Vlaamse zonnepaneeleigenaren verliezen recht op terugdraaien

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 05-10 19:43
@TijsZonderH
In 2022 wil de Vlaamse regering alle energiemeters in het land hebben vervangen door slimme meters.
Enkel de gezinnen met zonnepannelen worden ten laatste 2022 voorzien van de digitale meter. Het hele land Edit: enkel Vlaamse deel ;) zal pas in 2034 helemaal digitaal gemaakt zijn.
Bron:
https://www.fluvius.be/nl...-krijg-ik-digitale-meters
Wanneer krijg ik digitale meters?
Sinds 1 juli 2019 plaatst Fluvius enkel nog digitale meters voor elektriciteit en aardgas. Vanaf dan kun je dus geen oude, klassieke meter meer krijgen. We komen automatisch een digitale meter plaatsen bij:

Klanten die een nieuwe meter aanvragen, voor elektriciteit of aardgas, bijvoorbeeld bij nieuwbouw of een verbouwing.
Gezinnen met een klassieke meter die na 1 juli 2019 zonnepanelen hebben geplaatst.
Gezinnen met een klassieke meter die na 1 juli 2019 een budgetmeter kregen toegewezen.
Iedereen die een defecte meter heeft, die moet worden vervangen.
Gezinnen waar we de verbruiksmeters vervangen naar aanleiding van werken in de straat.
Voor sommige doelgroepen komen we proactief langs, voor het einde van 2022:

Gezinnen die al voor 1 juli 2019 zonnepanelen hadden (voor eind 2022).
Iedereen die al voor 1 juli 2019 een actieve budgetmeter had (voor eind 2021).
Let op: heb je een gedesactiveerde budgetmeter? Dan vervangen we die niet versneld via dit ombouwprogramma.
Iedereen die een ‘slimme meter’ heeft uit een van de vorige proefprojecten (voor eind 2021)
In de eerste helft van 2021 start Fluvius ook met een grote geografische uitrol, waarbij we regio per regio alle meters gaan vervangen.
Elke klant waar we een digitale meter komen plaatsen verwittigen we persoonlijk. Maar via je EAN-code, die je terugvindt op je energiefactuur, kan je opzoeken wanneer we bij je langskomen.
Elk Vlaams gezin zal tegen 2034 beschikken over digitale meters.
Edit2: Nog iets: in je artikel spreek je van alle energiemeters. Dit gaat enkel op gas en elektriciteit. De lijn is misschien dun met digitale watermeters, die door een ander bedrijf uitgerold worden. Mogelijk dus verduidelijken dat het enkel op gas en elektriciteitsmeters gaat, niet om de watermeter.

[ Voor 7% gewijzigd door Malantur op 15-01-2021 12:27 ]

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madnificent
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23-07 00:13
Het advies van de VREG draait iets anders uit dan wat het artikel op basis van de uitspraak aangeeft.

In het document op https://www.vreg.be/sites...tnota_digitale_meters.pdf (sectie 2.7 p16) geeft de VREG advies over prosumenten.

Pagina 19, paragraaf 1 zin 1, stelt dat de VREG vind dat het gederfde inkomen op een andere manier gecompenseerd kan worden. Dat geeft een heel andere headline.

Op deze manier kunnen ze prosumenten verder op de markt stimuleren om efficiënter te verbruiken, zonder dat er daar inkomensverlies door moet geleden worden. Aldus: de VREG geeft aan dat ook voor batterij-installaties of intelligent verbruik via marktwerking prikkels aan verbruikers gegeven moeten kunnen worden.

Deze belangrijke nuancering lijkt aangewezen.

De manier waarop het nieuws nu in de aandacht gebracht wordt, zet de poort open om de maatregel politiek op de VREG af te schuiven, in plaats van het politiek correct aan te pakken en de beloftes op andere wijzen na te streven. Het doel van de VREG lijkt me om slimme meters ten volle in te kunnen zetten, niet om de huidige financiële compensatie te compenseren. Dat lijkt me ook evident, door de maatregelen post-factum te wijzigen worden alle toekomstige investeringen door prosumenten die de VREG zou willen zien door consumenten zeer kritisch bekeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TijsZonderH
  • Registratie: Maart 2012
  • Nu online

TijsZonderH

Nieuwscoördinator
Malantur schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 12:23:
@TijsZonderH

[...]

Enkel de gezinnen met zonnepannelen worden ten laatste 2022 voorzien van de digitale meter. Het hele land Edit: enkel Vlaamse deel ;) zal pas in 2034 helemaal digitaal gemaakt zijn.
Bron:
https://www.fluvius.be/nl...-krijg-ik-digitale-meters

[...]

Edit2: Nog iets: in je artikel spreek je van alle energiemeters. Dit gaat enkel op gas en elektriciteit. De lijn is misschien dun met digitale watermeters, die door een ander bedrijf uitgerold worden. Mogelijk dus verduidelijken dat het enkel op gas en elektriciteitsmeters gaat, niet om de watermeter.
Goed dat je erop wijst, ik pas het aan! En digitale watermeters, dat is echt mijn Nederlandse tunnelvisie want dat is hier zo goed als geen ding. Thanks!

Deze handtekening kan worden opgenomen voor trainingsdoeleinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 05-10 19:43
TijsZonderH schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 14:50:
[...]

Goed dat je erop wijst, ik pas het aan! En digitale watermeters, dat is echt mijn Nederlandse tunnelvisie want dat is hier zo goed als geen ding. Thanks!
Er staat nog steeds energiemeters in het artikel :)
Ook vers van de pers (net ministerraad geweest over dit debacle):
https://www.hln.be/binnen...ige-compensatie~a452f5ac/

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaemonAngel
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-02 14:42
https://www.tijd.be/polit...-met-premie/10277580.html

De mensen gaan ook gecompenseerd worden blijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRbn
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:19
Eigenaars van zonnepanelen krijgen compensatie na vernietiging Vlaamse regeling terugdraaiende teller  | VRT NWS: nieuws
https://vrtnws.be/p.Ybk49pPmN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davy_Rx
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 03-10 21:27
Begin oktober is mijn analoge meter vervangen door de digitale meter. Op dat moment zat ik met een overschot van 3500kWh. Dit is mooi genoteerd en dit kon ik opgebruiken t.e.m. de volgende afrekening eind dit jaar. Ik krijg mijn elektrische wagen volgende week en dat kwam dus perfect uit. Wat gebeurt er nu met dit overschot? Ben ik dit ook kwijt of blijft dit behouden daar er niet met terugwerkende kracht reeds verworven voordelen teruggegeven moeten worden?
Pagina: 1