Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeleNL
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22-08 13:27
Hallo. Ik ben op zoek naar kenners van de werking van een koel-vries combinatie.

Ik heb 3,5 jaar geleden een Bosch KGV33UW30 combinatie gekocht, hij staat in een geisoleerde schuur waar de temperatuur niet onder de 5’C komt. Afgelopen week pakte ik een brood uit de vriezer, deze was deels zacht, het was een vers brood dus er ging niet direct een belletje rinkelen.

Enkele dagen daarna dacht ik een lekker koud biertje uit de koelkast te pakken maar dat feest ging niet door; deze was lauw! De dag erna wat dingen uitgetest m.b.t. het uitsluiten van defecte onderdelen, zo is de condensator doorgemeten, bleek niet defect, de compressor wordt ingeschakeld en maakt een brommend geluid, ook hoor ik vloeistof lopen.

De zwarte draad (die vermoedelijk retour komt van het bedienpaneel) losgekoppeld en vaste spanning op gezet zodat de koelkast zou moeten gaan koelen, helaas resulteerde dit niet in het gewenste resultaat, de koelkast was enkele uren later 14,5’C. Ook merkte ik op dat de binnenwand van de koelkast aan de linkerzijde warm aanvoelde.

De afgelopen dagen heb ik wat tests gedaan met verschillende ingestelde waarden op het bedienpaneel. Met een simpele thermometer heb ik de temperatuur bijgehouden. Op het paneel zitten de functies:

SUPER, 2 , 3 , 4 , 6 en 8 deze zouden de in te stellen koelruimte temperatuur aangeven in graden ‘C.

Hieronder een overzicht van de temperatuur metingen, op verschillende willekeurige tijdstippen en ingestelde waarden op het bedienpaneel:

Dag - Tijd - Stand - Temp ‘C
Wo - 13:00 - 2 - 6,0
Wo - 14:00 - SUPER - 7,5’C
Wo - 15:00 - SUPER - 12,4’C
Wo - 16:00 - 3 - 12,0’C
Wo - 18:30 - 3 - 9,0’C
Wo - 21:00 - 4 - 7,7’C
Wo - 22:00 - 6 - 9,9’C

Do - 7:00 - 8 - 7,9’C
Do - 11:00 - 2 - 7,0’C
Do - 18:00 - 3 - 6,1’C
Do - 20:30 - 3 - 6,0’C
Do - 22:00 - 2 - 5,9’C

Vr - 9:00 - 2 - 11,3’C
Vr - 12:00 - 3 - 7,1’C

De koelkast lijkt wel iets te koelen, maar niet op de juiste manier. De vriezer is ook niet helemaal ontdooid, maar slechts gedeeltelijk. Heeft iemand een idee wat er aan de hand kan zijn en of het verholpen zou kunnen worden? Er staat ook een koelkast naast van het merk Ardo, deze gaat al tig jaar mee en valt ondertussen van de roest en ellende uit elkaar maar koelt nog altijd als de beste :') ik vertik het daarom ook om de Bosch nu al op te geven, hopelijk kan iemand mij helpen!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaer288
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21-08 11:38
hij staat in een geisoleerde schuur waar de temperatuur niet onder de 5’C komt
De klimaatklasse volgens het productspecificatieblad van de KGV33UW30 is SN-T
SN-T betekent dan dat het apparaat geschikt is voor omgevingstemperaturen van +10°C tot +43°C.
Bron: Productspecificatieblad https://www.bosch-home.nl...33UW30#/Tabs=tab-3034035/

Ik denk dat daar het probleem zit. Test hem anders even in een wel verwarmde ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23-08 16:47

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Jaer288 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 12:40:
[...]

[...]

Bron: Productspecificatieblad https://www.bosch-home.nl...33UW30#/Tabs=tab-3034035/

Ik denk dat daar het probleem zit. Test hem anders even in een wel verwarmde ruimte.
Precies, het ding probeert waarschijnlijk te voorkomen dat er zaken bevriezen intern.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeleNL
Dank voor jullie reacties. Is het zo dat de koelkast ook de buitentemperatuur meet? Ik heb er de afgelopen 3 winters geen last van gehad namelijk. Ik heb een elektrische kachel in de schuur staan, stel dat ik die aan zet, zou in theorie de koelkast weer (kunnen) gaan werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• niels132
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23:05
Het eerste probleem is in ieder geval dat deze koel-vrieskast zo te zien geen aparte temperatuursensor in het vriesdeel heeft. Er zit alleen een sensor in het koeldeel. Dus als de temperatuur in het koeldeel stijgt, zou de compressor moeten gaan draaien om zowel koel- en vriesdeel tegelijk te koelen.

Als de omgevingstemperatuur daalt heeft het koeldeel amper koeling nodig. Het apparaat slaat minder aan en en daardoor wordt het vriesdeel te warm. Daarom is dit apparaat niet geschikt om in onverwarmde ruimte geplaatst te worden.

De warme plek op de binnenwand is vermoedelijk een automatische winterschakelaar. Vanwege de lage omgevingstemperatuur wordt de temperatuursensor als het ware voor de gek gehouden. De compressor zal vaker aanslaan om ook in de winter een goed functionerend vriesdeel te hebben. Dit werkt echter niet meer voldoende als de omgevingstemperatuur onder 10 graden komt.

Voor wat betreft de temperatuur in het koeldeel; hoe heb je de temperatuur in het koeldeel gemeten? Een thermometer neerleggen geeft geen betrouwbaar resultaat omdat de temperatuur van de lucht nogal kan fluctueren. Plaats eens een thermometer in een glas water en zet die een paar uur onderin de koelkast. De temperatuur van het water (= de kerntemperatuur van je producten) zou overeen moeten komen met de ingestelde temperatuur.

[ Voor 16% gewijzigd door niels132 op 15-01-2021 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeleNL
Dat zou een logische verklaring zijn waarom de koelkast niet goed werkt. Echter is dit zoals ik zei de 1e keer in 3,5 jaar gebruik dat dit voor komt. Ik heb een digitale thermostaat met temperatuur en luchtvochtigheidsaanduiding geplaatst in het midden van de koelkast.

Ik ga direct gebruik maken van een glas water met een analoge thermometer. Ik hoop dat ik zo een beetje duidelijkheid krijgen of de koelkast wel werkt bij een temperatuur van 10’C+!

Bedankt allen!

Edit:
Ruimte verwarmd naar 15-17’C, koelkast staat op stand 2 (2’C) en is na zo’n 5u 14’C. Thermometer in glas geeft 12/13’C aan. Ga verschillende standen proberen maar vrees dat het einde verhaal is.

[ Voor 18% gewijzigd door DeeleNL op 15-01-2021 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeleNL
De omgevingstemperatuur van de koelkast in de schuur is ondertussen 17,8’C en heb de koelkast op stand 2 gezet, wat bij een goed werkende koelkast de koelruimte op 2’C zou moeten brengen. De meter in de koelkast geeft aan 7,3’C waar de analoge meter in het glas water 10’C aan geeft.

Kan ik hieruit concluderen dat het einde verhaal is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mUvuW2Sg-YKft_uuXKt_xdSUALk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WJL5szjuXSvuOs4ymM1Ki2XW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hMuDe_C9OZHBVexJ7mv-Tqs3kQI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E5TioKVHAIDCQiKh4HkMBpCf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eKx4y5J0zeICFNRCRjY8HfSKd94=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X04ZO8WwlixzEFFi3gm2urtU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Jaer288 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 12:40:
[...]

[...]

Lagere klasses hebben geen kek lettertje. Zijn genoeg SN-T koelkasten die wel bij lagere temperaturen werken.
Pagina: 1