Op zoek naar ervaring gevelrenovatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06:55
Voor ons huis hebben wij 2 offertes liggen om de voegen te laten renoveren. Hierbij zou dan ook de muren gereinigd worden en geïmpregneerd (Gevelrenovatie).

De methode die ons geadviseerd word bij één offerte is slijpen. Is slijpen slechter tegenover uithakken? Onze voegen zijn niet (kei)hard en het enige nadeel die ik lees is dat slijpen meer stof geeft.

Het impregneren, hoelang zou er tussen voegen en impregneren moeten zitten?

Aangezien het om grote bedragen zijn (en er nog een aardig verschil tussen de 2 offertes zitten) ben ik een beetje op zoek naar mensen die hier ervaring mee hebben. Die hun woning hebben laten behandelen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idanue
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10:18
Een paar foto's van de voegen zou wel helpen, als ze erg smal zijn is slijpen ook beter ivm beschadigingen aan de stenen.
Met impregneren zou ik zeker een week of 6 wachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

In het kort: Bij ons zijn bij renovatie de voegen uitgebikt.

Iets langer :) : Bij ons hebben ze eerst de voorgevel schoon gemaakt met de hogedrukreiniger, daarna de overgebleven voegen dus uitgebikt en daarna is alles opnieuw gevoegd, waarna ze de voegen, ik meen, 2 dagen hebben laten drogen en daarna is de gehele gevel geïmpregneerd.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idanue
mkleinman schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 16:04:
In het kort: Bij ons zijn bij renovatie de voegen uitgebikt.

Iets langer :) : Bij ons hebben ze eerst de voorgevel schoon gemaakt met de hogedrukreiniger, daarna de overgebleven voegen dus uitgebikt en daarna is alles opnieuw gevoegd, waarna ze de voegen, ik meen, 2 dagen hebben laten drogen en daarna is de gehele gevel geïmpregneerd.
Bijzondere volgorde want normaal bik je eerst de voegen er uit en ga je dan met de hogedruk er over.
Na 2 dagen impregneren zou ik nooit doen, eerst wachten tot de voegen goed droog zijn en alle vocht er uit is, kan in de zomer een paar week zijn maar rond deze tijd duurt het een stuik langer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/GhmPnpSp/Whats-App-Image-2021-01-15-at-16-21-15.jpg
@Idanue Ongeveer 12/13mm voegen.

Hier sprak hij ook van eerst voegen eruit, reinigen, voegen, impregneren.

[ Voor 30% gewijzigd door DoeEensGek op 15-01-2021 16:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13:07

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Bij ons zijn ze geloof ik 2 weken bezig geweest.

Eerst de gevel gestraald en daarna alle voegen weggeslepen. Vervolgens opnieuw gevoegd en geïmpregneerd.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Idanue
@DoeEensGek

Die zien er uit alsof ze gewoon uitgebikt kunnen worden.
Ik weet niet waar je de offertes opgevraagd hebt maar als ik jou was zou ik wel kijken naar voegbedrijven en niet zomaar een aannemer die ook wel even voegen kan, mijn vader heeft zij hele leven in de bouw gewerkt en 10+ jaar als voeger en je wil niet weten hoe vaak hij de ellende van van andere mensen heeft moeten opknappen die ook wel even konden voegen. :P

[ Voor 4% gewijzigd door Idanue op 15-01-2021 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-05 14:58
Jaren geleden is bij ons vorige huis ook de gevel gereinigd. Wij hebben er toen voor gekozen om chemisch te reinigen ipv stralen. Bij chemisch reinigen blijft, vindt ik, de structuur van de steen veel mooier. Bij stralen wordt er toch een laag van de steen afgehaald.

Na het schoonmaken zijn de voegen uitgebikt en daarna opnieuw gevoegd en geïmpregneerd. Tussen voegen en impregneren zat wel wat tijd. Ik weet niet meer precies hoeveel, maar toch wel minimaal een week dacht ik.

Voegen bij ons waren aan de voorkant zo slecht dat je ze met de hand er uit kon halen.

[ Voor 8% gewijzigd door urk_forever op 15-01-2021 16:33 ]

Hail to the king baby!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idanue
urk_forever schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 16:33:
Jaren geleden is bij ons vorige huis ook de gevel gereinigd. Wij hebben er toen voor gekozen om chemisch te reinigen ipv stralen. Bij chemisch reinigen blijft, vindt ik, de structuur van de steen veel mooier. Bij stralen wordt er toch een laag van de steen afgehaald.
Goede keus, stralen alleen doen als er verf op de stenen zit en er geen andere optie is. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
Wij hebben 2 bedrijven aangesproken die dit specifiek doen, geen aannemer die het er even bij doet.

Zelf spreekt slijpen mij meer aan dan bikken. Als je bij de buren kijkt wat door de woningbouw jaar of 10 geleden is gedaan, dan zie je dat daar veel beschadigingen zitten in de stenen. Op veel plekken (1e etage) is de voeg ook veel slechter.

Het reinigen zou met heet water zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idanue
DoeEensGek schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 17:28:
Wij hebben 2 bedrijven aangesproken die dit specifiek doen, geen aannemer die het er even bij doet.

Zelf spreekt slijpen mij meer aan dan bikken. Als je bij de buren kijkt wat door de woningbouw jaar of 10 geleden is gedaan, dan zie je dat daar veel beschadigingen zitten in de stenen. Op veel plekken (1e etage) is de voeg ook veel slechter.

Het reinigen zou met heet water zijn.
Ik zou nooit voor slijpen gaan als het niet nodig is vooral bij de stootvoegen krijg je vaak dat de stenen boven en onder geraakt worden en beschadigen en bij de lintvoegen blijven er vaak restanten zitten die er met kappen wel uit gaan.

Warm of koud water maakt niet veel verschil belangrijk is dat er druk genoeg is om de stenen schoon te maken en dat alle uitgekapte/geslepen voegen schoon zijn voor een goede hechting van de nieuwe voeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:58
Voegen uitgehakt, gestraald (sandwashing), gevoegd en gehydrofibeerd (geïmpregneerd).

Stralen was ivm gele steen, maar zoals gezegd gaat er dan een laagje van de steen af en zie je daarna met onderliggende barstjes.

Hydrofoberen moest het voegwerk droog voor zijn, niet regenen en niet te koud. Door die later dingen heeft er vele weken tussen gezeten.
(Ivm spouwmuurisolatie moet ik nu weer wat plekken na-hydrofoberen maar dat moet ook droog en bij +10C dus zit ik al een maand met een rommeltuin 8)7)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idanue
Rukapul schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 17:50:
Voegen uitgehakt, gestraald (sandwashing), gevoegd en gehydrofibeerd (geïmpregneerd).

Stralen was ivm gele steen, maar zoals gezegd gaat er dan een laagje van de steen af en zie je daarna met onderliggende barstjes.

Hydrofoberen moest het voegwerk droog voor zijn, niet regenen en niet te koud. Door die later dingen heeft er vele weken tussen gezeten.
(Ivm spouwmuurisolatie moet ik nu weer wat plekken na-hydrofoberen maar dat moet ook droog en bij +10C dus zit ik al een maand met een rommeltuin 8)7)
Wat hebben ze gedaan met de spouwmuurisolatie dat je met een rommeltuin zit?
Als het gaatjes zijn die gewoon weer dicht zijn gemaakt dan hoef je er niet veel mee maar als er meerdere stenen uit gehaald zijn dat kun je altijd zelf even met een creme bij langs gaan. ( remmers bijv. )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Idanue schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 18:05:
[...]

Wat hebben ze gedaan met de spouwmuurisolatie dat je met een rommeltuin zit?
Als het gaatjes zijn die gewoon weer dicht zijn gemaakt dan hoef je er niet veel mee maar als er meerdere stenen uit gehaald zijn dat kun je altijd zelf even met een creme bij lang gaan. ( remmers bijv. )
De spouwmuurboeren hebben het op zich acceptabel achtergelaten al waren het geen heren zoals van de gevelrenovatie die alles pico bello achterlieten. Je bent m.i een behoorlijke lul als je naast een open voordeur gaat slijpen (die niet dicht kan omdat je eigen slang daar nog ligt).

Wat betreft de vraag: ik had het advies gekregen om de gevoegde boorgaten zelf even met Remmers te behandelen.
Tevens is wat puin uit de spouw gehaald door er een flink blok uit te slijpen. Dat zit ter hoogte van een plantenbak die ik zelf heb uitgeschept (afspraak). Voor ik die echter dichtgooi wil ik daar ook hydrofoberen. Maar toen dat zou kunnen werd het nat/koud en heb ik dus een tuin met diverse hopen zand en een gat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
@Idanue Ik heb even gevraagd en bij het slijpen doen ze de stootvoegen beitelen. Ze zouden die ook kunnen slijpen maar dat had niet hun voorkeur. Wat dat betreft wordt het me steeds meer duidelijk. Zowel beitelen als slijpen is een optie.
Ik zou nooit voor slijpen gaan als het niet nodig is vooral bij de stootvoegen krijg je vaak dat de stenen boven en onder geraakt worden en beschadigen en bij de lintvoegen blijven er vaak restanten zitten die er met kappen wel uit gaan.
Zover ik begrijp is de slijpsteen evendik als de voeg en blijf er weing achter.

@Rukapul Deden ze eigenlijk de ramen afplakken? Zie ook veel filmpjes waarin dat eigenlijk niet gebeurt. Deur open slijpen dan ben je wel een lul inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick--
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 14-04-2021
Waarom moeten je voegen er eigenlijk uit? Als ik naar de foto kijk zien die er nog prima uit.

Misschieneem beetje vies maar verder nog prima.

Als je het alleen wat schoner wil hebben hoef je alleen te reinigen en impregneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
Rick-- schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 19:05:
Waarom moeten je voegen er eigenlijk uit? Als ik naar de foto kijk zien die er nog prima uit.

Misschieneem beetje vies maar verder nog prima.

Als je het alleen wat schoner wil hebben hoef je alleen te reinigen en impregneren.
Je kijkt nu naar de beste plek van de muur. Op veel plekken zijn ze al afgebrokkeld, ook wat kapotte stenen, en wat reparatie plekken in diverse kleuren gedaan door firma "Vorige Bewoner". :+ Al met al genoeg redenen om dit niet zo te laten. Oh en de taloze (plug) gaten vergeet ik bijna. :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
DoeEensGek schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 19:03:

@Rukapul Deden ze eigenlijk de ramen afplakken? Zie ook veel filmpjes waarin dat eigenlijk niet gebeurt.
Waar relevant: zeker! Bij mijn eigen kozijnen hoefde het niet omdat die vervangen gingen worden. Daar hielden ze alleen een schot ervoor.

Zoals gezegd: de gevellui werkten zeer netjes. Wasten zelfs nog even de ramen bij de buren.
Deur open slijpen dan ben je wel een lul inderdaad.
Dat waren dus de spouwmuurlui.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:22
@DoeEensGek ik ben erg benieuwd waar de keus op is gevallen en of je het al uit hebt laten voeren? Ik ben zelf namelijk ook bezig met het uitzoeken wat we met onze gevel willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
Sunri5e schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 22:32:
@DoeEensGek ik ben erg benieuwd waar de keus op is gevallen en of je het al uit hebt laten voeren? Ik ben zelf namelijk ook bezig met het uitzoeken wat we met onze gevel willen.
Tja, laten we eerst omschrijven dat het een apart volkje is. ;)
Maar we het is inmiddels achter de rug. Voor is eruit gehakt. Achter is zowel geslepen als gehakt. Het uithakken ging pneumatisch en ook vrij vlot. Denk dat dat wel meer de voorkeur heeft dan slijpen.

Er komt wel een hoop stof vrij. :|

Voor de ramen plakte ze een soort groene folie, maar bij het impregneren moet je goed oppassen, dan is het verstandig om juist je ramen goed in het sop te zetten, gelijk impregneren en gelijk na het impregneren weer in schoonmaken. (Spul is ook slecht voor auto's.)

Als je meer info wil, vraag maar. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

wat heeft het gekost? uit de technische keuring kwam het advies om op termijn dit ook te doen met een inschatting van de kosten 1500€ is dat realistich?
En vind je het nu ook beter? Mooier? wat heeft het je concreet opgeleverd :) ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoeEensGek
Oid schreef op woensdag 7 april 2021 @ 17:42:
wat heeft het gekost? uit de technische keuring kwam het advies om op termijn dit ook te doen met een inschatting van de kosten 1500€ is dat realistich?
En vind je het nu ook beter? Mooier? wat heeft het je concreet opgeleverd :) ?
Mooier --> JA!
Beter... Ja ook, vooral onze schoorsteen moest gedaan worden en voor een paar plekken was de voeg al weg gevallen.

Daarnaast is het ook gereinigd en geïmpregneerd waardoor het heel netjes oogt en langer blijft.

Voor de kosten, de schoorsteen is duur, geen idee of je die hebt. Volgens mij hadden wij een offerte voor alleen de voorkant voor 1700,- maar durf het niet 100% zeker (uit mijn hoofd) te zeggen.

Concreet een frisse blik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GodDamage
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06-05 21:28
DoeEensGek schreef op woensdag 7 april 2021 @ 20:38:
[...]

Mooier --> JA!
Beter... Ja ook, vooral onze schoorsteen moest gedaan worden en voor een paar plekken was de voeg al weg gevallen.

Daarnaast is het ook gereinigd en geïmpregneerd waardoor het heel netjes oogt en langer blijft.

Voor de kosten, de schoorsteen is duur, geen idee of je die hebt. Volgens mij hadden wij een offerte voor alleen de voorkant voor 1700,- maar durf het niet 100% zeker (uit mijn hoofd) te zeggen.

Concreet een frisse blik!
Pics or it didn't happen! :P Ben wel benieuwd naar het resultaat. Ik heb de klus voor volgend jaar gepland en wil van de saaie cementgrijze voeg naar een witte voeg, maar wil niet dat mijn stenen er als nieuw uit komen te zien. Enkel dat ze wat schoner zijn zonder algen/vervuiling.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-05 14:58
Dit is hoe het resultaat bij ons was van het chemisch reiniging:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fWIcdO3QLci_T3641YlwDtq1U5w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DLDnLVRgz4VtFI0TU80UsCjZ.jpg?f=user_large

Links de schuur van de buren die niet gereinigd was, rechts het resultaat na het reinigen.

Hail to the king baby!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fritsjof
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 28-03 09:32
DoeEensGek schreef op woensdag 7 april 2021 @ 11:53:
[...]
Als je meer info wil, vraag maar. ;)
Ik wil laten reinigen en impregneren - onze voegen zijn nog goed, maar wil vochtdoorslag op de noordwestkant (kopwoning) tegengaan.

Ik heb dus een enorme (raamloze) geven, de schoorsteen is al weg, maar het oppervlak is groot. Ik zoek een partij die reinigt en impregneert en die gewoon goed werk levert. Is het mogelijk dat je mij de naam van het bedrijf geeft dat bij jou de werkzaamheden heeft uitgevoerd? (als het niet aan de GoT-regels voldoet dan wellicht per DM?)

En als je achteraf niet tevreden bent hoor ik ook graag wie het was - dan moet ik die mijden ;-)

Als andere Tweakers suggesties hebben voor bedrijven waar ze tevreden over zijn dan hoor ik dat ook graag - omgeving Alkmaar moeten ze wel doen, dus een partij uit Limburg is niet relevant vrees ik.

Alvast bedankt!

Bekabelde WIFI

Pagina: 1