Website idee: Overzicht producten uit eigen land

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MightyFool
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 24-05 14:00
Ik loop al een tijdje met het idee om een website op te richten waar inzichtelijk wordt welke bedrijven producten in Nederland produceren.

De reden waarom is dat ik mij verbaas hoe klakkeloos wij als mensen eigenlijk producten bestellen die een vergaande impact kan hebben op mensenlevens. Veel halen wij uit het buitenland om kosten te besparen. Maar die kosten krijgen wij als nog indirect voor onze rekening d.m.v. impact op het milieu en ondersteuning van mensonterende regimes (China als hét voorbeeld natuurlijk).

De website heeft dus een ideologisch doel: Mensen bewust maken dat je door lokaal inkopen doen het milieu bespaard, eerlijk werk en de economie ondersteunt en regimes die mensenrechten schend niet ondersteunt.

Ik zie een soort database van bedrijven voor me, die een korte beschrijving en een rating krijgen op basis van hoe 'Nederlands' (of beter gezegd 'lokaal') de producten zijn. Het idee is alle soorten producten te ondersteunen die voor consumenten beschikbaar zijn (dus geen auto-onderdelen bijvoorbeeld (Nedcar)).

Nu is het voor elektronica natuurlijk niet zo interessant, want bijna alles wordt sowieso in China geproduceerd. Toch zou je bedrijven kunnen benoemen die in ieder geval gedeeltelijke productie in Nederland doen, zoals bijvoorbeeld Atom (maker van Homey).

Nu zou je het ook kunnen uitbreiden naar Europa, maar dat gaat mij niet lukken in fase 1.

Wat vinden jullie van zoiets? Zou je het gebruiken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Krijg je dan niet een website met stroopwafels, drop, klompen en tulpenbollen? Dat is denk ik wel iets waar je voor moet waken.

Het idee is uiteraard prima.

Hier vast een voorzetje voor merken: https://www.gids.tv/programma/gemaakt-in-nederland
https://mtsprout.nl/dossi...akbedrijven-van-nederland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MightyFool
Haha ja die eerste 2 komen er ook wel op onder de categorie 'eten'. Maar inderdaad het moet niet een website worden voor 'typisch Nederlandse dingen'.

Mijn vriendin zoekt altijd de meest duurzame producten op, en het valt me op dat er veel leuke kleding gemaakt wordt door kleine Nederlandse bedrijfjes. Dat is iets wat ik in mijn gedachten heb om mee te beginnen als categorie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:37
Voor typisch Nederlandse producten zijn er al een aantal webwinkels. Die richten zich op Nederlanders in het buitenland.
Het is mij niet duidelijk of die producten dan ook werkelijk in Nederland worden gemaakt.

Ik vraag mij wel af of zo'n website nut gaat hebben. Mensen, die daar gevoelig voor zijn, letten nu ook al op waar het vandaan komt.
Eerlijk gezegd, je kan beter streven naar betere werkomstandigheden in andere landen. Dan hebben die er ook nog wat aan.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
MightyFool schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 16:34:
Haha ja die eerste 2 komen er ook wel op onder de categorie 'eten'. Maar inderdaad het moet niet een website worden voor 'typisch Nederlandse dingen'.

Mijn vriendin zoekt altijd de meest duurzame producten op, en het valt me op dat er veel leuke kleding gemaakt wordt door kleine Nederlandse bedrijfjes. Dat is iets wat ik in mijn gedachten heb om mee te beginnen als categorie.
Alleen moet je dan wel kleding gemaakt van Texels wol kopen, want praktisch alle grondstoffen voor de overige kleding worden geïmporteerd.

Mooi, de voorbeelden hierboven van dat tv programma. Dan maken ze een aflevering over Bolletje, blijkt de tarwe uit Amerika te komen :') En Gazelle die zijn zadels uit de UK haalt.

Ik vrees dat er, afgezien van voedsel, extreem weinig bedrijven zijn in Nederland die én aan de consument leveren én zowel hun grondstoffen uit Nederland betrekken als hier produceren.

[ Voor 13% gewijzigd door pagani op 15-01-2021 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MightyFool
JukeboxBill schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 16:36:
ik vraag mij wel af of zo'n website nut gaat hebben. Mensen, die daar gevoelig voor zijn, letten nu ook al op waar het vandaan komt.
Eerlijk gezegd, je kan beter streven naar betere werkomstandigheden in andere landen. Dan hebben die er ook nog wat aan.
Dit is dan ook andersom gedacht. In plaats van dat jij moet checken waar iets vandaan komt, doe ik dat en geef ik die bedrijven weer.

Ja maar dat is te vaag en daar heb ik geen impact op. Ik kan claims ook niet vertrouwen van Chinese bedrijven bijvoorbeeld dat ze goed voor hun mensen zorgen. Daarnaast heb je nog het milieu probleem (verscheping etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MightyFool
pagani schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 16:40:
[...]

Alleen moet je dan wel kleding gemaakt van Texels wol kopen, want praktisch alle grondstoffen voor de overige kleding worden geïmporteerd.

Ik vrees dat er, afgezien van voedsel, extreem weinig bedrijven zijn in Nederland die én aan de consument leveren én zowel hun grondstoffen uit Nederland betrekken als hier produceren.
Dat lijkt mij ook, vandaar dat voorbeeld van Atom. Daarom ook een rating zo ver dat lukt. Hoe minder import hoe beter.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:23

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik ben helemaal voor! Als ik de keuze heb ga ik altijd voor NL leverancier. Maar vaak best lastig inderdaad.

En een DAF, Scania of Donkervoort is zwaar onhandig als daily driver ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MightyFool
MikeyMan schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 16:53:
Ik ben helemaal voor! Als ik de keuze heb ga ik altijd voor NL leverancier. Maar vaak best lastig inderdaad.
Bedoel je als consument? Of heb je een bedrijf?
En wat voor producten als ik het vragen mag? :)

[ Voor 8% gewijzigd door MightyFool op 15-01-2021 16:54 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Postius
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-08-2021
Mooi iniatief, ik denk dat je wel moet nadenken over waar je de grenzen legt.

Supply chains zijn gewoon internationaal. Dit is gewoon hoe de wereld op dit moment in elkaar steekt. Als je echt alleen wilt producten wilt die 100% nederlands zijn dan krijg je een klein lijstje van een paar boeren en creatievelingen. Het bestaat namelijk niet. Er is niet zoiets als een product uit holland, of belgie of engeland. Het zijn voor 99,99% globale producten.

Als het doel is om lokaler te consumeren dan kan het misschien interesanter zijn om niet naar nederlandse producten te kijken maar product kilometers? Hoeveel KM is er gereden om dit product in elkaar te zetten. Al is dit weer zeer complex en veel bedrijven weten het zelf niet eens.

Ik zit zelf in de supply chain wereld. Nederlandse producten bestaan niet.

GoT Warhammer Community op steam http://steamcommunity.com/groups/got40k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online

Een Donkervoort bestaat voor 80 procent van de onderdelen (de motor) uit Audi :p

Het Athom voorbeeld begrijp ik ook niet helemaal, het ding kan wel in Nederland geassembleerd worden maar ik betwijfel of überhaupt één van de elektrische componenten in Nederland wordt gemaakt. Als je dan beseft dat voor zo'n apparaat de eindassemblage minder dan 10 procent van de supply chain beslaat is het toch geen product wat op je site thuishoort?

[ Voor 33% gewijzigd door pagani op 15-01-2021 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:52

talin

ES-MA

moet je dan niet eerst een lijst maken van bedrijven die nog echt Nederlands zijn?

zoiets dus:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sF_j8nR264SZTE6tNwKG7rNO2PA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Eq7MBFIYyKExpBerlAWMVxhb.jpg?f=fotoalbum_large

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

talin schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 09:40:
moet je dan niet eerst een lijst maken van bedrijven die nog echt Nederlands zijn?
...
Volgens mij ben je dan snel klaar:

[ groot leeg vlak ]

:|

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 19:08
pagani schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 18:11:
[...]

Een Donkervoort bestaat voor 80 procent van de onderdelen (de motor) uit Audi :p

Het Athom voorbeeld begrijp ik ook niet helemaal, het ding kan wel in Nederland geassembleerd worden maar ik betwijfel of überhaupt één van de elektrische componenten in Nederland wordt gemaakt. Als je dan beseft dat voor zo'n apparaat de eindassemblage minder dan 10 procent van de supply chain beslaat is het toch geen product wat op je site thuishoort?
de meiden van Holland dat lijkt me een echt Nederlands bedrijf?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gitarist
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Gitarist

Jan

Ik heb het gevoel dat bepaalde users dit topic en de bedoeling van de TS niet goed begrijpen, of misschien wel begrijpen maar dan in het belachelijke trekken en dat vind ik jammer.

Ik denk dat ik @MightyFool wel snap. Een voorbeeld: men kan ontzettend goedkoop allerlei spullen kopen bij AliExpress. Op het eerste gezicht kan je misschien een hoop geld 'besparen' door daar te bestellen. Maar, je weet bij AliExpress vaak niet goed waar iets van gemaakt is, hoe de grondstoffen zijn gedolven, of en zo ja welke milieuregels er in acht zijn genomen, hoe de arbeidsomstandigheden in de fabriek waren, etc. En dan moet het ook nog de halve wereld over getransporteerd worden. Dus, het is misschien "goed" voor je portemonnee, maar je kan grote vraagtekens zetten bij wat de effecten zijn op de wereld.

Ik gebruik AliExpress slechts als voorbeeld en wil zéker niet beweren dat niemand er meer zou moeten bestellen. Ook kan je nooit de hele supply-chain van een artikel overzien. Maar, ik denk wel dat het het belangrijkst is dat je stilstaat bij jouw eigen consumentengedrag en probeert na te denken of je een betere keuze kan maken.

Mijn vrouw en ik zoeken net als TS ook steeds meer naar enigszins lokaal geproduceerde producten. Met lokaal bedoel ik dan niet per sé bij mij in de stad, maar zo veel mogelijk Nederland (of nog iets breder, Noord-West Europa).
Natuurlijk weet je ook hier lang niet altijd hoe iets geproduceerd is, maar ik heb wel het idee dat de regels qua milieu en arbeid hier mogelijk strenger zijn, waardoor de negatieve impact op het milieu (enigszins) gereduceerd wordt.

Het probleem met dit soort dingen is wel dat je het nooit 100% goed kan doen. Eerlijk toegegeven: ik heb ook een LG tv en een MacBook, spullen van Nike en bestel ook heus wel eens een gitaarpedaal bij een Duitse webshop, terwijl het pedaal is gefabriceerd in Amerika. Maar ik sta er wel bij stil en zoek naar alternatieven waar mogelijk. Als ik bijvoorbeeld kleding koop, is dat steeds vaker van duurzame merken. Ik eet bijna geen vlees meer, maar als ik het eet, koop ik het van de biologische slagerij die alleen vlees afneemt van in Nederland gelegen biologische boeren.

Een website, zoals TS aangeeft zou een mooie start zijn als hulp bij het maken van keuzes.
Bij elektronica zal dat lastig zijn, maar we zijn een ondernemend volkje en er zijn talloze bedrijven die de mooiste dingen produceren in Nederland en vaak op een (zo) verantwoord(e) (mogelijke) manier.

Ik zou best wel willen weten wat de kledingmerken zijn die in Nederland fabriceren, of speelgoedfabrikanten, tuinartikelen, etc. etc. De lijst kan oneindig zijn. Ik zou best willen meedenken met TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Punt is dat we in Nederland praktisch geen grondstoffen meer winnen, dus de gehele basis van eender welk product je maakt komt van elders. Kleding is, zoals ik al zei, enkel als je kleding van Texelse wol koopt nog echt Nederlands.

Bij speelgoed kom je dan al snel aan speelgoed van hout, maar ook hout winnen we weinig in Nederland, zeker geen hout geschikt voor speelgoed.

[ Voor 24% gewijzigd door pagani op 16-01-2021 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Laatst online: 19:17

Yucon

*broem*

pagani schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 14:04:
Punt is dat we in Nederland praktisch geen grondstoffen meer winnen, dus de gehele basis van eender welk product je maakt komt van elders. Kleding is, zoals ik al zei, enkel als je kleding van Texelse wol koopt nog echt Nederlands.

Bij speelgoed kom je dan al snel aan speelgoed van hout, maar ook hout winnen we weinig in Nederland, zeker geen hout geschikt voor speelgoed.
Je moet ergens een grens trekken. Om een voorbeeld te noemen: je hebt in nederland een fabriek die verwarmingsradiatoren maakt. De ijzererts komt vast niet uit een kuil ergens in de achterhoek, maar Als alles wat na het maken van het plaatstaal komt in Nederland gebeurt is dat product naar mijn mening aardig Nederlands.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:00
Azor Fietsen werkt met zoveel mogelijk Nederlandse producten en er werken een aantal visueel beperkte mensen. En Moccamaster koffiezetapparaten komen nog uit Amerongen. Veel meer kan ik niet bedenken.

Per product kun je nog wel nagaan hoe milieuvriendelijk en mensvriendelijk spullen geproduceerd zijn maar op die manier kun je geen database vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pen en papier
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 01-11-2024
In Nederland wordt nog wel keramiek gemaakt. Er zijn enkele kleinschalige pottenbakkers die er van rond kunnen komen, er zijn er meer die er van zouden willen kunnen leven. Daarnaast heb je nog Ecriliving in Katwijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin
  • Laatst online: 19:52

talin

ES-MA

Gitarist schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 13:04:
Ik heb het gevoel dat bepaalde users dit topic en de bedoeling van de TS niet goed begrijpen, of misschien wel begrijpen maar dan in het belachelijke trekken en dat vind ik jammer.

Ik denk dat ik @MightyFool wel snap. Een voorbeeld: men kan ontzettend goedkoop allerlei spullen kopen bij AliExpress. Op het eerste gezicht kan je misschien een hoop geld 'besparen' door daar te bestellen. Maar, je weet bij AliExpress vaak niet goed waar iets van gemaakt is, hoe de grondstoffen zijn gedolven, of en zo ja welke milieuregels er in acht zijn genomen, hoe de arbeidsomstandigheden in de fabriek waren, etc. En dan moet het ook nog de halve wereld over getransporteerd worden. Dus, het is misschien "goed" voor je portemonnee, maar je kan grote vraagtekens zetten bij wat de effecten zijn op de wereld.

Ik gebruik AliExpress slechts als voorbeeld en wil zéker niet beweren dat niemand er meer zou moeten bestellen. Ook kan je nooit de hele supply-chain van een artikel overzien. Maar, ik denk wel dat het het belangrijkst is dat je stilstaat bij jouw eigen consumentengedrag en probeert na te denken of je een betere keuze kan maken.

Mijn vrouw en ik zoeken net als TS ook steeds meer naar enigszins lokaal geproduceerde producten. Met lokaal bedoel ik dan niet per sé bij mij in de stad, maar zo veel mogelijk Nederland (of nog iets breder, Noord-West Europa).
Natuurlijk weet je ook hier lang niet altijd hoe iets geproduceerd is, maar ik heb wel het idee dat de regels qua milieu en arbeid hier mogelijk strenger zijn, waardoor de negatieve impact op het milieu (enigszins) gereduceerd wordt.

Het probleem met dit soort dingen is wel dat je het nooit 100% goed kan doen. Eerlijk toegegeven: ik heb ook een LG tv en een MacBook, spullen van Nike en bestel ook heus wel eens een gitaarpedaal bij een Duitse webshop, terwijl het pedaal is gefabriceerd in Amerika. Maar ik sta er wel bij stil en zoek naar alternatieven waar mogelijk. Als ik bijvoorbeeld kleding koop, is dat steeds vaker van duurzame merken. Ik eet bijna geen vlees meer, maar als ik het eet, koop ik het van de biologische slagerij die alleen vlees afneemt van in Nederland gelegen biologische boeren.

Een website, zoals TS aangeeft zou een mooie start zijn als hulp bij het maken van keuzes.
Bij elektronica zal dat lastig zijn, maar we zijn een ondernemend volkje en er zijn talloze bedrijven die de mooiste dingen produceren in Nederland en vaak op een (zo) verantwoord(e) (mogelijke) manier.

Ik zou best wel willen weten wat de kledingmerken zijn die in Nederland fabriceren, of speelgoedfabrikanten, tuinartikelen, etc. etc. De lijst kan oneindig zijn. Ik zou best willen meedenken met TS.
maar kom eens met voorbeelden die dan wel goed zouden kunnen zijn ( zoals in de TS word gevraagd )

- eten, Aviko van de frietjes, Unox zouden die alle grondstoffen binnen NL halen?, Honig zie Unox ( dan de vraag zijn al deze bedrijven nog Nederlands ? )

- kleding, euhm een Nederlands kleding merk die ook nog een de grondstoffen uit NL haalt... ik ken er zo geen

- elecktronica, Phillips, Signify maar die zal ook wel geen grondstoffen uit NL halen.

- bouwmaterialen, de grotten in Maastricht die maken toch mortel voor cement? hout komt volgens mij allemaal uit buitenland, hebben we nog steenovens? ijzererts zal hier ook wel niet meer zijn.

- vervoer, maken we nog auto's zoals DAF en dan weer die grondstoffen.

oftewel, ik zou eerst op zoek gaan naar Nederlandse bedrijven en dan wat ze produceren en dan kijken waar ze de grondstoffen vandaan halen.

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:39
Intergas cv ketels worden in Coevorden gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-05 19:36

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Om concreet op je vragen te antwoorden;

Wat ik er van vind; ik vind het sowieso tof als mensen willen 'ondernemen'. Dus, ja dat is leuk.
Zou ik het gebruiken? Nee. Over het algemeen probeer ik sowieso selectief te zijn in wat ik koop, en waar ik dat doe. Dus ik vind het sowieso al interessant om bij lokale ondernemers aan te kloppen als ik iets nodig heb. Echter er zijn zoveel dingen wat simpelweg niet in NL te halen valt of altijd links of rechtsom roots heeft met een 'mindere' supply-chain.

Dus dat brengt mij ook deels naar het volgende; ik denk dat het haast onmogelijk is om van veel producten exact aan te geven hoe dat is gemaakt. Is het wel okay als bijv. alle onderdelen uit het buitenland komen en in NL een sticker krijgt om het af te maken? Is het dan NL?

Ik zou het ook liever willen omdraaien. Een bedrijf dat echt alles "lokaal" doet zal er ook trots op zijn. Dus ik zou liever een keurmerk willen hebben. Iets wat een bedrijf/product kan voeren op het moment dat ook bewezen is dat dit een "gedegen" (lees: volledig NL, netjes etc) product is. Dat geeft bedrijven misschien ook motivatie om misschien 2 euro meer uit te geven in het productieproces.

edit;
Intergas cv ketels worden in Coevorden gemaakt.
Dus dit is wel een ondernemer in NL, maar dan vraag ik mij af; Waar komen die onderdelen vandaan? Voor hetzelfde geld zitten de kindertraantjes nog op het staal, worden gastarbeiders voor het minimum loon aan het werk gezet en wordt iedereen in de supply-chain uitgebuit. Vrachtwagen chauffeurs met overuren, werknemers die ZZP contracten moeten aangaan, etc.

In hoeverre is dat dan beter dan bijvoorbeeld een bedrijf dat het wel in China doet, maar die mensen daar marktconform betaald, goede uren biedt en ze misschien wel een toekomst geeft?

[ Voor 21% gewijzigd door Douweegbertje op 16-01-2021 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:03

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Waar trek je de grens, is inderdaad wel een vraag. Aangezien we al best lang in de EU zitten, bij de EU? Of bij de provinciegrens? Er zijn in Nederland supermarktketens waar de ondernemers, als ze dat willen, bij lokale boeren mogen inkopen. Dat lijkt me al een heel mooi begin voor als je je leven wilt beteren.

Je zou de lijn ook kunnen trekken bij het bedrag in Euro's: als minder dan 50% van de winkelprijs van een product buitenlandse inkoop is, dan is het een "Nederlands" product?

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:46

Roozzz

Plus ultra

Tja, ik vrees dat je niet veel verder komt dan (delen van) de voedingsmiddelen industrie. Basaal probleem is dat wij nagenoeg geen eigen grondstoffen winnen, waar we producten van maken. De benodigde grondstoffen en halffabrikaten importeren we massaal. De ketens zijn dan ook al snel zeer internationaal. Voor de vuist weg valt alles met metalen, oliën (& plastics), kledingstoffen direct af. Zelfs de cementindustrie gaat niet meer op.

Naast suikerbieten, melk, aardappelen, granen en wat andere voedingsmiddelen, kan je nog denken aan dakpannen en andere producten van klei. Maar dan houdt het al vrij snel op.

Dus de gehele productieketen in Nederland is zeer lastig als je dat streng definieert.
Een rating per bedrijf lijkt mij ook lastig, er zijn allicht producten die hoofdzakelijk uit NL afkomstig zijn. Maar ik acht de kans groot dat datzelfde bedrijf ook diverse producten voert waar dit niet voor opgaat.

Ik snap en waardeer het streven an sich, maar de uitdaging voor een dekkend overzicht lijkt mij te groot. Misschien beginnen met een bepaalde kleine sector of binnen een gemeente oid?
Lokaal geproduceerd is wel een ding in het kader van de circulaire economie, dus dat zal je zeker de nodige aanknopingspunten geven. Diverse regio's en gemeenten hebben overzichten met bedrijfjes. Maar de keten daarachter is dan nog wel een puzzeltje.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:37
MightyFool schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 16:50:
[...]

Dit is dan ook andersom gedacht. In plaats van dat jij moet checken waar iets vandaan komt, doe ik dat en geef ik die bedrijven weer.

Ja maar dat is te vaag en daar heb ik geen impact op. Ik kan claims ook niet vertrouwen van Chinese bedrijven bijvoorbeeld dat ze goed voor hun mensen zorgen. Daarnaast heb je nog het milieu probleem (verscheping etc.)
Met name voor kleding zijn er al keurmerken die een zekere garantie bieden met betrekking tot fatsoenlijke arbeidsomstandigheden. En de goede controleren dat ook en gaan niet alleen af op wat een fabrikant beweert. Ook vakbonden zijn bij deze keurmerken betrokken. Dus je hoeft dat niet zelf bij de fabrikant te checken. Bij diverse keurmerken komt daar ook steeds meer een milieuaspect bij.

Ook voor voedingsproducten komt dat op gang.

Ik wil je idee niet belachelijk maken, maar het lijkt mij beter om op een wagen te springen die al rijdt.

Wat milieu betreft is het m.i. het belangrijkste, dat we de weggooi maatschappij een kopje kleiner maken.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pen en papier
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 01-11-2024
Roozzz schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 21:27:
Voor de vuist weg valt alles met metalen, oliën (& plastics), kledingstoffen direct af. Zelfs de cementindustrie gaat niet meer op.

Naast suikerbieten, melk, aardappelen en wat andere voedingsmiddelen, kan je nog denken aan dakpannen en andere producten van klei. Maar dan houdt het al vrij snel op.
Hennep hebben we ook nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

De vraag is dan ook nog wat beter is, een producent in Nederland die zijn onderdelen/grondstoffen uit diverse landen importeert of een producent in het buitenland die kortere lijntjes heeft met de producenten van de onderdelen/grondstoffen waarbij enkel het eindproduct over grote afstand verscheept wordt?

Ik denk dat de website een goed doel is maar dat het achterhalen van informatie dermate ingewikkeld is dat je in de praktijk of een hele lege website krijgt of een website waarvan de informatie eigenlijk niet te vertrouwen is.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:46

Roozzz

Plus ultra

Die <2.000 hectare zet niet heel veel zoden aan de dijk ;)
https://opendata.cbs.nl/#...t/84756NED/table?dl=49CF5

Maar goed, het is beter dan niets.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
Tsja, dan zit me met drie probleemen (die ook al aangehaald zijn):

1. Waar trek je de grens? (grondstoffen? halffabrikaat? arbeid? IP?)

2. Hoe ga je dat (constant) controleren? (een keer kijken waar het vandaan komt is niet genoeg)

3. Waarom zou iemand dat vertrouwen? (een random site die zegt: dit komt uit NL is niet genoeg)

En dan heb je nog geld, dat is niet een probleem, maar een feit: dit gaat geld kosten, maar weinig geld opleveren, tenzij je met advertenties en betalende fabrikanten gaat werken, maar dan heb je daar weer het probleem: hoe betrouwbaar is een site als die geld aanneemt van bedrijven die dan 'onafhankelijk' getoetst worden op de herkomst van hun producten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Mensen bewust maken dat je door lokaal inkopen doen het milieu bespaard, eerlijk werk en de economie ondersteunt en regimes die mensenrechten schend niet ondersteunt.
Bedoel je hiermee dan de Oost-Europees arbeiders die bij ons met 10 man in een te kleine woning zitten in gehorige huizen in een achterstandswijk'?

Ik sluit me aan bij onderstaande:
"Eerlijk gezegd, je kan beter streven naar betere werkomstandigheden in andere landen. Dan hebben die er ook nog wat aan."

Volgens mij gaat het TS meer om het geld binnen de landsgrenzen te houden.

Het lijkt me wel wat om per product de 'vervuiling van het milieu' te kunnen vergelijken van grondstof tot product tot weer aan grondstof (recycle/ vernietiging).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tagican
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14-05 17:25
Tja, het kernwoord hier is denk ik "ketentransparantie". Dat gaat voor een aantal "basisproducten" zoals voedsel, kleding (o.a. wol, etc.), meubels wel lukken, maar voor elektronica wordt dat al een vrij complexe puzzel. Dan ben je ook nog eens afhankelijk van de mate waarin de fabrikant wilt delen waar ze hun producten vandaan halen. Een fabrikant zal, uitzonderingen daar gelaten, niet snel diens leveranciers prijs geven - en zelfs het prijsgeven van een land kan lastig zijn, soms zit er maar één producent van een grondstof in een land.

Desalniettemin zou je ergens moeten starten en ik vind het een interessant idee. Ik denk alleen dat het gebruik van ratings of beoordelingen wellicht niet de juiste kant is, maar dat je meer op informatie moet inspelen én het op een juiste manier kunnen tonen van die informatie. Het plaatje van @talin zou je bijvoorbeeld wel mooi kunnen doortrekken naar een keten van landen of leveranciers voor een bepaald product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Bob Popcorn

Plop!

Is Scania niet hartstikke Zweeds? :p Overigens is Ferrari een Nederlands bedrijf, en U2 en Ikea ook. O-) Zo kom je dus al een heel eind!

[ Voor 13% gewijzigd door Bob Popcorn op 18-01-2021 09:00 ]

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:23

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Bob Popcorn schreef op maandag 18 januari 2021 @ 09:00:
[...]

Is Scania niet hartstikke Zweeds? :p
Ja maar er staat een fabriek in Zwolle ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Bob Popcorn

Plop!

MikeyMan schreef op maandag 18 januari 2021 @ 09:00:
[...]

Ja maar er staat een fabriek in Zwolle ;)
Dan mag je ook Tesla en Mini rijden! Keuzes te over!

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gitarist
  • Niet online

Gitarist

Jan

talin schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 21:05:
[...]

maar kom eens met voorbeelden die dan wel goed zouden kunnen zijn ( zoals in de TS word gevraagd )

- eten, Aviko van de frietjes, Unox zouden die alle grondstoffen binnen NL halen?, Honig zie Unox ( dan de vraag zijn al deze bedrijven nog Nederlands ? )

- kleding, euhm een Nederlands kleding merk die ook nog een de grondstoffen uit NL haalt... ik ken er zo geen

- elecktronica, Phillips, Signify maar die zal ook wel geen grondstoffen uit NL halen.

- bouwmaterialen, de grotten in Maastricht die maken toch mortel voor cement? hout komt volgens mij allemaal uit buitenland, hebben we nog steenovens? ijzererts zal hier ook wel niet meer zijn.

- vervoer, maken we nog auto's zoals DAF en dan weer die grondstoffen.

oftewel, ik zou eerst op zoek gaan naar Nederlandse bedrijven en dan wat ze produceren en dan kijken waar ze de grondstoffen vandaan halen.
Je kan bijna nooit de hele supply chain van een product overzien en we hebben inderdaad veel grondstoffen in Nederland niet, maar je kan wel een keuze maken o.b.v. de informatie die de producent vrijgeeft. Natuurlijk kunnen zij erop zetten wat ze willen, maar op het gebied van voedsel bijvoorbeeld weet ik dat de regels in Nederland vrij streng zijn en je (volgens mij) wel redelijk ervan op aan kan dat het klopt.

Om een paar merken te noemen waarvan ik het idee heb dat zij "goed" bezig zijn:
  • Tony Chocolonely (chocolade)
  • MUD Jeans (spijkerbroeken/kleding)
  • Vegetarische Slager (tegenwoordig onderdeel van Unilever, vind het lastig te beoordelen welke invloed dat heeft)
  • Texeler (beddengoed)
Dit zijn merken waarvan ik het gevoel heb dat ze goed bezig zijn, ik ben geen autoriteit of keurmerk op dit gebied dus ik probeer niet te propageren dat iedereen hier zou moeten kopen.

Natuurlijk valt er over elk bedrijf wel wat negatiefs te vinden en is er waarschijnlijk geen enkel bedrijf te vinden dat álles duurzaam doet en ook nog eens zo goed mogelijk omgaat met mens en dier. Je kan het nooit 100% "goed" doen. Maar daarom denk ik dat het belangrijker is dat je je bewust bent van je consumentengedrag zodat je de betere keuze maakt waar mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MightyFool
Bedankt voor jullie feedback!

Als ik het zo doorlees komen we niet veel verder dan frietjes en Texelse schapenwol op de website te tonen.
Jullie hebben een punt, als de grondstoffen niet uit NL zelf komen, is het dan echt een verbetering m.b.t. milieu, economie etc. als slechts de fabricage in NL plaatsvindt.

Conclusie: Als klein land worden we gedwongen tot handel. Nu kun je die handel/herkomst/arbeidsomstandigheden wel vastleggen, maar dan moet je of 100% vertrouwen op de beperkte informatie die een bedrijf vrijgeeft, of je moet het zelf helemaal gaan uitpluizen, wat aan mij als hobbyist niet weggelegd is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gitarist
  • Niet online

Gitarist

Jan

MightyFool schreef op maandag 18 januari 2021 @ 12:23:
Bedankt voor jullie feedback!

Als ik het zo doorlees komen we niet veel verder dan frietjes en Texelse schapenwol op de website te tonen.
Jullie hebben een punt, als de grondstoffen niet uit NL zelf komen, is het dan echt een verbetering m.b.t. milieu, economie etc. als slechts de fabricage in NL plaatsvindt.

Conclusie: Als klein land worden we gedwongen tot handel. Nu kun je die handel/herkomst/arbeidsomstandigheden wel vastleggen, maar dan moet je of 100% vertrouwen op de beperkte informatie die een bedrijf vrijgeeft, of je moet het zelf helemaal gaan uitpluizen, wat aan mij als hobbyist niet weggelegd is.
Ik denk dat er nog veel meer is, alleen weten we dat nog niet.
Er zijn in Nederland talloze bedrijven die zich met de fabricage van duurzame spullen/duurzaam voedsel bezig houden, alleen omdat zij zich (vooralsnog) in een niche bevinden, kennen niet veel mensen die.

Daarom leek een site zoals jij opperde mij juist een goed idee. Alleen is de scope misschien te nauw. We hebben in Nederland niet veel grondstoffen, dat is een gegeven wat gewoon niet anders is. Er is dus altijd een vorm van vervoer nodig. Ik zou de scope iets verbreden naar de BeNeLux en Duitsland.

Er zit natuurlijk een groot verschil tussen fabricage en iets laten verschepen vanuit de andere kant van de wereld en fabricage in Europa (met eventueel grondstoffen uit het buitenland). Dat is iets waar je in je aankoopgedrag ook rekening mee kan houden.
Ik wil niet zeggen dat alles in Europa perfect is gergegeld en met voldoend oog voor milieu, mens en dier, maar je hebt er hier wellicht meer "zicht" op en "gevoel" bij dan bij fabricage aan de andere kant van de wereld.

En ik denk dat je je niet uit het veld moet laten slaan door de gedachte dat je nooit alles kan weten. Ik denk dat je juist moet handelen met de informatie die je wel hebt en je geweten "sussen" met de gedachte dat je het nooit 100% goed kan doen, maar dat alle beetjes helpen.

Nog een voorbeeld van een webshop (weliswaar Duits van oorsprong) met verantwoorde producten: Waschbaer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Gitarist schreef op maandag 18 januari 2021 @ 09:40:
[...]

Je kan bijna nooit de hele supply chain van een product overzien en we hebben inderdaad veel grondstoffen in Nederland niet, maar je kan wel een keuze maken o.b.v. de informatie die de producent vrijgeeft. Natuurlijk kunnen zij erop zetten wat ze willen, maar op het gebied van voedsel bijvoorbeeld weet ik dat de regels in Nederland vrij streng zijn en je (volgens mij) wel redelijk ervan op aan kan dat het klopt.

Om een paar merken te noemen waarvan ik het idee heb dat zij "goed" bezig zijn:
  • Tony Chocolonely (chocolade)
  • MUD Jeans (spijkerbroeken/kleding)
  • Vegetarische Slager (tegenwoordig onderdeel van Unilever, vind het lastig te beoordelen welke invloed dat heeft)
  • Texeler (beddengoed)
Dit zijn merken waarvan ik het gevoel heb dat ze goed bezig zijn, ik ben geen autoriteit of keurmerk op dit gebied dus ik probeer niet te propageren dat iedereen hier zou moeten kopen.

Natuurlijk valt er over elk bedrijf wel wat negatiefs te vinden en is er waarschijnlijk geen enkel bedrijf te vinden dat álles duurzaam doet en ook nog eens zo goed mogelijk omgaat met mens en dier. Je kan het nooit 100% "goed" doen. Maar daarom denk ik dat het belangrijker is dat je je bewust bent van je consumentengedrag zodat je de betere keuze maakt waar mogelijk.
Als duit in de zak:
  • Brandt en Levie worst
  • Kuyichi (spijkerbroeken/kleding)
  • Land van Ons (opkoop landbouwgrond)
  • Greenhost.nl webhosting

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer Dean
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 09:43
Ik zat hier toevallig laatst naar te zoeken, ik had wat kinderboeken gekocht en per toeval viel m'n oog op het feit dat ze allebei in China geprint waren! Soms vraag ik me echt af hoeveel dit op zo'n product wel niet moet schelen om je Nederlandstalige kinderboeken daar te laten drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MightyFool
Gitarist schreef op maandag 18 januari 2021 @ 12:50:
[...]

Daarom leek een site zoals jij opperde mij juist een goed idee. Alleen is de scope misschien te nauw. We hebben in Nederland niet veel grondstoffen, dat is een gegeven wat gewoon niet anders is. Er is dus altijd een vorm van vervoer nodig. Ik zou de scope iets verbreden naar de BeNeLux en Duitsland.

Nog een voorbeeld van een webshop (weliswaar Duits van oorsprong) met verantwoorde producten: Waschbaer.
Je hebt een punt. Eigenlijk moet ik bedrijven die op de site willen dwingen de landen aan te geven waar hun grondstoffen vandaan komen. Als ik begin met kleding is dit makkelijk te doen, aangezien dat waarschijnlijk om 1 land gaat. Met elektronica wordt dit lastiger, misschien moet ik dat dan ook maar skippen (behalve Fairphone ofzo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 15-05 17:13
Leuk ideologisch Corona-thuisprojectje, verder zie ik er persoonlijk geen toegevoegde waarde in om hier veel tijd, energie en moeite in te gaan steken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MightyFool
Lensent schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 13:11:
Leuk ideologisch Corona-thuisprojectje, verder zie ik er persoonlijk geen toegevoegde waarde in om hier veel tijd, energie en moeite in te gaan steken.
Waarom niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 15-05 17:13
Omdat ik me niet echt kan voorstellen dat mensen pro-actief op zoek gaan naar een dergelijke site, en dan pas een aankoopbeslissing doen bijv.

Dus het is grappig als een soort Wikipedia-niche-pagina maar het hogere nut ontgaat mij persoonlij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13:37

LankHoar

Langharig tuig

@MightyFool prima idee! Zelf heb ik ook wel eens over zoiets nagedacht. Het is alleen zo moeilijk te realizeren ben ik bang, laat staan up-to-date houden. Een paar punten:
  • Het is zaak om je grenzen goed af te bakenen. In scope/out of scope
  • Werk eerst aan de hand van een paar voorbeelden een goed rating systeem uit (e.g. de kilometers die genoemd werden, maar zo zijn er meer invalshoeken)
  • Heb een duidelijk doel. "dingen inzichtelijk maken" is niet duidelijk genoeg. Met welke reden? Wat wil je bereiken? Winst?
  • Denk aan het kostenplaatje; een website hosten, ontwerpen en bijhouden kost geld en tijd. Hoe ga je dat doen met alles uitzoeken? Een optie zou zijn om suggesties te kunenn achterlaten (zie bijvoorbeeld een barnivore.com over vegenistische alcohol, die heeft dat best goed opgezet, met template communicatie zodat er makkelijk user inputs verwerkt kunnen worden = win-win voor zowel gebruiker als admin).
  • Hoe ga je de website aan de man brengen en houden?

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MightyFool
LankHoar schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 10:15:
@MightyFool prima idee! Zelf heb ik ook wel eens over zoiets nagedacht. Het is alleen zo moeilijk te realizeren ben ik bang, laat staan up-to-date houden. Een paar punten:
  • Het is zaak om je grenzen goed af te bakenen. In scope/out of scope
  • Werk eerst aan de hand van een paar voorbeelden een goed rating systeem uit (e.g. de kilometers die genoemd werden, maar zo zijn er meer invalshoeken)
  • Heb een duidelijk doel. "dingen inzichtelijk maken" is niet duidelijk genoeg. Met welke reden? Wat wil je bereiken? Winst?
  • Denk aan het kostenplaatje; een website hosten, ontwerpen en bijhouden kost geld en tijd. Hoe ga je dat doen met alles uitzoeken? Een optie zou zijn om suggesties te kunenn achterlaten (zie bijvoorbeeld een barnivore.com over vegenistische alcohol, die heeft dat best goed opgezet, met template communicatie zodat er makkelijk user inputs verwerkt kunnen worden = win-win voor zowel gebruiker als admin).
  • Hoe ga je de website aan de man brengen en houden?
Leuk dat je er positief over denkt.
  • Klopt, ik wil niet te uitgebreid beginnen
  • Ik zie voor me: Als je het 'main product' fabriceert in NL kom je op de site. Grondstoffen uit NL: Groene stip, grondstoffen uit West Europa: Geel, China/buiten EU: Rood
  • Ik wil bewustwording bereiken. Dat mensen eerder kiezen voor iets lokaals dan voor iets internationals. Een beetje zoals ik in de OP schreef.
  • Je laatste 2 punten. Ik ben van plan een simpel Wordpress siteje te maken + Google form om dingen in te sturen. Heel low effort eigenlijk. Kijken of dat gaat lopen, dan uitbreiden. Stel dit wordt mijn part-time baan dan kan ik om donaties aan gebruikers vragen of subsidie van de overheid. Ads kan natuurlijk ook nog maar liever niet. Qua fase 1 denk ik aan blog met tags, zoals http://www.kebabreporters.com/ doet (geniale site)
Pagina: 1