Upgrade GPU tijdelijk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• assn
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17-12-2025
Ik zoek een?
Snelle oplossing om spellen te spelen, ik denk dat een grafische kaart update voldoende is voor nu

Wat is je budget?
Zo min mogelijk om te zorgen dat ik eventjes vooruit kan.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nvidia boven AMD, aangezien de problemen vooral driver gerelateerd zijn lijkt het wel.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik heb momenteel het huidige systeem:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-6400 Boxed€ 187,99€ 187,99
1MoederbordenGigabyte GA-B150-HD3P€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenAMD Radeon RX 480 8GB€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenWD Blue 3,5" (64MB cache, 7200rpm), 1TB€ 36,48€ 36,48
1BehuizingenCooler Master N300 (Closed)€ 55,-€ 55,-
2Geheugen internCrucial CT8G4DFD8213€ 0,-€ 0,-
1VoedingenCorsair CX450M€ 60,69€ 60,69
1Solid state drivesSamsung 850 EVO 250GB€ 129,85€ 129,85
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 470,01

Deze heb ik al een tijdje en voor de spellen die ik deed, vooral League of Legends een prima systeem. Nu heb ik laatst Cyberpunk gedaan, liep vlekkeloos de eerste 10 uur maar nu krijg ik om de haverklap crash reports te zien, waarschijnlijk omdat het systeem het niet aan kan. Ben nu ook gestart met Rust, maar ook daar crasht het spel steeds. Begin goed gespeeld voor ongeveer 2 uur maar nu kan ik niet langer spelen dan 5 min, wellicht dat videokaart overbelast is maar de temperatuur is voldoende(62 C).

Ik zit te denken om nu bijv. een iets betere kaart, bijvoorbeeld de MSI GeForce GTX 1070 GAMING X 8G tweedehands te kopen voor 200 euro om toch net wat beters te hebben zodat ik deze spellen op low settings kan spelen. Uiteindelijk wacht ik op nieuwe processors en dat GPU's fatsoenlijk op voorraad zijn om een geheel nieuw systeem te kopen.

Ik speel verder op de https://tweakers.net/pric...tragear-27gl850-zwart.htm

Benieuwd naar jullie advies en past een 1070 in het systeem?

Beste antwoord (via assn op 18-01-2021 20:13)

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-01 09:43
Ik zou beginnen met checken waar het misgaat...

Check je pc op virussen/malware. Kijk ook of een nieuwere OF oudere amd drivers misschien beter werken.

Ventilators/koelribben van je cpu en
videokaart checken/schoonmaken en check rest van je airflow in de kast (vrm van je videokaart niet te heet?)

Een goede ramcheck doen om te kijken of die wel stabiel zijn nog. Ook ff opnieuw insteken, net als je cpu.

Voeding eventueel uitwisselen (klinkt het meest verdacht) om te zien of die nog wel het vermogen kan leveren.

Een systeem die 2 uren een game kon spelen en het nu niet meer kan heeft gewoon ergens een probleem/defect. Als laatste kan je ook nog een compleet schone Windows install doen.

[ Voor 10% gewijzigd door meljor op 17-01-2021 16:03 ]

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:27
Kijk ff met MSI Afterburner welk onderdeel het meest wordt belast ingame ipv aannames te doen. Een upgrade doen op dat laatste draait meestal uit in een teleurstelling.

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14:01
1070 gaat gebottlenecked worden door the i5-6400, de 480 die er nu inzit is denk toch wel het maximale wat de cpu aankan. Een sneller videokaart zal te snel zijn voor de cpu, wat er voor zorgt dat de cpu het niet meer bij kan houden. Heb toevallig zelf een 6400 icm een 1070 gehad en dat was niet heel prettig gamen, constant micro-stutters omdat de cpu 100% belast werd in veel games en de gpu maar ~60%.

• assn
Oftewel er is niks aan te doen voor nu, enige optie is dus een geheel nieuw systeem voor 1440p? Daar was ik stiekem wel bang voor.

Acties:
  • Beste antwoord

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-01 09:43
Ik zou beginnen met checken waar het misgaat...

Check je pc op virussen/malware. Kijk ook of een nieuwere OF oudere amd drivers misschien beter werken.

Ventilators/koelribben van je cpu en
videokaart checken/schoonmaken en check rest van je airflow in de kast (vrm van je videokaart niet te heet?)

Een goede ramcheck doen om te kijken of die wel stabiel zijn nog. Ook ff opnieuw insteken, net als je cpu.

Voeding eventueel uitwisselen (klinkt het meest verdacht) om te zien of die nog wel het vermogen kan leveren.

Een systeem die 2 uren een game kon spelen en het nu niet meer kan heeft gewoon ergens een probleem/defect. Als laatste kan je ook nog een compleet schone Windows install doen.

[ Voor 10% gewijzigd door meljor op 17-01-2021 16:03 ]

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Miyazono schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 18:12:
1070 gaat gebottlenecked worden door the i5-6400, de 480 die er nu inzit is denk toch wel het maximale wat de cpu aankan. Een sneller videokaart zal te snel zijn voor de cpu, wat er voor zorgt dat de cpu het niet meer bij kan houden. Heb toevallig zelf een 6400 icm een 1070 gehad en dat was niet heel prettig gamen, constant micro-stutters omdat de cpu 100% belast werd in veel games en de gpu maar ~60%.
Ligt nogal aan resolutie en spel toch?

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14:01
Olaf van der Spek schreef op zondag 17 januari 2021 @ 16:57:
[...]

Ligt nogal aan resolutie en spel toch?
In princiepe wel hogere resolutie is meer GPU intensief en lagere resolutie CPU intensief in het algemeen. Maar ja, in mijn geval merkte ik toch wel dat bij de meeste games dat de CPU het gewoon niet meer bij kon houden icm een 1070. Beide CPU intensive games en GPU intensive games waren teveel voor de 6400. Dat was al weer anderhalf jaar geleden ongeveer en in die tijd zijn er toch wel weer nieuwe (zwaardere) games uitgekomen waar de 1070 natuurlijk meer moeite mee gaat hebben, maar de 6400 ook. Long story short, 6400 en 1070 werkte een paar jaar geleden al niet optimaal, dus denk dat het nu niet veel beter zal zijn :P

• OrozarBE
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22-07-2021
Ik ben het eens met meljor. De plotselinge gedragsverandering van de pc doet me inderdaad denken aan de voeding die niet meer in staat is om genoeg stroom te voorzien aan de grafische kaart. Als het bsod's betreft en geen crashes to desktop zeker ook je ramgeheugen even controleren op fouten.

• assn
Ik heb inderdaad zitten kijken naar de prestaties van de kaart tijdens een spel. De temperaturen lopen hoog op en daardoor lijkt die te crashen. Ik had namelijk hetzelfde bij RUST dat ook na 4 uur spelen geen probleem had en toen daarna opeens raar ging doen. Ik zal de airflow moeten verbeteren voor het koelen van de kaart, daar maar eens gaan inlezen.

Edit: mijn temperatuur van GPU eens in de gaten gaan houden. Nu blijkt dat mijn GPU al in IDLE op 70 graden komt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9HtW2RAPG3D37YUlm9n678B4Y8s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9OoLv3mVOznxVKVGg1JrxlxM.png?f=fotoalbum_large

Ik heb vanmiddag ook de kast schoongemaakt inclusief alle fans(2 stuks). Ik heb er een aan de voorzijde die lucht binnenhaalt en achterzijde die lucht uitblaast.

Het lijkt mij dat dit een veelste warme temperatuur is in idle. Wat voor oplossing kan ik gebruiken?

[ Voor 50% gewijzigd door assn op 20-01-2021 16:27 ]

Pagina: 1