Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Interne harde schijf wordt soms wel en soms niet herkend

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• twieker34
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 09-10-2023
Hai

Mijn huidige PC, OS WIndows 10, heb ik inmiddels 7 jaar. Sinds het begin zitten er drie schijven in:
  • SSD schijf van 256 GB
  • normale schijf van 1 TB
  • schijf van 500 GB uit vorige computer
De laatste week is de schijf van 1 TB, na 7 jaar foutloos functioneren, al een paar keer niet zichtbaar geweest na opstarten.
Als ik m dan opnieuw opstart zie ik m wel weer en kan ik m gebruiken.

Qua computers ben ik niet technisch. Iemand enig idee wat het kan zijn?

Dank je wel.

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 02:15
Download crystaldisk en last die even kijken wat er mis is?

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:28
@twieker34 Ik zou het risico niet nemen. Koop voor 100 euro een 4 TB hardeschijf, kopieer alle data daarheen en stuur de oude HDD's met pensioen. Heb je direct die data als backup op je oude schijven.
Deze bijvoorbeeld:
pricewatch: WD Blue 3,5" (64MB cache, 5400rpm), 4TB

Voor hetzelfde geld kan je ook helemaal HDD loos gaan, geen draaiende dingen meer in je pc:
pricewatch: Crucial BX500 1TB

[ Voor 54% gewijzigd door chrisborst op 16-01-2021 10:13 ]

• 99ruud99
Of koop een 1 tb ssd schijf, kost niet zoveel en merk je ineens veel snelheid extra

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:07
Wat staat op je harddisks aan data wat je wil behouden?
Zodra je dat weet (m.n. welke omvang dat heeft):

Sowieso zijn de SATA-SSD's nu goedkoop, dus je zou alles wat er nu in zit kunnen vervangen door één SSD, in combinatie met een wat grotere externe harddisk waar je periodiek (elke maand?) offline backups op maakt van al je data.

• twieker34
Dank jullie voor de reacties.
In totaal heb ik 2TB aan harde schijven. Die Crusial is gewoon een externe schijf @chrisborst ?
@99ruud99 heb CrystalDisk gedownload. Dit zegt ie over de disk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PX3W7rJi-vIh8ul35hkQzdJPZDc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ihXAROzxH4r56mkChO0QIG47.jpg?f=fotoalbum_large

groet
Ron

• chrisborst
@twieker34 Die Crucial is een SATA-SSD. Dus dezelfde aansluitingen als een reguliere hardeschijf.
Advies blijft, vervang al je huidige hardeschijven voor 1 nieuwe hardeschijf.
Eventueel kan je zelfs een 1 of 2 TB SSD kopen en dan heb je helemaal geen draaiende delen meer.
Zeker gezien de waarschuwing van CrystalDisk en de problemen die je nu heb.

• twieker34
Dank je @chrisborst en @99ruud99

@chrisborst , ben niet zo computertechnisch. Een SSD heeft dus geen bewegende delen? En het is gewoon een kwestie van de oude schijven er uit halen en de nieuwe op dezelfde manier er in plaatsen?? Jij raadt de Crucial aan?
Hieronder mijn PC, is al 8 jaar oud. Ik dacht dit is misschien mooi moment om over vervanging te denken, hoewel hij eigenlijk best nog prima draait.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MaZifzGpyYl2oZ_u5R0ajSIgzqM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yzcV8w0TytogqHYkvRliEG3s.jpg?f=user_large

• 99ruud99
Het is aan jezelf, een SSD is zeg maar veel sneller dan HDD, dat ga je merken.
Als je merkt dat programma's vaak langzaam draaien kan je IPV alleen de SSD ook heel de pc vervangen.

Als je nu enkel de SSD koopt kan je die natuurlijk altijd naar je nieuwe pc meenemen.

De HDD loopt op z'n laatste benen.

• twieker34
das wel een goeie @99ruud99 . Ik kan m overplaatsen inderdaad. Hoewel de PC 8 jaar oud is, loopt ie nog prima.
1 TB is misschien net te weinig.
Als ik alleen de D en G vervang, is 1 harde schijf, is 1 TB SSD voldoende. Als ik de E schijf er ook uit wil halen heb ik eigenlijk 1.5 TB nodig. 2 TB is weer teveel en wordt dan weer duur.
Hmmmm .......

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01:34

M2M

medicijnman

Als ik de reviews zo lees van de ST1000DM003 dan is dat ding net zo onbetrouwbaar als de veelom geplaagde ST1000DM001. Ik zou 'm vervangen :)

Overigens is het wellicht overbodig, maar je hebt wel backups van de belangrijke data die je wellicht op die schijven hebt staan he...

Om enigszins een indicatie te krijgen van de kwaliteit van harddisks zou je het backblaze-blog er eens bij kunnen pakken;

https://www.backblaze.com/b2/hard-drive-test-data.html

Dat is niet zaligmakend en 100% feilloos, maar geeft wel een indicatie betreffende kwaliteit.

[ Voor 33% gewijzigd door M2M op 16-01-2021 21:29 ]

-_-

• Renault
Je harddisk heeft geen communicatiefouten, maar wel 24 al verloren en niet gerepareerde sectoren, terwijl er ook al 24 in behandeling zijn omdat ze ook fouten vertonen.
Je harddisk is dus niet betrouwbaar meer (maar wel nog bruikbaar) voor data opslag.

Waarom zet je niet een combinatie in je PC van een SSD voor windows (bv. pricewatch: Crucial MX500 2,5" 500GB, 500 GB, 63 Euro, plug and play) en een harddisk voor opslag (pricewatch: Seagate ST2000DM008, 2TB, 2 TB, 56 Euro, plug and play)?
- de harddisk bouw je in in je PC en alles wat daarop staat kopieer je naar de nieuwe harddisk.
Zodra dat is gelukt, zorg je dat de C:-partitie minder dan 500 GB gaat bevatten.
- Als je ook de SSD intern inbouwt kan je Windows opnieuw daarop installeren of met behulp van het gratis cloneprogramma van de SSD-fabrikant de Windows 10 op je harddisk clonen naar de SSD.
De benodigde SATA aansluitkabels zijn waarschijnlijk ooit meegeleverd met de PC.

Nadat de SSD en de harddisk goed draaien, heb je een retesnelle PC gekregen (door de SSD) met op de harddisk ruim voldoende opslagcapaciteit.
Heet enige wat je daarna moet doen, is controleren of in de BIOS AHCI al aan staat bij de SATA-eigenschappen.
Zoniet: opzoeken hoe je dat aanzet en dat uitvoeren.

• twieker34
Hi @Renault zoals je ziet staat Windows als op een SSD
De E-schijf lijkt nog goed

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AhyerbaEzf9IIdrw9wIzEgZrXpE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RVI3whgSimHzpcelmqk85aGM.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gG8Kfy878YgAujdfGBvT-HDsMh8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/W9evI9HI4iQGSoMzrecsgG4n.jpg?f=user_large

Dus eigenlijk hoef ik alleen D/G maar te vervangen, denk ik.

• Renault
Ziet er goed uit, alleen die temperatuur van 120 graden zal (hopelijk) een uitlees/interpretatiefout zijn ...

• twieker34
hai @Renault ik zit maar te zoeken, maar waar zie jij 120 graden staan dan?

• Jaer
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:13
C2 2e plaatje ;)

• twieker34
Nog even een andere vraag.

Windows staat dus op de SSD van 120 GB.

Als ik mijn 1 TB HDD-SATA schijf waar partities D en G op staan wil vervangen, wat kan ik dan beter doen?
Een SSD of gewoon een andere HDD? Begrijp wel dat ik bij SSD een apart bracket moet hebben, omdat het anders niet past..

Zou het fijn vinden als @chrisborst , @99ruud99 , @M2M en/of @Renault een advies kan geven.
Trouwens, waardeer jullie reacties zover

• twieker34
Laten we het hopen. Hij gaf net bij test 105 aan

• 99ruud99
Weet je zeker dat je pc geen plekken heeft voor 2.5 SSD?

Desnoods kan je ze los onderin leggen, ze bewegen toch niet^^

Een HDD kan, maar een SSD geeft veel meer snelheid en stilte :)

• chrisborst
twieker34 schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 23:40:
Nog even een andere vraag.

Windows staat dus op de SSD van 120 GB.

Als ik mijn 1 TB HDD-SATA schijf waar partities D en G op staan wil vervangen, wat kan ik dan beter doen?
Een SSD of gewoon een andere HDD? Begrijp wel dat ik bij SSD een apart bracket moet hebben, omdat het anders niet past..

Zou het fijn vinden als @chrisborst , @99ruud99 , @M2M en/of @Renault een advies kan geven.
Trouwens, waardeer jullie reacties zover
Om een goed advies te geven is het wel handig als we weten wat je met je pc doet en wat je toekomst plannen zijn. Voor simpel een beetje internetten en Word en Excel zou je huidige pc nog wel even mee gaan.
Zou je ook nog kunnen aangeven hoeveel data je op dit moment hebt (ik lees 120 Gb voor windows, 1 TB + 500 GB)? Hoe vol staan deze en hoeveel verwacht je nog te gaan "verzamelen".
En tenslotte, hoeveel geld ben je bereid uit te geven?

Goedkoopste scenario: Koop een HDD van 2 TB (53 euro pricewatch: WD Blue 3,5" (64MB cache, 5400rpm), 2TB )
Zet die in je PC, kopieer de inhoud van beide hardeschijven (1 TB + 500 GB) ernaar en haal vervolgens de oude schijven uit de PC. Heb je direct een backup 8)
Eventueel kan je ook voor een 4 TB versie gaan als je verwacht nog veel data te krijgen.

Duurdere scenario: Hetzelfde als hierboven alleen dan met een SATA-SSD van 1 TB of 2 TB ( circa 100 of 200 euro pricewatch: Samsung 870 QVO 1TB )
En een Sata SSD kan je als het moet met plakband vastmaken in je pc.
Voordeel van een SSD is dat hij stil is en een stuk sneller.

Duurste scenario: Je koopt een compleet nieuwe pc (deze bijvoorbeeld reviews: Desktop Best Buy Guide - Januari 2021 )
Extra zet je dan nog er een SSD in van 1 TB (heb je 2 TB in totaal) zodat je makkelijk al je data kan overzetten.
Dan zit je op een totaal van circa 550 euro.

• twieker34
Hai @chrisborst je hebt gelijk.
PC wordt gebruikt voor internetten, Word/Excel en muziek draaien.
Dus ik denk inderdaad dat ie nog wel even mee kan.

Dit zijn huidige partities, waarbij C-schijf een SSD is en D en G zijn de partities van 'rotte' schijf

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m92KaUhjSnlhvI0gnUN7x2Xm8F4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RmygBeW0YKl5AJ1yZCV564NI.jpg?f=user_large

In totaal zo'n 1.5 TB waarvan nu zo'n 700 GB vrij is. Bij een 1 TB zou ik dus 200 GB vrij hebben. Maar goed, dat moet wel kunnen denk ik. Vind 150 euro de max en daarvoor vind ik geen goeie 1.5 TB SSD denk ik.

Heb kast maar even open gemaakt. Dit is inhoud, waarbij de 2e schijf van onderen de 'rotte' is en de bovenste kleine schijf boven dat lege rek de SSD. Kan ik gewoon die 'rotte' er uit halen en vervangen door SSD? Eerst de stekkertjes loshalen, weer inpluggen en klaar? Haal ik de oude schijf er uit door die clips aan voorkant opzij te duwen en dan er uittrekken? Moet ik nog iets in BIOS aanpassen of misschien alleen de SSD formateren? Hoop vragen, sorry.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rWnDtC_xYRstxB94KQ1wANrliRU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wjRO3JrxiSsXFUL9n5fk4a8s.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lXbIuiydQTHZ92qXuXAFw5uS-wQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xNazsfjha9anfE4jH1d8EehO.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uSo_tYkfQk5ApKOP2NusCAriLKI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gNOpscA1QNCEb7HnlA9FCsMZ.jpg?f=user_large

• chrisborst
twieker34 schreef op zondag 17 januari 2021 @ 11:38:
Heb kast maar even open gemaakt. Dit is inhoud, waarbij de 2e schijf van onderen de 'rotte' is en de bovenste kleine schijf boven dat lege rek de SSD. Kan ik gewoon die 'rotte' er uit halen en vervangen door SSD? Eerst de stekkertjes loshalen, weer inpluggen en klaar? Haal ik de oude schijf er uit door die clips aan voorkant opzij te duwen en dan er uittrekken? Moet ik nog iets in BIOS aanpassen of misschien alleen de SSD formateren? Hoop vragen, sorry.
Als ik max 150 euro zou moeten uitgeven zou ik het volgende doen:
Koop een 2 TB hardeschijf (circa 55 euro). Koppel de medion hardeschijf los door de stekkertje los te halen. Duw de clipjes naar elkaar en je schuift hem er zo uit.
Installeer de nieuwe hardeschijf in het nog lege "bakje". Nieuwe hardeschijf erin schuiven en aansluiten op de plek van je medion schijf.
PC aanzetten en waarschijnlijk zie je de nieuwe hardeschijf nog niet. Start windows disk manager op. (Google dit anders eerst even) en je kan je 2 TB hardeschijf formateren en hij is zichtbaar.
Vervolgens kan je je oude hardeschijf kopiëren.
Daarna je rotte schijf eruit halen en de medion terugzetten. Vervolgens die kopieren en je hebt al je data op je nieuwe schijf staan. Medion eruit en klaar.

Van het geld wat je nog over heb zou ik een 1 TB SSD (Circa 95 a 105 euro) kopen om je windows opnieuw te installeren. Inmiddels zijn SSD sneller geworden en je hebt direct extra opslagruimte.
Ook zal je merken dat je pc sneller is geworden omdat je een verse installatie heb gedaan.

Uiteraard kan je ook ipv een hardeschijf voor een 1 TB SSD gaan. Zou precies hetzelfde moeten gaan.

• twieker34
Hi @chrisborst

Clipjes naar elkaar duwen en schijf komt er aan de kant van stekkertjes uit?
Dus je bedoelt volgende:
  1. Haal medion er uit, is onderste bakje
  2. Zet nieuwe schijf op oude plek Medion
  3. Maak nieuwe schijf zichtbaar
  4. Kopieer rotte schijf naar nieuwe schijf
  5. Haal rotte schijf er uit en zet Medion op die plek
  6. Kopieer medion naar nieuwe schijf
  7. Haal medion er weer uit
Ik ga effe denken: Heb je goede tip voor 1 TB SSD en 2TB HDD?

Dank voor je geduld @chrisborst

• chrisborst
@twieker34 Geen enkel probleem!
Nee, je trekt de schijf eruit. Dus naar je toe en van de stekkertje af.

Een SSD voor opslag, pak die samsung uit m'n eerdere post (is namelijk QLC geheugen)
Mocht je windows willen installeren erop, pak een iets duurdere met TLC geheugen.
Die 2TB HDD, de WD Blue is prima, zie eerder post

• 99ruud99
ik zou zelf geen extra HDD pakken, je hebt die ruimte nu toch ook niet nodig?

geen hdd is systeem betekent meer stilte, en meer snelheid ;)

https://imgur.com/a/RgtHr0G

zo kan je de SSD's plaatsen, desnoods met een plakbandje vast, als je de pc wilt transporteren :)

[ Voor 31% gewijzigd door 99ruud99 op 17-01-2021 12:41 ]

• twieker34
SSD heeft dezelfde twee stekkertjes als HDD toch?

Dank voor tip @99ruud99

• 99ruud99
een sata ssd wel ja :)

welk moederbord heb je exact, mogelijk kan je zelfs een m.2 ssd erin steken (die zijn nog kleiner, en rechtstreeks op bord) .

• twieker34
@99ruud99

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XsXFojHhaLU8nP7FTeJoAi00ssk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/srMu1Czxv351OXdTqZAzfApG.jpg?f=user_large

Maar via stekkertjes is geen probleem. Dat lukt me wel denk ik

• 99ruud99
geen m.2

let even op, kijk in handleiding welke aansluitingen sat300 en sata600 zijn.

je moet degene met sata600 hebben ;) (daar heb je er 4 van, dus ruim voldoende) .

• twieker34
@99ruud99 De rotte schijf heeft als transfer-modus SATA 600. Volgens mij is het er zo één https://tweakers.net/pric...op-hdd-1tb/specificaties/

Dus daar kan ik deze https://tweakers.net/pric.../samsung-870-qvo-1tb.html mooi voor in de plaats leggen

• twieker34
Komende week bestel ik de Samsung 870 qvo 1 Tb.
Dank voor de hulp met name @chrisborst en @99ruud99

Als ik het niet vergeet, zal ik nog even vertellen hoe het inbouwen, wat ik voor het eerst doe, is gegaan.
:)

• 99ruud99
reviews: Ssd Best Buy Guide - Oktober 2020

Er bestaan betere opties ... De Samsung is vaak vrij duur.

• chrisborst
Die Samsung is op dit moment erg goedkoop bij Amazon, zo'n beetje de goedkoopste 1 TB SSD op dit moment.
Eventueel zou hij ook deze kunnen nemen: pricewatch: WD Green SSD 2,5" V2 1TB

• twieker34
Of deze ??

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BL7Uyohl0-AyE4FmZAzc4c4TNz4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VjGvBRoiidRDMtjKAevKNyep.jpg?f=user_large

• 99ruud99
chrisborst schreef op maandag 18 januari 2021 @ 07:37:
[...]

Die Samsung is op dit moment erg goedkoop bij Amazon, zo'n beetje de goedkoopste 1 TB SSD op dit moment.
Eventueel zou hij ook deze kunnen nemen: pricewatch: WD Green SSD 2,5" V2 1TB
Je hebt gelijk gisteren stond hij nog stuk hoger toen ik keek. Excuses.

• twieker34
100 euro is prima @chrisborst en @99ruud99
Valt keuze dan op Samsung, WD Greem of WD Blue? :)

• 99ruud99
Samsung voor deze prijs

• twieker34
Samsung besteld @99ruud99
Zo'n SSD mag je niet defragmenteren begreep ik. Dus qua onderhoud geen omkijken naar?

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-11 17:37
Zet de oude hdd nu uit, stekkers eraf. Pas bij overzetten van data mag die weer aan. In tussentijd loopt je risico dat de hdd helemaal onbereikbaar wordt.

• 99ruud99
Inderdaad twiek,
Btw nu je kast open is kan je meteen wat stof weghalen

• twieker34
Hi @99ruud99 en @chrisborst ik heb de Samsung SSD er net in gezet. Nu wordt gevraagd welke partitiestijl ik wil gebruiken. Ik neem aan GPT?? Want mij OS staat op volume C:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q11olxYIRINfZ3xEBW0Q54dkhb0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KOou0C5hAXq4ztoAN5eQv7yY.jpg?f=user_large

PS De Medion doet het nog goed, die heb ik er maar in laten zitten.

• chrisborst
@twieker34
GPT is de nieuwste en beste indeling voor een nieuwe SSD.
Bij jou gebruik zou het niet moeten uitmaken wat je kiest.
Ik zou voor GPT gaan.
Voor wat achtergrond info: https://www.makeuseof.com/tag/mbr-vs-gpt/

• twieker34
Dank Chris
PC is in één keer ook een stuk rustiger

PS Voor het eerst dat ik wat vervangen heb in mijn kast. :)
Pagina: 1