Advies of M2 een meerwaarde zou zijn tov SSD als boot

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zworba
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 10-11-2024
Budget is niet echt een issue, ik probeer gewoon te kijken naar het meest performante systeem zonder exuberante verschillen. Zoals rtx 3080 ipv de 3090.
Rig zal enkel voor gaming gebruikt worden, VR gaming en de RTX features waar ik nog een half jaar op zal mogen wachten.

Ik upgrade mijn huidige build naar dit:

ASUS ROG STRIX X570-E GAMING - Moederbord
AMD Ryzen 9 5900X - Processor
Noctua NH-D15 - Koeler voor processor
G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC - Geheugen
Asus TUF Gaming GeForce RTX 3080 OC - Videokaart

Nu heb ik 2 SSD's in raid 0 (Samsung 860 PRO 1TB)
En aangezien SSD snelheid 700Mb/s tov M2 7gig zo een groot verschil lijkt had ik graag jullie mening gehad.
Ik heb namelijk veel te weinig verstand van bussnelheden, en of bvb de RTX 3080 zou moeten inboeten in snelheid.

Als jullie een tips hebben over componenten die toch beter zouden zijn qua keuze, shoot!

huidige build:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-4790K Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenAsus Republic Of Gamers Z97 MAXIMUS VII HERO€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenMSI GeForce GTX 1080Ti Gaming X€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenSeagate Desktop HDD ST4000DM000, 4TB€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenWD AV GP WD15EURS, 1,5TB€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenWD Blue PATA 100 MB/s, 500GB€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenAntec Twelve Hundred V3€ 0,-€ 0,-
1NetwerkadaptersD-Link DWA-160€ 0,-€ 0,-
1MonitorenAsus Republic Of Gamers Swift PG278Q Zwart€ 0,-€ 0,-
1ProcessorkoelingScythe Mugen 4 PCGH Edition€ 83,99€ 83,99
1ToetsenbordenLogitech G15 Gaming Keyboard€ 0,-€ 0,-
1MuizenMicrosoft Habu€ 0,-€ 0,-
1GamecontrollersThrustmaster Hotas Warthog Zilver, Zwart€ 459,-€ 459,-
1Game-accessoiresAK Racing Gamingstoel Premium V2 Zwart€ 0,-€ 0,-
2Geheugen internKingston HyperX Beast HX324C11T3K2/16€ 0,-€ 0,-
1Modems en routersAsus ROG Rapture GT-AX11000€ 367,-€ 367,-
1Gaming headsetsCreative Sound Blaster Recon3D Omega Wireless Headset€ 0,-€ 0,-
1Optische drivesAsus BC-12D2HT Bulk Zwart€ 64,95€ 64,95
1VoedingenCorsair TX950W€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung 850 Pro 512GB€ 298,42€ 298,42
1Solid state drivesSamsung 860 PRO 1TB€ 197,81€ 197,81
1Overige AV-accessoiresNvidia 3D Vision 2 Wireless Glasses kit€ 0,-€ 0,-
1VR-brillenSamsung Galaxy Gear VR (Galaxy S6)€ 0,-€ 0,-
1VR-brillenValve Index€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.471,17

edit: 1 van de negatieve eigenschappen van M2 was dat ze heel warm werden, en ik maak mij daar ook wat "zorgen" over. Samen met die CPU en GPU of dat wel een goed idee zou zijn.

Dus M2 of zelf M2 in Raid 0, beter dan die SSD's in raid 0 of niet doen?

Beste antwoord (via Zworba op 15-01-2021 23:05)

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 08:46
Op X570 zitten de pci-e lanes van ssd en videokaart elkaar niet in de weg. De ssd krijgt er 4 en de videokaart 16.

Wat snelheid betreft maakt het bar weinig uit of je een sata, gen3 of gen4 ssd neemt.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uszka
SSD's in RAID, enkele ssd of een NVME M2 in gen 3 of 4 maakt nauwelijks uit in boot- en laadtijden. Je knippert een keer met je ogen en je hebt het verschil gehad.

M2 is overigens een connector wat nog niets zegt over het protocol. M2 kan zowel sata als pci-e zijn en die laatste in gen twee, drie en vier en aangesloten met 1 - 4 lanes uit de cpu of uit de chipset. Je huidige moederbord heeft ook al een M2 PCI-e connector dus vraag mij waarom daar niets in zit ipv 2 dure sata Pro ssd's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zworba
Hitte was voor mij een factor, een paar jaar terug waren de reviews daarover niet overtuigend genoeg voor mij. De dure sata pro SSD’s heb ik gekregen, of dit relevant is weet ik niet.

Alvast bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:03
Je zegt dat budget geen issue is, maar waar hebben we het dan over? Alles valt en staat bij de kosten. Als geld geen rol speelt, dan moet je gewoon voor het snelste gaan, klaar. Dat het snelste misschien betekent dat je maar minimale snelheidswinst merkt, ten opzichte van iets wat veel goedkoper is, doet er dan niet echt toe.

Ik heb een Samsung 970 Evo Plus M.2 PCI-e in m'n pc zitten, die doodleuk 3500+ MB/s read en 3000+ MB/s write doet, maar ik merk eigenlijk geen reet verschil met m'n SATA-SSD's die zo'n 500 MB/s doen. Dus al heb je het over een tientje verschil, dan zou ik zeggen ga voor M.2 PCI-e, maar gaat het om 50 euro of meer verschil, dan zou ik het niet zo snel doen.

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
Zworba schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 20:07:
Hitte was voor mij een factor, een paar jaar terug waren de reviews daarover niet overtuigend genoeg voor mij.
Temperatuur is pas een issue als een hele ssd in ene vol wordt geschreven. Aangezien dat niet gebeurt in een gamebak is dat voor jou niet relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zworba
Hahn schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 20:14:
Je zegt dat budget geen issue is, maar waar hebben we het dan over? Alles valt en staat bij de kosten. Als geld geen rol speelt, dan moet je gewoon voor het snelste gaan, klaar. Dat het snelste misschien betekent dat je maar minimale snelheidswinst merkt, ten opzichte van iets wat veel goedkoper is, doet er dan niet echt toe.

Ik heb een Samsung 970 Evo Plus M.2 PCI-e in m'n pc zitten, die doodleuk 3500+ MB/s read en 3000+ MB/s write doet, maar ik merk eigenlijk geen reet verschil met m'n SATA-SSD's die zo'n 500 MB/s doen. Dus al heb je het over een tientje verschil, dan zou ik zeggen ga voor M.2 PCI-e, maar gaat het om 50 euro of meer verschil, dan zou ik het niet zo snel doen.
Ik bedoel eigenlijk dat ik het snelste wil, maar ook geen geld uit de deur wil gooien. Daarom maakte ik de vergelijking met de RTX 3080 en 3090. Die laatste is qua prijs/snelheid verhouding gewoon belachelijk als je het mij vraagt. Dus om te verduidelijken, als jij zou zeggen dat ik een met een moederbord dat 100euro meer kost, een boost zou krijgen van 20% qua speed dan overweeg ik dat zeker. Maar mocht je zeggen koop u de 3090 als geld toch geen parten speelt, zo is het dus niet.

Ik dacht dat die M2 schijven (700mb/s vs 7gig) wel een groot verschil konden maken, maar zoals ik al zei ken ik er gewoon te weinig van. Ik heb geen zin om bvb een M2 te steken met dan een RTC 3080 kaart die op x4 komt bvb.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Op X570 zitten de pci-e lanes van ssd en videokaart elkaar niet in de weg. De ssd krijgt er 4 en de videokaart 16.

Wat snelheid betreft maakt het bar weinig uit of je een sata, gen3 of gen4 ssd neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zworba
Uszka schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 22:01:

ok cool, dus hou ik het bij de SSD's. Thx voor de link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zworba
Hahn schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 20:14:

Domme vraag waarschijnlijk maar waarom PCI-e en niet onboard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Zworba schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 23:22:
[...]

Wat bedoel je met onboard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:23
[...]

PCI-e is een data bus (net zoals PCI, USB, SAS etc.)
onboard wil alleen zeggen dat de aanstuur chips en poorten vast gesoldeerd zitten op dezelfde PCB als de rest. De chips moeten nog steeds via een bus met het rest van het systeem verbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogerWilco2
  • Laatst online: 13-05 11:53
Uszka schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 22:01:

De snelheid kan wel uitmaken, maar vooral als je grote blokken data tegelijk leest, waar de computer in verhouding weinig mee hoeft te doen.

Het lezen van software zelf, voor OS, game, programma, levert dus meestal niet zoveel op.
Het lezen van film, video, audio, textures, etc. kan wel sneller zijn.
Het hangt er ook erg vanaf of de ontvangende partij van de data, het snel genoeg kan verwerken.

Voor het opstarten van een OS zal het typisch niet veel uitmaken.
Voor het opstarten van een game op het moment ook vaak niet, maar dat kan veranderen met de nieuwe architectuur van de consoles, die nu ook snelle SSDs hebben, en programmeurs er dus meer moeite voor gaan doen.

GTA 5 wordt echt niet sneller van een rappe SSD, maar GTA 6 over een paar jaar mogelijk wel.

[ Voor 4% gewijzigd door RogerWilco2 op 16-01-2021 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-06 13:58

Croga

The Unreasonable Man

Ik denk dat de termen je hier wat verwarren....

NVME bestaat uit een M.2 form factor met een PCIe protocol.
Hij heeft het dus niet over SSDs in een PCIe slot (waar de formfactor dezelfde naam heeft als het protocol) maar over een NVME SSD.

Ofwel:
Op het moederbord heb je M.2 slots die gebruik kunnen maken van SATA of PCIe protocol. In dat laatste geval noemen we dat ook wel NVME.
Daarnaast heeft een moederbord over het algemeen SATA aansluitingen die gebruik maken van het SATA protocol en PCIe slots die gebruik maken van het PCIe protocol.

M.2 is, wat dat betreft, af en toe best verwarrend......

Je vraag "PCIe vs. onboard" is daarmee ook niet heel eenduidig. Wat bedoel je hier met PCIe? Wat bedoel je hier met onboard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zworba
Croga schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 14:12:
[...]

Ik denk dat de termen je hier wat verwarren....

NVME bestaat uit een M.2 form factor met een PCIe protocol.
Hij heeft het dus niet over SSDs in een PCIe slot (waar de formfactor dezelfde naam heeft als het protocol) maar over een NVME SSD.

Ofwel:
Op het moederbord heb je M.2 slots die gebruik kunnen maken van SATA of PCIe protocol. In dat laatste geval noemen we dat ook wel NVME.
Daarnaast heeft een moederbord over het algemeen SATA aansluitingen die gebruik maken van het SATA protocol en PCIe slots die gebruik maken van het PCIe protocol.

M.2 is, wat dat betreft, af en toe best verwarrend......

Je vraag "PCIe vs. onboard" is daarmee ook niet heel eenduidig. Wat bedoel je hier met PCIe? Wat bedoel je hier met onboard?
toon volledige bericht
Ik snap er idd niet veel van :p Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/dXgYhKo.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Wat jij op dit plaatje 'M2 onboard' noemt is niet onboard. Onboard betekent dat de SSD op het moederbord ingebakken zou zitten, wat het niet is. Dat M2 slot wat jij aanwijst is gewoon een leeg M.2 slot, waar je zelf een M.2 SSD (SATA of PCI-e) in prikt.

Waar ik het over had is dus een M.2 PCI-e (ook wel NVMe genoemd) SSD, die ik in dat M.2 slot heb gestopt.

[ Voor 16% gewijzigd door Hahn op 16-01-2021 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zworba
Hahn schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 23:10:
[...]

Wat jij op dit plaatje 'M2 onboard' noemt is niet onboard. Onboard betekent dat de SSD op het moederbord ingebakken zou zitten, wat het niet is. Dat M2 slot wat jij aanwijst is gewoon een leeg M.2 slot, waar je zelf een M.2 SSD (SATA of PCI-e) in prikt.

Waar ik het over had is dus een M.2 PCI-e (ook wel NVMe genoemd) SSD, die ik in dat M.2 slot heb gestopt.
thx voor de uitleg, denk je dat 2 M.2 NVMe's in raid 0 overkill is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
Zworba schreef op zondag 17 januari 2021 @ 00:23:
[...]

Elke SSD in Raid 0 lijkt me overkill, zoals ik in m'n eerste post ook al aangaf: zelfs het verschil tussen 3500 MB/s en 500 MB/s merk ik niet bij normaal gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Zworba schreef op zondag 17 januari 2021 @ 00:23:
[...]

Ja. Je staart je blind op specs, denkt dat 3500 in de praktijk 7x zo snel is als 500. Dat is niet zo. Een game is niet één groot bestand, het zijn allemaal kleine bestandjes waar het door gevormd wordt. Latency (toegangstijd) is dan net zo belangrijk en daarin verschillen NVME en sata ssd's niet. Vandaar dat het prestatieverschil in de praktijk zo klein is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Laatst online: 12:23
Uszka schreef op zondag 17 januari 2021 @ 10:39:
[...]
... Latency (toegangstijd) is dan net zo belangrijk en daarin verschillen NVME en sata ssd's niet.
...
Er zit wel latency verschil tussen NVME en Sata. Specifiek bijhet bord dat TS aanhaalt komt dat zeker ook doordat de NVMe drive direct aan de PCI-e controller van de CPU hangt en de Sata controller niet. Ga je dit merken in real life? waarschijnlijk niet tot minimaal. Wel is het zo dat met het bord dat TS aan haalt, in combinatie met een Zen 3 CPU en nieuwste (AMD) videokaarten het mogelijk is (of gaat worden) om direct vanaf de NVME drive data in de videokaart te laden wat wel versnellingen met zich mee brengt.

In het kort: NVME drive is meer toekomst bestendig, en qua prijzen liggen de devices niet ver uit elkaar, tenzij je hele snelle NVME drives wil.

offtopic:
om het nog complexer te maken: ook op fiber (SAN) bestaat NVME in de vorm van FC-NVME
Pagina: 1