Warmte lekkage kelder

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Draak1978
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 28-12 17:12
Er is een warmtebeeld meting bij mijn huis gedaan. Dit betreft een jaren 30 hoekhuis met eigen oprit. De spouw is geheel geisoleerd en op 3 ramen na is alles HR++ glas. Dak is geheel geisoleerd en dit alles is goed zichtbaar op de warmtebeelden.

Mijn gehele huis is onderkelderd en ik heb tijdens de verbouwen al een gedeelde geisoleerd met flensdekend met een RD waarde van 3 aan steenwol. Verder wordt er niet geleefd in de kelder, deze dient alleen als opslag en de CV ketel is daar aanwezig.

Op de Warmtebeelden is duidelijk te zien dat de muur ter hoogte van de kelder warmte lekt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OLhQQRo89fNB1Y2O_lwE5-IPnmA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nvN3upT7QRNLGAGc06N9xN6q.jpg?f=user_large

Je kijkt hier tegen de zijmuur aan en ziet duidelijk waar de spouwmuur isolatie ophoudt.
Dit is zichtbaar langs de stukken muur die vrijstaan.

Nu is mijn vraag:
Heb ik genoeg aan om de vloer te isoleren? Daarop ligt een vloerverwarming.
Zijn er andere manieren van isolatie die terug te verdienen zijn?

Ik verstook nu op de zeer koude dagen een totaal van 10kuub aan gas. Dit is om een hoekhuis van 135 vierkante meter te verwarmen naar 20.5 graden (Tado) en 2 personen die douchen.

De zijmuren te isoleren is eigenlijk een onbegonnen zaak ivm het leidingwerk wat er loopt en het is niet bedoeld als leefruimte.

En de extra bonus om dit jaar te vervangen: De orginele voordeur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8d9jFSAvF-feWZxm1CzaxjL8C8k=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/a4lO8D0fbwdCAbHuza6YzTnY.jpg?f=user_large
Gelukkig is er een tochportaal met een deurdranger en extra isolatie

Alle reacties

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Je zou de zijmuren wellicht van buitenaf kunnen isoleren? Natuurlijk kan je ook de vloer isoleren waardoor er minder warmte vanuit de vloer de kelder in maar dat zal de temperatuur in de kelder natuurlijk ook verlagen. En dan zal er alsnog warmte via bijvoorbeeld de deur de kelder in komen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Draak1978
Tsurany schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 14:23:
Je zou de zijmuren wellicht van buitenaf kunnen isoleren? Natuurlijk kan je ook de vloer isoleren waardoor er minder warmte vanuit de vloer de kelder in maar dat zal de temperatuur in de kelder natuurlijk ook verlagen. En dan zal er alsnog warmte via bijvoorbeeld de deur de kelder in komen.
Het gaat mij om het warmteverlies wat ik via de bovenkant verlies en dit aan de kelder af geef.

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:54
Hoeveel effect zal dat warmte lek hebben vraag ik me af? Scheelt het 1 kuub? Of 5 op zulke koude dagen? Bij 1 kuub per dag met dit weer is de lekkage ongeveer een euro of 100 max in een heel jaar? Is dat überhaupt lonend te krijgen in het isoleren?

Op basis van je warmte beelden ziet de rest er aardig ok uit. Gasverbruik is voor een hoekhuis jaren 30 woning ook echt niet veel. Ons jaren 30 hoekhuis zit deze dagen tussen de 9-12m3; ook nagenoeg volledig geïsoleerd en 180m2.

Je ketel hangt er ook lees ik. Wordt die zelf ook warm? Misschien is het deel van het zichtbare warmte verlies ook wel restwarmte van je ketel en niet zozeer warmte doorslag van de beneden verdieping?

[ Voor 17% gewijzigd door koentjuh op 15-01-2021 14:32 ]

• Draak1978
koentjuh schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 14:29:
Hoeveel effect zal dat warmte lek hebben vraag ik me af? Scheelt het 1 kuub? Of 5 op zulke koude dagen? Bij 1 kuub per dag met dit weer is de lekkage ongeveer een euro of 100 max in een heel jaar? Is dat überhaupt lonend te krijgen in het isoleren?

Op basis van je warmte beelden ziet de rest er aardig ok uit. Gasverbruik is voor een hoekhuis jaren 30 woning ook echt niet veel. Ons jaren 30 hoekhuis zit deze dagen tussen de 9-12m3; ook nagenoeg volledig geïsoleerd en 180m2.
Zo heb ik het nog niet bekeken.. De drang van isoleren kan overbodig zijn. Zit ik nu op dat punt dat de kosten hoger zijn dan de besparing?

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:54
Draak1978 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 14:33:
[...]

Zo heb ik het nog niet bekeken.. De drang van isoleren kan overbodig zijn. Zit ik nu op dat punt dat de kosten hoger zijn dan de besparing?
Ik kan zelf geen warmte verlies berekening maken, maar misschien iemand anders wel. Gevoelsmatig zal dit niet je gasverbruik opeens 50% verminderen.

Andere afweging kan natuurlijk comfort zijn. Ondanks mijn lage gasverbruik ervaar ik ergens op zolder nog wel flinke tocht als de wind op een bepaalde manier staat; dat oplossen is mij iets waard wat misschien isolatie technisch niet terug te verdienen is.

Had je de edit over je ketel nog gelezen? Kan dit ook een oorzaak zijn?

[ Voor 5% gewijzigd door koentjuh op 15-01-2021 14:40 ]

• Draak1978
koentjuh schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 14:39:
[...]

Ik kan zelf geen warmte verlies berekening maken, maar misschien iemand anders wel. Gevoelsmatig zal dit niet je gasverbruik opeens 50% verminderen.

Andere afweging kan natuurlijk comfort zijn. Ondanks mijn lage gasverbruik ervaar ik ergens op zolder nog wel flinke tocht als de wind op een bepaalde manier staat; dat oplossen is mij iets waard wat misschien isolatie technisch niet terug te verdienen is.
Dat heb ik dus in de gang. Ligt alleen vloerverwarming en betreft een open trap naar boven. Voor mijn gevoel alleen op te lossen door een extra radiator op te hangen. Maar dit is wel aan de oprit zijde...

CV betreft een 2020 Tzerra Ace, dus geen idee hoeveel warmte de ketel zelf uitstoot. Dit is het gedeelte bij de ketel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GWEqco2u5LDcW02er4xwM1MEZJQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3U8pOYJvSsAzkG6wHMWd3MYz.jpg?f=user_large
De pijp rechts is de afvoer naar buiten van de CV

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-12 21:44

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Hoe ziet de verbinding tussen kelderwand, vloer en spouwmuur er uit? Want als daar ergens een koudebrug in zit kan je wel isolatie tegen de onderkant van de vloer bevestigen, maar ga je weinig oplossen gok ik?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Pagina: 1