Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sidney013
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 30-08 08:27
Goedemorgen,

Ik heb enige tijd geleden een pc gekocht via Coolblue.
Nu valt mij op dat tijdens het spelen de CPU/GPU aardig warm wordt.
(* ik zou de computer nog terug kunnen sturen)

Tijdens het spelen van Call of Duty black Ops loopt de temperatuur al snel op naar de 82 graden.
Hier blijft de temeperatuur ook op staan tijdens het spelen. Verlaat je het spel dan loopt deze weer snel terug. Er is een programma van acer NitroSense waar ik de fan koeling op auto kan zetten. Nu is de computer redelijk stil maar als ik deze op max zet dan stijgt er een vliegtuig op. Kan evt op aangepast zetten om de koeling harder te laten lopen dan auto maar dit deed niet veel had ik het idee.

Moet ik mij zorgen maken of gewoon lekker spelen en niet teveel naar kijken?
Alvast bedankt voor de reacties.

Specs: Acer Nitro N50-610 I9406
Processor Intel Core i5 Intern werkgeheugen (RAM) Hexa core (6)
16 GB Videokaart chipset
NVIDIA GeForce GTX 1660 Super
Totale opslagcapaciteit 1512 GB

https://www.coolblue.nl/product/864326/acer-nitro-n50-610-i9406.html#product-specifications

Beste antwoord (via sidney013 op 18-01-2021 21:45)

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:47
sidney013 schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 12:29:
[...]

Ik maakte de screenshot wel tijdens het spelen, dus lijkt mij wel belastig :)

Ik blijf liever weg van zelfbouwen, nooit gedaan dus lijkt mij geen goed plan.
Zijn er geen leveranciers die een leuke computer aanbieden?
Was al eerder deze site tegen gekomen: https://screenon.nl/
Je kunt eventueel ook bij websites zoals Megekko, Azerty of Alternate zelf alle componenten samenstellen en kiezen dat zij het voor een paar tientjes voor je in elkaar zetten.
Kijk eens in het Desktop Aankoopadvies naar topics die zich richten op een PC binnen ongeveer jouw budget en welke componenten daar in zitten en stel op basis daarvan iets samen. Of open daar zelf een topic met dat doel :)
Enige nadeel wat je nu hebt is dat met name de GPU market enorm overspannen is met vaak hoge prijzen en lange levertijden tot gevolg.

Alternatief is je huidige PC houden en het vele geluid accepteren, zoals gezegd zijn je temperaturen niet gevaarlijk hoog oid.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:12

sapphire

Die-hard pruts0r

Wat word er dan precies heel warm, je processor (CPU) of je videokaart (GPU)?

Koeling blijft altijd een balans tussen lagere temperaturen en meer geluid <---> hogere temperaturen en minder geluid (even wat uitgebreidere en exotischere vormen van koeling buiten beschouwing gelaten).

Zolang het geen problemen oplevert maakt het toch niet uit?

[ Voor 63% gewijzigd door sapphire op 16-01-2021 11:19 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
Wat een geld zeg voor een i5 met 1660 Super... Lijkt erop alsof die case ook nauwelijks iets van ventilatie aan de voorkant heeft dus grote kans dat airflow behoorlijk gelimiteerd is. Terugsturen en kiezen voor zelfbouw zou mijn keuze zijn.

Mocht je dat niet willen, zou je kunnen kijken naar tenminste een aftermarket CPU koeler om dat specifieke onderdeel wat stiller en koeler te krijgen als je nu een standaard boxed koeler hebt. Dingen als case fans vervangen heeft denk ik weinig nut ivm beperkte ventilatie van de case zelf. Overigens is 82 graden voor CPU en GPU wel binnen acceptabele limieten, dus hoef je je er niet direct enorm druk over te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sidney013
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TGsF-G6fw3dVhzn3ulcSfx3lcJc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cfqC7BZK5KcURnxUgwUFIVmW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
Een CPU fan op ruim 3000 RPM en case fan op ruim 2500. Je GPU is kennelijk bij amper 70% belasting ook al 80 graden... Kan me voorstellen dat dat veel lawaai maakt ja.
Ik zie niet hoe je dit significant beter gaat maken door wat kleine aanpassingen te doen. Terugsturen en iets zelf bouwen met een fatsoenlijke case etc blijft mijn keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sidney013
Wekko306 schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 12:25:
[...]

Een CPU fan op ruim 3000 RPM en case fan op ruim 2500. Je GPU is kennelijk bij amper 70% belasting ook al 80 graden... Kan me voorstellen dat dat veel lawaai maakt ja.
Ik zie niet hoe je dit significant beter gaat maken door wat kleine aanpassingen te doen. Terugsturen en iets zelf bouwen met een fatsoenlijke case etc blijft mijn keuze.

[ Voor 5% gewijzigd door sidney013 op 16-01-2021 12:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Dergelijke temperaturen zijn niet heel abnormaal en zeker niet schadelijk voor de hardware.

Het probleem met die pre-buildsystemen is dat ze nauwelijks ventilatie toelaten. Wij hebben thuis ook z'n pre-buildsysteem. Er zit geen ventilator in om de warme lucht af te voeren en als ik het me goed herinner, blaast de GPU zo de warme lucht naar de CPU-koeler. Als je dan dergelijke hardware hebt, wordt het wel heet daarbinnen, ja.

Ik zou ook een zelfbouwcomputer kopen. Je kunt deze natuurlijk wel laten assembleren. Als je het fijn vindt, kan Windows 10 ook geïnstalleerd worden. Kost ongeveer even veel, maar je hebt wel een veel beter gebalanceerd systeem, goede kwaliteit hardware en ook de mogelijkheid om nog eens wat te upgraden. Moet je natuurlijk wel bestellen bij een fatsoenlijke winkel. De gemiddelde computerzaak heeft 0 verstand van zaken. Die verkopen je zo zonder pardon de ergste troep die ze zelfs nog voor veel te veel geld aanbieden.

BTW: bedrijven die gamepc's aanbieden zijn ook niet de moeite waard. Die vallen onder het kopje: "geen bestand van zaken en stoppen rotzooi voor veel te veel geld in je computer". Gewoon de BBG bestellen bij Azerty of iedere andere goed aangeschreven computerboer die assemblage aanbiedt. Als je liever een wat gepersonaliseerder systeem wilt, kan je op dit forum ook om advies vragen. Dan bestel je alle componenten bij 1 winkel inclusief assemblage en als je dat wenst Windows 10 + installatie.

[ Voor 20% gewijzigd door hoi1234 op 16-01-2021 12:39 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
sidney013 schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 12:29:
[...]

Je kunt eventueel ook bij websites zoals Megekko, Azerty of Alternate zelf alle componenten samenstellen en kiezen dat zij het voor een paar tientjes voor je in elkaar zetten.
Kijk eens in het Desktop Aankoopadvies naar topics die zich richten op een PC binnen ongeveer jouw budget en welke componenten daar in zitten en stel op basis daarvan iets samen. Of open daar zelf een topic met dat doel :)
Enige nadeel wat je nu hebt is dat met name de GPU market enorm overspannen is met vaak hoge prijzen en lange levertijden tot gevolg.

Alternatief is je huidige PC houden en het vele geluid accepteren, zoals gezegd zijn je temperaturen niet gevaarlijk hoog oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sidney013
Ik begrijp helemaal waarom jullie hebben aangegeven om zelf een pc te bouwen.
Zojuist ook het e.e.a. gelezen en lees al wel dat het geen rocket science is.
In geval van nood heb ik wel iemand die kan helpen.

https://nl.hardware.info/...f-een-pc-in-elkaar-zetten

Enige wat mij momenteel tegenhoud is de lange levertijden van RTX of de GTX 1660 super kaarten.
Ik zeg lange levertijden maar feitelijk weet niemand wanneer er iets verwacht kan worden.
Net nog gesproken met een paar aanbieders :(

Hebben jullie wel een idee van wanneer ze weer een hoop voorraad krijgen?
Pagina: 1