Hoe kom ik tot een betrouwbare 'health' voor een accu?

Pagina: 1
Acties:

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:42

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Ik heb hier net een laptop van mijn zusje binnen gehad, een MBP uit 2011.
Ding heeft volgens de specs origineel een 77.5kwh batterij. Ding is 9 jaar oud dus waarschijnlijk versleten, maar hoe versleten?

Als ik de 'charge stats' binnen MacOS bekijk zegt hij dat er ~5500mah beschikbaar is met een volle lading.
Als ik bereken wat een nieuwe accu (via apple parts) doet is dat 77.5kwh bij 10,95v = ~7700mah.

Een rundown test (50% screen, youtube playlist via chrome) staat nu een uur en een kwartier te draaien en heeft nog ~1/3 over, dus die originele 7 uur die dit model ooit haalde is allang verdampt :P.

Heeft vervangen zin of is deze accu redelijk en vergeet ik een factor / doe ik iets niet goed?

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 00:43
kijk eens met coconur battery in hoverre de design capacity gedegradeerd is.

5500 van 7700 is nog ca 70%. dit kinkt nog redelijk.
wat is het aantal load cycles? bij meer dan 800 voor zo'n oude machine zou ik de battery vervangen.

kun je gemakkelijk zelf doen en een third party produkt kost ook de weeld niet.

als je een ssd in de MBP hebt draait ie als een zonnetje (zelf ook een MBP 13" early 2011)

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
peter-rm schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 15:34:
kijk eens met coconur battery in hoverre de design capacity gedegradeerd is.

5500 van 7700 is nog ca 70%. dit kinkt nog redelijk.
wat is het aantal load cycles? bij meer dan 800 voor zo'n oude machine zou ik de battery vervangen.

kun je gemakkelijk zelf doen en een third party produkt kost ook de weeld niet.

als je een ssd in de MBP hebt draait ie als een zonnetje (zelf ook een MBP 13" early 2011)
Ik heb een bestelling gedaan voor een 240GB SSD met High Sierra erop (hoger kan dit ding blijkbaar niet) en 16GB ram. De batterij twijfel ik nog over. Coconut battery zegt 81% health (design charge capacity 6900) en 1200 load cycles. Vervangen kost ~100 euro via Appleparts.

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 00:43
high sierra kan wel grotere SSD's aan. ik heb zelf HS met een 500Gb SSD. 1Tb gaat ook prima.

een accu via replace direct of Macboo-accu is ca €60, (met de nodige schroevendraaiertjes) en kan eenvoudig zelf gedaan worden, 10 min werk.
zoek voor info ook maar eens op appleforums van Macfreak en One More Thing

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
HTT-Thalan schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 15:12:
Een rundown test (50% screen, youtube playlist via chrome) staat nu een uur en een kwartier te draaien en heeft nog ~1/3 over, dus die originele 7 uur die dit model ooit haalde is allang verdampt :P.
Dit is natuurlijk super voor een 10 / 9 jaar oude accu. Ik zou hem lekker houden en weer eens zien als ie echt slecht wordt. Geld uitgeven kan altijd nog maar uitstellen daarvan is meestal beter.

[ Voor 7% gewijzigd door Bart2005 op 15-01-2021 19:51 ]

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
@peter-rm hogere OS versie bedoelde ik.

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:20
Of vervangen zin heeft ligt geheel aan de gebruik(st)er.
Als hij veel mobiel wordt gebruikt, en accutijd belangrijk is wel.
Ligt hij hele dagen op een bureau aan de lader, lekker laten zitten.

Maar de health voor een 9/10 jaar oude accu is niet verkeerd.

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Hij gaat naar mijn dochter voor schoolwerk, videobellen, taalstudie en youtube enzo :).
De accu is dus niet van levensbelang maar ik vind het prettig als ze er wel een keer ergens anders mee kan zitten als achter haar bureau, omdat dat niet groot is. Maar er is een 2e adapter bij, dus dat geeft opties om eenvoudig beneden te zitten en dan is 2u wel voldoende ja.
Pagina: 1