ok het volgende probleem. We hebben nu eindelijk adsl gekregen... echt gaaf en lekker snel maar tot nu toe doet ie het alleen op mijn windows bak. Maar ik wil meer zoals de meesten en wil webserver draaien etc etc.
Ik wil dus een linux bak als router/webserver/fileserver(samba)/ip masquerading etc etc.dus op deze manier:
win-pc|--|hub|--|linuxbak|-----|adslmodem
in mijn linux bak zitten twee NIC's te weten eth0: tulip met ip#10.0.0.110
eth1: etherlink III ip#:10.0.0.150
eth0 is voor de binnen kant en eth1 voor naar buiten.
het probleem is dat als alles aangesloten is dat ik alleen bijvoorbeeld van de winpc naar de binnen en buiten kant van de linux bak kan pingen, en niet naar het modem.
als ik dan de binnen en buiten kant omwissel, dmv het omwisselen van de kabels. dan kan ik van de windows pc niks. en vanaf de linux pc kan ik de binnen, buiten kant pingen het modem ook maar het interne netwerk verder niet.
volgens mij heeft het iets met routeringen te maken of zit ik er helemaal langs?
Ik wil dus een linux bak als router/webserver/fileserver(samba)/ip masquerading etc etc.dus op deze manier:
win-pc|--|hub|--|linuxbak|-----|adslmodem
in mijn linux bak zitten twee NIC's te weten eth0: tulip met ip#10.0.0.110
eth1: etherlink III ip#:10.0.0.150
eth0 is voor de binnen kant en eth1 voor naar buiten.
het probleem is dat als alles aangesloten is dat ik alleen bijvoorbeeld van de winpc naar de binnen en buiten kant van de linux bak kan pingen, en niet naar het modem.
als ik dan de binnen en buiten kant omwissel, dmv het omwisselen van de kabels. dan kan ik van de windows pc niks. en vanaf de linux pc kan ik de binnen, buiten kant pingen het modem ook maar het interne netwerk verder niet.
volgens mij heeft het iets met routeringen te maken of zit ik er helemaal langs?
hier zou een slimme opmerking kunnen staan
maar die staat er niet