Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Advies bij samenstelling van mijn desktop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• opreis
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20-01-2021
Hallo allen, na lang bezig te zijn met zelf uitzoeken, verdwaald raken in informatie en uitstellen wordt het nu echt eens tijd om mijn desktop te gaan vervangen. De laatste keer dat er iets aan mijn huidige desktop vervangen is zal inmiddels een jaar of 8 geleden zijn. De processor die erin zit is een Intel Core 2 Duo E8400 en de schijf nog een HDD. Ik wil daarom het liefst gewoon schoon beginnen/verwacht niet veel bruikbaars mee te kunnen nemen en zal alleen de randzaken als toetsenbord/muis/beeldscherm mee nemen.

Echter ben ik een behoorlijke leek hierin dus tips/advies is van harte welkom. Ik heb wel hulp bij het in elkaar zetten maar ik zal zelf de onderdelen moeten uitkiezen/aanschaffen. Ik heb al een lijstje samengesteld maar dit is voornamelijk wat ik hier al ben tegengekomen in andere advies topics welke misschien niet precies aansluiten bij mijn wensen. De laatste keer dat ik een poging waagde iets samen te stellen kwam ik uit op een Ryzen 5 3600 maar van wat ik begrijp is die momenteel te duur ivm schaarste en daarom is de intel route een betere optie. De build is dus ook intel, mocht ik toch beter voor AMD kunnen gaan dan hoor ik dat ook graag.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Aangezien mijn huidige desktop oud begint te worden en ik hem steeds minder vertrouw wil ik een betrouwbare desktop die ook weer een jaar of 10 mee kan voor basic dingen en nu eventueel ook thuiswerk (10~20 tabbladen in browser/google meet/sheets). Ook denk ik windows 10 te gaan gebruiken en 2 schermen tegelijk vind ik ook belangrijk (1 scherm intensief). De laatste jaren heb ik niet gegamed maar wie weet dat ik mezelf trakteer op een racestuurtje + pedalen om zo een F1 game te kunnen spelen. Het gamen is echter geen prioriteit nu en zou evt ook nog maanden tot een jaar kunnen worden uitgesteld (videokaart schaarste?). Ook twijfel ik om een moederbord te nemen met wifi daarin (zou dat me veel gezeik schelen met internet kabels in het geval ik geen vaste plek heb om mijn desktop neer te zetten?). Die heb ik nu nog niet in mijn build zitten, eventuele suggesties daarvoor zijn welkom.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik schat tussen de 600~1000. Een paar tientjes extra per component voor een boost in performance/duurzaamheid/functionaliteit vind ik belangrijker dan de goedkoopst mogelijke optie.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee, alleen toetsenbord/muis/schermen maar die laat ik buiten beschouwing (tenzij jullie die informatie nodig hebben)

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Vind ik eerlijk gezegd een lastige vraag. Ik wil uiteindelijk 2 schermen kunnen gebruiken. Er hoeft nu niet direct op gegamet te kunnen worden dus wie weet kan ik wachten met het bestellen van een videokaart? Of heb ik die al nodig om de desktop normaal te kunnen gebruiken?

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik zelf niet echt. Al heb ik liever betrouwbare/reputabele merken dan "vage goedkope rommel" ookal weet ik niet welke dat zijn in deze branche

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Redelijke future proof (denk 8~10 jaar voor zaken als mailchecken/internet browsen/belasting aangiften). Dat hij de games van over 10 jaar niet kan draaien maakt me niet uit.

Ga je overklokken?
Nee, ik weet nauwelijks wat dat is en het lijkt me voor mij ook niet nodig.

Wat verwacht je van ons?
Advies. Zijn er betere/goedkopere opties van vergelijkbare kwaliteit, sluit het op elkaar aan en bij mijn wensen? Kan/moet ik wachten met een videokaart op het moment dat ik niet game (ik kijk wel films/series/wil 2 schermen)? Heb ik een processorkoeler nodig? Eventueel ander moederbord met daarin wifi suggestie? Andere suggesties voor videokaart als ik voorlopig alleen een racegame erop zou willen spelen?

Alvast bedankt!

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-10400F Boxed€ 149,25€ 149,25
1MoederbordenAsus Prime B460M-A€ 79,99€ 79,99
1VideokaartenMSI GeForce GTX 1660 Super Ventus OC€ 259,90€ 259,90
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500 Zwart€ 64,90€ 64,90
1Geheugen internHyperX Fury black HX432C16FB3K2/16€ 70,07€ 70,07
1VoedingenCorsair TX550M€ 70,90€ 70,90
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 101,-€ 101,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 796,01

Alle reacties

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-11 23:19
Prima setup op het geheugen na. De B460 borden kunnen maximaal 2666MHz aan. Pak daarom pricewatch: Kingston HyperX Predator HX426C13PB3K2/16 met lage latency.

De videokaart is niet leverbaar voor een normale prijs. Kaart was 2 maanden geleden nog 228 euro. Ik zou nog even wachten op de RTX 3060 of 3050 of de AMD equivalent. Neem nu voor 20 euro meer de pricewatch: Intel Core i5-10400 (SRH78 / SRH3C) Boxed. Dan heb je tenminste beeld.

[ Voor 24% gewijzigd door Djarune op 15-01-2021 23:23 ]

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:32
Geheugen naar pricewatch: Kingston HyperX Predator HX426C13PB3K2/16 voor de lagere latency. 3200 MT/s heb je toch niets aan op een B460 bord met i5.

• opreis
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20-01-2021
Djarune schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 23:21:
Prima setup op het geheugen na. De B460 borden kunnen maximaal 2666MHz aan. Pak daarom pricewatch: Kingston HyperX Predator HX426C13PB3K2/16 met lage latency.

De videokaart is niet leverbaar voor een normale prijs. Kaart was 2 maanden geleden nog 228 euro. Ik zou nog even wachten op de RTX 3060 of 3050 of de AMD equivalent. Neem nu voor 20 euro meer de pricewatch: Intel Core i5-10400 (SRH78 / SRH3C) Boxed. Dan heb je tenminste beeld.
Bedankt voor je reactie,

Zorgt de hogere latency hierin ook voor minder performance? Want mijn keuze was ook een paar euro goedkoper (niet dat het me daarom te doen is)

De Intel Core i5-10400 (SRH78 / SRH3C) Boxed klinkt als een goede, tijdelijke oplossing. Enig idee wanneer de RTX 3060 of 3050 beschikbaar zullen worden en wat ze ongeveer gaan kosten?
Uszka schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 23:23:
Geheugen naar pricewatch: Kingston HyperX Predator HX426C13PB3K2/16 voor de lagere latency. 3200 MT/s heb je toch niets aan op een B460 bord met i5.
zie boven mbt de latency.