Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• ludacrash
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-09 12:57
Hallo Medetweakers,

Wij zijn kortgeleden verhuisd naar ons eerste koophuis en willen graag zonnepanelen op het dak laten plaatsen. Dit als investering en om de pijn van het aanzetten van de airco wat te verzachten 8)7 .

Nu heb ik een aantal aanbieders van zonnepanelen gecontacteerd en daar zijn een boel offertes uitgekomen, echter vind ik het nu heel lastig wat nu de beste keuze is en ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen.

De situatie:
Dak ligt op het zuidoosten en wordt niet direct geblokkeerd door bomen, echter staan aan de zuidwest kant van het huis naast het huis van onze buren (twee-onder-1-kap) wel een tweetal behoorlijk grote bomen die in de avond in voor en najaar voor schaduw op ons dak zorgen (zie ook foto). Er zit ook een klein pijpje op het dak van de badkamerventilatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tz8t7OQtTmgsc5XsDUu3Y8vqppI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8ApUcIDvTmYh4R4BYF5pAa0Q.png?f=fotoalbum_large

De verschillende aanbieders hebben niet dezelfde mening of serieel of parallel nou het beste is maar ik zelf denk eigenlijk dat ik een systeem met optimizers niet ga terugverdienen?
Daarnaast kunnen we naar het lijkt maximaal 12 of 13 panelen op ons dak kwijt als ik de aanbieders mag geloven. We verwachten zo'n 3500 kWh te gaan gebruiken komende jaren.

Dit zijn de verschillende offerte's die we tot nu toe hebben ontvangen en ik neig zelf naar het aanbod van Zonneplan (hoewel de Zonneplan One omvormer alleen via hun app uit te lezen is en dat via 4G loopt) of het aanbod van BonGo Solar met de DMEGC panelen en GoodWe omvormer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pG4X63Xc12D-sz1QPv0GSQ03iks=/800x/filters:strip_exif()/f/image/d4Z9Sm14sqGnnWU2Q7o8BcQ1.png?f=fotoalbum_large

Kortgezegd zijn mijn vragen eigenlijk:
- Is het in onze situatie verstandig om een systeem met optimizers te kiezen of serieel?
- Wanneer we serieel kiezen heeft de GoodWe 3600D-NS dan nog voor/nadelen tegenover de Zonneplan One?
- Heeft iemand nog tips voor andere aanbieders die goede reviews krijgen?
- Is het wijsheid om het dak zo vol mogelijk te leggen of beter precies aan te sluiten op het (verwachte) verbruik zeker ivm saldering die eraf gaat?

Alvast bedankt!

• HSA.Solar
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19-09-2024
Hallo Ludacrash, allereerst gefeliciteerd met de eerste woning, en om meteen maar de makkelijkste vraag te beantwoorden. De meeste gebruikers hier op het forum die zijn het er ongetwijfeld over eens dat wanneer je eenmaal begint met zonnepanelen, het een verslaving wordt.
Daarnaast is het op financieel opzicht ook voordeliger om meteen alles in 1x goed aan te leggen met BTW teruggave e.d. dan wanneer je later besluit een paar panelen er extra bij te laten plaatsen met alle extra kosten van dien (denk aan installatie kosten, opbouw steiger, maar ook eventueel zwaardere omvormer e.d.) - lang antwoord kort, vol gooien dat dak :P

Een antwoord op de andere vragen ligt iets ingewikkelder, omdat die boom toch aardig groot lijkt op de foto verwacht ik dat die nog wel eens vervelend kan gaan doen voor je opbrengst in het voorjaar, najaar en vroeg in de zomer avonden - ook al staat de zon hoger in dat laatste geval.

Optimizers zou hierin wellicht verbetering kunnen geven maar ik begrijp van andere gebruikers ook dat eventueel een SMA omvormer shadefix heeft wat wellicht ook afdoende kan zijn maar daarin heb ik te weinig SMA ervaring om wat nuttigs over te kunnen zeggen, dus dat laat ik over aan degenen die hier wel meer van weten.

Wat betreft de Zonneplan vs Goodwe omvormers, zou mijn voorkeur uitgaan naar de Goodwe, simpelweg omdat de zonneplan omvormer ook maar gewoon een import is waar ze zelf een label op geplakt hebben waar Goodwe een goede service in NL beschikbaar heeft die bij eventuele storingen of kapotte omvormers kosteloos (meestal) bij je langs komen om hem te repareren / vervangen. Daarnaast investeren ze elk jaar miljoenen in R&D voor betere producten

Qua offerte prijzen vind ik ze wel aan de 'te' hoge kant, beetje googlen kom je soort gelijke installaties tegen met een kostenprijs die toch gauw 300-500 euro goedkoper liggen voor dezelfde wp opbrengst.

Groothandel in zonnestroom systemen - hsa.solar

• ludacrash
Hallo HSA.Solar,

Dank voor je uitgebreide antwoord, ik zal het dak zo vol mogelijk gooien en als we dan wat overcapaciteit hebben zitten we in ieder geval mooi ruim inderdaad.

Wat betreft de boom, die is inderdaad behoorlijk groot en vooral wanneer er blad aan zit ben ik wel bang dat hij wellicht te veel schaduw op de panelen zal gooien, de meeste aanbieders zeggen dat is geen issue en je zal het niet terug verdienen maar ik weet het nog niet zo zeker. Ik weet ook niet of er een goede manier is om daar al achter te komen van te voren.

De SMA's met Shadefix heb ik ook e.e.a. over gelezen maar ik moet zeggen dat het aanbod van aanbieders met SMA niet erg heel groot lijkt omdat ze vaak aangeven dat ze de 5 jaar korting te weinig vinden en daarom liever GoodWe aanbieden, ik weet of dat ook de daadwerkelijke reden is of niet.

Over Zonneplan was ik ook al niet zo heel erg zeker dus jou reactie bevestigd mijn gevoel dat in dat geval GoodWe de beste keuze is zeker wel.

Heb jij toevallig ervaring met aanbieders waarvan je zegt die leveren goede kwaliteit voor een betere prijs dan in tot nu toe aangeboden heb gekregen?

[ Voor 5% gewijzigd door ludacrash op 16-01-2021 01:49 ]

• HSA.Solar
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19-09-2024
Hallo Luda,

Volgens mij heeft de GoodWe ook iets met shadefix, maar ook dat is iets wat ik niet met zekerheid durf te zeggen. Mocht de schaduw toch echt een probleme gaan worden kun je ook altijd nog overwegen om micro omvormers te pakken, bv van APsystems QS1, daar sluit je 4 panelen op aan die elk hun eigen MPPT hebben waardoor schaduw geen invloed meer heeft op de rest van de panelen. Qua prijs zitten die dingen rond de 250-275 euro ex dus dan zou je voor zo'n 750-800 euro klaar zijn, waar je met optimizers en solaredge toch een stuk duurder zal uitkomen.

String omvormer van GoodWe zal iets goedkoper zijn dan dat, SMA zal rond dezelfde prijs (of iets hoger) liggen als de micro omvormer optie. Nadeel van de QS1 is echter wel de uitvoer van max 300wp, maar met 330wp panelen en jouw hoek van de woning zal die 300 voldoende zijn vermoed ik.

Groothandel in zonnestroom systemen - hsa.solar

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Dit is typisch een geval van “stop je geld in meer panelen want dat brengt meer op”

Dus ipv fancy optimizers en micro omvormers die van schaduw geen zon maken, leg je op de andere kant ook panelen.
Goodwe of SMA maakt niet veel uit, maar de SMA kan je zelf makkelijk uitlezen en loggen.

Waarom geen micro omvormers of optimizers?
Zo een boomschaduw komt plots en is zeer verstrooid, daar kan een omvormer weinig mee.
Echt parallel dmv micromvormers zou dan iets verbetering geven, maar voor dat geld leg je op de andere kant panelen.
Levert meer op.

Zoek op klober ventilatiepan.
Dan kan je dak wellicht wel vol.
Gaat haaks door het dak dus wel rekening mee houden.
Of zaag het pijpje af.

En heb je 1 of 3-fase in huis?
Toekomstplannen voor een EV die je savonds oplaad?
Inductie koken doe je ook in de avond.
Zonneplan levert een Saj R5 met 4g.
Zou mijn keuze ook niet zijn.

Mijn dak is heel klein beetje zuidoost en noordwest.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cEFIDD2hmwB-9HLghI52FR3-IQI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1e8tjnfeCEG1nGSguV1WXFFL.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fnV4XqvrrmWXi_sCZz-BrE0OOwI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/78vQef3xhpiouT2xc6bl7nno.jpg?f=fotoalbum_tile

@migjes Bijna oost/west. Kom er maar in. ;)

[ Voor 49% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-01-2021 06:29 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• ludacrash
He Ha.Solar,

Is het zo dat micro omvormers beter werken dan een omvormer met optimizers of maakt dat effectief geen verschil? Ik heb eigenlijk nog van geen een van de aanbieders deze optie gehoord met micro omvormers per 4 panelen is dat iets wat je in dat geval het beste zelf kan samenstellen en laten installeren door een lokale installatie partij?

• ludacrash
AUijtdehaag schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 05:54:
Dit is typisch een geval van “stop je geld in meer panelen want dat brengt meer op”

....
Hallo AUijtdehaag,

Dank voor de reactie, ik had juist begrepen dat een systeem met optimizers in principe gelijk presteert als een systeem met micro omvormers, maar dat is dus niet zo?
Op de achterkant van het dak komt volgens mij echt heel erg weinig zon dus voor mijn gevoel is dat totaal niet rendabel maar dat zou dus wel wat kunnen opleveren denk je?

Ik ga onderzoek doen naar een ventilatiepan, wellicht een goede optie om het aantal panelen op de voorkant nog wat te verhogen naar 15 maar ik gok dat veel meer niet gaat passen.

Voor wat ik heb begrepen hebben we thuis 1-fase, geen plannen voor nieuwe auto komende jaren maar wellicht over een jaar of 5 wel een EV, maar dat is verre van zeker. Elektrisch koken komt er wel aan net als installatie van een airco.

Het Zonneplan systeem is inderdaad ook niet mijn eerste keuze ivm de 4G situatie (hoewel ze wel een mooi appje hebben) dus in dat geval zou ik liever voor een GoodWe gaan zoals BonGo Solar mij heeft aangeboden.
Heeft het volgens jou nog zin om voor AEG ipv DMEGC panelen te gaan ivm garantie?

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@ludacrash
oke oost-west (oke jij net geen 100% oost-west, maar dat maakt geen bal uit.)

zie mijn dak (voorbeeld dag met warm mooi weer.):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
oost en west halen op een ander moment hun top.
dus meer Wp als W omvormer is geen enkel probleem.

als je dat echt extreem doet, dan kun je op een 3kW omvormer gewoon 2x3kWp hangen.
maar omdat een 3,6kW omvormer amper duurder is zou ik dat eerder aanraden.

micro omvormers of optimizers.
nee, niet doen.
maakt het duurder en levert niet meer op in kWh.
en het is heel moeilijk tot bijna onmogelijk om dan meer Wp als W omvormer te doen.
gewoon eens standaard string omvormer is gewoon goedkoper en als je dan 1,5X "te veel"(eigenlijk meer van wegen oost-west) Wp er aanhangt dan word het zo goedkoop dat zelfs over productie nog lonend is.

nadeel is een omvormer is dan wel al snel 3kW, daar 2x8x330Wp=5280Wp aanhangen is een beetje het minimum wat je kunt doen.
maar dit levert per jaar wel een ruime + 4000kWh op.
(op mijn dak ga ik dan net een beetje over de 4500kWh)

over productie, kun je gewoon verkopen, en levert minder op.
maar dat is met de lage aanleg kosten geen probleem, je blijft winst maken.
(en te veel bestaat niet, kun je straks je huis nog elektrisch verwarmen met een warmtepomp of een elektra auto, opmaken is veel makkelijker als opwekken. ;) )

mooiste setjes die ik kan verzinnen zijn:
of 2x10x330Wp op een 3,6kW omvormer. of 2x12x330Wp op een 5kW omvormer.
(aantal Wp is niet zo heel belangrijk, dat is ongeveer.
maar wel 1 fase omvormers gebruiken, voor 3 fase heb je gewoon 2x18x330Wp voor nodig en dat past niet.)
dit zijn de kosten effectiefste setjes waar mee over productie lonend is. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:24

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
AEG is white label chinees paneel met een mooie sticker van een duitse vlag.
als je dan toch voor chinees gaat zou ik persoonlijk gewoon longi nemen.

Omdat de achterkant aan de west kant zit is het extra nuttig om hier toch panelen neer te leggen, na salderen zullen de meeste mensen op de westkant het meeste eigen gebruik realiseren.
Op die manier zal je een deel van het jaar op zonnestroom kunnen koken.
Ik zou ook zeker niet kiezen voor optimizers of micro's maar gewoon een mooie string omvormer.

Zonneplan zou ik ook niet zo snel voor kiezen, zoon ingekochte saj met wat "eigen" software lijkt mij alles behalve een toekomstbestendige oplossing. maargoed dat is meer mijn onderbuik.

• ludacrash
migjes schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 12:55:
@ludacrash
oke oost-west (oke jij net geen 100% oost-west, maar dat maakt geen bal uit.)
....
Hallo migjes,

Dank voor de mooie uitleg, ik ga ook een offerte opvragen voor een systeem met ofwel 2x10x330wp ofwel 2x12x330wp met bijbehorende string omvormer en kijken wat me dat gaat kosten. Het is dan wel ZuidOost + NoordWest maar ben inderdaad wel benieuwd of dat eruit kan en wat het me initieel meer gaat kosten op die manier.

Ik begrijp wel dat in mijn situatie micro omvormers en optimizers niet gaan lonen dus het wordt gewoon een string omvormer, idealiter SMA maar bij gebrek aan aanbod wil ik GoodWe ook nog wel doen.

Het is me al wel opgevallen dat waar ik eerst dacht, ik bestel ff een setje panelen met op mn dak het ondertussen een hele studie aan het worden is wat het beste is en waar ik momenteel goed aan doe.

Super bedankt in ieder geval!

• ludacrash
twain4me schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 13:06:
AEG is white label chinees paneel met een mooie sticker van een duitse vlag..
..
Omdat de achterkant aan de west kant zit is het extra nuttig om hier toch panelen neer te leggen
....
Ah oke dat wist ik nog niet, het leek me al wel een beetje overdreven duur voor dat beetje extra garantie.

Daar had ik nog niet over nagedacht, daarmee bedoel je dat je in de avond nog stroom opwekt terwijl die op alleen ze ZuidOost kan niet zo is? Dat is wel een goed punt inderdaad.

Zonneplan krijgt wel goede reviews maar inderdaad dat ik de omvormer niet zelf kan uitlezen staat me wel behoorlijk tegen, dan toch liever de GoodWe denk ik dan.

[ Voor 15% gewijzigd door ludacrash op 16-01-2021 13:23 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik zou dijkman (meest flexibele in keuze) vragen wat er mogelijk is met een SMA.
En beide kanten panelen. Min 6 max 13 (afhankelijk van Vmpp van het paneel) per zijde.
Omvormer heeft 2x mppt ingang.

https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/
Kies nieuw project
Intekenen niet noodzakelijk, kies handmatige planning

Als je plannen hebt voor een EV, dan is wellicht groepenkast ombouw naar 3-fase ook wel interessant.
Auto laden op 11 kW (3x 25A hoofd) ipv 7,4 kW (1x 35 A hoofd)

Maar dan moet je nu al wel kijken of je een 1-fase of 3-fase omvormer wilt.
(om het nog lastiger te maken, het kan je "betere" keuze beinvloeden nu)

Maar een 1-fase omvormer kan je ook op een 3-fase aansluiting hebben hoor...
Maar het is wel handiger om bijvoorbeeld een 5 kW 1-fase omvormer, dan te kiezen voor een 5 kW 3-fase omvormer.

[ Voor 106% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-01-2021 14:01 ]

• migjes
@ludacrash
als je nu de vraag juist stelt (dus goed meld dat het oost-west is.)
en de installateur/leverancier zegt dan je voor 2x10x3??Wp een 6kW omvormer nodig hebt.
dan mag die meteen in de prullenbak, en nooit meer naar kijken. >:)
die installateur snap het systeem niet, een gast zonder kennis moet iets anders gaan doen. ;)

2x12x3??Wp op een 4 of 5kW omvormer.
dat is een gave set voor je dak als het kan. ;)
waarom:
1 paneel levert +/-34Vmpp.
12 panelen serieel leveren 12x34=408Vmpp.
maar als de panelen warm zijn dan zakt de Vmpp ongeveer 10%.
(heel vreemd maar panelen worden warm in als ze in de zon liggen. >:) )
408-10%=360Vmpp.

en dan de omvormer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-SFW_NZhdjPLGVGb8qBJtguoS8A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6K5Nq71h9dtfeidOmyiWxw2f.jpg?f=user_large
horizontaal de Vmpp en ja als je panelen dus vol in de zon liggen en het meeste opleveren, dan heeft je omvormer het beste rendement.
maximaal scoren dus. ;)

maar er is zeker niks mis met een 2x10x3??Wp op 3,6kW omvormer.
of een 2x8x3??Wp op een 3kW omvormer.
(maar ja panelen zijn nu zo goedkoop, ga lekker voor de max heb je de meeste plezier van. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• ludacrash
AUijtdehaag schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 13:49:
Ik zou dijkman (meest flexibele in keuze) vragen wat er mogelijk is met een SMA.
En beide kanten panelen. Min 6 max 13 (afhankelijk van Vmpp van het paneel) per zijde.
Omvormer heeft 2x mppt ingang.

https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/
Kies nieuw project
Intekenen niet noodzakelijk, kies handmatige planning

Als je plannen hebt voor een EV, dan is wellicht groepenkast ombouw naar 3-fase ook wel interessant.
Auto laden op 11 kW (3x 25A hoofd) ipv 7,4 kW (1x 35 A hoofd)

Maar dan moet je nu al wel kijken of je een 1-fase of 3-fase omvormer wilt.
(om het nog lastiger te maken, het kan je "betere" keuze beinvloeden nu)

Maar een 1-fase omvormer kan je ook op een 3-fase aansluiting hebben hoor...
Maar het is wel handiger om bijvoorbeeld een 5 kW 1-fase omvormer, dan te kiezen voor een 5 kW 3-fase omvormer.
Ik zal Dijkman inderdaad maandag even bellen met de vraag wat het 10-12 panelen met op beide kanten gaat kosten. Is de huidige prijs die ze opgeven (12x longi 360Wp + SMA 4.0 voor 4320 excl) een beetje schappelijk dan voor wat je ervoor krijgt? Of zijn ze eigenlijk te duur?

De panelen die ze aanbieden hebben volgens de datasheet 31.1 Vmp/V bij STC test en 33.7 Vmp/V bij NOTC test, weet niet of dat het zelfde is als Vmpp?

Echt concrete plannen voor een EV zijn er nog niet dus dat is me nog wat te veel onzekerheid om de groepenkast al te laten ombouwen naar 3-fase op dit moment. Dus voorlopig laat ik dat gewoon 1-fase is het plan. Daarnaast vind ik de keuze momenteel al moeilijk genoeg :(.

• ludacrash
migjes schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 14:33:
@ludacrash
als je nu de vraag juist stelt (dus goed meld dat het oost-west is.)
en de installateur/leverancier zegt dan je voor 2x10x3??Wp een 6kW omvormer nodig hebt.
dan mag die meteen in de prullenbak, en nooit meer naar kijken. >:)
die installateur snap het systeem niet, een gast zonder kennis moet iets anders gaan doen. ;)

2x12x3??Wp op een 4 of 5kW omvormer.
dat is een gave set voor je dak als het kan. ;)
waarom:
1 paneel levert +/-34Vmpp.
12 panelen serieel leveren 12x34=408Vmpp.
maar als de panelen warm zijn dan zakt de Vmpp ongeveer 10%.
(heel vreemd maar panelen worden warm in als ze in de zon liggen. >:) )
408-10%=360Vmpp.

en dan de omvormer:
[Afbeelding]
horizontaal de Vmpp en ja als je panelen dus vol in de zon liggen en het meeste opleveren, dan heeft je omvormer het beste rendement.
maximaal scoren dus. ;)

maar er is zeker niks mis met een 2x10x3??Wp op 3,6kW omvormer.
of een 2x8x3??Wp op een 3kW omvormer.
(maar ja panelen zijn nu zo goedkoop, ga lekker voor de max heb je de meeste plezier van. ;) )
Oke ik zal het duidelijk proberen uit te leggen aan de leverancier en dan hoop ik dat die er net zoveel verstand van hebben als jullie om het juiste te adviseren.

Ah dat ziet er enigzins begrijpelijk uit voor mij, dat zou dus betekenen dat de omvormer op zijn maximale rendement kan halen op die manier met 12 panelen?

Het enige wat ik nog niet helemaal snap is waarom het rendabeler zou zijn wanneer ik ipv 12/13 panelen op het zuidoosten (a 4000 euro excl) 20-24 panelen verdeelt over beide daken wanneer ik in eerste instantie dan nog niet alle kWh gebruik en de saldering gaat afbouwen vanaf 2023. Dit zou toch betekenen dat ik gewoon 0,07 euro per overbodige kWh zou krijgen en dat het wel meer jaren duurt voordat ik het terugverdien?

• AUijtdehaag
  • Niet online
De link van sunnydesignweb heb ik je al gegeven.
Maar normaal gezien kan 12 panelen in 1 string.

En klik alles bij mekaar bij winkelman.
Een lokale paneelboer "mag" best wat duurder zijn.... zit ook stukje service bij in (denk ik)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bFofWs4VGXcPoVQX7H3C7Hdje7Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X8vo2JLfQpqMtCMfgq4elc3m.jpg?f=fotoalbum_large

• ludacrash
AUijtdehaag schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 17:13:
De link van sunnydesignweb heb ik je al gegeven.
Maar normaal gezien kan 12 panelen in 1 string.

En klik alles bij mekaar bij winkelman.
Een lokale paneelboer "mag" best wat duurder zijn.... zit ook stukje service bij in (denk ik)

[Afbeelding]
Yes daar was ik al een beetje mee aan het prutsen, weet nog niet wat alles betekend maar ik kan inderdaad wel een beetje duidelijkheid krijgen over de efficiëntie van bepaalde opstellingen lijkt het.

Ik had inderdaad op https://www.solar-bouwmarkt.nl/ de set een beetje samengesteld en daar kwam ik op zo'n 3700 euro (excl) uit voor alles, dus dan is 4300 (excl) wel wat prijzig maar niet gigantisch duur lijkt me. Als ik daar een 24 paneels opstelling samenstel kom ik op 6100 (excl) dus dat zal wel richting de 7000 gaan (excl) bij Dijkman. Ik vind het wel een behoorlijke investering dus daar moet ik nog even goed naar kijken :) .

• AUijtdehaag
  • Niet online
Je kan ook een wat minder duur paneeltje nemen
https://www.winkelman-zon...25wp-mono-full-black.html

Spreiding is belangrijker dan hoge pieken (zoals je zelf ook al door hebt)

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:21
@ludacrash is die 24 panelen voor 6100 ex, incl montage?

Ik kan mij namelijk nog een offerte herinneren van december dat was een sma 5000 en een 2x 12 panelen van 330W all black op een click evo systeem dit was uit mijn hoofd nog geen 6000 ex ( maar ook ex montage)

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• ludacrash
Appie Heijn schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 18:23:
@ludacrash is die 24 panelen voor 6100 ex, incl montage?

Ik kan mij namelijk nog een offerte herinneren van december dat was een sma 5000 en een 2x 12 panelen van 330W all black op een click evo systeem dit was uit mijn hoofd nog geen 6000 ex ( maar ook ex montage)
Yes, ik heb het gewoon even incl montage van 24 panelen bij elkaar geklikt op https://www.solar-bouwmarkt.nl/ dus daar nog geen rekening gehouden met de €100 forfait dus zal het meer richting €6200/€6300 gaan en als ik het via een pakket aanbieder doe zal het dus wel richting de €7000 gaan verwacht ik.

• migjes
ludacrash schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 17:09:
[...]

Oke ik zal het duidelijk proberen uit te leggen aan de leverancier en dan hoop ik dat die er net zoveel verstand van hebben als jullie om het juiste te adviseren.

Ah dat ziet er enigzins begrijpelijk uit voor mij, dat zou dus betekenen dat de omvormer op zijn maximale rendement kan halen op die manier met 12 panelen?

Het enige wat ik nog niet helemaal snap is waarom het rendabeler zou zijn wanneer ik ipv 12/13 panelen op het zuidoosten (a 4000 euro excl) 20-24 panelen verdeelt over beide daken wanneer ik in eerste instantie dan nog niet alle kWh gebruik en de saldering gaat afbouwen vanaf 2023. Dit zou toch betekenen dat ik gewoon 0,07 euro per overbodige kWh zou krijgen en dat het wel meer jaren duurt voordat ik het terugverdien?
in 2023 gaat het salderen worden afgebouwd.
dit gaat door tot 2030 in kleine stapjes.
2022 = 0,22€/kWh
2023 = 0,20€/kWh
2024 = 0,18€/kWh
etc etc...
pas in 2030 heb je dus de 0,07€/kWh. (als de prijzen in die 10 jaar niet veranderen.)
dus veel meer tijd als je nu zegt.

zonnepanelen sluit je aan achter de meter.
daardoor: stel je ijskast gebruikt 1000W, en je zonnepanelen leveren 1000W.
dan ziet de meter 0W.
dit noemen we rechtstreeks gebruik en blijft ook in 2030 100% hun bedrag op leveren.
de meeste mensen gebruiken minimaal 20% van hun opbrengst dus rechtstreeks.
doe je oost-west, dan zijn je pieken minder hoog, maar ook de dagen langer, hier door gebruik je meer rechtstreeks. (hoeveel moeilijke schatting denk aan +/- 30% ipv 20%)
dus in 2030, krijg je ongeveer gemiddeld nog steeds een 0,10€/kWh.

met 2x12x330Wp of 2x10x330Wp of 2x8x330Wp (maakt niet veel uit wat je kiest.) heb je ook nog een kleinere omvormer nodig. dit is een stuk goedkoper.
1x12x330Wp=3960Wp = 4kW omvormer 1 richting.
2x6x330Wp=3960Wp = 2,5kW omvormer oost-west.

350Vmpp geleverd door de panelen is het tofste voor de omvormer.
dan moet je nog mee nemen dat panelen ongeveer 10% kunnen dalen in Vmpp als ze heet worden.
(en dat worden ze als ze in de zon liggen.)
dan kom je op ongeveer 385Vmpp uit.
en ja dit is ongeveer 11 tot 12 panelen.
(maar dit is niet heel belangrijk, een >6 tot <13 panelen en je zit vrijwel goed.
dit is wat relatief.)

tipje:
nu heb je 1fase 35A hoofdsgroep.
daar kan een 1fase 5kW (of 4kW) omvormer aan gehangen worden met 2x een mpp.

als je dan over wil naar 3fase, geen probleem dat kan nog steeds met de zelfde omvormer.
(je mag 1fase leveren en 3fase gebruiken.
ook voor eigen gebruik maakt dit niet uit, de 3fase worden opgeteld bij elkaar voor er een kWh word berekend.)

dan laat je 12x370Wp op het dak leggen.
en dit op maar 1 mpp van de omvormer hangen.
een omvormer kan net zo goed hinkelen op 1 mpp als hij rent op 2 mpp's. geen probleem.

dit laat je dan 3 jaar op je dak liggen, dan verdien je elk jaar een +/-600€.
na 3 jaar heb je dan 1800€ en mag je weer een keer de BTW terug vragen en hang je een 12x???Wp op het andere dak er bij.

(deze tactiek doe ik nu al 12 jaar lang, volgende zomer is weer alles terug verdiend, kan ik weer iets anders gaan verzinnen, maar word nu langzaam lastiger, de plek op dak begint op te raken.)

edit:
wel graag per mpp alles meteen vullen, het kan soms erg moeilijk zijn om na een 1/2 jaar weer de zelfde panelen te pakken te kunnen krijgen.
en ook ziet dit er mooier uit, kleurverschillen tussen verschillende batches kunnen gebeuren. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door migjes op 18-01-2021 10:48 ]

Pagina: 1