Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerpsx
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-09 19:47
Mijn vraag
Even geleden heb ik een Nokia 8.1 overgenomen van een Tweaker, na ontvangst merkte ik dat het toestel vaak vastloopt (eigenlijk gewoon niet reageert of apps crashen) en de foutmelding 'Quickstep stops steeds' geeft.

Het is een tijd geleden dat ik echt een Android heb gebruikt (volgens mij was Android 4 m'n laatste Android ervaring :+ ) dus was weer even wennen, maar nu kwam ik erachter dat er Android 11 op staat (terwijl die nog niet uit is voor de Nokia 8.1), dat is dus gek, maar na wat Googlen lijkt het deze versie te zijn:
https://forum.xda-develop...for-nokia-8-1-x7.4198925/

Er staat dus een beta op het toestel. De verkoper reageert trouwens niet meer op berichten, dus weet het niet zeker, maar de build komt in ieder geval overeen.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Nu wil ik gewoon een stabiel toestel, dus downgraden naar stock Android 10. Ik heb dit geprobeerd, maar krijg een foutmelding in fastboot dat de rom die ik wil flashen ouder is dan de rom op het toestel (dat klopt natuurlijk). Nu lees ik dat een downgrade eigenlijk alleen mogelijk is als de bootloader unlocked is. Klopt dat, of zijn er toch nog andere manieren om dit toestel terug naar stock te krijgen?

Het is me trouwens wel gelukt om de beta te updaten met de laatste update in het topic van xda-dev, maar toestel blijft instabiel.

Voor zover ik nu zie is eigenlijk mijn enige optie om af te wachten tot de Android 11 officieel uitkomt en die rom in omloop komt, zodat ik die kan flashen, aangenomen dat die build meer recent is dan de beta die er nu op staat. Klopt dat? Of zijn er nog andere opties?

Thanks alvast!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10:04
Heel veel ervaring met custom ROMs heb ik niet. Maarre, gezien er al een niet stock ROM op staat betekent dat toch al dat je bootloader unlocked moet zijn?

Dus dan is mijn logica dmv een recovery zoals TWRP gewoon de gewenste versie voor jouw toestel er op flashen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerpsx
Ah ja, goed punt :) dat leek mij in eerste instantie ook en heb ik ook nog naar gekeken, maar via fastboot/adb kon ik die status opvragen en daar stond iets van locked oid. Kan de exacte output weer even opvragen.

Kan het misschien zijn dat deze ‘update’ naar beta wel was toegestaan met gelockte bootloader omdat het een build van Nokia is en geen derde partij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nhanssen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-09 20:18

nhanssen

QVL is non-tweakers

Normaal gesproken kan je pas een originele rom of aangepaste rom installeren als deze unlocked is. Als deze locked is met een custom rom dan moet je er eerst voor zorgen dat je de telefoon unlocked. Vanaf daar kan je pas verder.

Spec's PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerpsx
Hier nog de info van fastboot. Ook verschillende unlock commands geprobeerd om te kijken of het toch lukt te unlocken, maar is niet toegestaan. Denk dat ik daarvoor dan de keys nodig heb.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
C:\adb>fastboot oem device-info
(bootloader) Verity mode: true
(bootloader) Device unlocked: false
(bootloader) Device critical unlocked: false
(bootloader) Charger screen enabled: true
OKAY [  0.008s]
Finished. Total time: 0.009s

C:\adb>fastboot oem unlock-go
FAILED (remote: 'Flashing Unlock is not allowed')
fastboot: error: Command failed

C:\adb>fastboot oem unlock

C:\adb>fastboot flashing unlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10:04
Naja, en als hij dan toch gelocked is, kan je denk ik hier even kijken;
https://www.nokia.com/phones/en_int/bootloader

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nhanssen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-09 20:18

nhanssen

QVL is non-tweakers

jerpsx schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 18:23:
Hier nog de info van fastboot. Ook verschillende unlock commands geprobeerd om te kijken of het toch lukt te unlocken, maar is niet toegestaan. Denk dat ik daarvoor dan de keys nodig heb.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
C:\adb>fastboot oem device-info
(bootloader) Verity mode: true
(bootloader) Device unlocked: false
(bootloader) Device critical unlocked: false
(bootloader) Charger screen enabled: true
OKAY [  0.008s]
Finished. Total time: 0.009s

C:\adb>fastboot oem unlock-go

C:\adb>fastboot oem unlock

C:\adb>fastboot flashing unlock
Klopt, normaal gesproken zou je die via de Nokia website kunnen krijgen maar wat ik tot zover heb rondgekeken zou Nokia deze niet meer uitgeven (?) Ik zou op XDA-developers even kijken of er misschien alternatieve methodes zijn.
Of wellicht dat de Tweaker waarvan je hem hebt overgenomen de key nog heeft? Dat zou het beste zijn.

Spec's PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerpsx
analogworm schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 18:32:
Naja, en als hij dan toch gelocked is, kan je denk ik hier even kijken;
https://www.nokia.com/phones/en_int/bootloader
Dat is voor de Nokia 8, niet voor de 8.1 helaas.
nhanssen schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 18:33:
[...]
Klopt, normaal gesproken zou je die via de Nokia website kunnen krijgen maar wat ik tot zover heb rondgekeken zou Nokia deze niet meer uitgeven (?) Ik zou op XDA-developers even kijken of er misschien alternatieve methodes zijn.
Of wellicht dat de Tweaker waarvan je hem hebt overgenomen de key nog heeft? Dat zou het beste zijn.
Zie inderdaad dat Nokia hem niet meer uitgeeft. Via XDA vind ik alternatieve methodes waarvoor het toestel uit elkaar moet, daar zit ik niet echt op te wachten.

De tweaker waarvan ik hem heb overgenomen reageert helaas niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerpsx
https://www.xda-developer...nternal-beta-update-leak/
It’s also worth noting that you don’t need an unlocked bootloader to sideload the build. However, unlocking the bootloader is absolutely necessary to roll back to the stable channel.
Bovenstaande kwam ik nog tegen, dus dat beantwoord eigenlijk de bootloader vraag...helaas.
Pagina: 1