meterkast naar onderverdeler

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jitzen
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 27-01-2021
Goeiedag,

Ik zit al een tijdje met een vraag.
ik heb een 3 fase meterkast en ik heb een groot hok waar ik graag een onderverdeler zou willen hebben. om daar een krachtstopcontact te plaatsen.

Er gaat een B16 4polig naar het hok met een kabel van 2.5 kwadraat. zou ik in de onderverdeler dan een hoofdschakelaar 40ampere 4polig moeten doen en dan naar een aardlekschakelaar b16?

Of zou het anders om moeten?

Zou het met 2.5kwadraat mogen? het zal ongeveer 40m zijn denk ik of minder.
en dan ook nog een krachtstopcontact 16ampere.

Alvast bedankt voor de reacties.

Met vriendelijke groet,
Jitzen LaffraAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2QDXr0eL-i1CM_4s4awZJqLqIbc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yPslp93VcnW2d7nmxjztCZtW.jpg?f=fotoalbum_large

Links onder in is een ABB B16 die bedoel ik

[ Voor 110% gewijzigd door jitzen op 16-01-2021 15:44 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:40
Waarom de onderverdeler?

Waarom schroef je niet gewoon dat krachtstroomstopcontact aan het uiteinde van de kabel?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jitzen
goeie vraag. omdat ik ook nog led armatuur er in wil bouwen en normale stopcontacten.
dus ik dacht een onderverdeler met daar in aardlekschakelaar b16 voor licht en 1 voor stopcontacten en 1 4polig voor een krachtstopcontact en een hoofdschakelaar 4polig 40ampere. ik weet alleen niet hoe ik die moet moet afzekeren in de meterkast. of als ik die hoofdschakelaar in de onderverdeel kast moet.

[ Voor 64% gewijzigd door jitzen op 16-01-2021 15:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
Een onderverdeler met daarin B16 automaten heeft bijzonder weinig nut, als de voeding van de onderverdeler ook al B16 is voorbeveiligd. Bij sluiting is het maar de vraag welke van de automaten eruit gaat, die in de onderverdeler, die in de hoofdverdeler of misschien wel allebei...

Wanneer je twee beveiligingen in serie plaatst, zou je moeten zorgen dat deze selectief zijn. Wanneer je in de onderverdeler bijvoorbeeld een B6 automaat zou plaatsen gaat deze er 9 van de 10 keer wel eerder uit dan de B16 voorbeveiliging. Alleen gok ik dat je niet zo veel hebt aan 6A eindgroepen.

Wanneer je B16 eindgroepen in de onderverdeler wilt, zou je de voorbeveiliging in de hoofdverdeler hoger moeten kiezen. Maar dat gaat ook niet zomaar, want deze beveiliging is dan niet meer selectief ten opzichte van de hoofdzekeringen van de netbeheerder als je een standaard Nederlandse 3x25A huisaansluiting hebt. Afhankelijk van het soort kabel en de installatiemethode voldoet die 2,5mm² kabel dan ook niet meer.

Het plaatsen van een onderverdeler in de gemiddelde huisinstallatie komt dus met een hoop haken en ogen.

Ik zou er de voorkeur aan geven om een extra éénfase eindgroep in de hoofdverdeler te maken en een extra kabel naar de schuur te leggen voor het licht en de stopcontacten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Ik zie nu pas dat je een foto hebt toegevoegd. Zit die krachtgroep wel achter een aardlekschakelaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jitzen
de hoofdschakelaar is 63ampere dus dat zit gelukkig wel goed.

dat klopt als ik van 16 naar 16 ga maakt niks uit. zou dan inderdaad 32ampere in de hoofdkast moeten zijn maar dan mag 2.5kwadraat dus niet. dat is wat jij bedoelt of niet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
jitzen schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 15:53:
de hoofdschakelaar is 63ampere dus dat zit gelukkig wel goed.
De nominaalstroom van de hoofdschakelaar geeft aan voor welke stroom deze maximaal geschikt is. Het zegt niets over hoe zwaar de voorliggende zekering is.
dat klopt als ik van 16 naar 16 ga maakt niks uit. zou dan inderdaad 32ampere in de hoofdkast moeten zijn maar dan mag 2.5kwadraat dus niet. dat is wat jij bedoelt of niet?
Voor 32A voldoet die kabel inderdaad niet. En 32A is waarschijnlijk hoger dan de zekeringen van de netbeheerder dus dat slaat sowieso nergens op.

Maar ik maak uit je berichten op dat het een optie zou zijn om een andere kabel te leggen. Dan is het toch ook een optie om een extra kabel te leggen? Waarom doe je dat dan niet gewoon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jitzen
dat zou kunnen maar gaat veel tijd kosten.
daar was ik nou niet echt naar op uit.

als ik nou de kracht stopcontact niet ga gebruiken hoe zou ik het dan moeten doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-06 12:10

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

kickje naar WVB

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20:04
Onderverdelers horen niet thuis in een huisinstallatie met 3x25 (of misschien 3x35A) hoofdzekeringen. Vanaf een aansluiting van 3x50A zou je met een onderverdeler kunnen werken. Je zekert de kabel die naar de verdeler loopt dan af op 25A (2 stappen onder 50A) en zekert de eindgroepen af met B16 automaten.
Voor een 3x50A aansluiting betaal je iets van €100,- per maand aan vastrecht. Dus dat is voor een normale woning een dure hobby.

Dus voor wat betreft TS: gewoon één groepenkast met van daaruit voor elke groep een kabeltje of buis met draad.

[ Voor 48% gewijzigd door Ivow85 op 16-01-2021 16:22 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jitzen
ik heb liever een onderverdeling dan dat ik 3 verschillende kabels naar een hok breng terwijl ik er 1 heb liggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:27
Niet helemaal hoe het hoort maar niet onveilig:

In je meterkast alamat b16 4 polig

In je onderverdeler hoofdschakelaar, 1x krachtgroep b16, 3x lichtgroep b16.

Je kan nu alleen nog steeds maar max 16 ampère per fase trekken, en bij een sluiting vliegen er meerdere zekeringen uit, bij een aardfout moet je sowieso naar de hiifdverdeelkast. Maar ik denk niet dat je dit een probleem vind.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Makrolon schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 16:40:
Niet helemaal hoe het hoort maar niet onveilig:

In je meterkast alamat b16 4 polig

In je onderverdeler hoofdschakelaar, 1x krachtgroep b16, 3x lichtgroep b16.
De hele onderverdeler weglaten en gewoon een kabeldoos tegen de muur schroeven heeft ongeveer hetzelfde resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Xander schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 16:44:
[...]

De hele onderverdeler weglaten en gewoon een kabeldoos tegen de muur schroeven heeft ongeveer hetzelfde resultaat.
Nee, dan mag je die krachtgroep niet uit splitsen.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Makrolon schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 22:02:
[...]

Nee, dan mag je die krachtgroep niet uit splitsen.
Waarom niet?

Als ik NPR5310:2007 Blad 20 doorlees zie ik geen bezwaren. Ja dat is een oude uitgave van NPR5310, in nieuwere edities uit 2016 en 2017 hebben ze dit blad laten vervallen. Maar NPR5310 is een toelichting op NEN1010 en de relevante NEN1010 artikelen waar naar wordt verwezen zijn niet noemenswaardig veranderd in nieuwere uitgaven.

Mag deze dan ook niet?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3pEUOV3WlzHoaWl0FiSD4idhJXg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nqClsMy41ePbbgLPWhPIi8pd.jpg?f=fotoalbum_large

Het zou niet mijn eerste keuze zijn en het verdient geen schoonheidsprijs qua overzichtelijkheid, maar ik zie niet waarom het niet zou mogen. Ook niet waarom dit minder veilig zou zijn dan jouw suggestie.

Wat is de toegevoegde waarde van een onderverdeler gevuld met automaten met dezelfde karakteristiek en nominaalstroom? Niets. Nou ja... je kunt de installatie in delen uitschakelen als je er aan wilt gaan werken. Kun je ook een kastje vullen met DIN-rail schakelaars als je daar blij van wordt.

Natuurlijk wel die krachtgroep aansluiten achter een aardlekschakelaar, mocht dat nog niet zo zijn. Of vervangen voor een aardlekautomaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Xander schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 22:22:
[...]

Waarom niet?

Als ik NPR5310:2007 Blad 20 doorlees zie ik geen bezwaren. Ja dat is een oude uitgave van NPR5310, in nieuwere edities uit 2016 en 2017 hebben ze dit blad laten vervallen. Maar NPR5310 is een toelichting op NEN1010 en de relevante NEN1010 artikelen waar naar wordt verwezen zijn niet noemenswaardig veranderd in nieuwere uitgaven.

Mag deze dan ook niet?
[Afbeelding]

Het zou niet mijn eerste keuze zijn en het verdient geen schoonheidsprijs qua overzichtelijkheid, maar ik zie niet waarom het niet zou mogen. Ook niet waarom dit minder veilig zou zijn dan jouw suggestie.

Wat is de toegevoegde waarde van een onderverdeler gevuld met automaten met dezelfde karakteristiek en nominaalstroom? Niets. Nou ja... je kunt de installatie in delen uitschakelen als je er aan wilt gaan werken. Kun je ook een kastje vullen met DIN-rail schakelaars als je daar blij van wordt.

Natuurlijk wel die krachtgroep aansluiten achter een aardlekschakelaar, mocht dat nog niet zo zijn. Of vervangen voor een aardlekautomaat.
Oke, ik ging er eigenlijk van uit dat het niet mocht.

Dan vind ik alsnog een onderverdelertje netter dan een lasdoos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:25

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Niet selectief maar doet the trick:

3x25 hoofdzekering
3x20 naar subkast (verdeler)
3x16 in verdeler en wat verder.
Maar dan zit je weer met die 2,5 kabel.
Tis niet netjes dit maar doet het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Zoals bijna altijd; overbodige onderverdeler dus. Kabeltje extra naar de schuur en klaar.

En wellicht de oude aardlekschakelaars vervangen door nieuwe 2P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Ivow85 schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 16:20:
Onderverdelers horen niet thuis in een huisinstallatie met 3x25 (of misschien 3x35A) hoofdzekeringen. Vanaf een aansluiting van 3x50A zou je met een onderverdeler kunnen werken. Je zekert de kabel die naar de verdeler loopt dan af op 25A (2 stappen onder 50A) en zekert de eindgroepen af met B16 automaten.
Voor een 3x50A aansluiting betaal je iets van €100,- per maand aan vastrecht. Dus dat is voor een normale woning een dure hobby.

Dus voor wat betreft TS: gewoon één groepenkast met van daaruit voor elke groep een kabeltje of buis met draad.
50 naar 25 is drie stappen; 125-100-80-63-50-40-32-25-20-16-13-10-6-4-2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19:01
kabeltjekabel schreef op zondag 17 januari 2021 @ 00:02:
Zoals bijna altijd; overbodige onderverdeler dus. Kabeltje extra naar de schuur en klaar.
Ik ben in een huis gaan wonen met zo’n overbodige onderverdeler. Er zit een krachtgroep in die niet wordt gebruikt en dan nog een paar losse groepen waar niet veel meer ophangt dan een woonkamer en een CV ketel. Kan ik ‘m niet beter opheffen, de 3 aders afzekeren in de MK en de oude groepen daarop aansluiten? Zo ja hoe doe ik dat netjes? Heb voldoende Wagoklemmen liggen maar zijn daar geen verbindingsstrookjes voor die op een DIN rail passen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/20L7viJJTnpT9gn6hOHRRh52pGg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ev3MAf8YoxDpMPDmF0tOquFp.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1