3 routers achter Ziggo modem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simbob
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Zojuist probeer ik ons thuisnetwerkje uit te breiden met een 3de router, maar dat lukt niet.

De situatie is als volgt.
Beneden hangt een Ziggo modem in bridge. Daarachter hangt een Linksys router. In 2 van de 4 poorten gaan 2 kabels naar boven. Een naar een werkkamer en een naar zolder.
In beide vertrekken staan Linksys routers met wifi.

Router werkkamer heb ik 192.168.1.100 als adres gegeven. De kabel van beneden zit in een lan poort.
Router zolder heb ik 192.168.1.200 als adres gegeven. De kabel van beneden zit in een lan poort.

De router op zolder werkt niet als de kabel in een lan poort zit. Verplaats ik deze naar de gele wan poort krijg ik gelijk een Ip adres, maar geen lokaal adres. Dat gaat op den duur problemen zorgen lijkt me.

De router op de werkkamer en die van zolder zijn niet met elkaar verbonden.
Op beide routers staat de dhcp uitgeschakeld.

Wie kan me helpen zodat de router op werkt zoals de andere.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Je dient na te kijken wat het DHCP-bereik is van de eerste Linksys-router. Je andere apparatuur (die je als toegangspunt gebruikt, niet als router) dien je dan vaste adressen buiten dat bereik te geven.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Aotearoa
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08-10 20:58
waarom 3 routers? In principe is 1 router genoeg en daarachter 2 accesspoints.
Ik zou de accesspoints gewoon een DHCP IP van de eerste router laten krijgen. En een DHCP-relay inrichten op de accesspoints zodat ze zelf geen IP adressen uitdelen, maar de router dit laten doen.

[ Voor 23% gewijzigd door Aotearoa op 16-01-2021 16:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simbob
  • Niet online
Het is opgelost.
Beide routers heb ik een bridge modus modus gezet. En nu werkt het zoals het moet.

Maar dan is het de vraag waarom de eerdere situatie met 2 routers wel werkte zonder dat router 2 in bridge modus stond.

Bedankt beide voor de hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricardo246
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-10 13:24

ricardo246

Life's what you make it!

Simbob schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 16:39:
Het is opgelost.
Beide routers heb ik een bridge modus modus gezet. En nu werkt het zoals het moet.

Maar dan is het de vraag waarom de eerdere situatie met 2 routers wel werkte zonder dat router 2 in bridge modus stond.

Bedankt beide voor de hulp.
Omdat die ook DHCP actief hadden en vrolijk dezelfde ip adressen aan het uitdelen waren?

I have no special talent. I am only passionately curious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simbob
  • Niet online
Nee de tweede router had geen dhcp ingeschakeld en een lokaal ip adres.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13:08
Simbob schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 18:47:
Nee de tweede router had geen dhcp ingeschakeld en een lokaal ip adres.
Dan was die naar verwachting ook niet aan de wan poort aangesloten en was de routing functionaliteit niet in gebruik.

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricardo246
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-10 13:24

ricardo246

Life's what you make it!

mash_man02 schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 19:06:
[...]

Dan was die naar verwachting ook niet aan de wan poort aangesloten en was de routing functionaliteit niet in gebruik.
En eenmaal op de wan poort aangesloten wordt er vaak automagisch DHCP aangezet in combo met nog wat instellingen. Verdwijnt ook de vaste IP instelling die je mogelijk had.

I have no special talent. I am only passionately curious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-10 23:29

Nox

Noxiuz

Wat ik vermoed: Je hebt statische ip-adressen geconfigureerd op de beide routers middenin de dhcp-range van de eerste router. Je had de eerste router waarschijnlijk als 192.168.1.1 staan. De dhcp-range daarop is dan van .2 t/m .250 ofzo. Als je die had aangepast van .10 tot .250 dan had je de .2 en .3 voor de overige 2 routers gehad. DHCP-servers uitschakelen op beiden en dan was je waarschijnlijk good to go. Overigens handig om dan wel de clients van alle verbonden apparaten opnieuw te laten connecten, mogelijk krijg je tijdelijk ip-conflicten of problemen met arp tables omdat er conflicterende ranges zijn als je nog tijdelijk ergens een dhcp-server had draaien.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simbob
  • Niet online
De eerste router achter de modem heeft 192.168.1.1 als adres. De range staat ingesteld van 2 tot 50.
De 2de router heeft adres 192.168.1.100 met de dhcp uitgeschakeld en werkte als router in de normale stand. Geen bridge modus. De verbinding ging in een normale lanpoort.

De 3de router had ik als adres 192.168.1.200 gegeven en op dezelfde manier geconfigureerd als router 2, maar dat werkt hier niet. Alleen als router 3 een kabel in de gele wanpoort had kreeg deze een ipadres, een 10....... nummer.

Nu ik beide routers in bridgemodus heb staan met de dhcp uitgeschakeld werkt alles wel. Zoals hierboven is aangehaald en logisch is.

Mijn vraag is eigenlijk nu nog, maar niet urgent, waarom router 2 een aantal jaar gewoon als router kon functioneren met een lokaal adres en de dhcp uitgeschakeld.
Misschien een bug in de firmware van Linksys.

Maar alles werkt nu, thuiswerken/online meetings/simracen en spinnen kan weer door zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-10 16:37

SpamLame

niks

Simbob schreef op zondag 17 januari 2021 @ 07:51:
De eerste router achter de modem heeft 192.168.1.1 als adres. De range staat ingesteld van 2 tot 50.
De 2de router heeft adres 192.168.1.100 met de dhcp uitgeschakeld en werkte als router in de normale stand. Geen bridge modus. De verbinding ging in een normale lanpoort.

De 3de router had ik als adres 192.168.1.200 gegeven en op dezelfde manier geconfigureerd als router 2, maar dat werkt hier niet.
[...]
Alleen als router 3 een kabel in de gele wanpoort had kreeg deze een ipadres, een 10....... nummer.
Dit is mogelijk gezien die nu een ip krijgt van de DHCP (router1).
Nu ik beide routers in bridgemodus heb staan met de dhcp uitgeschakeld werkt alles wel. Zoals hierboven is aangehaald en logisch is.

Mijn vraag is eigenlijk nu nog, maar niet urgent, waarom router 2 een aantal jaar gewoon als router kon functioneren met een lokaal adres en de dhcp uitgeschakeld.
Misschien een bug in de firmware van Linksys.
Heeft ie functioneel niet gedaan. Uplink gebeurde aan de LAN zijde, ie wanpoort niet in gebruik.
Router is het pas als ik verkeer tussen netwerken routeerd, dus wan<>lan in thuis situaties
Maar alles werkt nu, thuiswerken/online meetings/simracen en spinnen kan weer door zonder problemen.
Pagina: 1