.nl / Thuisaccu 5.12kwh ( Venus E V151, CT003( net niet ) met V114 of shelly gaat wel , digitale meter ESMR5 ) / Hoymiles solar en nu marstek nr2 gen 2? per april 2025
Alle vreemd geleidende objecten in badkamer moeten geaard worden.Maxwp schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 10:52:
zoals topic title
als ik een RVS ( anders gaat hij roesten ) radiator plaats aan de wand in de inloopdouche ( is ongeveer 160x90
en de leidingen zijn geheel kunstof dus niet metaal of met metalen binnenkant dan hoef ik deze niet te aarden en mag hij daar ook hangen of is dat niet toegestaan?
aarden is op zich geen probleem maar volgens mij is het beter deze juist niet te aarden net zoals je kranen e.d. welke aan kunstof leidingen zitten niet te hoeven worden geaard.
Er is niets beter aan het niet aarden. Dus altijd aarden, ook de kraan of muurplaat vd kraan zou ik altijd aarden. Net als de RVS douchegoot.
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Zowel aan het CAP als aan de aardedraad vanauit de meterkast
het is wel volgens de nen normen niet noodzakelijk om een kraan te aarden als deze aan kunstof leidingen hangt. zelfde geld voor een metalen afvoerplaatje in een kunstof douchebak.
maar dat ter zijde ik wil hem wel gaan aarden maar het gaat er meer om of hij er mag hangen in zone 0
[ Voor 70% gewijzigd door Maxwp op 16-01-2021 10:59 ]
.nl / Thuisaccu 5.12kwh ( Venus E V151, CT003( net niet ) met V114 of shelly gaat wel , digitale meter ESMR5 ) / Hoymiles solar en nu marstek nr2 gen 2? per april 2025
:strip_exif()/f/image/xBupkh2zkU3vRjTNu8zV8iKZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Wel een beetje afhankelijk van wat voor een wand het is en wat er aan de andere kant zit...
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Kan aan mij liggen maar heb nooit gezien dat een kraan/muurplaat of een rvs douchegoot geaard isMakrolon schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 10:56:
[...]
Alle vreemd geleidende objecten in badkamer moeten geaard worden.
Er is niets beter aan het niet aarden. Dus altijd aarden, ook de kraan of muurplaat vd kraan zou ik altijd aarden. Net als de RVS douchegoot.
[ Voor 6% gewijzigd door Bakema op 16-01-2021 23:14 ]
Nee, zoals @Xander een voorbeeld geeft.Maxwp schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 23:04:
de radiator in de wand monteren met een kunstof of glazen plaat ervoor?
Er loopt water doorheen, en dat kan geleiden als het vuil water isBakema schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 23:12:
[...]
Kan aan mij liggen maar heb nooit gezien dat een kraan/muurplaat of een rvs douchegoot geaard isVoor al met kunststof leidingen heeft het weinig nut lijkt me?
Als er electra in de andere kant van de muur zit, en iemand draait een schroef door die leiding heen tegen je muurplaat kan er maar zo spanning op komen te staan.
En sterker nog, bijna alle douchegoten hebben een punt om de aarde op aan te sluiten.
Je kan er helemaal moeilijk om gaan doen of de aarde nodig is of niet, ik gooi overal gewoon een draad heen als ik een badkamer maak.
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Heck, zelfs een betonnen vloer moet een aardemat bevatten omdat beton kan geleiden (en zeker als je nat bent).Makrolon schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 23:34:
[...]
Er loopt water doorheen, en dat kan geleiden als het vuil water is.
Als er electra in de andere kant van de muur zit, en iemand draait een schroef door die leiding heen tegen je muurplaat kan er maar zo spanning op komen te staan.
En sterker nog, bijna alle douchegoten hebben een punt om de aarde op aan te sluiten.
Je kan er helemaal moeilijk om gaan doen of de aarde nodig is of niet, ik gooi overal gewoon een draad heen als ik een badkamer maak.
openkat.nl al gezien?
Dan heb je niet veel gezien of alleen gepruts. Die metalen drains moeten weldegelijk vereffend worden. En ja, met mijn tester weet ik binnen 10 tellen of er gezondigd is tegen die regel...Bakema schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 23:12:
[...]
Kan aan mij liggen maar heb nooit gezien dat een kraan/muurplaat of een rvs douchegoot geaard isVoor al met kunststof leidingen heeft het weinig nut lijkt me?
Kwestie van de goede kwaliteit rvs nemen.peter13579 schreef op zondag 17 januari 2021 @ 08:06:
Ik heb er weinig verstand van, maar je zou ook moeten oppassen met een RVS verwarming als deze iedere keer nat en warm wordt in de douche. Dan kan deze volgens mij wel gaan roesten (in het Engels is het ook stainLESS steel IPV stainFREE steel). Misschien beter om een gecoatte verwarming te nemen, maar daar kan iemand anders vast beter over informeren.
Non ferro rvs of a4 kwaliteit roest niet.
Hmm dat blijkt idd...vloer, badkuip en koper/metalen leidingen wist ik idd, maar verder niet. Ik ga de boel hier niet meer losbreken, voortaan maar douchen met ESD schoenen aankabeltjekabel schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 23:50:
[...]
Dan heb je niet veel gezien of alleen gepruts. Die metalen drains moeten weldegelijk vereffend worden. En ja, met mijn tester weet ik binnen 10 tellen of er gezondigd is tegen die regel...
/ontopic
Er zal vast een goede reden voor zijn, maar heb je echt geen andere plek voor die radiator in de badkamer? De douche zal iets van een glazen deurtje voor zitten gok ik, blijft de warmte daar dan niet hangen?
[ Voor 18% gewijzigd door Bakema op 17-01-2021 08:43 ]
https://www.installatiejo...676-1920575169.1609713838kabeltjekabel schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 23:50:
[...]
Dan heb je niet veel gezien of alleen gepruts. Die metalen drains moeten weldegelijk vereffend worden. En ja, met mijn tester weet ik binnen 10 tellen of er gezondigd is tegen die regel...
lijkt me voor een ruimte van 1,5 bij 3,6 en 2,4 hoog wat aan de weinige kant
wel er maar 1 buiten muur ( 1,6m bij 2,4hoog ) waar ook nog een geisoleerde voorzetwand voorstaat.
eigenlijk zou ik dacht ik 1000 watt moeten hebben voor deze ruimte.
dus dat is niet echt een optie dan denk ik.
heb zitten kijken naar gips platen met erin verwerkte buizen die zijn 2 meter lang bij 60cm
daar van kan ik er 2 plaatsen.
of ik moet toch terug naar een radiator RVS en deze aan aarde hangen
hij hangt wel voor de helft dan in de inloop douche.
zullen de aansluitingen dan niet alsnog gaan roesten?
Anders doe je toch vloerverwarming, ook fijn warme voetjes in de ochtend
Haal NOOIT een spookrijder in !
Als je 1000W in je badkamer nodig hebt... is je badkamer te groot of je isolatie ondermaats.
En waar lees jij dat je het potentiaal niet hoeft te vereffenen?
Als je die radiator aan kunststof hebt hangen check en het potentiaal niet wilt vereffenen check dan heel goed:Voorbeelden van vreemde geleidende delen zijn:
Metalen cv-leidingen en verwarmingsradiatoren;
Metalen gas- en waterleidingen;
Metalen wanden;
Metalen frames van voorzet- en badkamerwanden;
Metalen douchebakken en badkuipen ook al hebben ze kunststof sifons en afvoerleidingen.
- Dat je kunststof leidingen geen metalen laag er in hebben (hint dit is vaak wel het geval)
- Dat je met je bevestigingsmiddelen niets van metaal in de muur raakt (stel je hebt een beton wand dan heb je geen idee of je diep in het gat niet toevallig tegen de bewapening drukt)
Dat jij niet gezien hebt dat dit werkelijkwaar in _elke_ badkamer die niet door enorme beunhazen gemaakt is netjes gedaan wordt betekend niet dat het niet zo is. Verder zit bij bijvoorbeeld kranen de potentiaal vereffening netjes in de muurplaat waar overheen getegelt/stuct wordt.
[ Voor 34% gewijzigd door GoldenSample op 10-02-2021 22:37 ]
Verder gewoon inpandig? Dus boven onder links en rechts geen grenzen met buiten?Maxwp schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 18:36:
ik lees dat een wand verwarming iets van 100 wat per m2 levert als ik dan 2,4 m2 heb is dat dus maar 244watt.
lijkt me voor een ruimte van 1,5 bij 3,6 en 2,4 hoog wat aan de weinige kant
wel er maar 1 buiten muur ( 1,6m bij 2,4hoog ) waar ook nog een geisoleerde voorzetwand voorstaat.
eigenlijk zou ik dacht ik 1000 watt moeten hebben voor deze ruimte.
dus dat is niet echt een optie dan denk ik.
heb zitten kijken naar gips platen met erin verwerkte buizen die zijn 2 meter lang bij 60cm
daar van kan ik er 2 plaatsen.
of ik moet toch terug naar een radiator RVS en deze aan aarde hangen
hij hangt wel voor de helft dan in de inloop douche.
zullen de aansluitingen dan niet alsnog gaan roesten?
Je ruimte is ongeveer 13 m3. Stel dat je daar het ruime getal 50W vermogen per m3 voor pakt dan zit je nog maar op 650W.
Ik zou geen radiator in de douche hangen, klinkt onhandig en lelijk. Kun je onder het raam niet gewoon een kleine T22 ophangen? https://www.bouwinradiato...h500-diverse-breedte.html
Met 50x60cm ben je er al.
Verder zou ik als het een beetje kan vloerverwarming doen, dat is fantastisch in een badkamer.
badkamer is 80watt per m2kabeltjekabel schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 22:21:
1000W?? Waarop is dat gebaseerd? Het enige verliesvlak is die muur van 1,6x2,4 = krap 4 vierkante meter?
Als je 1000W in je badkamer nodig hebt... is je badkamer te groot of je isolatie ondermaats.
het is 13m2 dus 1000 watt
heb nu een zwevende vloer en geen vloerverwarmingZtaaB schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 22:14:
Is je badkamer nog in aanbouw?
Anders doe je toch vloerverwarming, ook fijn warme voetjes in de ochtend
mss geen warmte voeten maar ook geen koude.
maar!
als de leidingen de muur in gaan moet dit egt heel goed waterdicht afgewerkt worden. ( bij de muurplaten van de douchkraan geeft dit al regelmatig problemen) denk aan de bouten waar je de radiator ophangt hier trekt ook zo water door de muur in. dus mag het?? vast wel. is het verstandig? ik zou het even goed overwegen of er niet een andere plek mogelijk is, wil je hem echt daar ophangen denk dan echt goed na dat je er voor zorgt dat er geen water in je muur kan komen. dat komt er naar een paar jaar pas uit en dan kan de schade al groot zijn.
en met betrekking tot de aardingen discussie..
gewoon doen zoveel moeite kost dat niet, ook zijn er veel kunststof leidingen waar alsnog een aluminium laag in zit. gewoon alles in een badkamer aarde ongeacht het leiding type.
[ Voor 15% gewijzigd door tijs000 op 02-03-2021 14:55 ]
volgens mij wordt in veel panden juist de waterleidingen van de verwarming gebruikt als aardepunt?
je verwarming is niet gevuld met demiwater, dus dat geleidt, dan is een verwarming toch altijd geaard, zelfs al zit die met kunststof leidingen verbonden?
Ja dat verbaast mij ook. Je douchekraan is immers ook niet apart geaard. Iets als een douchegoot kan ik me wel voorstellen dat die aan de aarde moet ,maar de radiator vind ik wel vreemd. De leidingen zijn immers geaard.Crillius schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 13:15:
ik zie hier heel inhoudelijke feedback van meerdere mensen komen, dus ik gooi het even over een andere boeg:
volgens mij wordt in veel panden juist de waterleidingen van de verwarming gebruikt als aardepunt?
je verwarming is niet gevuld met demiwater, dus dat geleidt, dan is een verwarming toch altijd geaard, zelfs al zit die met kunststof leidingen verbonden?
als dan iets verderop van de klunstof leiding de koperen of rvs is geaard zou dat ook goed moeten zijn niet?
denk dat het probleem erin zit dat een klein beetje al dodelijk kan zijn en je door de vochtige omgeving en dat je naakt op de vloer staat het extra gevaarlijk is.
dat je deze kleine mogelijkheid toch liever wilt uitsluiten! vandaar dat ze het zo doen denk ik
beter safe then sorry
ik ga een aardlings ring om de aansluiting van de leiding aan de radiator kraan doen en die aansluiten!
de radiator -is- geaard door het circulerende water
dat zelfde geldt voor de douchekraan (die leidingen liggen letterlijk in de aarde)
een douchegoot zou aarding kunnen verliezen door een doorbroken waterstroom richting riool, en als daar dan statische lading opgebouwd wordt door het stromende water (ook al raar) zou dat via een extra aarde ontladen kunnen worden. bij de radiator zie ik dit niet gebeuren.
uiteraard staat het je vrij alles te aarden wat je wil, ik vraag me af waar de zorgen vandaan komen.
maar met de komst van kunstof op plekken steeds minder word gedaan.
een mooie aardklem : https://www.youtube.com/watch?v=w8qemhVbu-Y
wat betreft deze discusie.
de douchekraan niet geaardt te worden derhalve dit eigenlijk via de wastafel gebeurt.
water geleid immers stroom. dus het drinkwater cirquit heb je dan gehad.
omdat je radiator nergens mee in verbinding staat moet je deze aarden.
en hetzelfde geldt voor je docheputje/goot. (wat lang niet altijd gebeurt)
en als het misgaat het is altijd een op een stapeling van factoren.
kijk de zaken er maar op na, het is niet dat het misgaat als er een dingtje ontbreekt.
het is en een boiler die kapot is die geen goede randaarde heeft.
een aardlekschakelaar wel ontbreekt of niet functioneeerdt.
(boiler is een natte groep/ja dat mag nu ook niet meer.)
en dan nog een opbject wat onderstroom staat in je badkamer.
(dus je kraan of je radiator daarvoor is die potienaal vereffening.)
dus zorg dat alles in orde is niet alleen je aarde maar ook de rest van je huis.
doe je jezelf een groot plezier mee. ook al voel je niet omdat je aarde in orde is
het is wel fijn om meerdere beveiligingen te hebben zeg ik altijd maar.
edit feitelijk is je radiator geaard via de aarde van je cv ketel.
maar je begrijpt. dat is te ver weg. er kan alsnog spanning ontstaan.
en dat is net leuk om te voelen.
[ Voor 6% gewijzigd door miciel op 04-03-2021 02:45 ]