee. Totaal geen kracht gezet.
Pinnetje bovenin 7e van links is verbogen.
Mobo doet trouwens nog steeds niks.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hPBJC4fEjqroOu0R4eRtlecQlnc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gxMkXdmBFJb9mo1e3WuZ80r6.jpg?f=fotoalbum_large

Verwijderd

nilisj schreef op maandag 18 januari 2021 @ 15:03:
[Afbeelding]
nu heel voorzichtig het pinnetje rechtbuigen....afbreken is weggooien.

• dhrto
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:15
Tip bij het verwijderen van de CPU-koeler: deze eerst proberen te draaien om de hechting van de koelpasta los te krijgen, en dan pas trekken! Natuurlijk wel eerst de pinnetjes/clips/schroeven van het koelblok met het moederbord lossen! Föhn zou niet nodig moeten zijn (zelf nooit nodig gehad in de 25+ jaar in elk geval.

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:04
nilisj schreef op maandag 18 januari 2021 @ 15:03:
[Afbeelding]
Meest rechtse pin, op 2e rij van onder lijkt ook net een beetje de andere kant op te wijzen op de foto.
Zet deze ook meteen recht als je bezig bent, anders heb je bij de volgende keer monteren weer hetzelfde als pin7.

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

• nilisj
In de wetenschap dat ik deze vraag beter eerst had kunnen stellen:
Wat gebruik je om die pinnen weer recht te zetten?

• Max-Imus
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 05-11 10:53
Ik pak altijd de binnenkant van een bic-pen; de achterkant is qua maat ongeveer even groot. Schuif de achterkant van de "vulling" over de pin heen, en buig hem VOORZICHTIG recht.
@nilisj
Edit; nu lijkt het alsof ik vaak kromme pinnen heb, maar ik heb op de technische dienst van een grote webwinkel gewerkt, dus vandaar deze kennis ;)

[ Voor 28% gewijzigd door Max-Imus op 18-01-2021 20:31 ]

• nilisj
Max-Imus schreef op maandag 18 januari 2021 @ 20:27:
Ik pak altijd de binnenkant van een bic-pen; de achterkant is qua maat ongeveer even groot. Schuif de achterkant van de "vulling" over de pin heen, en buig hem VOORZICHTIG recht.
@nilisj
Edit; nu lijkt het alsof ik vaak kromme pinnen heb, maar ik heb op de technische dienst van een grote webwinkel gewerkt, dus vandaar deze kennis ;)
Haha zo had ik het niet bekeken.

• Max-Imus
@nilisj let trouwens op, de pin zit best dicht tegen de andere aan, dus kijk of je hem eerst met een pincet (wel een kleintje) iets los kan krijgen, anders loop je risico op het beschadigen van meer pinnen

• horizon1978
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-08 08:57
Op dat plaatje lijkt het mij dat niet goed is aangesloten.

• Max-Imus
De pin heeft de volgende omschrijving; USB_HSD1N
dus het lijkt me sterk dat deze de schuldige is van dat het systeem niet eens start. hoogstens dat hij sluiting maakt met een andere pin, wat de cpu niet leuk vindt, maar hij wordt omringt door andere USB-gerelateerde pinnen

• nilisj
Het terugbuigen van de pin is een totale mislukking geworden :).
Ik heb een nieuw moederbord en een nieuwe processor gekocht.
AMD Ryzen 5 1600 boxed heb ik nu gehaald.
Als het goed is zit daar koelpasta op.
Zouden jullie daar zelf ook nog koelpasta op doen of juist niet?

En kan ik nu het beste het moederbord testen zonder cpu en geheugen?

[ Voor 11% gewijzigd door nilisj op 20-01-2021 09:48 ]

• Santford
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07:58

Santford

FP PowerMod
Jammer om te horen dat het niet gelukt is.

Het is niet de bedoeling om er nog extra pasta aan toe te voegen als het al met pasta geleverd wordt. Er is maar een heel dun laagje nodig om oneffenheden in de oppervlakken als het ware op te vullen. Hoogstens kun je de pasta die is voorzien verwijderen en vervangen, maar dat lijkt me hier niet nodig.

Ik zou gelijk het geheugen, de processor en het moederbord samenbouwen en zo testen. Je zou het moederbord afzonderlijk nog even kunnen proberen met de voeding die je hebt om te kijken of er in dit bord meer leven zit voor je verder gaat.

Succes!

• nilisj
Santford schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 10:02:
Jammer om te horen dat het niet gelukt is.

Het is niet de bedoeling om er nog extra pasta aan toe te voegen als het al met pasta geleverd wordt. Er is maar een heel dun laagje nodig om oneffenheden in de oppervlakken als het ware op te vullen. Hoogstens kun je de pasta die is voorzien verwijderen en vervangen, maar dat lijkt me hier niet nodig.

Ik zou gelijk het geheugen, de processor en het moederbord samenbouwen en zo testen. Je zou het moederbord afzonderlijk nog even kunnen proberen met de voeding die je hebt om te kijken of er in dit bord meer leven zit voor je verder gaat.

Succes!
Moederbord alleen gaf geen kik. Nu met CPU incl fan en geheugen erin, gaan de lampjes branden en de fans draaien. _/-\o_
Nu maar inbouwen dan.

• nilisj
Alles werkt als een zonnetje nu.
Moederbord of processor was dus de oorzaak.
Dank voor alle hulp allemaal.
Pagina: 1