Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan79
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 29-09 20:02
Mijn vriendin en ik willen gaan samenwonen. Het idee is dat ik bij haar intrek (huurwoning). Ik heb zelf een koopwoning. Vooralsnog hou ik het liefste nog even mijn woning aan. Ik betaal heel weinig hypotheek en mocht het samenwonen bevallen kan ik misschien mijn appartement later verhuren (al vraag ik mij af dit wel haalbaar/interessant is met verhuur hypotheek, fiscale gevolgen, etc)

Op het moment dat ik officieel elders ga wonen (in huurwoning) en mij in de gemeente van mijn vriendin inschrijf/adres wijzig betekent dat dat mijn woning naar box 3 verhuisd en voor de belastingdienst niet langer mijn hoofdverblijf is? Of geldt dat alleen als ik het verhuur of als ik een tweede woning zou kopen? Ik heb een bankspaarhypotheek en verhuizen naar box 3 is dan niet iets wat ik zou moeten willen.

Groet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
moet je per se je inschrijven bij haar (=waarom?), want daardoor ga je inderdaad extra kosten krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Als jij op het adres van je koopwoning staat ingeschreven terwijl jij ergens anders woont, dan zit je woning toch niet meer in box 1? De Belastingdienst zal het echt niet interesseren waar je staat ingeschreven, die kijkt of het je hoofdverblijf is of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:48
Voor zover ik weet kijkt de belastingdienst over 1 heel jaar.

Dus vandaag inschrijven bij je vriendin en in december je woning verkopen kan zonder gekke gevolgen voor zover ik weet.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:44
Stefan79 schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 17:29:
Mijn vriendin en ik willen gaan samenwonen. Het idee is dat ik bij haar intrek (huurwoning). Ik heb zelf een koopwoning. Vooralsnog hou ik het liefste nog even mijn woning aan. Ik betaal heel weinig hypotheek en mocht het samenwonen bevallen kan ik misschien mijn appartement later verhuren (al vraag ik mij af dit wel haalbaar/interessant is met verhuur hypotheek, fiscale gevolgen, etc)

Op het moment dat ik officieel elders ga wonen (in huurwoning) en mij in de gemeente van mijn vriendin inschrijf/adres wijzig betekent dat dat mijn woning naar box 3 verhuisd en voor de belastingdienst niet langer mijn hoofdverblijf is? Of geldt dat alleen als ik het verhuur of als ik een tweede woning zou kopen? Ik heb een bankspaarhypotheek en verhuizen naar box 3 is dan niet iets wat ik zou moeten willen.

Groet
Je bent wettelijk verplicht je in te schrijven op het adres waar je woont, dus bij je vriendin. De Belastingdienst zal dan inderdaad ervan uitgaan dat je koopwoning je hoofdverblijf niet meer is (hetgeen mij correct lijkt) en je koopwoning dus een box3 woning is geworden.

Dat betekent dat je geen HRA meer hebt (toch HRA claimen is dan fraude). Maar je zegt weinig hypotheek te betalen, dus dat effect is misschien beperkt.

Wat de specifieke gevolgen zijn voor een bankspaarhypotheek weet ik niet. Waarom is dat anders dan een “standaard” annuitaire of lineaire hypotheek?
99ruud99 schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 17:33:
moet je per se je inschrijven bij haar (=waarom?), want daardoor ga je inderdaad extra kosten krijgen.
Ja, ben je wettelijk toe verplicht.
Kalentum schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 17:50:
Als jij op het adres van je koopwoning staat ingeschreven terwijl jij ergens anders woont, dan zit je woning toch niet meer in box 1? De Belastingdienst zal het echt niet interesseren waar je staat ingeschreven, die kijkt of het je hoofdverblijf is of niet.
Dit begrijp ik niet. De Belastingdienst kijkt juist naar waar je staat ingeschreven.
DutchKel schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 18:08:
Voor zover ik weet kijkt de belastingdienst over 1 heel jaar.

Dus vandaag inschrijven bij je vriendin en in december je woning verkopen kan zonder gekke gevolgen voor zover ik weet.
Nee, de fiscus kijkt per dag.

[ Voor 25% gewijzigd door cryptapix op 16-01-2021 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
@cryptapix hoezo ben je wettelijk verplicht om bij je vriendin in te schrijven?
Een student hoeft ook niet per se zich in te schrijven op zijn kamer, ondanks dat hij daar 5 dagen (of meer) per week is. (natuurlijk doen de meeste studenten dit wel, maar toch).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
cryptapix schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 18:54:
Dit begrijp ik niet. De Belastingdienst kijkt juist naar waar je staat ingeschreven.
Nee, ze kijken puur (als ze al controleren) naar wat je hoofdverblijf is, niet waar je toevallig staat ingeschreven. En om dat te bepalen kijken ze wat je centrale levensplaats is.

De inschrijving in de GBA is niet noodzakelijk ook het hoofdverblijf.

Zie bv https://www.unp.nl/nieuws...-mogelijk-aftrekbaar.html
Van belang is waar uw centrale levensplaats is. Dit is weer afhankelijk van de feiten en omstandigheden en niet alleen van de vraag waar u staat ingeschreven in het bevolkingsregister.
http://huisjurist.nl/uw-h...rip-centrale-levensp.html
Daarnaast wordt er gekeken naar het aantal overnachtingen in een bepaalde plaats. Het wel of niet ingeschreven zijn in een GBA is meestal niet van belang; het gaat om de feitelijke situatie .
Of Google op 'centrale levensplaats'

[ Voor 29% gewijzigd door Kalentum op 16-01-2021 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan79
cryptapix schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 18:54:
[...]

Wat de specifieke gevolgen zijn voor een bankspaarhypotheek weet ik niet. Waarom is dat anders dan een “standaard” annuitaire of lineaire hypotheek?

[...]
Dank je, het heeft er mee te maken dat je met een bankspaarhypotheek fiscaal gunstig kan sparen en deze onbelast kan laten uitkeren tbv je aflossing. Echter als je woning geen hoofdverblijf is vervallen al deze fiscale voordelen en moet je flink wat belasting gaan betalen over de rente opbrengst. En er zit al een flink bedrag in. Het lijkt er dus op dat voordat wij ga samenwonen (huurwoning) ik mijn huis dus verkocht moet hebben. Of zie ik hier iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:30

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Samen in jouw koopwoning wonen en de huurwoning opzeggen is geen optie?

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Even stom, maar waarom ga je geld “weggooien” om naar een huurwoning te gaan? Het is een soort kapitaal vernietiging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04:42

3DDude

I void warranty's

Vorkie schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 20:13:
Even stom, maar waarom ga je geld “weggooien” om naar een huurwoning te gaan? Het is een soort kapitaal vernietiging.
Dit dus.
Waarom zou je dat doen?
Of zijn er plannen samen iets te kopen?

Ik zou de huur opzeggen > samenwonen in de koopwoning .. of er moet een andere goede reden zijn dat je dat niet wilt? (slechte wijk/ geluidsoverlast?)

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nescafe
  • Laatst online: 12:09
Je kunt je hypotheek oversluiten naar een lineaire of annuïteitenhypotheek.. aangezien de tijdklemmen van de KEW zijn vervallen (geen minimale looptijd van 15 of 20 jaar voor belastingvrije uitkering). Is wel een beetje afhankelijk van je rentevastperiode maar dat zou je eigenlijk even met de hypotheekverstrekker/-adviseur moeten bespreken.

Indien je bij dezelfde aanbieder blijft kan dit zonder al te veel kosten (je betaalt dan voor advies- en administratiekosten maar geen notariskosten).

Voordeel is dat het eigenwoningforfait dan vervalt. Let erop dat naast het missen van rente-aftrek je ook vermogensrendementsheffing gaat betalen over de woningwaarde minus de resterende hypotheek.

[ Voor 13% gewijzigd door nescafe op 16-01-2021 21:29 ]

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cryptapix
99ruud99 schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 18:58:
@cryptapix hoezo ben je wettelijk verplicht om bij je vriendin in te schrijven?
Een student hoeft ook niet per se zich in te schrijven op zijn kamer, ondanks dat hij daar 5 dagen (of meer) per week is. (natuurlijk doen de meeste studenten dit wel, maar toch).
Omdat TS daar gaat wonen. Staat zelfs een boete op:
https://www.rijksoverheid...doorgeven-aan-de-gemeente

Studenten moeten dat net zo goed.

https://kamernet.nl/tips/...schrijven-bij-de-gemeente

https://studentenstarter....ijf-je-in-bij-de-gemeente
Kalentum schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 19:11:
[...]

Nee, ze kijken puur (als ze al controleren) naar wat je hoofdverblijf is, niet waar je toevallig staat ingeschreven. En om dat te bepalen kijken ze wat je centrale levensplaats is.

De inschrijving in de GBA is niet noodzakelijk ook het hoofdverblijf.

Zie bv https://www.unp.nl/nieuws...-mogelijk-aftrekbaar.html

[...]

http://huisjurist.nl/uw-h...rip-centrale-levensp.html

[...]

Of Google op 'centrale levensplaats'
Ja dat is allemaal mooie theorie, maar het GBA zal toch echt het vertrekpunt zijn. De fiscus controleert natuurlijk maar zelden, maar een trigger is vast het aftrekken van hypotheekrente voor een adres waar je niet staat ingeschreven. Dan mag je ze gaan uitleggen waarom je woning waarover je aftrekt toch je hoofdverblijf is.

Als TS bij zijn vriendin gaat wonen is de kans vrij groot dat zijn centrale levensplaats ook daar komt te liggen. Zijn koopwoning is dan niet meer zijn hoofdverblijf.
Stefan79 schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 20:06:
[...]

Dank je, het heeft er mee te maken dat je met een bankspaarhypotheek fiscaal gunstig kan sparen en deze onbelast kan laten uitkeren tbv je aflossing. Echter als je woning geen hoofdverblijf is vervallen al deze fiscale voordelen en moet je flink wat belasting gaan betalen over de rente opbrengst. En er zit al een flink bedrag in. Het lijkt er dus op dat voordat wij ga samenwonen (huurwoning) ik mijn huis dus verkocht moet hebben. Of zie ik hier iets over het hoofd?
Je zult je wel hebben ingelezen, maar ik zou denken dat er ik box 3 geen verschil is tussen banksparen of een andere hypotheekvorm. Of je nou 150k aflost of 150k hebt gespaard. Bijvoorbeeld:

Annuïteiten hypotheek
Woning 200k
Hypotheekschuld 50k
Saldo=Vermogen 150k

Banksparen
Woning 200k
Hypotheekschuld 200k
Saldo=0
Opgebouwd spaartegoed 150k
Vermogen dus 150k

Je probleem zit mogelijk in het uberhaubt on box 3 belasten van je koopwoning.
3DDude schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 20:17:
[...]

Dit dus.
Waarom zou je dat doen?
Of zijn er plannen samen iets te kopen?

Ik zou de huur opzeggen > samenwonen in de koopwoning .. of er moet een andere goede reden zijn dat je dat niet wilt? (slechte wijk/ geluidsoverlast?)
Er zijn 100 redenen te bedenken. Misschien is de huurwoning wel groter, luxer, fijner, aan de andere kant van NL dichtbij het werk van TS. Misschien wil TS wel gewoon het comfort van huren. Er zijn ook mensen die een auto huren (dat noemen ze dan lease zodat het luxer klinkt). Waarom zou je dat doen?

We kunnen er over discussiëren, maar volgens mij is dat de vraag van TS niet.

[ Voor 36% gewijzigd door cryptapix op 16-01-2021 22:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:40
Lees ook even hypotheek voorwaarden door.
In mijn hypotheek staat bijvoorbeeld dat ik als bewoner moet inschreven staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Of het nu centrale levensplaats is of je formele adres in de GBA, hoe weet de belastingdienst of gemeente dat je daar niet meer woont?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
Roenie schreef op zondag 17 januari 2021 @ 06:47:
Of het nu centrale levensplaats is of je formele adres in de GBA, hoe weet de belastingdienst of gemeente dat je daar niet meer woont?
Doordat iemand uit dit topic de kliklijn belt :+ Nee, natuurlijk is de kans klein dat de fiscus erachter komt dat TS niet meer in de koopwoning woont als hij zich niet ergens anders inschrijft. Er zal niet heel snel een aanleiding zijn om een onderzoek te doen.

Maar wat wil je daarmee zeggen? Dat TS maar moet frauderen? Je kunt ook drugs gaan smokkelen, kans is ook niet zo groot dat je gepakt wordt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:56

Tazzios

..

[...]

Ik denk niet dat je met de huidige hypotheek mag verhuren. Het wordt dan huidige hypotheek aflossen en nieuwe nemen, die spaarbank ben je dan dus sowieso kwijt.

Er zijn wat uitzonderingen waarbij je oude huis nog een tijdje in box1 blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:16
[...]

Waarom meteen inschrijven? Ik mis dat stukje even waarom je niet even de tijd neemt. Hier zijn we ook eerst gaan samenwonen en later de formele stappen gezet. Zolang jij je woning niet verhuurd zou dat geen bezwaar zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
Freezerator schreef op zondag 17 januari 2021 @ 09:29:
[...]

Waarom meteen inschrijven? Ik mis dat stukje even waarom je niet even de tijd neemt. Hier zijn we ook eerst gaan samenwonen en later de formele stappen gezet. Zolang jij je woning niet verhuurd zou dat geen bezwaar zijn.
Wat zijn die formele stappen? De inschrijving? Daar heb je enkele dagen de tijd voor. Ik kan het niet mooier maken, het is gewoon de wet.

Dat jij je niet aan die wet houdt en dat hier kenbaar maakt is prima, maar ik ga TS niet adviseren in strijd met de wet te handelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Freezerator schreef op zondag 17 januari 2021 @ 09:29:
[...]

Je móet ingeschreven staan waar je woont. Dat niet doen om fiscale redenen is belastingontduiking ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 13:37
[...]

Sinds een paar jaar zijn de 'tijdsklemmen' van de bankspaarhypotheek vervallen. Je bankspaarhypotheek hoeft nu dus niet meer minstens 15 of 20 jaar te lopen voordat je het kapitaal mag gebruiken voor aflossen. Gewoonlijk is het vaak voordelig om de banzspaarhypotheek aan te houden, maar in dit geval lijkt het mij een prima optie om het kapitaal van de banzspaarhypotheek te gebruiken voor aflossing van een deel van de schuld. Je hoeft dan dus geen extra belastingen te betalen over de opbrengst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Verwijderd schreef op zondag 17 januari 2021 @ 09:57:
[...]

Je móet ingeschreven staan waar je woont. Dat niet doen om fiscale redenen is belastingontduiking ;)
Je kunt natuurlijk eerst een tijdje logeren.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

evilution schreef op zondag 17 januari 2021 @ 10:23:
[...]

Uiteraard, en er is ook een grijs gebied. Maar zodra je je woning aan een ander verhuurt, is wel duidelijk dat je er zelf niet meer woont.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
evilution schreef op zondag 17 januari 2021 @ 10:23:
[...]

Juist als je wilt aftasten of samenwonen iets voor je is lijkt mij dat echt niet zo vreemd. Dan zou ik ook gewoon mijn huis aanhouden en alle post en dergelijke nog daar laten binnenkomen. dat haal ik eens per week wel op dan ofzo, even de plantjes water geven..

Zolang je de boel gewoon aanhoudt en niet verhuurt lijkt me dat geen probleem. Ga je verhuren, ja dan moet je wel.

[ Voor 12% gewijzigd door SmurfLink op 17-01-2021 11:50 ]

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Verwijderd schreef op zondag 17 januari 2021 @ 11:48:
[...]

Uiteraard, en er is ook een grijs gebied. Maar zodra je je woning aan een ander verhuurt, is wel duidelijk dat je er zelf niet meer woont.
Zodra ts gaat verhuren moet die nog wel meer dingen regelen, zoals gezegd de hypotheek bv. Dus dat zou dan het moment kunnen zijn dat logeren verandert naar wonen. Dan gaan er waarschijnlijk ook wat zaken verhuisd worden, wijziging postadres etc.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nieknikey
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 25-09 13:55
Toevoegend op alle punten die @cryptapix al noemde: waar ga je met je inboedel naar toe zodra je bij je vriendin intrekt? Houd er rekening mee dat je inboedelverzekering mogelijk geen dekking meer biedt voor bepaalde zaken (zoals diefstal/inbraak) als je woning langere tijd onbewoond is.

Het klinkt leuk om je woning aan te houden en even bij iemand in te trekken, maar er zitten best wat haken en ogen aan.

[ Voor 19% gewijzigd door Nieknikey op 17-01-2021 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badboyqxy
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-08 09:26
Afhankelijk van de hoogte van je overwaarde zou je er voor kunnen kiezen.

A verkopen, let op je betaald dan alsnog vermogens belasting
B aanhouden en niet wonen, betaald dus vermogens belasting
C aanhouden en wonen, huur vervalt evt betaald ze aan jou huur
D huis verkopen en evt 1-3 investeringspanden kopen en verhuren
E aanhouden en verhuren

[ Voor 3% gewijzigd door badboyqxy op 17-01-2021 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
cryptapix schreef op zondag 17 januari 2021 @ 08:59:
[...]
Doordat iemand uit dit topic de kliklijn belt :+ Nee, natuurlijk is de kans klein dat de fiscus erachter komt dat TS niet meer in de koopwoning woont als hij zich niet ergens anders inschrijft. Er zal niet heel snel een aanleiding zijn om een onderzoek te doen.

Maar wat wil je daarmee zeggen? Dat TS maar moet frauderen? Je kunt ook drugs gaan smokkelen, kans is ook niet zo groot dat je gepakt wordt...
Ik kleur soms een beetje buiten de lijntjes en ben niet zo van alles 100% volgens de regels doen. in ieder geval niet als iets twee kanten uitgelegd kunnen worden. ik rij ook wel eens door rood als er midden in de nacht niets aankomt en het duurt mij te lang. Verhuren is wel iets anders natuurlijk, maar gewoon je huis aanhouden terwijl je (voornamelijk) ergens anders woont heb ik niet zo'n problemen mee. Zeker niet als het samenwonen nog pril is. Op een gegeven moment wordt het wel prijzig twee huizen aanhouden natuurlijk dus dan kom je in actie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cryptapix
Roenie schreef op zondag 17 januari 2021 @ 19:04:
[...]
Ik kleur soms een beetje buiten de lijntjes en ben niet zo van alles 100% volgens de regels doen. in ieder geval niet als iets twee kanten uitgelegd kunnen worden. ik rij ook wel eens door rood als er midden in de nacht niets aankomt en het duurt mij te lang. Verhuren is wel iets anders natuurlijk, maar gewoon je huis aanhouden terwijl je (voornamelijk) ergens anders woont heb ik niet zo'n problemen mee. Zeker niet als het samenwonen nog pril is. Op een gegeven moment wordt het wel prijzig twee huizen aanhouden natuurlijk dus dan kom je in actie.
Ik heb het niet zo op mensen die zich niet aan de regels houden. Door rood rijden omdat het jou te lang duurt kan nooit twee kanten uitgelegd worden. Laten we maar hopen dat je bij het door rood rijden het kleine meisje op de fiets zonder licht niet per ongeluk over het hoofd ziet omdat jij graag 2 minuten eerder op je plek van bestemming komt.

Er is geen probleem met je woning aanhouden an sich (tenzij je contractueel ergens verplicht bent de woning te bewonen). Gevolg kan echter zijn dat je woning waar je niet meer woont naar box3 verhuist en er dus een ander fiscaal regime gaat gelden. Consequentie van je keuze. Als je een 2e auto neemt accepteer je toch ook dat je daar MRB en verzekeringspremie voor moet betalen, ook al kun je er maar in 1 tegelijk rijden?

En dan kun je wel gaan roepen “ja maar de overheid, blablablabla”. Dat zal allemaal zo zijn, maar als persoon A zich niet aan de (belasting)regels houdt, betalen we dat gewoon met z’n allen. Precies om die reden heb ik liever dat iedereen zich aan de regels houdt.

Tot zover de les moreel gedrag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
cryptapix schreef op zondag 17 januari 2021 @ 19:46:
[...]

Ik heb het niet zo op mensen die zich niet aan de regels houden. Door rood rijden omdat het jou te lang duurt kan nooit twee kanten uitgelegd worden. Laten we maar hopen dat je bij het door rood rijden het kleine meisje op de fiets zonder licht niet per ongeluk over het hoofd ziet omdat jij graag 2 minuten eerder op je plek van bestemming komt.

Er is geen probleem met je woning aanhouden an sich (tenzij je contractueel ergens verplicht bent de woning te bewonen). Gevolg kan echter zijn dat je woning waar je niet meer woont naar box3 verhuist en er dus een ander fiscaal regime gaat gelden. Consequentie van je keuze. Als je een 2e auto neemt accepteer je toch ook dat je daar MRB en verzekeringspremie voor moet betalen, ook al kun je er maar in 1 tegelijk rijden?

En dan kun je wel gaan roepen “ja maar de overheid, blablablabla”. Dat zal allemaal zo zijn, maar als persoon A zich niet aan de (belasting)regels houdt, betalen we dat gewoon met z’n allen. Precies om die reden heb ik liever dat iedereen zich aan de regels houdt.

Tot zover de les moreel gedrag.
Je hoeft het daar ook niet op te hebben :)

Ik heb het niet zo op mensen die vinden dat de wet immer zaligmakend is en anderen hun morele meetlat op willen leggen. Wie zonder zonde is werpt de eerste steen ;) Of overtreed jij nooit een wet? Tja, ik ben mens, dus ik doe dat wel eens: meestal onbewust en soms bewust.

Ook heb ik het niet zo op mensen die proberen hun rigide standpunt met emotionele 'beelden' kracht bij zetten met kleine meisjes. Waarom geen jongetjes trouwens? En een klein kind midden in midden in de nacht? Zonder licht? Misschien had ik er bij moeten zetten hoe langzaam ik dan rijd, dan had je wellicht een ander voorbeeld aangehaald ;)

Voor verreweg de meeste zaken hou ik mij aan de wet. En soms buig ik de wet een beetje naar mijn kant. Heel menselijk lijkt mij. En voor de GBA zou ik dat ook doen. Zeker als je nog regelmatig in je eigen huis bent. Zoals gezegd, als je het huis verhuurt of er daadwerkelijk vrijwel nooit meer komt is het wat anders vind ik. De les die jij mij wilt lezen hier laat ik dan aan mij voorbij gaan.

Overigens kun je in box 3 schulden aftrekken, dus met een hoge hypotheekschuld valt de schade daar best mee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• likewise
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-09 23:25
Stel het inschrijven uit totdat je werkelijk je woning bent gaan verhuren en er dus daadwerkelijk (helemaal) niet meer woont. Argumenten genoeg in deze thread.

[ Voor 11% gewijzigd door likewise op 17-01-2021 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan79
Ontzettend veel reacties waar ik zeker wat mee kan. Het punt is dat er veel mogelijkheden zijn en ik graag wil weten hoe het wettig en fiscaal zit als we zouden gaan samenwonen in haar woning. Het is mij duidelijk hoe het zit en ook dat er een grijs gebied is. Momenteel voel ik er het meeste voor om mijn appartement te verhuren (ook hier moet ik nog goed onderzoek naar doen en ik wil dit legaal regelen) of om het te verkopen als dat niet werkt en samen wat nieuws te kopen. Het simpelweg verkopen en de overwaarde op de bank zetten is inderdaad zonde (of je moet binnen korte tijd weer wat nieuws kopen met het geld + nieuwe hypotheek).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:16
Als je gaat verhuren is er geen grijs gebied, dan schrijf je je in bij je vriendin, ga je samenwonen en weet je het niet zeker of dat wel werkt, tja dan zou ik zelf niet meteen inschrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
Stefan79 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 12:31:
Ontzettend veel reacties waar ik zeker wat mee kan. Het punt is dat er veel mogelijkheden zijn en ik graag wil weten hoe het wettig en fiscaal zit als we zouden gaan samenwonen in haar woning. Het is mij duidelijk hoe het zit en ook dat er een grijs gebied is. Momenteel voel ik er het meeste voor om mijn appartement te verhuren (ook hier moet ik nog goed onderzoek naar doen en ik wil dit legaal regelen) of om het te verkopen als dat niet werkt en samen wat nieuws te kopen. Het simpelweg verkopen en de overwaarde op de bank zetten is inderdaad zonde (of je moet binnen korte tijd weer wat nieuws kopen met het geld + nieuwe hypotheek).
Als je nog wil weten wat de fiscale gevolgen zijn, zou je ook eens je aangifte over 2019 (of straks over 2020) kunnen invullen op twee manieren: 1) je woning als hoofdverblijf en 2) je woning als niet hoofdverblijf. Dan zie je vrij snel wat de gevolgen zijn.

Wat betreft verhuren zijn er situaties waarin je woning toch in box 1 kan blijven. Volgens mij is er ook een mogelijkheid om HRA te houden over je woning die niet je hoofdverblijf is als die verkocht wordt. Daar zou je nog eens Google over kunnen raadplegen ;)

Verhuren mag naar alle waarschijnlijkheid niet volgens je hypotheekakte. Geldgever sluiten dat in principe altijd uit (een verhuurde woning is namelijk minder waard omdat de huurder er meestal niet eenvoudig uit te krijgen is mocht dat nodig zijn). Ook hiervoor geldt: het mag niet maar de kans dat ze je pakken is doorgaans beperkt.
Pagina: 1