Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteSnow
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22-12-2024
Vandaag had ik eindelijk alle onderdelen om een upgrade te doen van mijn huidige systeem. Ik heb een Gigabyte Aorus Pro moederbord en een ryzen 5800x cpu. Nu wilde ik vandaag een bios update doen, maar dit ging niet als verwacht. Op het internet lees ik conflicterende informatie. Het is mogelijk om de update, zowel met als zonder CPU te doen.

Ik heb vandaag zonder CPU geprobeerd. Bios op een USB stick en de goede poort stoppen en alleen de 24 en 8 pin kabel aansluiten. Nu ging alleen de lampjes van het moederbord een keer aan en een keer uit. Toen ik op de knop Q-flash drukte ging er geen lampje branden. Voor de zekerheid heb ik 10-15 minuten gewacht.

Mijn vraag is dus eigenlijk of mijn moederbord nog intact is en hoe ik dan wel de BIOS moet updaten.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Deze video geeft het stap voor stap weer. Let erop dat je de usb stick juist formatteert en het BIOS bestand de juiste naam geeft.

Verder ook geen geheugen plaatsen

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteSnow
Hmm ok dat doe ik in ieder geval goed. Alleen als ik de voeding aanzet dan knippert het bord één keer en als ik dan op de q-flash druk gaan er geen lampjes branden. Klopt het dat er dan ook geen update bezig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
@WhiteSnow
Probeer eens een andere USB stick, formatteer als FAT32, zet daarop het hernoemde BIOS bestand en het zou moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
WhiteSnow schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 17:54:
Hmm ok dat doe ik in ieder geval goed. Alleen als ik de voeding aanzet dan knippert het bord één keer en als ik dan op de q-flash druk gaan er geen lampjes branden. Klopt het dat er dan ook geen update bezig is?
Laatst zelf een recent bord geflashed en ik moest het bord wel zelf even aan zetten met de power knop meen ik. Q flash gaat knipperen als een flash bezig is.

Even los daarvan startte het systeem niet op? Anders is een normale flash eenvoudiger.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneK
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11-09 04:09
Ik heb hetzelfde moederbord. Q-flash werkt niet als je het bord hebt ingeschakeld met de power knop.

Met ander woorden: alles uitschakelen, USB stick er in en dan alleen op de Q-flash knop drukken.
Dit start het BIOS update proces, daarna schakelt het systeem zichzelf weer uit.

En het BIOS bestand op de stick moet dacht ik eerst gerenamed worden naar GIGABYTE.BIN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhiteSnow
Het werkt!!! _/-\o_ Bedabnkt allemaal!

Wow, het heeft een dag geduurd haha. Nu de laatste keer een andere oude USB stick gepakt (heb je dan speciaal een USB stick voor gekocht) en de bestandsnaam veranderd van GIGABYTE.bin naar GIGABYTE.BIN ook zat er een indicatielampje op de USB stick. Zowel bios lampje als die van de USB stick branden nu dus nog even geduld _/-\o_

EDIT: Format was voor beide sticks FAT32

[ Voor 7% gewijzigd door WhiteSnow op 16-01-2021 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markmart33
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-09 21:02
Namens mij ook bedankt, na een bios update kreeg ik mijn pc niet meer aan de praat, dacht al mijn nieuwe moederbord overleden was.
Toen kwam ik vanmorgen dit tegen en meteen uitgeprobeerd, dit was de gouden tip ook voor mij, dus nogmaals dank.
Pagina: 1