Cpu Socket Moederbord Vervangen / Repareren

Pagina: 1
Acties:

• VkAmk
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 15-06 11:54
Beste Tweakers,

Ik heb een vraag. Tijdens het ombuigen van de een van de moederbord pins is deze gebroken.... Het gaat om een Gigabyte GA-H110-D3A moederbord.

Ik zou graag willen weten of het mogelijk is om ergens een nieuw pinnetje te kopen om deze terug in de socket te plaatsen. Als dat niet mogelijk is, zou het dan beter zijn om gehele socket te vervangen? Zo ja heeft iemand enige ervaring die dit voor mij kan doen (uiteraard tegen betaling)

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen hierbij :)

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:06

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Alles is te repareren natuurlijk...
Maar afgebroken pinnen vervangen is niet te doen, laat staan een hele socket met 1151 pinnen.

Tweede hands kosten deze borden weinig, is dat geen optie?

[ Voor 19% gewijzigd door PD2JK op 15-01-2021 16:28 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• Maks
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:19
Die kan je niet los kopen, socket vervangen is ook haast niet te doen omdat het zo'n groot oppervlak is dat gereflowed moet worden. Alles kan gerepareerd worden inderdaad maar dit komt ver boven de prijs van een nieuw moederbord uit.

Pinnen aan de rand van de socket zijn wel vaak ground of NC pinnen. Dus je kan hem eventueel voorzichtig recht buigen (gaat heel lastig omdat het mee veert) en testen of het werkt. Risico is dat je sluiting veroorzaakt en je cpu verpest.

• Jean Paul
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21-10 15:04

Jean Paul

Reservebelg

Het is wel te doen, maar of je het moet willen en wil investeren in de benodigde apparatuur is wat anders.

Zie hier iemand die het doet op youtube: YouTube: Replacing a Damaged CPU Socket on an LGA1150 Mini-ITX Motherboard.

Damn ye, you are a sneaking puppy, and so are all those who will submit to be governed by laws which rich men have made for their own security

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
Het kan best zijn dat alles gewoon nog prima werkt en dat het niet een heel belangrijke pin is. Maar, dat heb ik alleen van andere topics hier en het moet dan net liggen aan de pin.

@Maks De pin is gebroken tijdens het terug buigen, dus dat wordt hem dan niet meer.

Ofwel, hij moet even kijken of hij uit kan vogelen waar de pin voor dient.

• Maks
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:19
Arunia schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 16:31:
Het kan best zijn dat alles gewoon nog prima werkt en dat het niet een heel belangrijke pin is. Maar, dat heb ik alleen van andere topics hier en het moet dan net liggen aan de pin.

@Maks De pin is gebroken tijdens het terug buigen, dus dat wordt hem dan niet meer.

Ofwel, hij moet even kijken of hij uit kan vogelen waar de pin voor dient.
Skylake pinout B-)
Afbeeldingslocatie: https://hardforum.b-cdn.net/data/attachment-files/2019/11/316235_s1151_skylake_kaby_pin_diagram.png

• VkAmk
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 15-06 11:54
Bedankt voor alle reacties,

Ik heb toch maar besloten een nieuwe moedebord te halen dit was de beste optie.
Ik had Gigabyte ook even een mailtje gestuurd de reparatie kosten waren duurder dan het moedebord zelf...
Pagina: 1