Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pakkiwakki
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10:33
Hallo,

Ik zit met een vervelend probleem waar ik niet echt weet waar ik moet beginnen.

Mijn probleem: PC crashed na een tijdje als ik zware games speel.

Mijn situatie: Ik heb een 3060 Ti, ter vervanging van mijn GTX 1060 6GB.
Config: i7700k - 600W CM 80 plus voeding - microATX mobo Gigabyte Z170 Gaming 5 - CPU cooler (maakt gebruik van 2 fans) - 32GB RAM (ze waren in promotie) - 3 harde schijven. (HDD, SSD en M2) - CM elite 410 als behuizing.

Ik heb voor de 3060 Ti gekozen omdat deze 1. in stock was, 2. normaal compatibel met mijn onderdelen en 3. somewhat betaalbaar. Ook omdat ik volgend jaar een volledig nieuw systeem zou kopen. Heb ik nu nog niet de intentie gehad om op 4K veel fps te halen. Singleplayers op een aangename framerate, en CSGO, Valorant mag dan wel wat meer power hebben. En de 3060 Ti is prima voor 1080p of eventueel 1440p.

Ik mag een heel weekend aan een stuk WoW spelen op max settings en geen probleem tegen komen.
Wel merk ik dat de kaart soms een wit ledje doet branden in de buurt van de voeding aansluiting op de kaart.

Als ik Valorant speel, kan ik ook redelijk lang doorspelen, maar nog geen lange sessie gehad. Wel zeker 3 potjes na elkaar kunnen spelen. Dus +- 1uur Valorant.

Als ik Assassins Creed Odysee, of Valhalla opstart kan ik een kwartiertje spelen totdat mijn PC freezed.
Hetzelfde met Red Dead Redemption 2.

Zeker tijdens AC en RDR2 begint het ledje toch wel frequenter te knipperen op de kaart.

Ik zou vermoeden dat de kaart weinig stroom krijgt, maar 600W zou voldoende moeten zijn. Het is wel al een oudere voeding, en de PCI-e aansluiting is een oudere generatie, maar zou geen probleem moeten vormen.

De temperatuur is ook niet denderend hoog, hij freezed meestal als hij 68 graden haalt.
Misschien is er toch wat oververhitting op de M.2 kaart, deze zit namelijk tussen de CPU en GPU. Tussen de 2 grootste hittemakers in de case.

Ik heb al eens zitten spelen met de fans op de kaart om de kaart was cooler te houden via afterburner
GFX settings aangepast in de games of er een verschil was. Maar dat is moeilijk te zeggen, Low settings speelde het zo vloeiend, maar toch een freeze achter een langere tijd te kunnen spelen.
Hogere instellingen doen hem dan weer sneller vast lopen.
Een hardeschijf ontkoppelt voor meer stroom (? geen idee of dit effectief zou helpen, maar de schijf was praktisch leeg)

Heeft iemand nog zaken dat ik kan proberen of troubleshooten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-07 22:57
Welke voeding heb je precies? Mijn vermoeden zou daar naar uit gaan.
Overigens heb ik wel iets gelezen over problemen met de stroom connectors bij Gigabyte kaarten van de 3xxx, misschien ook handig dat wat meer informatie over te zoeken en eventueel checken of jouw videokaart daar last van lijkt te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:15
600w zegt niets. Het gaat om kwaliteit en spanningsregeling. Welke Cooler master is het exact?

Welke M2 ssd heb je en wat is de temperatuur daarvan tegen de tijd dat het systeem crasht? Dit kan je uitlezen met HWinfo64.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11:24
Persoonlijk had ik eens andere voeding geprobeerd.

De voeding die je opnoemt is ook al een oudje..
En ook niet eens een gold certificering? (Als ik het goed zie)

[ Voor 44% gewijzigd door Aggressor op 16-01-2021 06:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:15
Double forward met groepsregulatie. Die voeding is ongeschikt voor een RTX 3xxx videokaart. Transient response time is veel te hoog en de spanningsregeling onstabiel. Niet zo vreemd dat het systeem crasht. Je hebt een voeding nodig met de meest moderne spanningsregeling als pricewatch: Corsair TX550M, pricewatch: MSI MPG A650GF of pricewatch: be quiet! Straight Power 11 550W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pakkiwakki
Ik had wel al een vermoeden. Bedankt voor jullie reactie.
De voeding had 80 plus silver. En voor de tijd heeft die het naar mijn zeggen zeer goed gedaan.

Ik zal een andere testen en jullie op de hoogte houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pakkiwakki
Zonet van iemand een TX850M erin gestoken en als hij zou werken mocht ik hem houden.

Nu steekt hij er in, maar de pc valt na 38 seconden uit nu.

Toen de nieuwe psu er net in zat, duurde het nog geen 3 seconden of hij viel al uit.

Cmos reset blijkt ook niets te doen, schermen blijven op slaapstand. Vga, dvi en hdmi aangesloten maar geen een die actief komt te zijn.

Oude en nieuwe GPU geeft nog altijd hetzelfde..

Alle lichtjes gaan aan, ik hoor geen speciale beep van het mobo, alle fans draaien netjes alsook de harde schijven. Deze zijn ook afwisselend getest geweest, maar mijn OS staat op mijn M2, deze ook eruit gehaald maar ik kom maar niet in POST..

Iemand enig idee?

Mijn bios is ge flashed voor mijn i7, maar dat zou behouden moeten blijven na een cmos reset?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pakkiwakki
Uszka schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 08:30:
[...]

Double forward met groepsregulatie. Die voeding is ongeschikt voor een RTX 3xxx videokaart. Transient response time is veel te hoog en de spanningsregeling onstabiel. Niet zo vreemd dat het systeem crasht. Je hebt een voeding nodig met de meest moderne spanningsregeling als pricewatch: Corsair TX550M, pricewatch: MSI MPG A650GF of pricewatch: be quiet! Straight Power 11 550W
De TX850M die ik mocht testen mag ik houden, ik heb alles aan de praat gekregen en ik heb sinds ik een game heb gestart geen een wit ledje gezien aan mijn GPU.

Ook elke game opgestart waarbij hij BSOD of naar windows vloog en uiteindelijk toch uit viel. En geen enkel probleem meer gehad.

Hartelijk bedankt voor uw pientere antwoord/vragen.

U weet duidelijk waarover u praat _/-\o_
Pagina: 1