Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06:39

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Sinds een tijd valt Spotify me hiermee al lastig en negeerde ik het, maar ik wil nu mijn dochter toevoegen aan ons Spotify abonnement en dwingen ze me hiertoe om 'verder gebruik te maken van mijn family abonnement'.

Ze vereisen dat ik mijn locatiedata deel (via google maps mijn locatie bevestigen). Dat wil ik helemaal niet. Ik heb een paar jaar terug mijn Facebook gedelete en toen moest ik al door hoepels springen om die connectie met Spotify te verwijderen, ik heb een email, betaal via paypal en vind dat zij die info helemaal niet van mij hoeven te hebben.

Kunnen ze mij onder de GDPR uberhaupt wel hiertoe verplichten? Mijn adres is niet relevant voor het verlenen van de dienstverlening en dus 'onnodige' data. Ik betaal gewoon netjes voor de dienst, dus ik zeg pleur op met die extra eisen.

Iemand recente ervaring hiermee? Ik vond er een topic over maar dat was ondertussen alweer een jaar oud.

Beste antwoord (via HTT-Thalan op 16-01-2021 13:11)

• Sander
  • Niet online
HTT-Thalan schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 12:46:
[...]

Omdat diverse sites die ik vond aangeven dat ze (vanuit Spotify) perodiek mobiel de locatie zouden willen traceren. Mijn dochter is nu nog maar 7 maar stel dat ze een weekje bij Opa in Zeeland logeert, wat dan? Krijgen we dan een cancellation aan ons broek?
Spotify kan sowieso je locatie traceren, je logged in met een IP. Wel eens met Netflix of Spotify op een nieuw device ingelogged of (zoals in je voorbeeld) in Zeeland? Dan krijg je al een mail met new sign-in in kader van 'jouw veiligheid'. Effectief hebben ze die data dus al. Spotify app heeft geen locatiedata aan staan, het is echt eenmalig online bij het beheren van je account.

Ik heb zelf met een family abonnement dat ik overal en nergens (wereldwijd) gebruik en waarbij familieleden (ook die niet exact hier in huis wonen ;-)) dat ook gewoon doen. Nooit wat van gemerkt, en in je zeeland voorbeeld: Vorige week weekend zeeland in een huisje daar. Niks gemerkt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Ja, daar heb ik niks aan. Ik weet dat ze dat van plan waren/zijn. Waar het mij om gaat is hoe het proces precies verloopt. Ik vind het maar niks dat ze ongevraagd mijn locatie gaan traceren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
HTT-Thalan schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 12:39:
Ja, daar heb ik niks aan. Ik weet dat ze dat van plan waren/zijn. Waar het mij om gaat is hoe het proces precies verloopt. Ik vind het maar niks dat ze ongevraagd mijn locatie gaan traceren.
Dit is een voorwaarde van het family abonnement om misbruik tegen te gaan. Daarmee lijkt mij het legitiem belang onder GDPR ingevuld te kunnen zijn. Daarbij is er ook een alternatief: geen family maar losse abonnementen (of geen abonnementen) afsluiten en dan hoef je deze data ook niet te delen. Overigens mag er van de GPDR een heleboel zolang je het maar goed beschrijft richting eindgebruiker en de mogelijkheid om niet te accepteren biedt.

Overiges zeg je hierboven ook nogmaals 'ongevraagd': Je klaagt over het feit dat ze het je vragen.

[ Voor 6% gewijzigd door Sander op 16-01-2021 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Sander schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 12:43:
Overiges zeg je hierboven ook nogmaals 'ongevraagd': Je klaagt over het feit dat ze het je vragen.
Omdat diverse sites die ik vond aangeven dat ze (vanuit Spotify) perodiek mobiel de locatie zouden willen traceren. Mijn dochter is nu nog maar 7 maar stel dat ze een weekje bij Opa in Zeeland logeert, wat dan? Krijgen we dan een cancellation aan ons broek?

[ Voor 17% gewijzigd door HTT-Thalan op 16-01-2021 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19:33
Lijkt mij inderdaad dat ze dit onder de GPDR wel kunnen doen, ze hebben een belang (misbruik van het account tegengaan, het is volgens mij vrij algemeen bekend dat het familie account in het verleden regelmatig misbruikt werd), zolang ze op correcte wijze aangeven wat ze met de data doen en hoelang ze deze bewaren lijkt me dit niet direct verboden.

Als jke dit echt niet wil, waarom dan niet gewoon een los abonnement, daar heb je deze verplichting voor zover ik weet niet.

[ Voor 12% gewijzigd door Dennism op 16-01-2021 12:51 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
HTT-Thalan schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 12:46:
[...]

Spotify kan sowieso je locatie traceren, je logged in met een IP. Wel eens met Netflix of Spotify op een nieuw device ingelogged of (zoals in je voorbeeld) in Zeeland? Dan krijg je al een mail met new sign-in in kader van 'jouw veiligheid'. Effectief hebben ze die data dus al. Spotify app heeft geen locatiedata aan staan, het is echt eenmalig online bij het beheren van je account.

Ik heb zelf met een family abonnement dat ik overal en nergens (wereldwijd) gebruik en waarbij familieleden (ook die niet exact hier in huis wonen ;-)) dat ook gewoon doen. Nooit wat van gemerkt, en in je zeeland voorbeeld: Vorige week weekend zeeland in een huisje daar. Niks gemerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebas1979
  • Laatst online: 01:42
Sander schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 12:51:
[...]

Ehh, het feit dat je een bij een dienst een melding krijgt dat je met een nieuw IP inlogt, is iets heel anders dan dat ze op basis van je ip-adres je locatie zouden kunnen bepalen. Er is geen directe 100% link tussen een IP en een locatie.
Maar idd: ik heb ook nog nooit iets gemerkt van het feit dat mijn spotify-familie niet helemaal in het zelfde huis woont als ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Inderdaad is het voor een family abo niet vreemd. Locatie opvragen is minder een inbreuk dan andere 'bewijzen' zoals kopieën van ID's. En IP zegt niets. Ma zit op de bedrijfs-vpn, pa op de PC, dochters beide op 4G. Vier IP's 1 locatie.

Alternatief is dan dus geen family maar 4x een gewoon abo ($$$) of geen abo cq. abo op concurrent.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1