Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudveertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12-12-2023
Beste tweakers,

Onlangs heb ik het mesh systeem van TP-Link geïnstalleerd. Ik heb gekozen voor de M9 plus met een trial-band. (2.4Ghz+5Ghz+5Ghz)

Ik heb mijn ziggo modem/router in bridge modus gezet. Van de ziggo poort 1 loopt een utp naar mijn hoofd deco. Van mijn hoofd deco loopt een utp naar mijn netwerkswitch (TL-SG108E v5) om vanuit daar mijn bedraden apparatuur van utp te voorzien.
Tot dusver werkt alles prima.

De volgende twee deco’s staan op de eerste en tweede etage. Het bereik is nu in het hele huis prima. Waar ik voorheen helemaal niet met mijn wifi kon verbinden omdat het bereik van mijn router niet toereikend was, heb ik nu overal in huis het volledige aantal streepjes.

Alleen dan de download en upload snelheid, dit doet totaal niet wat het beloofd. De snelheden zakken dramatisch wanneer ik afstand neem van de hoofd deco. Wanneer ik een speedtest bekabeld doet krijg ik netjes wat mijn provider mij beloofd (500 down, 40 up). Wanneer ik een wifi speedtest doet naast de hoofd deco, ontvang ik netjes 500/40. Loop ik 4 meter weg, blijft hier nog geen 25% van over.. ga ik op het toilet zitten behaal ik nog maar 10/0!

Wanneer ik boven een speedtest doet direct naast de eerst volgende deco, dan behaal ik snelheden van 330/30.

Wanneer ik bij de laatste deco een speedtest doet dan behaal ik nog maar 50/5

Deze gegevens zijn gemeten direct naast de deco. Wanneer ik een klein beetje afstand maak zakken deze waardes dus alweer drastisch tot 25% of zelfs naar onder de 10%. Voordat ik een speedtest uitvoerde heb ik eerst gekeken of ik ook met de juiste deco verbonden was.

De gegevens zijn gemeten op een iPhone 11 pro en de nieuwste MacBook Pro via speedtest.net.

Er kan ook een speedtest worden gedaan in de TP-Link deco app. Deze speedtest geeft aan 500/40. Echter heeft TP-Link mij verteld dat deze speedtest ten alle tijden de snelheid meet van de hoofd deco, welke aangesloten staat met een utp. Dus deze waardes kunnen niet gebruikt worden om de werkelijke wifi snelheid te kunnen meten.

Wat zijn jullie ervaringen met dit mesh systeem? Dalen bij jullie de snelheden ook zo drastische wanneer je een beetje afstand neemt? En blijft er werkelijk helemaal niets meer van snelheid over wanneer er een binnenmuurtje tussen komt? Doe ik iets fout? Want dit is zeker niet waarvoor ik dit mesh systeem heb gekocht!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KCuEONtIIcuyYTUJQ95UjeWOs-0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eJIIxRVuOHFS2Mtsn2rZcLgg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yq-IpB7e3FNAk1gGhWa7G5cK9eM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o3X3mr162JQH0WrlF87frgk0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gr0_5J4bE-ex4jhRWrOFkvH9AWw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qO4KeyUjdbXu7mr74yJwvetd.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bD3_VyDjWh9YZEdihlxX9pEoGxg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ld8Xi9WUdMJs1kuhZ84N8PWu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JTByzVDoT9FgiVpWUB12lgUGA_4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DeH57uu6jI6N8IozHGNfZ5au.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vTeYi1M9477uEIFbBIQ2whEOgpE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1OF9XfTVzKkGCj1oMFlNCCVQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lbiPHKLdh6FF95BuXaplOQCRPw4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qvpnmCMTCV7zPKiBWr8Lihmi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kg--9xFlRmNguAmE3lsaqGtcIkM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GYzJCAH9nMUmzFE9BVhJFIB7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door Goudveertje op 16-01-2021 09:29 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaffeh
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18-09 18:21
Als je deco #2 en #3 bedraad aansluit dan is je probleem opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudveertje
Blaffeh schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 09:29:
Als je deco #2 en #3 bedraad aansluit dan is je probleem opgelost?
Bedankt voor je reply. De reden dat ik een mesh systeem heb gekocht is omdat ik niet de mogelijkheid heb om een utp kabel naar de eerste en tweede etage te trekken. Daarnaast, de hoofd deco is nu wel aangesloten met een utp. Het bereik op het toilet is 0. Bekijk de gegevens maar op de afbeelding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaffeh
Beetje flauw van me maar dat is geen antwoord op mijn vraag. Kan je eens tijdelijk deco #2 en #3 verbinden met kabels. Als dat je probleem oplost, dan weet je waar het fout gaat. Namelijk de bandbreedte tussen de wireless aangesloten #2 en #3. Dan zal je de plaatsing moeten fine tunen als een kabel echt geen optie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yowzawood
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-07-2021
En bij wifi is de bepalende factor je plaatsing... kom dus eens met wat meer details en plaatjes hoe je de AP's in je huis hebt geplaatst. Dat is zinvoller dan met een veelvoud van screenshots te komen....

[ Voor 19% gewijzigd door Yowzawood op 16-01-2021 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Laatst online: 09:05
Let op plaatsing inderdaad. Ik heb mijn hoofd deco bovne op een kast staan. Je wilt die dingen niet in een afgesloten meterkast of direct bij elektronische apparatuur in de buurt hebben staan.

Probeer ze zo te plaatsen dat je 3 strepen hebt tussen de decos ipv 2.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goudveertje
Yowzawood schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 10:37:
En bij wifi is de bepalende factor je plaatsing... kom dus eens met wat meer details en plaatjes hoe je de AP's in je huis hebt geplaatst. Dat is zinvoller dan met een veelvoud van screenshots te komen....
Fijn dat je zo positief reageert... ik probeerde een zo duidelijk mogelijk beeld te geven, waarvan ik dacht dat dit van belang was. Als ik zelf wist wat het probleem was dan had ik hier geen hulp gezocht. Maar goed toch bedankt dat je reageerd en wilt helpen zoeken naar een oplossing.

De 3 deco’s staan alle vrij 3 op een dressoir. Bij de hoofd deco zit er in dit dressoir wel alle multimedia verwerkt. Bij de andere twee deco’s staat er een tv aan de andere zijde bovenop het dressoir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-09 12:13
Er zitten geen muren tussen de deco's?

Mesh wifi klinkt leuk, maar als de deco's elkaar niet voldoende kunnen 'zien'. Er zit bijvoorbeeld een gewapende muur tussen, dan heb je er niets aan.

[ Voor 66% gewijzigd door spokje op 16-01-2021 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudveertje
Cyriel85 schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 10:45:
Let op plaatsing inderdaad. Ik heb mijn hoofd deco bovne op een kast staan. Je wilt die dingen niet in een afgesloten meterkast of direct bij elektronische apparatuur in de buurt hebben staan.

Probeer ze zo te plaatsen dat je 3 strepen hebt tussen de decos ipv 2.
Oke ik zal eens kijken of ik ze zo kan plaatsen zodat ik op alle deco’s 3 streepjes kan krijgen.
Dit zal misschien iets opleveren voor de snelheid boven te verbeteren. Ik ben alleen wel bang dat dit lastig gaat worden. De verdiepingsvloeren zijn van beton in een A label woning.. ik kom er later op terug, bedankt voor je tip.

Nog wel iets wat me te binnen schiet, de verbinding met mijn hoofd deco naar het toilet zal dit niet verbeteren denk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudveertje
spokje schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 11:23:
Er zitten geen muren tussen de deco's?

Mesh wifi klinkt leuk, maar als de deco's elkaar niet voldoende kunnen 'zien'. Er zit bijvoorbeeld een gewapende muur tussen, dan heb je er niets aan.
Bedankt voor je reactie. Wij hebben wel betonnen vloeren in huis. Elke deco staat op een andere etage. Wel hebben wij een open trap en zijn de tussenmuren gewoon van 10cm gasbeton. Lijkt me niet heel spannend. In de app van deco staat dat de deco’s elkaar kunnen vinden 2 uit 3 streepjes bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-09 12:13
De betonnen vloeren nekken zo'n setje. Ontvangst is helaas heel wat anders dan bandbreedte. Wifi is best complex als je het goed wil en waarschijnlijk zijn jouw vloeren gemaakt van gewapend beton wat lekker afschermt. Daarom zijn hier sets van Ubiquiti ook zo populair (en andere AP oplossingen). Gewoon, omdat het werkt. Je hangt één AP per verdieping en die straalt leuk in het rond door je gasbeton, maar hoeft nooit door de vloeren te stralen, want dat haalt wifi over het algemeen niet.

Betekent wel dat je een kabel moet trekken. Maar dan werkt het ook. Ik heb gelezen dat dat in jouw situatie blijkbaar geen mogelijkheid is, maar het zou je probleem wel oplossen.

[ Voor 8% gewijzigd door spokje op 16-01-2021 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Persoonlijk vindt ik het prima resultaten, maar jij bent door alle marketing in de veronderstelling dat de wetten der natuurkunde niet meer tellen. Je hebt dan eigenlijk drie keuzes terugbrengen want ze voldoen niet aan het beloofde, Kabels trekken en voor zolang je er woont genieten van een fijn netwerk en als laatste geen speedtest meer doen en je netwerk gebruiken.
Klinkt bot maat als je je vooraf je hier had ingelezen had je het ook kunnen weten.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaxPoweR
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:11

MaxPoweR

-=StopTech=-

De deco’s op elke verdieping zo dicht mogelijk bij de trappenhuis / gang plaatsen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goudveertje
spokje schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 11:32:
De betonnen vloeren nekken zo'n setje. Ontvangst is helaas heel wat anders dan bandbreedte. Wifi is best complex als je het goed wil en waarschijnlijk zijn jouw vloeren gemaakt van gewapend beton wat lekker afschermt. Daarom zijn hier sets van Ubiquiti ook zo populair (en andere AP oplossingen). Gewoon, omdat het werkt. Je hangt één AP per verdieping en die straalt leuk in het rond door je gasbeton, maar hoeft nooit door de vloeren te stralen, want dat haalt wifi over het algemeen niet.

Betekent wel dat je een kabel moet trekken. Maar dan werkt het ook. Ik heb gelezen dat dat in jouw situatie blijkbaar geen mogelijkheid is, maar het zou je probleem wel oplossen.
Oke ik snap het punt. Stel ik laat deco 2 en 3 nu vallen en praat puur over 1 verdiepingsvloer, de begane grond. Mijn hoofddeco staat vrij op het dressoir maar een filmpje van 5mb die is verstuurd via whatsapp valt niet te downloaden op het toilet, welke nog geen 5 meter van de deco staat waar een simpel cellenbetton wandje de enige belemmering is. Dit klopt toch niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yowzawood
Goudveertje schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 11:20:
[...]
Als ik zelf wist wat het probleem was dan had ik hier geen hulp gezocht.

De 3 deco’s staan alle vrij 3 op een dressoir. Bij de hoofd deco zit er in dit dressoir wel alle multimedia verwerkt. Bij de andere twee deco’s staat er een tv aan de andere zijde bovenop het dressoir.
Als je echt zoekt naar een oplossing dan moet je met relevante informatie komen... en dat heb je helaas nog niet echt gedaan.

De kern van een mesh opstelling is dat de punten onderling een goede verbinding kunnen opbouwen. Als er dan 3 units in je huis staan die niet fatsoenlijk met elkaar kunnen verbinden omdat ze alle 3 ergens in een kamer staan met muren en dikke plafonds dat gaat het gewoon nooit fatsoenlijk werken. Deze versie heeft een goede onderlinge verbinding nodig om te werken, en dat doen ze met wifi op 5G. En dat is een signaal dat snel kan zijn als er niet teveel obstakels tussen zitten. Dat zal bij jou dus wel niet het geval zijn.

Kortom, de informatie die nodig is gaat over je plaatsing. En dan niet op welk meubelstuk maar waar in de ruimtes. We weten nog helemaal niets van je woning.... oud, nieuw, betonnen vloeren, enz.

Bekabelen op al je verdiepingen is meestal de enige goede oplossing voor een snelle verbinding.

[ Voor 3% gewijzigd door Yowzawood op 16-01-2021 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudveertje
Frogmen schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 11:44:
Persoonlijk vindt ik het prima resultaten, maar jij bent door alle marketing in de veronderstelling dat de wetten der natuurkunde niet meer tellen. Je hebt dan eigenlijk drie keuzes terugbrengen want ze voldoen niet aan het beloofde, Kabels trekken en voor zolang je er woont genieten van een fijn netwerk en als laatste geen speedtest meer doen en je netwerk gebruiken.
Klinkt bot maat als je je vooraf je hier had ingelezen had je het ook kunnen weten.
Hahah dat is niet bot hoor. Ik vind de resultaten voor boven ook nog relatief prima, maar wel alleen wanneer ik de test uitvoer naast een deco. Wanneer ik naar een andere kamer op die verdieping loop heb ik dus geen internet meer. Een filmpje kijken op youtube of downloaden op whatsapp is al teveel gevraagd op sommige plekken. Die speedtest geef ik niks om maar die ben ik gaan uitvoeren omdat ik problemen ondervond en jullie dit wou voorleggen. Als dit echt is wat dit systeem doet dan ga ik voor keuze 1 en breng ik de hele zooi terug😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaffeh
Stel het bereik van deco #2 is groter dan deco #1 als je op de pot zit, dan pakt jouw cliënt het signaal van #2. Echter dit kan betekenen dat je een minder hoge bandbreedte hebt, omdat deco #2 met #1 communiceert via WiFi. En juist die bandbreedte tussen 1 en 2 is bepalende factor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudveertje
Yowzawood schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 12:27:
[...]

Als je echt zoekt naar een oplossing dan moet je met relevante informatie komen... en dat heb je helaas nog niet echt gedaan.

De kern van een mesh opstelling is dat de punten onderling een goede verbinding kunnen opbouwen. Als er dan 3 units in je huis staan die niet fatsoenlijk met elkaar kunnen verbinden omdat ze alle 3 ergens in een kamer staan met muren en dikke plafonds dat gaat het gewoon nooit fatsoenlijk werken. Deze versie heeft een goede onderlinge verbinding nodig om te werken, en dat doen ze met wifi op 5G. En dat is een signaal dat snel kan zijn als er niet teveel obstakels tussen zitten. Dat zal bij jou dus wel niet het geval zijn.

Kortom, de informatie die nodig is gaat over je plaatsing. En dan niet op welk meubelstuk maar waar in de ruimtes. We weten nog helemaal niets van je woning.... oud, nieuw, betonnen vloeren, enz.

Bekabelen op al je verdiepingen is meestal de enige goede oplossing voor een snelle verbinding.
Het is lastig te omschrijven hoe de indeling van mn huis eruit ziet maar ik zal mn best doen. Ik heb een woning uit 1980 met 2 verdiepingen en een begaande vloer. (3 bouwlagen) Deze is gerenoveerd naar een A label woning. De vloeren/plafonds zijn van beton. Alle tussenmuren zijn van cellenbeton 10cm. Ik heb in het midden van mijn woning een open trap naar de etages lopen. De gangen op de etages staan dus in open verbinding met beneden. Elke etage heeft 3 kamers en alle deuren van de kamers staan altijd open.

De eerste deco staat even makkelijk gezegd beneden aan de linkerkant van de woning. De tweede deco staat in een slaapkamer op de eerste etage aan de rechterkant van de woning. De derde deco staat in een slaapkamer op de tweede etage weer aan de linkerkant van de woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudveertje
Blaffeh schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 12:35:
Stel het bereik van deco #2 is groter dan deco #1 als je op de pot zit, dan pakt jouw cliënt het signaal van #2. Echter dit kan betekenen dat je een minder hoge bandbreedte hebt, omdat deco #2 met #1 communiceert via WiFi. En juist die bandbreedte tussen 1 en 2 is bepalende factor.
Hmm oke! 🤔 ik zal eens testen met welke deco ik verbonden ben wanneer ik in een ruimte ben waar ik niets met mijn internet kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaffeh
Goudveertje schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 12:58:
[...]

Hmm oke! 🤔 ik zal eens testen met welke deco ik verbonden ben wanneer ik in een ruimte ben waar ik niets met mijn internet kan.
Goede zet, je kan ook even tijdelijk #2 en #3 helemaal van de stroom halen en dan een rondje lopen door je huis op zoek naar dead spots. Heb je nou een plek op verdieping 1 waar je een heel redelijke bandbreedte hebt, dan is dat de uitgelezen plek om deco #2 te plaatsen. En zo verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Kijk ook eens naar andere WiFi netwerken in je omgeving en het gebruik van de verschillende kanalen. Een switch in kanalen kan soms helpen en als het echt erg is kan je er niet omheen om meer AP te plaatsen en je mesh netwerk verder uit te breiden.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
Goudveertje schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 12:58:
[...]

Je gaat van links naar rechts naar links. Probeer ze redelijk recht boven elkaar te plaatsen, hoe meer naar het midden van je huis, hoe beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yowzawood
Goudveertje schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 12:56:
[...]
De vloeren/plafonds zijn van beton. Alle tussenmuren zijn van cellenbeton 10cm. Ik heb in het midden van mijn woning een open trap naar de etages lopen. De gangen op de etages staan dus in open verbinding met beneden. Elke etage heeft 3 kamers en alle deuren van de kamers staan altijd open.

De eerste deco staat even makkelijk gezegd beneden aan de linkerkant van de woning. De tweede deco staat in een slaapkamer op de eerste etage aan de rechterkant van de woning. De derde deco staat in een slaapkamer op de tweede etage weer aan de linkerkant van de woning.
Dat is niet echt een situatie waar je met een mesh oplossing veel plezier gaat hebben.

De mesh apparaten onderling communiceren op 5GHz en dat gaat niet echt lekker door een betonnen vloer heen. De beste opstelling in mijn optiek is dat je al je mesh AP's (dus ook je bekabelde nu beneden) in je trapgat plaatst. Dan hebben ze onderling waarschijnlijk een redelijke verbinding en heb je per verdieping in ieder geval een fatsoenlijk signaal. Hoeven ze voor je kamers alleen maar door de muren en deuren.

Gewoon eens proberen met eventueel een lange netwerkkabel om alles te plaatsen. En hopelijk heb je beneden in de gang dan ook je meterkast waar je router hangt en is er vandaar een UTP naar je 1e deco te krijgen.

Feitelijk is nagenoeg altijd alleen bekabeld echt een goede oplossing voor meerdere verdiepingen. En anders is het veel experimenteren met de plaatsing, en inderdaad selectief dingen schakelen en evt ook apparaten op 2,4GHz laten verbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Als de ts naast de 2e node 350mbit haalt, dan lijkt mij iig tussen hoofd en hop 1 de verbinding prima. Dit is ongeveer de max snelheid die je kunt verwachten van draadloos verbonden nodes, maar daar zie iknje ook niet over klagen maar wel dat die na een paar meter inkakt en dat is inderdaad gek

Doe eerst eens een meting via utp op iedere deco node (dus utp naar laptop op draadloos verbonden node, niet bedraad aansuiten). Dan weet je wat de netto snelheid op ieder ap is qua onderdeling verbinding

Dat zou, als ze elkaar goed kunnen zien iets van
500 (hoofd)
350 (1e hop)
150 (2 hop)

Met hop bedoel ik het schakels tot die bij de hoofd nodes is. 2 hops zijn killing, 1 hop is nog te doen.
Kijk of je deze snelheden bekabeld red en zo niet, positioneer ze anders.

Het probleem lijkt meer tussen phone en ap te zitten.
Kun je ook een testen met het 2.4 ghz netwerk uit? Misschien wisselt je tel door de muur naar 2.4 en als hier de babyfoon aanstaat dan is 10mbit ook echt de max op de 2.4. Of miss zit je tel op de verkeerde node?

[ Voor 44% gewijzigd door laurens0619 op 16-01-2021 20:02 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudveertje
Bedankt voor al jullie reacties. Ik ga met al jullie tips en testen aan de slag en kom er deze week nog op terug!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjanw848
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-09 10:54
Wat je ook nog kan testen is het resetten van je network instellingen indien je een iPhone hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:02

Nox

Noxiuz

Misschien lees ik er overheen; als ik het goed begrijp is je wifi op de pot dus het matigste en je grootste probleem?

Kan je eens kijken of je dit kan testen met enkel je primaire deco ingeschakeld en de overige 2 uitgeschakeld?

En nu ga ik iets moeilijks van de deco vragen: probeer eens op verschillende frequenties of kijk of het lukt om op enkel 5ghz te werken. Je kan op de deco: Tx power van 2.4ghz p minimum zetten, een eigen ssid meegeven of deze uitschakelen. (Als dit niet kan moet het product sowieso verbannen worden overigens :+)

Als dat werkt daarna steeds meer apparaten/deco's toevoegen en dingen inschakelen richting normaal.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudveertje
Cyriel85 schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 14:06:
[...]

Je gaat van links naar rechts naar links. Probeer ze redelijk recht boven elkaar te plaatsen, hoe meer naar het midden van je huis, hoe beter.
Ik heb ze nu alle drie boven elkaar gehangen. Ik dacht juist zo een breder netwerk te creëren. Fout gedacht dus haha. Bedankt voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudveertje
laurens0619 schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 17:04:
Als de ts naast de 2e node 350mbit haalt, dan lijkt mij iig tussen hoofd en hop 1 de verbinding prima. Dit is ongeveer de max snelheid die je kunt verwachten van draadloos verbonden nodes, maar daar zie iknje ook niet over klagen maar wel dat die na een paar meter inkakt en dat is inderdaad gek

Doe eerst eens een meting via utp op iedere deco node (dus utp naar laptop op draadloos verbonden node, niet bedraad aansuiten). Dan weet je wat de netto snelheid op ieder ap is qua onderdeling verbinding

Dat zou, als ze elkaar goed kunnen zien iets van
500 (hoofd)
350 (1e hop)
150 (2 hop)

Met hop bedoel ik het schakels tot die bij de hoofd nodes is. 2 hops zijn killing, 1 hop is nog te doen.
Kijk of je deze snelheden bekabeld red en zo niet, positioneer ze anders.

Het probleem lijkt meer tussen phone en ap te zitten.
Kun je ook een testen met het 2.4 ghz netwerk uit? Misschien wisselt je tel door de muur naar 2.4 en als hier de babyfoon aanstaat dan is 10mbit ook echt de max op de 2.4. Of miss zit je tel op de verkeerde node?
Thanks voor je hulp. Het probleem zit hem inderdaad niet direct naast de deco's maar zodra ik wat kleine afstand neem. Ik heb 2.4 uitgezet en de test weer opnieuw doorlopen op de moeilijke plekjes. Er blijft weinig bereik en geen snelheid nu over.

Zojuist heb ik ook alle 3 deco's bekabeld aangesloten om te testen wat de maximaal haalbare snelheid was.
De resultaten waren:
500 1e
240 2e
70 3e
Niet echt super denk voor een bekabeld netwerk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Goudveertje schreef op maandag 18 januari 2021 @ 10:54:
[...]

Thanks voor je hulp. Het probleem zit hem inderdaad niet direct naast de deco's maar zodra ik wat kleine afstand neem. Ik heb 2.4 uitgezet en de test weer opnieuw doorlopen op de moeilijke plekjes. Er blijft weinig bereik en geen snelheid nu over.

Zojuist heb ik ook alle 3 deco's bekabeld aangesloten om te testen wat de maximaal haalbare snelheid was.
De resultaten waren:
500 1e
240 2e
70 3e
Niet echt super denk voor een bekabeld netwerk...
Wat bedoel je precies met bekabeld aangesloten?
Heb je de nodes onderling bekabeld aangesloten? OF heb je de client bedraad aangesloten op het AP welke draadloos verbonden was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudveertje
laurens0619 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 10:55:
[...]

Wat bedoel je precies met bekabeld aangesloten?
Heb je de nodes onderling bekabeld aangesloten? OF heb je de client bedraad aangesloten op het AP welke draadloos verbonden was?
Sorry dit had ik beter kunnen vermelden. Ik heb de decos onderling bekabeld aangesloten. De speedtest was nog steeds via wifi op 50cm afstand, op zowel een macbook pro en een iPhone 11 pro. Helaas heb ik geen laptop meer waar een utp in kan haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Goudveertje schreef op maandag 18 januari 2021 @ 10:57:
[...]

Sorry dit had ik beter kunnen vermelden. Ik heb de decos onderling bekabeld aangesloten. De speedtest was nog steeds via wifi op 50cm afstand, op zowel een macbook pro en een iPhone 11 pro. Helaas heb ik geen laptop meer waar een utp in kan haha.
Nou dan denk ik dat je bekabelde verbinding niet werkt :)
Als ze echt bekabeld verbonden waren, dan zou je snelheid naast ieder AP 500mbit zijn.

In de app kun kijken wat de "signaal bron" is

Hoe kan het trouwens dat je ze zo makkelijk bekabeld hebt aangesloten? Puur voor de test of had je al kabels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
Goudveertje schreef op maandag 18 januari 2021 @ 10:57:
[...]

Even voor de zekerheid.
Als je ze bekabeld aansluit, hoofddeco moet op modem/router.

2e deco moet op 1e deco/switch achter 1e deco
2e deco moet op 1e deco/2e deco of switch achter 1e of 2e deco.

Gezien je snelheid afneemt (neem aan direct naast een deco) lijkt er iets niet goed te gaan.

Staat er nu onder de nodes bij "signaalbron" een ethernet verbinding tussen de deco's?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5dieoRLOjn6C7DfFoaM3mx4A06E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7xPpF0jd1MbF8tRkuDDmZLij.jpg?f=fotoalbum_large

Staat de snelle roaming aan en beamforming aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudveertje
laurens0619 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 11:02:
[...]

Nou dan denk ik dat je bekabelde verbinding niet werkt :)
Als ze echt bekabeld verbonden waren, dan zou je snelheid naast ieder AP 500mbit zijn.

In de app kun kijken wat de "signaal bron" is

Hoe kan het trouwens dat je ze zo makkelijk bekabeld hebt aangesloten? Puur voor de test of had je al kabels
Dat lijkt mij dus ook. Ik snap er werkelijk niks van haha.
Ik had dit puur voor de test gedaan. Ik had nog twee UTP 5e kabels liggen. Deze even aangesloten op de deco's. Verbinding gemaakt met de juiste deco en toen de test gedaan.
Het signaal bron was ethernet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudveertje
Cyriel85 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 11:05:
[...]

Even voor de zekerheid.
Als je ze bekabeld aansluit, hoofddeco moet op modem/router.

2e deco moet op 1e deco/switch achter 1e deco
2e deco moet op 1e deco/2e deco of switch achter 1e of 2e deco.

Gezien je snelheid afneemt (neem aan direct naast een deco) lijkt er iets niet goed te gaan.

Staat er nu onder de nodes bij "signaalbron" een ethernet verbinding tussen de deco's?
[Afbeelding]

Staat de snelle roaming aan en beamforming aan?
Ik heb ze aangesloten zoals je zegt.
van Modem naar Deco 1
deco 1 naar netwerkswitch
netwerkswitch naar deco 2 en deco 2 weer deco 3

snelle roaming en beamforming staan beide ingeschakeld. Signaalbron in de app gaf ethernet weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoepla33
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 09:12
Gezien het feit dat je het nu bekabeld hebt geprobeerd moet er haast wel iets mis zijn.

Ik heb hier ook 3x Deco m9 plus draaien in een nieuwbouwwoning van 160m2 met volledig betonnen vloeren.

Ziggo modem bridge > utp in naar Deco M9 in meterkast (router mode) > utp out vanuit Deco 1 naar Switch 1 in meterkast > Ster netwerk bekabeld naar 1e en 2e etage waar de deco's direct op de UTP WCP zitten en van daaruit weer via de Deco met een switch naar de rest van de apparatuur.

Werkt op elke etage op vrijwel 100% van de snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudveertje
Hoepla33 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 11:27:
Gezien het feit dat je het nu bekabeld hebt geprobeerd moet er haast wel iets mis zijn.

Ik heb hier ook 3x Deco m9 plus draaien in een nieuwbouwwoning van 160m2 met volledig betonnen vloeren.

Ziggo modem bridge > utp in naar Deco M9 in meterkast (router mode) > utp out vanuit Deco 1 naar Switch 1 in meterkast > Ster netwerk bekabeld naar 1e en 2e etage waar de deco's direct op de UTP WCP zitten en van daaruit weer via de Deco met een switch naar de rest van de apparatuur.

Werkt op elke etage op vrijwel 100% van de snelheid.
Thanks voor de info! Heel bijzonder dat het bij mij dan niet werkt. Volgens mij doen wij exact hetzelfde..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Nou sommige netwerkswitches zijn een beetje allergisch voor deco producten.
Welk merk/type is het?

De snelheden die je noemt passen namelijk heel goed bij een draadloos verbonden set, te goed zelfs dat ik niet geloof dat de ethernet backbone actief is (ook al roept de app dat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudveertje
laurens0619 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 11:38:
Nou sommige netwerkswitches zijn een beetje allergisch voor deco producten.
Welk merk/type is het?

De snelheden die je noemt passen namelijk heel goed bij een draadloos verbonden set, te goed zelfs dat ik niet geloof dat de ethernet backbone actief is (ook al roept de app dat)
Ja dat ben ik met je eens. De switch die ik gebruik is ook van TP-Link. Dat is de TL-SG108e v.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-09 14:17

BertV

Handgemaakt

MaxPoweR schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 12:00:
De deco’s op elke verdieping zo dicht mogelijk bij de trappenhuis / gang plaatsen?
Ik heb ook een M9plus x2.
Het obstakel is een verdieping met stalen vloerplaten.

De enige manier om boven snel internet te krijgen is om de tweede deco in het trappengat te plaatsen, op het niveau van de stalen plaat.

Dus in het gezichtsveld van de eerste Deco. (los van twee muurtjes)

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Goudveertje schreef op maandag 18 januari 2021 @ 12:31:
[...]

Ja dat ben ik met je eens. De switch die ik gebruik is ook van TP-Link. Dat is de TL-SG108e v.5
Kun je het eens zonder die switch testen?
Dus de kabel van de 2e node direct in de Lan2 poort van de hoofd deco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudveertje
laurens0619 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 13:10:
[...]

Kun je het eens zonder die switch testen?
Dus de kabel van de 2e node direct in de Lan2 poort van de hoofd deco
Sorry voor de late reactie. Ik kon helaas niet eerder gaan sleutelen, het is een gekkenhuis op het werk.

Ik heb de 2de deco aangesloten via een lan kabel rechtstreeks vanaf de eerste. De switch er dus tussenuit gelaten. Ook nu nog steeds geen verbetering van de snelheid. De switch lijkt dus niet het probleem in deze situatie.

Ook heb ik deco 1 en 2 verwijderd uit de app en opnieuw het netwerk laten opzetten. Ook dit, geen verbetering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoepla33
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 09:12
Heb je al eens een andere deco unit als 1e geplaatst? Misschien is 1 van je units op de een of andere manier niet helemaal in orde.
Pagina: 1