Thuis mesh netwerk setup

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appelsap1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:16
He Tweakers,

Wij gaan binnenkort verhuizen naar een huis met 3 verdiepingen en heb altijd in een appartement gewoond. Ik heb ook altijd dus gewoon 1 router met wifi broadcaster gehad.

Nu we naar meerdere verdiepingen gaan, zou ik graag een mesh netwerk thuis willen opzetten en ik zit een beetje te twijfelen hoe dit uit komt te zien.

Doel: Een mesh netwerk met bedraad backhaul.

Hoe ik het nu voor mij zie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oeLwdbrigd93yRlQy4RbxPwlHss=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kA7vQCDYGHXrNFBHpsNMZNad.png?f=user_large

De vragen die dit bij mij oproept:
  1. Ik begrijp dat de parent mesh router aan de modem verbonden wordt en de slave mesh punten aan deze parent. Nu wil ik ethernet kabels laten trekken vanuit de meterkast naar alle verdiepingen, om nu een router met wifi in de meterkast te stoppen, lijkt me niet handig. Kan ik ook de mesh netwerk aan een router zonder wifi verbinden? wellicht niet eens een mesh router?
  2. Zou 1 mesh wifi point per verdieping genoeg zijn, ik zou graag willen profiteren van de volle snelheid over wifi en uit speed tests online zijn de mesh netwerken niet het snelst?
  3. Is er een mesh setup die jullie aanraden, wij verwachten na de zomer te verhuizen en ik zit te kijken naar de TP-link deco x90 of de nog uit te komen x96
  4. Hoe zit het eigenlijk met de features van router als je er een ethernet switch achter gooit met meerdere apparaten aangesloten, bijvoobeeld QoS of MAC adressen?
  5. Hebben jullie een ander voorstel, ik sta open voor suggesties omdat nog niks vast staat
Alvast bedankt!

ps: Ik denk dat het waarschijnlijk zo iets wordt maar ik wil ook niet perse hardware kopen die ik niet echt nodig heb.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sJAa_AKP-iC0vb-j8tJT4fVhDWo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/B1LvNlscPAA7EWqZrp98HKI7.png?f=user_large

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tha Render_2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 30-05 07:46
Vergeet die marketing 'mesh' producten, je gaat overal kabels trekken, koop gewoon enkele access points met een centrale controller zoals Unifi en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny E
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:50

Johnny E

Dôh !!

Ik heb zelf net 3x de Huawei ax3 pro gekocht en als mesh neergezet. 1x aan Ziggo modem in de metrokast, 1x in de woonkamer en 1x in slaapkamer boven. Beide via ethernet naar de meterkast. Nu overal perfecte dekking en goede snelheid. Ik heb een woning van 180m2 en dat gaat dus prima met AX3 pro’s die ik heb.

In de meterkast wel een extra gigabit switch opgehangen omdat de Ax3 maar 3 lan poorten heeft.

Qua kosten echt een no-brainer vergeleken met de TP-link deco x60 en veel Ubi spul. €156 voor 3 stuks vs €399 voor de X60. Ubi is leuk spul maar imho voor een gemiddeld consumer thuis netwerk eigenlijk overkill en te duur.

Mesh is natuurlijk een buzzword maar zoals het bij de Ax3 pro is toegepast is het echt mega makkelijk!

Specs!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05:53
Ik heb wat lijntjes verlegd en het ook wat simpeler gemaakt. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nD1NyyVHAuphZYLw34drmK6Gp04=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ob0zZSbSrNKfWelA09mWNHIv.png?f=user_large

Zoals @Tha Render_2 al voorstelt, neem gewone accespoints van Ubiquity, TP-Link, Meraki, Ruckus of je andere favoriete chipbakker. Mesh is een marketing-term voor mensen die willen wat jij hebt getekend, maar niet weten dat ze dat willen. :P

[ Voor 6% gewijzigd door jadjong op 16-01-2021 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-06 19:37
steek eerst je centen in de aanleg van minima op elke verdieping een dubbele cat6 utp aansluiting ...
is er nog budget beschikbaar, kijk dan of je bv niet elke slaapkamer voorziet van dubbele cat6 utp

accespoints vervang je elke paar jaar, kabels zijn glory forever :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appelsap1
@Tha Render_2 @jadjong Ik ben net begonnen met verdiepen in een groter thuis netwerk. Ik begrijp van een ouder post van @Tha Render_2 dat access points met specifieke netwerk protocollen er voor zorgen dat roaming beter werkt, zoals ze marketeren bij een "mesh" systeem.

Wat bedoel je met controller? Is dat een centrale router? Thanks

@jadjong Twee ethernet switches tussen router en acces point kan dat kwaad? Als een access point genoeg poorten heeft, dan is die 2de niet nodig.

@Johnny E Dit zijn gewoon routers/access points met die protocollen om te roaming, ziet er fancy uit. thanks

@ijske juist! ik heb geen in kabelgoten en gaten in vloeren, we hebben gekozen, wat het mag kosten, minstens 2 kabels per verdieping te trekken naar handige locaties. Met dubbel bedoel je naar elke locatie 2 laten trekken? Ook als ik een ethernet switch zou plaatsen op elke verdieping? thanks

Bedankt voor de input, ik ga mij verdiepen in accesspoints :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
Appelsap1 schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 14:41:
Wat bedoel je met controller? Is dat een centrale router? Thanks
Eens stukje software waarmee je de netwerkapparatuur in kan stellen, zodat je niet 6x een accespoint hoeft te configureren.
@jadjong Twee ethernet switches tussen router en acces point kan dat kwaad? Als een access point genoeg poorten heeft, dan is die 2de niet nodig.
Het hele internet hangt aan elkaar met duizenden switches, die ene bij jou in de woning gaat het verschil niet maken. :+ Verder zijn er weinig accespoints met veel netwerkpoorten, dat is ook logisch omdat ze vaak tegen het plafond hangen. Dan moet je alle kabels naar het plafond wegwerken...
@ijske juist! ik heb geen in kabelgoten en gaten in vloeren, we hebben gekozen, wat het mag kosten, minstens 2 kabels per verdieping te trekken naar handige locaties. Met dubbel bedoel je naar elke locatie 2 laten trekken? Ook als ik een ethernet switch zou plaatsen op elke verdieping? thanks

Bedankt voor de input, ik ga mij verdiepen in accesspoints :)
Jep, naar elk doosje in de muur twee kabels. Je bent toch al bezig dus die tweede kabel in dat pijpje is niet veel meer moeite en je kan nog eens een keer iets direct aansluiten.
Koop switches met poe, dan krijgt het accespoint zijn stroom via de netwerkkabel en kan je ding ook kwijt op plekken waar geen 230V in de buurt zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:15
Wat jij wilt is een goed roamend wifi netwerk. Kan dat met een “marketing mesh” setup? Jup, kan het ook met doodnormale aps? Hangt er vanaf. Met doodnormale gaat niet super lukken maar met een multi ap set wel.

Roamen doet een client, het enige wat de accesspoint kan doen is:
- Gelijke SSID/encryptie/wachtwoord op alle aps
- 802.11krv aanbieden - Hierdoor is de downtime tijdens roamen lager en kan de client betere keuzes maken
- lagere linkrates uitschakelen -
- min rssi disconnect

Je hebt met roamen eigenlijk 2 onderdelen:
A: de client besluit dat die moet roamen en niet op het oude blijven hangen
B: zodra het roamen gestart is (zie a) wil je zo min mogelijk downtime

De grap is, de protocollen 802.11krv gaan over onderdeel B terwijl de meeste mensen een oplossing vooral voor onderdeel A zoeken.
Daarbij als je client het krv protocol niet kan dan gaat het stuk, de protocollen staan daarom meestal uit.

Wat doet dan bv mesh of unifi dan wel zodat onderdeel A zo goed werkt? Lagere linkrates uitschakelen en gelijke configuratie op de accesspoints.
Thats all, hij doet niets actief om een client te roamen.
2.4 uitschakelen en 5 only is ook altijd een goede voor roaming optimalisatie

Vooral lagere linkrates uitschakelen maakt het verschil. Op standalone accesspoints/routers staan die lagere linksrates vaak juist aan. Logisch ook, want hoe lager je ondersteunt > hoe langer een client met je AP verbonden kan zijn. En dat is precies wat je wilt als je maar 1 ap hebt: Zoveel mogelijk bereik op dat ene AP.
Omdat meerdere losse ap's niet weten dat er meerdere ap's bestaan gaan ze dit gedrag dus ook niet aanpassen. Een unifi en mesh setjes gaan hier wel vanuit en zetten daarom lagere linkrates uit.

Wat doet dat?
Situatie waar langzame linkrates aanstaan:
Afbeeldingslocatie: https://2.bp.blogspot.com/-AiznFjcwdOM/VPQp332IjgI/AAAAAAAAAVc/26oVecjBbkk/s1600/Min%2BBasic%2BRate%2B6mbps.png

Situatie waar langzame linkrates uitstaan:
Afbeeldingslocatie: https://4.bp.blogspot.com/-r_QL4QNpBX8/VPQp9yEw5pI/AAAAAAAAAVk/kSHnCliMP5g/s1600/Min%2BBasic%2BRate%2B24mbps.png

https://help.ui.com/hc/en...c-Supported-Rate-Controls

[ Voor 14% gewijzigd door laurens0619 op 16-01-2021 17:34 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appelsap1
@jadjong top thanks voor de aanvulling en PoE! smart ga ik naar opzoek.

@laurens0619 Geweldig! bedankt. Dus door het verlagen van linkrates gaan clients die moeite krijgen met het behouden van een signal opzoek naar een nieuwe signal. Ik heb thuis altijd 1 router gehad, dus dan was het hadnig om 2,4 aan te houden voor in de andere kamers.

In theorie, een thuis netwerk waar goed geplaatste access points hangen, die lagere linkrates hebben en clients die de protocol ondersteuenen, zou ik goed roamende thuisnetwerk hebben? Linkrates aanpassen, is dat iets wat meestal wel kan bij routers/access points? thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@Appelsap1 klopt! Waarbij protocol ondersteuning een luxe is, belangrijker is dat de client zelf ook goed nadenkt over roamen (doen de meeste clients wel tegenwoordig)

Linkrates kun je bijna nooit configureren. Een multi ap set heeft het meestal al goed staan (zoals ubiquiti)

Wat je wel vaak kunt doen is de 2.4 uitschakelen en op de 5 bestaan de allerlaagste linkrates niet.

Met 5ghz only en goed geplaatse en config accesspoints ben je er meestal al.
Ik wilde gewoon even het verhaal erachter uitleggen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

laurens0619 schreef op zondag 17 januari 2021 @ 11:45:
@Appelsap1 klopt! Waarbij protocol ondersteuning een luxe is, belangrijker is dat de client zelf ook goed nadenkt over roamen (doen de meeste clients wel tegenwoordig)
Belangrijkste daarvoor is gewoon identieke instellingen in AP's. In theorie kan dat met iedere willekeurige verzameling aan AP's, in praktijk is het handig met zelfde type te werken. Grootste toegevoegde waarde van managed AP's (al dan niet "mesh") op dit vlak is dat je maar op een plek instellingen hoeft te doen dus geen risico op handmatig de boel te verprutsen.
Linkrates kun je bijna nooit configureren. Een multi ap set heeft het meestal al goed staan (zoals ubiquiti)
Juist bij UniFi kun je het wel configureren. Default staat alles nog aan...
Wat je wel vaak kunt doen is de 2.4 uitschakelen en op de 5 bestaan de allerlaagste linkrates niet.
Mwoeah, 6Mbps is ook niet florisant. Als je voldoende dekking hebt zou ik minimaal 24Mbps ongeacht band instellen.
Met 5ghz only en goed geplaatse en config accesspoints ben je er meestal al.
Ik wilde gewoon even het verhaal erachter uitleggen :)
In beginsel wel, maar juist met alle IoT-meuk ontkom je niet aan 2.4GHz naast de 5GHz.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
2.4GHz gaat makkelijker door muren heen, om achter die muur net zo veel 2.4GHz als 5Ghz over te houden schroef ik het zendvermogen op 2.4GHz omlaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@dion_b
Bij unifi staat het default redelijk (legacy mode uit =802.11b uit) en je kunt het inderdaad instellen. Mijn punt was meer dat je het bijna nooit kunt instellen met apparatuur in deze prijsklasse. Unifi (en mikrotik?) zijn hier de uitzondering in

Min 24mbit is beter maar met 6mbit op de 5ghz is t vaak ook al prima naar mijn ervaring:)

2.4 uitschakelen is vaak geen optie, splitsen wel. Mijn advies is:
- 1 hetzelfde ssid op de 5ghz
- losse 2.4 ssid per ap op de 2.4

Moderne en roamende clients gaan op de 5, die schakelen dan niet terug naar de 2.4 maar zoeken een ander ap als t signaal omlaag gaat.

Legacy en iot meuk gaan dan op de 2.4. Dat zijn meestal apparaten die vast staan op 1 plek, juist daarom zet ik ze vast op een ssid_ap. Mijn ervaring is dat ze anders wel eens per ongeluk pp de verkeerde ap zitten

[ Voor 9% gewijzigd door laurens0619 op 17-01-2021 16:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

jadjong schreef op zondag 17 januari 2021 @ 13:23:
2.4GHz gaat makkelijker door muren heen, om achter die muur net zo veel 2.4GHz als 5Ghz over te houden schroef ik het zendvermogen op 2.4GHz omlaag.
Als vuistregel klopt dat, maar met name in betonbunkers kan het anders uitpakken: bij dik beton cq zoveel metaalhoudende isolatielagen dat er werkelijk niets door de muur/vloer zelf heen gaat, gaat alle signaal door (deur/trap)openingen. Vaak zal 5GHz juist doordat het minder goed penetreert in muren beter er vanaf spiegelen waardoor het beter door zo'n opening naar binnen gaat. Ik heb hier twee kamers in huis waar bij default Tx waardes (20dBm 2.4GHz, 23dBm 5GHz) de 5GHz rustig 10dB sterker ontvangen wordt dan de 2.4GHz.

Zendvermogen terugschakelen waar mogelijk is zeker een goed idee, maar vuistregels vervangen geen goede meetwaardes.
laurens0619 schreef op zondag 17 januari 2021 @ 15:58:
@dion_b
Bij unifi staat het default redelijk (legacy mode uit =802.11b uit) en je kunt het inderdaad instellen.
Toevallig heb ik hier laatst nog mee zitten spelen ivm wat tests en dat klopt niet.

Default setting bij "801.11 Rate and Beacon Controls" in 2.4GHz is "disable minimum data rate control", en als je dat enablet is de default vervolgens: "1Mbps Lower Density - Full device compatibility and range.", met eronder "Disable CCK rates (1/2/5.5/11 Mbps)" niet aangevinkt.

Per default zal het dus vrolijk 1Mbps beacons uitzenden en verbindingen met 1Mbps-5.5Mbps onderhouden als devices zo brak verbonden zijn.

Waar jij het over hebt, "Enable legacy device support (i.e. 11b)" heeft niets met de layer 1 modulatie te maken en puur met de formattering van de headers. Aangevinkt hebben ze b-format, uitgevinkt g/n-format. Het heeft inderdaad nul zin om legacy device support te enabelen als je ook CCK rates uitgeschakeld hebt, maar die twee zijn niet aan elkaar gekoppeld, je moet dus alsnog handmatig CCK rates uitschakelen als je niet wilt dat b-rates gebruikt worden icm apparaten die g/n-headers kunnen lezen.
Mijn punt was meer dat je het bijna nooit kunt instellen met apparatuur in deze prijsklasse. Unifi (en mikrotik?) zijn hier de uitzondering in
Dat klopt inderdaad, het kan vaak wel op de duurdere consumentenrouters, maar die zitten eerder in zelfde prijsklasse als low-end enterprise spul.
Min 24mbit is beter maar met 6mbit op de 5ghz is t vaak ook al prima naar mijn ervaring:)
Als je devices meewerken wel, het gaat natuurlijk om devices die dat niet doen. Door te zorgen dat je verbinding verliest boven de minimale snelheid voor gangbare toepassingen (5Mbps netto streaming video enzo, wat met overhead en marge betekent dat je minimaal bruto 10-20Mbps link rate moet hebben) gaat het ook met koppige apparaten goed.

2.4 uitschakelen is vaak geen optie, splitsen wel. Mijn advies is:
- 1 hetzelfde ssid op de 5ghz
- losse 2.4 ssid per ap op de 2.4

Moderne en roamende clients gaan op de 5, die schakelen dan niet terug naar de 2.4 maar zoeken een ander ap als t signaal omlaag gaat.[/]
Yep, veruit beste settings - als je zeker weet dat je overal dekking hebt in 5GHz.

Dat is de uitdaging - ik doe dit zelf ook, ik zou het jou en meeste andere regulars in dit subforum ook aanraden, maar ik zou het een willekeurige persoon zonder kennis juist afraden. Daar is het alsnog beter alles gelijk te trekken en aan te raden om een systeem te kiezen dat band- en client steering doet. Gelukkig beginnen de providers dit ook door te krijgen, en zijn de oplossingen die ze nu uitrollen exact hiervoor geschikt.
Legacy en iot meuk gaan dan op de 2.4. Dat zijn meestal apparaten die vast staan op 1 plek, juist daarom zet ik ze vast op een ssid_ap. Mijn ervaring is dat ze anders wel eens per ongeluk pp de verkeerde ap zitten
Yep, of ze proberen over te stappen, maar crashen als ze roamen :X

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@dion_b :( ik zou zweren dat default trage linkrates uit stonden bij unifi. Heb je toevallig met je test ook gekeken wat er geadverteerd werd als je niets qua settings aanpast?

Als ik google dan lees ik hier zoveel verschillende verhalen over maar ook vooral verschillende benamingen/uitleg.

Wie weet zat het er vroeger wel zo in maar tegenwoordig niet meer. Misschien heb ik het mij altijd ingebeeld

Nu weet ik weer waarom ik geen unifi meer heb, die firmwares en product development zijn echt dramatisch :( in deze prijsklasse vind ik een beter alternatief alleen lastig

[ Voor 3% gewijzigd door laurens0619 op 17-01-2021 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Operations
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:12
dion_b schreef op zondag 17 januari 2021 @ 16:42:
[...]

Default setting bij "801.11 Rate and Beacon Controls" in 2.4GHz is "disable minimum data rate control", en als je dat enablet is de default vervolgens: "1Mbps Lower Density - Full device compatibility and range.", met eronder "Disable CCK rates (1/2/5.5/11 Mbps)" niet aangevinkt.

[...]
@dion_b

Vink jij dan ook " Also require cliënts to connect at this rate...." aan?

En waarom per AP apart SSID op 2.4Ghz?

PC1: ASUS B650-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- HP Z43 | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 192GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

laurens0619 schreef op zondag 17 januari 2021 @ 16:51:
@dion_b :( ik zou zweren dat default trage linkrates uit stonden bij unifi. Heb je toevallig met je test ook gekeken wat er geadverteerd werd als je niets qua settings aanpast?
Iig gingen de beacons er met 1Mbps uit...
Als ik google dan lees ik hier zoveel verschillende verhalen over maar ook vooral verschillende benamingen/uitleg.
Ja, iedere vendor geeft het eigen naam, vaak geinspireerd door documentatie van chipset vendor - zij geven dingen ook andere namen.
Wie weet zat het er vroeger wel zo in maar tegenwoordig niet meer. Misschien heb ik het mij altijd ingebeeld

Nu weet ik weer waarom ik geen unifi meer heb, die firmwares en product development zijn echt dramatisch :( in deze prijsklasse vind ik een beter alternatief alleen lastig
Mwoeah, "dramatisch", er wordt tenminste nog ontwikkeld op apparaten van paar jaar terug. Als ik dat vergelijk met Netgear, die de laatste fw van de R7000 uitrolde die een enorme lading 5GHz problemen gaf en er niets aan deden... brrr.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Operations schreef op zondag 17 januari 2021 @ 23:57:
[...]

@dion_b

Vink jij dan ook " Also require cliënts to connect at this rate...." aan?
Yep. Wat ik ingevuld heb:

- Enable legacy device support UIT (dus alleen g/n headers)
- PMF Optional (maakt DoS attacks een stuk lastiger, maar client support is verre van universeel)
- Enable minimum data rate control AAN
- 24Mbps minimum data rate
- Disable CCK rates (in 2.4GHz, in 5GHz nvt)
- Also require clients to use rates AAN
- Send beacons at 1Mbps UIT

Verder heb ik vandaag weer eens Fast Roaming (aka 802.11r) aangezet. Had het aan, had problemen, had het uitgezet, problemen bleken ergens anders aan te liggen... we zullen deze keer zien.
En waarom per AP apart SSID op 2.4Ghz?
Omdat 2.4GHz alleen is voor obscure IoT-zooi waarbij je niet kunt uitgaan van goede roaminggedrag. Sowieso zijn de apparaten zelf meestal stationair (m'n deurbel heb ik toch echt aan m'n muur geschroefd :z ), dus als ze verbonden zijn is het vaak beter ze op dezelfde plek te laten blijven. Andere SSID's werken daar uitstekend voor.

Dat gezegd, als je geen recalcitrante IoT hebt, en je daadwerkelijk roamt met 2.4GHz devices wil je juist zelfde SSID houden. Met de hoge minimale data rates die ik hier instel zou ik rustig nog een paar extra SSID's in de lucht kunnen gooien om zowel per AP verschillende als over alle AP's hetzelfde SSID te hebben. Normaliter wil je dat in de 2.4GHz niet, want iedere SSID kost je met 1Mbps ~3% van airtime, maar goed, met 24Mbps kost het maar 0.125% van airtime, dan kun je wel een paar in de lucht houden :+

[ Voor 34% gewijzigd door dion_b op 18-01-2021 00:57 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Operations
dion_b schreef op maandag 18 januari 2021 @ 00:46:
[...]

Iig gingen de beacons er met 1Mbps uit...

[...]

Ja, iedere vendor geeft het eigen naam, vaak geinspireerd door documentatie van chipset vendor - zij geven dingen ook andere namen.

[...]

Mwoeah, "dramatisch", er wordt tenminste nog ontwikkeld op apparaten van paar jaar terug. Als ik dat vergelijk met Netgear, die de laatste fw van de R7000 uitrolde die een enorme lading 5GHz problemen gaf en er niets aan deden... brrr.
En je gebruikt geen minimale rssi waardes dan? En " min 24Mbps" ook op 5Ghz ? Dat is toch wel erg hoog? Dan heb je denk ik je AP's eigenlijk iets te dicht bij elkaar hangen of vergis ik mij en heb je daar een andere reden voor? (Heb ik overigens zelf ook, althans hangen gewoon niet helemaal optimaal qua locatie)

Dat jij je deurbel aan de muur geschroefd hebt vind ik maar raar gedrag hoor... Ik zou er zelfs bijna een therapeut voor inschakelen :

Maar zonder dolle een SSID per AP op 2.4 schiet je toch niet zoveel mee op? Want wat je zegt IoT is statisch (deurbel, lampen, stopcontacten etc.) dus die zullen dan toch sowieso niet roamen als ze een eenmaal een goede verbinding hebben? Of ze moeten natuurlijk net tussen 2 APs zitten qua dekking.... Of mis ik iets in dit verhaal? :)

[ Voor 39% gewijzigd door Operations op 18-01-2021 06:50 ]

PC1: ASUS B650-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- HP Z43 | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 192GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Soms roamen die iot apparaten wel (geen idee waarom) maar inderdaad meestal blijven ze op het initiele bssid hangen.

Echter dat initiele bssid ging hier ook wel eens mis, dan moest ik bv eerst ap a uitzetten en alleen ap b aan. Dan iot apparaat x opstarten, die connecte dan op ap b waarna ap a weer aan kon.

Maar zoals dion zegt, die ssid splitsen moet je alleen doen als je van die vage clients hebt zoals ik heb ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Operations schreef op maandag 18 januari 2021 @ 06:34:
[...]

En je gebruikt geen minimale rssi waardes dan? En " min 24Mbps" ook op 5Ghz ? Dat is toch wel erg hoog? Dan heb je denk ik je AP's eigenlijk iets te dicht bij elkaar hangen of vergis ik mij en heb je daar een andere reden voor? (Heb ik overigens zelf ook, althans hangen gewoon niet helemaal optimaal qua locatie)
Minimale RSSI is onhandig, want RSSI is maar een deel van de berekening van signaalkwaliteit, SNR is even belangrijk en neem je dan niet mee. Beide worden gebruikt om link rate te bepalen, dus link rate is een veel betere maat voor wel/geen goede verbinding.

En 24Mbps hoog? Kijk eens hier:
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/C-21p4QXgAEc_Kg?format=jpg&name=large
Bij WiFi-ac met 80MHz kanaalbreedte levert de laagste modulatie al 29.3Mbps. Daar heb je 8dB SNR voor nodig. Heb je geen 8dB SNR? Dan kun je nog terugschakelen naar 40MHz voor 13.5Mbps (5dB vereist) of 20MHz voor 6.5Mbps (zou in theorie nog met 2dB moeten lukken).

Wat je dus feitelijk zegt met "minimaal 24Mbps" is "zorg dat je minimaal 8dB SNR hebt", of in de 2.4GHz (waar 20MHz breedte als het goed is enige optie is), "zorg dat je minimaal 11dB SNR hebt". SNR bepaalt niet alleen snelheid, maar ook stabiliteit van verbinding - want verbindingen zijn niet constant, SNR is je buffer.
Dat jij je deurbel aan de muur geschroefd hebt vind ik maar raar gedrag hoor... Ik zou er zelfs bijna een therapeut voor inschakelen :
:+
Maar zonder dolle een SSID per AP op 2.4 schiet je toch niet zoveel mee op? Want wat je zegt IoT is statisch (deurbel, lampen, stopcontacten etc.) dus die zullen dan toch sowieso niet roamen als ze een eenmaal een goede verbinding hebben? Of ze moeten natuurlijk net tussen 2 APs zitten qua dekking.... Of mis ik iets in dit verhaal? :)
Dat laatste dus. Een stilstaand apparaat hoort niet te roamen, maar juist als ze aan rand van dekking zitten kun je knipperlicht-gedoe krijgen, of erger: poging tot roamen en volledige verlies van verbinding.

Ik zou overigens pas aparte 2.4GHz SSIDs per AP nemen als je daar concreet last van hebt, het is inderdaad veel gedoe als je nergens last van hebt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@dion_b
Dank voor je tabel.
Mijn redenatie is ook dat je signaalsterkte omlaag schroeven niet altijd de beste oplossing is.In sommige gevallen is het nodig (meerdere ap's op hetzelfde kanaal) maar in andere gevallen: zorgt een lagere signaalsterkte er niet gewoon voor dat je eerder een lagere signaalkwaliteit krijgt op dezelfde afstand? Als je je min linkrates niet oplost dus zorg je er dus bv alleen voor dat waar je met normale signsaalsterkte op locatie X 6mbit had, je nu 1mbit hebt. Op de plekken waar je 1mbit had zorgt het inderdaad wel voor een disconnect.
Uiteraard moet je hem niet harder zetten dan default, hij moet in balans zijn met de client

Ik blijf het bijzonder vinden dat accesspoints niet vaker de optie hebben om iets met lagere linkrates te doen.
Ik had hier thuis met mijn Deco setup (....) weer last van klapperende verbinding. Even gekeken en ja hoor mn tel zat weer op de 2.4.
Gelukkig kan ik de 2.4 uitschakelen en kun je een 2e ssid opbrengen met 2.4. Hiermee verlies je alleen wel het deco guest network functionaliteit (want die misbruik je als ware).

Nu telefoon weer op de 5ghz only en hij gaat weer soepel. Ik moet wel even mijn AP ergens anders neerzetten. Ap staat nu op 1e verdieping aan de voorkant van het huis waar ik 50mbit haal (mijn volle internet snelheid). Achterin het huis (9 meter verderop?) is het nog maar 6mbit :o
Maar wel een strakke 6mbit en dat is zoveeel belangrijker dan een brakke/haperende 50mbit

[ Voor 36% gewijzigd door laurens0619 op 18-01-2021 09:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

laurens0619 schreef op zondag 17 januari 2021 @ 16:51:
Toevallig even een packet capture moeten doen vanochtend, heb een nieuwe netwerk aangemaakt en beacon gevangen in Wireshark:

Testnetwerk:
code:
1
2
3
PHY type: 802.11b (HR/DSSS) (4)
[...]
Data rate: 1.0 Mb/s

Eigen netwerk:
code:
1
2
3
PHY type: 802.11g (ERP) (6)
[...]
Data rate: 24.0 Mb/s

Die eerste setting wordt door de Enable legacy device support UIT (dus alleen g/n headers) instelling bepaald.
Data rate daarentegen komt bij - Enable minimum data rate control en 24Mbps minimum data rate vandaan.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

laurens0619 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 09:40:
@dion_b
Dank voor je tabel.
Mijn redenatie is ook dat je signaalsterkte omlaag schroeven niet altijd de beste oplossing is.In sommige gevallen is het nodig (meerdere ap's op hetzelfde AP) maar in andere gevallen: zorgt een lagere signaalsterkte er niet gewoon voor dat je eerder een lagere signaalkwaliteit krijgt op dezelfde afstand?
Correct - maar je het scheelt niet zoveel. Bedenk dat RSSI en SNR logaritmische schalen zijn. Een halvering van zendvermogen betekent 3dB minder, op 25% instellen is 6dB minder.

Stel dat tegenover RSSI/SNR - alles boven de -51dBm geeft je (mits niet teveel ruis) >37dB SNR. Daarboven levert extra signaal geen extra performance. Het levert wel extra storing voor andere netwerken en voorkomt roaming (omdat dat pas onder bepaalde threshold gebeurt). Je wilt altijd een buffer van iets van 6dB, daarboven is meer signaal juist nadelig. Dus als je boven de -45dBm uitkomt is vermogen omlaag schroeven juist handig. Let wel dat dit vooral bij high-density situatie belangrijk is, als je kanaalbreedte naar 40MHz terugschroeft en VEEL AP's hebt.
Als je je min linkrates niet oplost dus zorg je er dus bv alleen voor dat waar je met normale signsaalsterkte op locatie X 6mbit had, je nu 1mbit hebt. Op de plekken waar je 1mbit had zorgt het inderdaad wel voor een disconnect.
Klopt.
Ik blijf het bijzonder vinden dat accesspoints niet vaker de optie hebben om iets met lagere linkrates te doen.
Idd. Het zit nota bene standaard in de chipset drivers.

Even rondgekeken, en van de 12 SSID's die ik hier op kanaal 6 vind, is er naast mijn eigen netwerk maar een andere die management frames op iets anders dan 1Mbps uitzendt, en dat is een Sonos systeem verbazingwekkend, enige goede waar ik Sonos ooit op heb betrapt op netwerkvlak

Standaardspullen van KPN., Ziggo en T-Mobile die ik hier kan detecteren zitten iig allemaal op 1Mbps :N

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@dion_b
Hoe detecteer jij dat? met Wireshark?
Ik ben wel benieuwd waar mijn Deco setje op uitzend, het zal vast ook wel 6Mbps zijn (want 5ghz) maar toch benieuwd. Heb geen tooltje/ssid scanner gevonden die dit makkelijk inzichtelijk maakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

laurens0619 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 10:11:
@dion_b
Hoe detecteer jij dat? met Wireshark?
Ik ben wel benieuwd waar mijn Deco setje op uitzend, het zal vast ook wel 6Mbps zijn (want 5ghz) maar toch benieuwd. Heb geen tooltje/ssid scanner gevonden die dit makkelijk inzichtelijk maakt.
Misschien moet ik een apart topic aanmaken hiervoor. Sterker nog, doe ik even O-)

Edit: done

[ Voor 8% gewijzigd door dion_b op 18-01-2021 15:01 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Operations
dion_b schreef op maandag 18 januari 2021 @ 08:38:
[...]

Wat je dus feitelijk zegt met "minimaal 24Mbps" is "zorg dat je minimaal 8dB SNR hebt", of in de 2.4GHz (waar 20MHz breedte als het goed is enige optie is), "zorg dat je minimaal 11dB SNR hebt". SNR bepaalt niet alleen snelheid, maar ook stabiliteit van verbinding - want verbindingen zijn niet constant, SNR is
@dion_b
Minimaal 24Mbps is helder. Maar is dat nou ook bij het NanoHD type? Die heeft "mesh" techniek, dit heeft een lite/pro niet. Met andere woorden die tips die je hier boven gaf gaan die ook op bij mesh producten?

Heb best veel lite en pro types draaien maar nog geen mesh types :)

[ Voor 33% gewijzigd door Operations op 02-02-2021 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Operations schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 18:21:
[...]

@dion_b
Minimaal 24Mbps is helder. Maar is dat nou ook bij het NanoHD type? Die heeft "mesh" techniek, dit heeft een lite/pro niet. Met andere woorden die tips die je hier boven gaf gaan die ook op bij mesh producten?

Heb best veel lite en pro types draaien maar nog geen mesh types :)
"Mesh techniek" is niets meer dan software. En de UAP AC Lite ondersteunt het ook, dus niets nieuws onder de zon.

Maar goed, draad is altijd beter, ook bij de NanoHD.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Operations
dion_b schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 19:16:
[...]

"Mesh techniek" is niets meer dan software. En de UAP AC Lite ondersteunt het ook, dus niets nieuws onder de zon.

Maar goed, draad is altijd beter, ook bij de NanoHD.
Ik krijg jeuk en vlekken van geen draad gebruik :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Operations schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 19:17:
[...]

Ik krijg jeuk en vlekken van geen draad gebruik :p
Waarom wil je dan mesh? Dat is niets anders dan geen draad :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Operations
dion_b schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 20:55:
[...]

Waarom wil je dan mesh? Dat is niets anders dan geen draad :o
Was niet dat ik het perse wilde, ben nogal nieuwsgierig aangelegd :) Dat stak nu weer is de kop op.

Pagina: 1