Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• kije1988
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 19:55
Goedemiddag,

Naar aanleiding van het huidige stroomverbruik en met in de toekomst eventueel een warmtepomp toe te voegen zijn we van plan om zonnepanelen te plaatsen.

Het huidige verbruik ligt rond de 3800/3900 kwh per jaar. Als er een warmtepomp word toegevoegd zal dat rond de 5800/5900 uitkomen? (ik had ergens gelezen dat warmtepomp 2000kwh neemt)

Het dak van het huis waar panelen geplaatst kunnen worden is netto 7100x4350.(hellingshoek 38graden, zuidoost) heeft sochtends op moment last van schaduw buren

Het dak van de schuur waar panelen geplaatst kunnen worden is netto 5800x3300, dit gedeelte heeft last van schaduw van het woonhuis. (hellingshoek +-60-65) hier staat ook nog 1 pijpje op van rookgas afvoer.

Het huis beschikt over 1 fase, is het mogelijk om 3 strings (2rijen op huis en 1 rij schuur?) op 1 omvormer te zetten? of moet er gebruik gemaakt worden van optimizers?

Welke panelen zouden het beste passen en welke omvormer?

Onderstaande een maps afbeelding van het huis en het dak van de schuur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aGLYxd6orRnJnbzwCcbVimTMXRE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7MLa9MVysE0BDB7d0f1aZpdO.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E0XG5VWDS-RT9b64BbzAFdzZyAQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bdVVS5pPrIsODt1WOGdFGST5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7WwhzIzilXupJd3-HGfXL-XtUX4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/idXJiy4p6rENU6yghMejqFR2.jpg?f=fotoalbum_large

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-11 10:58

Gerco-M

mijn tornado res.

Dat is een mooi groot dak denk ik, 2 stuks zelfs!

Ik denk dat je niet te moeilijk moet doen met optimizers en dergelijk maar gewoon veel panelen leggen totdat je minimaal genoeg opwekt met wat marge, of anders gewoon beide daken helemaal vol leggen toch.
Zo'n "bulk" installatie is relatief goedkoop vgl met dure systemen voor minder panelen en als je geen dakramen en dergelijke hebt wordt het nog eenvoudiger zelfs.

Op het huis kan je makkelijk 2 x 6 = 12 panelen kwijt.
Op de schuur een rij landscape en een rij portret levert op 8 panelen
Samen dus 20 panelen en een totaal van ca 6600 Wp kan je op ZO op jaarbasis toch wel op een 6000 kwh rekenen. Dus dan heb je al je geschatte jaarverbruik binnen.

Ik denk dat beide op een eigen string het beste is. Optimizers kan je doen om opbrengst te verhogen, maar dat verdiend zich niet snel terug denk ik. En naar wat ik hier heb geleerd, een "harde" schaduw zoals die van gebouwen kan een optimizer ook niet meer van maken.

De exacte getallen hier kan je vast narekenen via Sunnyweb of PVgis of een van die tools die hier soms voorbij komen. Ook kan je met veel puzzelen vast nog wel meer panelen kwijt. Afhankelijk van hoeveel je wilt opwekken, in welke mate je het "mooi" wil hebben en ook wat het budget is.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:47
Het huidige verbruik ligt rond de 3800/3900 kwh per jaar. Als er een warmtepomp word toegevoegd zal dat rond de 5800/5900 uitkomen? (ik had ergens gelezen dat warmtepomp 2000kwh neemt)
Een warmtepomp vervangt 1 m3 gas voor 2 of 2.5 kWh elektrisch (in geval je vloerverwarming hebt zit je dichter bij 2 kWh, bij radiatoren wordt het dichter bij 2.5 kWh)

Kun je je favoriete legplan eens tekenen?
Als je nog wat ruimte aan de randen over wilt laten zou je op het huis 2 rijen van 6 portrait Longi 60 cells full black panelen kunnen doen. En op de schuur 5 portrait en 3 landscape.
Dan maak je een string van 12 en een string van 8.
Dan heb je 7200 Wp.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• kije1988
Gerco-M schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 20:11:
Dat is een mooi groot dak denk ik, 2 stuks zelfs!

Ik denk dat je niet te moeilijk moet doen met optimizers en dergelijk maar gewoon veel panelen leggen totdat je minimaal genoeg opwekt met wat marge, of anders gewoon beide daken helemaal vol leggen toch.
Zo'n "bulk" installatie is relatief goedkoop vgl met dure systemen voor minder panelen en als je geen dakramen en dergelijke hebt wordt het nog eenvoudiger zelfs.

Op het huis kan je makkelijk 2 x 6 = 12 panelen kwijt.
Op de schuur een rij landscape en een rij portret levert op 8 panelen
Samen dus 20 panelen en een totaal van ca 6600 Wp kan je op ZO op jaarbasis toch wel op een 6000 kwh rekenen. Dus dan heb je al je geschatte jaarverbruik binnen.

Ik denk dat beide op een eigen string het beste is. Optimizers kan je doen om opbrengst te verhogen, maar dat verdiend zich niet snel terug denk ik. En naar wat ik hier heb geleerd, een "harde" schaduw zoals die van gebouwen kan een optimizer ook niet meer van maken.

De exacte getallen hier kan je vast narekenen via Sunnyweb of PVgis of een van die tools die hier soms voorbij komen. Ook kan je met veel puzzelen vast nog wel meer panelen kwijt. Afhankelijk van hoeveel je wilt opwekken, in welke mate je het "mooi" wil hebben en ook wat het budget is.
Ja opzich is er ruimte, in hoeverre moet ik rekening houden met dat ik maar 1 fase heb? Ben ik gebonden aan een max wp?

• kije1988
busscherski schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 20:24:
[...]

Een warmtepomp vervangt 1 m3 gas voor 2 of 2.5 kWh elektrisch (in geval je vloerverwarming hebt zit je dichter bij 2 kWh, bij radiatoren wordt het dichter bij 2.5 kWh)

Kun je je favoriete legplan eens tekenen?
Als je nog wat ruimte aan de randen over wilt laten zou je op het huis 2 rijen van 6 portrait Longi 60 cells full black panelen kunnen doen. En op de schuur 5 portrait en 3 landscape.
Dan maak je een string van 12 en een string van 8.
Dan heb je 7200 Wp.
Met de afmetingen van 7200 is rekening gehouden met 15cm op de zijkanten.
Dit zou dan betekenen dat er 2 rijen van 7 in portrait zouden kunnen bovenin. De onderste rij komt dan wat later in de zon, heeft dit nog invloed op de opbrengst van de bovenste rij?

Er zouden 5 panelen in portrait bovenin op de schuur kunnen, alles eronder zit vrij veel in de schaduw gedurende de dag.

Dat zouden 19 panelen zijn,
Als hier de longi op komen die jij beschrijft, welke omvormer hoort daarbij en hoeveel wp zijn die panelen. Is dit te realiseren op 1fase 40v?

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-11 10:58

Gerco-M

mijn tornado res.

kije1988 schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 20:38:
[...]

Ja opzich is er ruimte, in hoeverre moet ik rekening houden met dat ik maar 1 fase heb? Ben ik gebonden aan een max wp?
Ja daar is een max aan ja waar je volgens mij al in de buurt zit met 20 panelen. Andere experts in dit topic kunnen je dat precies berekenen, ik ben nog geen expert daarin ;)

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• busscherski
Er is een richtlijn dat je max 5000 W of VA onbalans tussen de fasen mag invoeden.

Maar goed, niemand doet je wat als je de richtlijn overtreedt. (zelf heb ik 7 kW aan omvormers op 1 fase)

Heb je bij alle afmetingen 15 cm rondom marge?

De Longi's zijn overigens 1052 mm breed x 1776 mm lang. (er zijn ook andere merken met deze afmeting) Als je 7 panelen op een rij wilt moet je naar smallere panelen (die per stuk weer minder opwekken).
Maar 14 60 cells panelen is een beetje een ongunstig aantal voor een enkelfase string omvormer.

Het is natuurlijk de vraag of je een stringomvormer wilt of bijvoorbeeld SolarEdge. Zelf zou ik kiezen voor een string omvormer (ook die kunnen namelijk omgaan met schaduw).
Het dak van het huis waar panelen geplaatst kunnen worden is netto 7100x4350.(hellingshoek 38graden, zuidoost) heeft sochtends op moment last van schaduw buren

Het dak van de schuur waar panelen geplaatst kunnen worden is netto 5800x3300, dit gedeelte heeft last van schaduw van het woonhuis. (hellingshoek +-60-65) hier staat ook nog 1 pijpje op van rookgas afvoer.
Je bedoeld denk ik 38 en 62 graden vanaf verticaal? Dus het huis 52 graden vanaf horizontaal en de schuur 28 graden vanaf horizontaal?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ngg6jtCiVKFH6o7FGN7hgatjZ6E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/y4nEG70y3PPQ4eegiQGmI81N.png?f=fotoalbum_large

Hier dus 7200 Wp op een 5 kW enkelfase omvormer. Als je geen schaduw had gehad zou je door de kleine 5 kW omvormer in plaats van een 7 kW omvormer 1.8% van de jaaropbrengst verliezen.
Omdat je schaduw hebt is het verlies uiteraard minder.

Uiteraard zou je ook voor 2 kleine stringomvormers kunnen kiezen en niet geven om die max max 5 kW richtlijn.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• kije1988
busscherski schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 21:08:
Er is een richtlijn dat je max 5000 W of VA onbalans tussen de fasen mag invoeden.

Maar goed, niemand doet je wat als je de richtlijn overtreedt. (zelf heb ik 7 kW aan omvormers op 1 fase)duidelijk

Heb je bij alle afmetingen 15 cm rondom marge?
Nee alleen op de zijkanten, onder 2 dakpannen ruimte en boven 1 dakpan

De Longi's zijn overigens 1052 mm breed x 1776 mm lang. (er zijn ook andere merken met deze afmeting) Als je 7 panelen op een rij wilt moet je naar smallere panelen (die per stuk weer minder opwekken).
Maar 14 60 cells panelen is een beetje een ongunstig aantal voor een enkelfase string omvormer.
dan worden het 12 als dat gunstiger is, en dan 5 op de schuur dan heb ik totaal 17, kan je dat in je configurstor gooien?

Het is natuurlijk de vraag of je een stringomvormer wilt of bijvoorbeeld SolarEdge. Zelf zou ik kiezen voor een string omvormer (ook die kunnen namelijk omgaan met schaduw).ik heb geen idee wat ik wil qua omvormer, solaredge schijnt duurder te zijn, maar is dat prijsverschil terug te zien in opbrengst?

[...]

Je bedoeld denk ik 38 en 62 graden vanaf verticaal? Dus het huis 52 graden vanaf horizontaal en de schuur 28 graden vanaf horizontaal?
38 graden van huis als ik telefoon onder tegen dakbeschot houd, en de 62graden bovenop de dakpan van schuur

[Afbeelding]

Hier dus 7200 Wp op een 5 kW enkelfase omvormer. Als je geen schaduw had gehad zou je door de kleine 5 kW omvormer in plaats van een 7 kW omvormer 1.8% van de jaaropbrengst verliezen.
Omdat je schaduw hebt is het verlies uiteraard minder.

Uiteraard zou je ook voor 2 kleine stringomvormers kunnen kiezen en niet geven om die max max 5 kW richtlijn.
hoe zit dat verzekeringstechnisch als de boel in de brand vliegt en je zit boven de norm

• busscherski
Nee alleen op de zijkanten, onder 2 dakpannen ruimte en boven 1 dakpan
Als je 17 of 20 panelen voldoende vindt hoeven we denk ik niet verder de randen op te zoeken qua legplan
dan worden het 12 als dat gunstiger is, en dan 5 op de schuur dan heb ik totaal 17, kan je dat in je configurstor gooien?
8 op de schuur is juist weer wat gunstiger qua schaduw management in geval van een string omvormer. En als het full black panelen zijn ziet het er niet uit als tetris. 5 panelen portrait heeft namelijk vrijwel de breedte van 3 panelen landscape.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2-Mczz1BrdiEVYm_p482BBZtusA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zGM1pnafWjQCds4Qz7wGqfvy.png?f=fotoalbum_large
ik heb geen idee wat ik wil qua omvormer, solaredge schijnt duurder te zijn, maar is dat prijsverschil terug te zien in opbrengst?
Het prijsverschil tussen een Chinees merk string omvormer en SolarEdge is ongeveer 50 euro per paneel. Dat verdien je niet terug. Het prijsverschil met een Duits merk string omvormer is minder, maar ook dan maakt SolarEdge geen zon van schaduw. Ik zou SolarEdge alleen aanraden als je legplan niet kan met een string omvormer of als je midden overdag gedeeltelijk zachte schaduw hebt (van bomen).
SolarEdge kan wel meer vrijheid bieden qua legplan.
38 graden van huis als ik telefoon onder tegen dakbeschot houd, en de 62graden bovenop de dakpan van schuur
Haha, maar heb je je telefoon met de korte kant of met de lange kant tegen het dak gehouden?
Het dak van het schuurtje is in ieder geval veel platter dan het het dak van het huis toch?
hoe zit dat verzekeringstechnisch als de boel in de brand vliegt en je zit boven de norm
Je mag max 5000 W onbalans invoeden. Misschien had je wel een slimme kachel aangesloten op je elektriciteitsmeter die automatisch energie affakkelt zodra je over de 5000 W teruglevering komt.
Of je had de omvormer gewoon begrenst, dat is een standaard functie bij alle omvormers.

• kije1988
busscherski schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 22:27:
[...]

Als je 17 of 20 panelen voldoende vindt hoeven we denk ik niet verder de randen op te zoeken qua legplan
Dit is voor mij en mijn budget prima eigenlijk

[...]

8 op de schuur is juist weer wat gunstiger qua schaduw management in geval van een string omvormer. En als het full black panelen zijn ziet het er niet uit als tetris. 5 panelen portrait heeft namelijk vrijwel de breedte van 3 panelen landscape.
Wat is het dat verschil maakt in schaduwmanagement om 3 extra er bij te plakken?

[Afbeelding]
Dank u

[...]

Het prijsverschil tussen een Chinees merk string omvormer en SolarEdge is ongeveer 50 euro per paneel. Dat verdien je niet terug. Het prijsverschil met een Duits merk string omvormer is minder, maar ook dan maakt SolarEdge geen zon van schaduw. Ik zou SolarEdge alleen aanraden als je legplan niet kan met een string omvormer of als je midden overdag gedeeltelijk zachte schaduw hebt (van bomen).
SolarEdge kan wel meer vrijheid bieden qua legplan.
de schaduw die er zal zijn is harde schaduw van het huis en de rookgas afvoerpijp op de schuur(deze kan eventueel verplaatst worden), dan is de sunnyboy de beste keuze?

[...]

Haha, maar heb je je telefoon met de korte kant of met de lange kant tegen het dak gehouden?
Het dak van het schuurtje is in ieder geval veel platter dan het het dak van het huis toch?
de waardes komen van de lange kant van de telefoon er tegenaan

[...]

Je mag max 5000 W onbalans invoeden. Misschien had je wel een slimme kachel aangesloten op je elektriciteitsmeter die automatisch energie affakkelt zodra je over de 5000 W teruglevering komt.
Of je had de omvormer gewoon begrenst, dat is een standaard functie bij alle omvormers.
Ik snap het!

• busscherski
Wat is het dat verschil maakt in schaduwmanagement om 3 extra er bij te plakken?
Een stringomvormer kan alleen aan schaduwmanagement doen als het delen van panelen uit kan schakelen.
Maar om nog voldoende DC voltage over te houden moet er nog wel voldoende paneel in de zon overblijven. Een string van 5 is erg kort voor een string omvormer, 8 is een stuk beter. Dan is er wat meer voltage over om aan schaduwmanagement te doen.

https://www.zonnefabriek.nl/faq/schaduw-op-zonnepanelen/

YouTube: Solar Plants: Sun Despite Shade Thanks to SMA ShadeFix
de schaduw die er zal zijn is harde schaduw van het huis en de rookgas afvoerpijp op de schuur(deze kan eventueel verplaatst worden), dan is de sunnyboy de beste keuze?
Alle keuzes zijn goed maar hebben hun voor en nadelen (er bestaat ook nog SolarEdge en micro omvormers). Ik heb goede ervaringen met Chinese string omvormers maar denk dat SMA nog beter is.

• kije1988
Goedemorgen,

Bedankt voor de adviezen tot zover!!

Ik lees ook nog termen als vmpp, opstartspanning etc.

Als de volgende setup opgezet wordt.

1fase aansluiting, 40A hoofdzekering
Sunnyboy 5.0
20x LONGI SOLAR 360 WP ( verdeelt over strings van 12 en 8 )

Zit ik dan goed qua vmpp

[ Voor 7% gewijzigd door kije1988 op 19-01-2021 09:31 ]

• busscherski
Ja

• kije1988
Iedereen bedankt,

Ze liggen inmiddels al even te produceren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MOTl0FpORCc7cw7FfP0OPxX8nL4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uneJK6RvCW1CKrsGHXSVIBdt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7s-wJ9OkQ-s50VEtlhNhQxinNio=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C0HEgaMr9ktFfe12o7Meyve7.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1