Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youri135
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 08-08 11:01
Tijdens een case-swap viel mij op dat aan de achterzijde van mijn moederbord een component (weerstand?) is doorgebrand. Het systeem start meestal normaal op, en bij gebruik merk ik er weinig van. Zo nu en dan blijft hij echter hangen tijdens het opstarten, met de fans op 100% en een zwart scherm. Hetzelfde gebeurt soms ook bij het wakker maken uit slaapstand.

Vormt dit een risico voor de rest van het systeem door de pc te blijven gebruiken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mxJUtO1aVpEtyPGrkGMeu6PNTNo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VMhhYbyEFKhiaCnggMT8yS54.jpg?f=fotoalbum_large

...

Asus Prime X299-A
Intel i7 7820x
Corsair RM750x
...

In Events Viewer heb ik geen dingen kunnen vinden die er direct uit sprongen. Geen idee waar ik verder naar zou kunnen kijken.

Side-note, geen garantie meer en een board repair duurt volgens Asus 2-4 weken :-(
...

Beste antwoord (via Youri135 op 16-01-2021 17:41)

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:25

rdejongjr

Gnome

Dat groen/blauwe stipje bij de aangevreten condensator wijs op vocht schade, gezien de via (gaatje naar andere lagen) kan het ook aan de andere kant gezeten hebben.

De condensator zal er zo nu en dan geen zin in hebben en doorslaan naar de massa.
Kans dat het er beter/stabieler op word is 0, slechter en zelfs brandgevaar is zeker mogelijk.

Het meest verstandige is kijken wat de leverancier/fabrikant er van zegt en laten repareren.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L1NO_
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09-09 17:17
Het is een condensator(tje) en word meestal gebruikt om een stroomlijn the smoothen. Waar zit dat deeltje verstopt?

Kan niet veel kwaad als het bij een niet kritisch onderdeel op je bord zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youri135
Top, bedankt voor je reactie.

Deze zit aan de achterzijde van het bord, vlak boven de socket.

Edit: zojuist opnieuw opgestart, bij het blijven hangen krijg ik een post-code 00 en een rode LED aan de bovenzijde van het bord te zien.

[ Voor 42% gewijzigd door Youri135 op 16-01-2021 14:01 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:25

rdejongjr

Gnome

Dat groen/blauwe stipje bij de aangevreten condensator wijs op vocht schade, gezien de via (gaatje naar andere lagen) kan het ook aan de andere kant gezeten hebben.

De condensator zal er zo nu en dan geen zin in hebben en doorslaan naar de massa.
Kans dat het er beter/stabieler op word is 0, slechter en zelfs brandgevaar is zeker mogelijk.

Het meest verstandige is kijken wat de leverancier/fabrikant er van zegt en laten repareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youri135
Vocht? Dan ga ik de AIO maar 's nalopen, dat is iets waar ik nog niet aan had gedacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:43
hm, lijkt meer op een sluiting door bv vocht of dat er iets van metaal op gevallen is dan een doorgebrand component. Dan is normaal gesproken het hele component verbrand, dit lijkt er meer naast te zitten.

hoe ziet de ander kant er uit?

[ Voor 8% gewijzigd door Tens op 16-01-2021 14:26 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youri135
Tens schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 14:25:
hm, lijkt meer op een sluiting door bv vocht of dat er iets van metaal op gevallen is dan een doorgebrand component. Dan is normaal gesproken het hele component verbrand, dit lijkt er meer naast te zitten.

hoe ziet de ander kant er uit?
Aan de andere kant lijkt alles er normaal uit te zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zF7nmyOPuRcBrtdZEj5pNrZduTQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9kF0XzW2rhHdx3PUn6UHEb6k.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12-09 20:45

Onbekend

...

Dat groenblauwe lijkt inderdaad vocht.
Je hebt best dat dat component een productiefoutje had en het daarom heeft begeven. Als je het lukt, zou je dat component eraf kunnen halen en grote kans dat alles nog werkt. (Als je nog garantie hebt, dan contact met de leverancier opnemen.)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youri135
Onbekend schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 14:44:
Dat groenblauwe lijkt inderdaad vocht.
Je hebt best dat dat component een productiefoutje had en het daarom heeft begeven. Als je het lukt, zou je dat component eraf kunnen halen en grote kans dat alles nog werkt. (Als je nog garantie hebt, dan contact met de leverancier opnemen.)
Helaas ben ik geen held met een soldeerbout en valt het bord net een aantal maanden buiten garantie. Misschien toch maar eens tijd voor die upgrade..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chemist13
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-09 03:36
Moet je ook geen soldeerbout voor gebruiken, even wat flux erop en met hete lucht pluk je hem er zo af.
Pagina: 1