SATA poort op moederbord identificeren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scooby Doo
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 09-09 20:18
Dag, ik heb deze laptop pricewatch: Asus N750JK-T4159H

Ik wil in deze laptop een grotere 2,5" SSD inzetten en ik zoek op deze site in de pricewatch.

Het moederbord werkt met deze connector: https://tweakers.net/i/dK...ezjmeY=/i/2001778147.jpeg

Vraag: moet ik rekening houden met verschillen in interface? Of is SATA 600 geschikt voor deze laptop?

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb is zoeken in de specs van de laptop, maar nog geen antwoord gevonden.

Dank bij voorbaat en groet, Scooby

Beste antwoord (via Scooby Doo op 17-01-2021 16:29)

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:36
Qlc heeft mogelijk een lagere levensduur, hoewel een gemiddelde gebruiker hier echt niet aan komt. Daarnaast is de schrijfsnelheid van qlc een stuk lager dan van tlc (en mlc en slc). Om dit op te vangen wordt een gedeelte van de geheugencellen als slc ipv qlc aangestuurd om te kunnen bufferen en daarna rustig weg te schrijven naar het langzamere qlc gedeelte. Als je echter continu veel en grote bestanden blijft wegschrijven zit het buffer zo vol en zal de schrijfsnelheid serieus inzakken. Tlc schijven werken trouwens net zo maar daar is het verschil wat minder groot. Het beste kun je gewoon even een paar serieuze reviews opzoeken, daar wordt dit ook wel getest. Welke opslagcapaciteit kijk je naar? 'k Zou anders gewoon een MX500 aanraden.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
Scooby Doo schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 19:53:
Vraag: moet ik rekening houden met verschillen in interface? Of is SATA 600 geschikt voor deze laptop?
Je laptop zal ook een SATA-600 interface gebruiken dus gewoon een nette 2.5" SATA uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scooby Doo
super, tnx!

zag nog het verschil tussen tlc of qlc. Ik wil 'm gebruiken voor audiobewerking en meen te moeten gaan voor tlc omdat dat qua writesnelheid sneller zou zijn. de SSD wordt ook drager van mijn windows 10 installatie.

Maakt het nog iets uit tlc of qlc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Scooby Doo schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 20:04:
super, tnx!

zag nog het verschil tussen tlc of qlc. Ik wil 'm gebruiken voor audiobewerking en meen te moeten gaan voor tlc omdat dat qua writesnelheid sneller zou zijn. de SSD wordt ook drager van mijn windows 10 installatie.

Maakt het nog iets uit tlc of qlc?
tlc zou het theoretisch langer uithouden dan qlc maar ik vermoed dat je niet snel het maximale aantal schrijfacties gaat halen waarbij het verschil merkbaar is.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
Qlc heeft mogelijk een lagere levensduur, hoewel een gemiddelde gebruiker hier echt niet aan komt. Daarnaast is de schrijfsnelheid van qlc een stuk lager dan van tlc (en mlc en slc). Om dit op te vangen wordt een gedeelte van de geheugencellen als slc ipv qlc aangestuurd om te kunnen bufferen en daarna rustig weg te schrijven naar het langzamere qlc gedeelte. Als je echter continu veel en grote bestanden blijft wegschrijven zit het buffer zo vol en zal de schrijfsnelheid serieus inzakken. Tlc schijven werken trouwens net zo maar daar is het verschil wat minder groot. Het beste kun je gewoon even een paar serieuze reviews opzoeken, daar wordt dit ook wel getest. Welke opslagcapaciteit kijk je naar? 'k Zou anders gewoon een MX500 aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scooby Doo
dank beiden!
een ssd van 1TB is wat ik zoek.
Ik ga voor een TLC denk ik

Waarom raad je een MX500 aan (tov bijv. Samsung 860 EVO)?

[ Voor 29% gewijzigd door Scooby Doo op 15-01-2021 20:21 ]

Pagina: 1