Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-06 13:53
Zoon zit momenteel in 3VWO (ja, ik ben een ouwe lul :X ) en staat voor zijn profielkeuze. Is zo dyslectisch als een deur en kan waarschijnlijk vrijstelling krijgen voor de tweede vreemde taal. Moet daar wel een ander vak voor volgen.

Hij heeft nog geen concreet idee over de toekomst, maar vindt projectmatig werken leuk en denkt dat hij zich het gelukkigst voelt bij iets technisch. Vandaag dat NT nu bovenaan de keuzelijst staat. De decaan gaf aan dat NT met Bio als profielkeuzevak voor een dubbel profiel NT/NG zorgt. Dat klinkt goed omdat het zijn mogelijkheden breder houdt. Verder zit hij op een Technasium waar het vak Onderzoek & Ontwerpen gegeven wordt. Dit wil hij graag blijven doen omdat hij zoals gezegd graag met een team aan projecten werkt (en zijn ouweheer kan dit alleen maar ondersteunen omdat dit een vaardigheid is die in de rest van je leven van pas komt!).

Blijft de verplichting voor nog 1 vak meer over, en de mogelijkheid om nog een extra vak te nemen wat wel in eigen tijd/niet klassikaal gevolgd moet worden (wel met ondersteuning van een docent). De twee vakken waar hij nog interesse in heeft zijn Economie en Wiskunde D. Ik neig naar Economie, omdat het een breed vormend vak is. Hij neigt naar Wiskunde D, omdat er gezegd is door de docent dat dat makkelijk is bij technische studies. Tegelijkertijd de twijfel of het niet té moelijk zal zijn. Als hij beiden zou willen doen, dan wordt door de decaan aangeraden om Wiskunde D in eigen tijd te volgen.

Door met beiden te starten blijft hij de mogelijkheid hebben om Wiskunde D te laten vallen indien het te moeilijk of tijdsintensief gaat worden als zelfstudievak. Eventueel kan hij ook Economie laten vallen en dan WD alsnog klassikaal gaan volgen. De vraag is echter of hij het zich niet te moeilijk gaat maken. Daarom mijn vraag aan jullie, omdat er hier nogal wat technici rondlopen (niet alleen informatica, maar vooral ook werktuigbouw enz.):

Wat is de toegevoegde waarde van Wiskunde D? Is het een must-have en zouden jullie aanraden om het in een verder breed profiel altijd te doen? En indien ja, als klassikaal vak en dus Economie niet te volgen, of als extra vak in eigen tijd?

Tot nu toe heb ik 'm altijd kunnen helpen, maar ben zelf na VWO4 overgegaan op Wiskunde A. Hij zal dus thuis niet meer op inhoudelijke hulp kunnen rekenen. Voor alle overige vakken is dat gelukkig nog wel mogelijk...

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-06 15:46

ThunderNet

Flits!

Ik zou voor Wiskunde gaan, bij veel toekomstige vakken/keuzes kan een goed begrip van wiskunde enorm helpen. Naar mijn mening is begrip van economie later ook nog goed te verkrijgen.

Nu moet ik wel bekennen dat ik niet weet wat precies het verschil tussen wiskunde C en D is, maar elk extra stukje gevoel bij wiskunde helpt straks.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:36
Wiskunde d kn de school zelf invullen. Heb verscherpt dus per school wat er behandeld wordt.
Mijn profiel net+bio+wid+frans
8k zal het voor mijn jaar zeggen : (eerste jaar dat deze "nieuwe stijl vakken" kwamen)

Jaar 1:
Periode 1: wiskunde A jaar 4
Periode 2: wiskunde A jaar 5
Periode 3: wiskunde A jaar 6
Vanaf maart: stuk van TUe over I (wortel-1)

Vanaf jaar 2 waren elke periode zelfgekozen thema's.
-code breken
-pi
-brandpunten parabool

Etc

Wiskunde c zou ik niet pakken, praat maar eens met wiskunde leraar.

[ Voor 15% gewijzigd door 99ruud99 op 15-01-2021 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
ThunderNet schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 11:29:
Ik zou voor Wiskunde gaan, bij veel toekomstige vakken/keuzes kan een goed begrip van wiskunde enorm helpen. Naar mijn mening is begrip van economie later ook nog goed te verkrijgen.

Nu moet ik wel bekennen dat ik niet weet wat precies het verschil tussen wiskunde C en D is, maar elk extra stukje gevoel bij wiskunde helpt straks.
Ik ben dus ook van het pré- Wiskunde C en D tijdperk, dus voor de zekerheid en de volledigheid: Hij gaat sowieso Wiskunde B (en Natuurkunde en Scheikunde) doen als onderdeel van het profiel. Wiskunde D komt daar bovenop en mag ook alleen icm B gevolgd worden.

Volgens de presentatie op school bereidt WD je goed voor op een technische vervolgopleiding: Je gaat dieper op de wiskunde in, je leert beter abstract te denken, je wordt handiger in algebra, je wordt uitgedaagd en leert om door te zetten en je leert op eigen houtje wiskundige ontdekkingen te doen. Dat zegt dus niks over de exacte invulling.

En tot slot is het een schoolexamenvak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phyrozi
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 22-06 17:50
Ik zit momenteel op de universiteit en volg 1 beta master en 1 semi-beta.
Wiskunde lijkt me een goede keuze voor je zoon. Erg belangrijk bij allerlei vakken later.
WB+D.

[ Voor 29% gewijzigd door Phyrozi op 15-01-2021 11:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
De vraag is: Wil hij straks een technische studie gaan doen?

Met Wiskunde D nu leg je de lat nu hoog en heeft hij straks een soepelere start op die opleiding. Zonder Wiskunde D gaat het eerste jaar van die opleiding veel zwaarder zijn (terwijl je je dan wil richten op de rest van de studie en het studentenleven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
Phyrozi schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 11:34:
Ik zit momenteel op de universiteit en volg 1 beta master en 1 semi-beta.
Wiskunde lijkt me een goede keuze voor je zoon. Erg belangrijk bij allerlei vakken later.
WB+D.
Dank, zie mijn aanvulling in de 4e post, hij gaat sowieso al Wiskunde B doen, de vraag is of Wiskunde D erbij dan nog veel toegevoegde waarde heeft bij een technische opleiding.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Phyrozi
coelho schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 11:36:
[...]

Dank, zie mijn aanvulling in de 4e post, hij gaat sowieso al Wiskunde B doen, de vraag is of Wiskunde D erbij dan nog veel toegevoegde waarde heeft bij een technische opleiding.
Ik lees het net. Ik zeg volmondig ja.
In zijn bachelor zal het meevallen, maar voor een eventuele beta master is het heel fijn om D te hebben gehad, denk ik.

https://www.examenblad.nl...ogramma_wiskunde_dvwo.pdf

Edit: zowel voor economische als technische kant.

[ Voor 4% gewijzigd door Phyrozi op 15-01-2021 11:38 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 00:35

g0tanks

Moderator CSA
De toegevoegde waarde van Wiskunde D voor een technische studie is beperkt. Het helpt wel, maar alle Wiskunde D-stof wordt toch in de eerste 1-2 weken Calculus I besproken. Ik zou dan eerder aanraden om te verbreden met Economie.

Bron: Ik heb Technische Natuurkunde gestudeerd.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Als er echt ook algebra in voor komt kan dat alleen maar het makkelijker maken bij een technische studie.

En als Wiskunde D te moeilijk is, tja dan gaat een technische studie sowieso een probleem zijn. (Waarbij ik echt niet wil zeggen dat hij direct alles moet begrijpen en met 3 vingers in de neus doen, maar wel dat het tempo op de universiteit echt veel hoger ligt bij de hardere technische studies).

Er is ook wel wat te zeggen voor economie hoor, maar als hij liever Wiskunde D wil doen lijkt mij dat ook een prima optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
g0tanks schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 11:43:
De toegevoegde waarde van Wiskunde D voor een technische studie is beperkt. Het helpt wel, maar alle Wiskunde D-stof wordt toch in de eerste 1-2 weken Calculus I besproken. Ik zou dan eerder aanraden om te verbreden met Economie.

Bron: Ik heb Technische Natuurkunde gestudeerd.
In combinatie met de reacties boven je, waarin mensen wél pleiten voor Wiskunde D, zou dit juist aansturen op een keuze voor beide vakken, in ieder geval zo lang hij het volhoudt.

Dan blijft nog de vraag staan of Wiskunde D ook goed in eigen tijd met begeleiding van een docent gedaan kan worden, of dat het een noodzaak is om dat klassikaal te doen (waarbij Economie toch opgeofferd moet worden).

Als ik zie hoeveel tijd hij nu in zijn vreemde talen (Duits en Frans) moet steken om een beetje mee te komen, zal er straks echt veel tijd vrijkomen als hij dat niet meer hoeft. Dat is dus geen beperkende factor.
Sissors schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 11:47:
Als er echt ook maar algebra in voor komt kan dat alleen maar het makkelijker maken bij een technische studie.

En als Wiskunde D te moeilijk is, tja dan gaat een technische studie sowieso een probleem zijn. (Waarbij ik echt niet wil zeggen dat hij direct alles moet begrijpen en met 3 vingers in de neus doen, maar wel dat het tempo op de universiteit echt veel hoger ligt bij de hardere technische studies).

Er is ook wel wat te zeggen voor economie hoor, maar als hij liever Wiskunde D wil doen lijkt mij dat ook een prima optie.
Of dus beide, met Wiskunde D in eigen tijd als dat te doen is...

[ Voor 26% gewijzigd door coelho op 15-01-2021 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:36
Ligt heel erg aan docent. Sommige delen zijn prima zelf te doen. Erger nog, wij zaten samen met havo in de klas. Wij mochten dan zelf verder werken en laatste 5 min van les vragen stellen. Havo kreeg andere onderwerpen.

Weet dat het een vak is van 2 uur in week, vaak blokuur. Dus als je zoon zelfstandig genoeg is om vragen te stellen moet het lukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Ik zou vooral kijken wat het wiskunde D programma de van betreffende school inhoudt. Het is aan de school zelf om het programma op te stellen, en dat kan een gevarieerde aanvulling zijn of een combinatie van Wiskunde A (wat kansrekening en statistiek) en wiskunde B met iets meer diepgang (zoals anderen het noemden een soort voorproef op calculus).

Interessantere onderdelen (gezien vanuit de rest van het middelbare school wiskunde onderwijs) zouden zijn: wiskundig modelleren (dus wat praktische projecten met een programmeercomponent), wiskunde A maar dan wat meer toegepast (stochastische processen bijvoorbeeld), discrete wiskunde (grafentheorie, verzamelingenleer, dus wat meer gefocust op definities en aan de hand daarvan bewijzen).

Ik denk dat het hoe dan ook een nuttige aanvulling is, maar of het leuk is ligt voor een deel aan de docent en het programma.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mauritio
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-06 13:31
Wiskunde D wilde ik (10+ jaar geleden bij de introductie) graag volgen maar te weinig leerlingen die dat toen wilde en is de optie vervallen (uit mijn hoofd 3 geïnteresseerden toen). Verder heb ik wel gehoord dat wiskunde D, afhankelijk van de school, erg pittig is.

Uiteindelijk heb ik toen gekozen voor een 'economisch' vak! Toch bezig met cijfers en analyse en ook een mooie verbreding voor je profiel als je heel technisch gaat. Wellicht ook een optie voor je zoon om een dubbel profiel te doen? Ik heb zelf N&T en N&G + Informatica, Management & Organisatie gevolgd als dubbele optie.

Daarna 1 jaar werktuigbouwkunde gestudeerd maar overgestapt na het halen van propedeuse naar Life Science en nu werkzaam in de business kant van de farmaceutische industrie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Phyrozi
Ik wil nog even wat toevoegen: het is natuurlijk moeilijk om nu de keuze te maken, zoals je aangeeft.
Wiskunde D is absoluut nuttig, maar als je zoon een beetje inzicht heeft, lukt het in een technische studie ook wel met wat meer moeite.

Om de deur naar andere kanten wat meer open te houden is economie natuurlijk ook een leuke - zoals men aangeeft. Geeft je een leuk breed (minder exact) zicht op cijfertjes en bepaalde mechanismen!

Fijn dat je hem zo goed helpt. Zelf nooit gehad en alles zelf moeten uitvogelen, maar ik zou zeggen: laat hem zijn hart volgen in de keuze tussen wiskunde D of economie.

Belangrijke note is natuurlijk dat iedere reactie hier vooral een subjectief advies is, gebaseerd op eigen ervaring :)

[ Voor 25% gewijzigd door Phyrozi op 15-01-2021 12:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Wat hoop jij dat hij met economie gaat bereiken?

Zelf zou ik ook voor Wiskunde D gaan. Ik heb Scheikunde gestudeerd en was altijd enorm zwak in Wiskunde. NT + Bio 1 semester volgehouden, daarna afgestroomd naar NG ,dus van Wiskunde B2 naar B1. Van te voren was me al verteld dat dit zou gaan gebeuren, maarja eigenwijze puber. Tijdens mijn studie had ik hier echt last van, ik haalde de wiskunde vakken geen van allen in 1x. Sommigen heb ik nog een extra jaar moeten volgen om het te snappen. Als ik nu terugkijk zou ik willen dat ik op de middelbare meer had geleerd (nou ja en toen ritalin had gehad, kwam er pas eind studie achter dat dat het probleem was). Dus ik zou juist nu de middelbare iets moeilijker maken, dan heeft hij het met zijn studie makkelijker.

En bovenal, hij wil het zelf.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iMick
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 28-06 11:47
Lastige keuze! (dat zie je ook aan de verschillende meningen in dit topic).

Zelf heb ik ook NT gekozen, in combinatie met O&O en Management & Organisatie. Er is natuurlijk geen foute keuze, dat maakt het lastig. Zelf kijk ik er op de volgende manier naar;

- Wiskunde D is een handige toevoeging / verreiking voor technische studies, maar wanneer hij een beetje een wiskunde knobbel heeft, haal je dit op de universiteit ook wel in..

- M&O of economie kunnen helpen om je kennis juist te verbreiden. Is je zoon ondernemend? M&O / economie kan denk ik een mooie basis leggen om later te gaan ondernemen.

[ Voor 3% gewijzigd door iMick op 15-01-2021 12:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• absurdsmash
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17-02 14:48
Lastige keuze. Mijn persoonlijke ervaring is dat wiskunde D wel degelijk veel heeft geholpen bij mijn informatica bachelor. Er komen matrices en kansberekeningen bij wisD aan de orde die je echt gaan helpen in het begin van een informatica bachelor. En tevens was er toen in mijn geval geen nationaal examen voor (dus alleen tentamens op school), ik weet niet of dat nu nog steeds het geval is maar dat was ook wel iets waarvan ik dacht ok dan kan ik het er wel bij hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door absurdsmash op 15-01-2021 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
SmurfLink schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 12:44:
Wat hoop jij dat hij met economie gaat bereiken?
In mijn optiek is economie een vormend vak. Het geeft je een brede basis in allerlei financiële inzichten. Naast dat je dat als persoon vormt op vlakken als politieke kleur (meer of minder overheidbemoeienis) of inzicht geeft in je eigen situatie (wat is beleggen nou eigenlijk en hoe werkt vraag en aanbod?), is een bepaalde model- en cijfermatige kennis van geldstromen nooit verkeerd. Zeker wanneer je uitgaat van het traject VWO, Universiteit, uitvoerend beroep, aansturend beroep, is de kans groot dat je het ook in werkzaamheden nodig gaat hebben. Misschien niet altijd even specifiek, maar wel vormend. Je wordt er in ieder geval nooit slechter van.
iMick schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 12:58:
- M&O of economie kunnen helpen om je kennis juist te verbreiden. Is je zoon ondernemend? M&O / economie kan denk ik een mooie basis leggen om later te gaan ondernemen.
Hij is tot nu toe niet heel ondernemend, maar juist bij technische opleidingen (TUE ligt hier 10km vandaan) zie met enige regelmaat dat er al gedurende een studie een stuk ondernemen bij komt kijken omdat bijvoorbeeld ontwikkelde producten op de markt worden gebracht. Ook hiervoor geldt mijns inziens dat elke ervaring met economie van toegevoegde waarde is. Helaas wordt M&O niet onderwezen op zijn school, dat had natuurlijk nog beter aangesloten.
absurdsmash schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 13:02:
Lastige keuze. Mijn persoonlijke ervaring is dat wiskunde D wel degelijk veel heeft geholpen bij mijn informatica bachelor. Er komen matrices en kansberekeningen bij wisD aan de orde die je echt gaan helpen in het begin van een informatica bachelor. En tevens was er toen in mijn geval geen nationaal examen voor (dus alleen tentamens op school), ik weet niet of dat nu nog steeds het geval is maar dat was ook wel iets waarvan ik dacht ok dan kan ik het er wel bij hebben.
Inderdaad, het wordt afgesloten met een schoolexamen ipv het centraal schriftelijk. Of het daardoor minder belastend zal zijn, weet ik eerlijkheidshalve niet.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 29-06 12:55
Wiskunde D wordt (vooral) gevolgd door gemotiveerde leerlingen die goed in wiskunde zijn. De docent heeft ook wat vrijheid, en die combinatie zorgt voor een heel fijne omgeving om je wiskunde-"gevoel" verder te ontwikkelen.

Ik heb geen economie gedaan op school en informatica/wiskunde gestudeerd. Uiteindelijk ben ik beland bij een economiefaculteit, waar ik ook af en toe les geef aan studenten economie. Misschien is het Dunning-kruger, maar ik heb het idee dat ik door mijn wiskundeachtergrond heel makkelijk die economische modellen kan begrijpen, terwijl dat andersom niet per se zo is. Wiskunde is het grootste struikelblok voor heel veel studenten (zowel bij informatica als bij economie en ik denk ook bij veel andere studies).

Zelfs als je economie wil gaan studeren dan is economie meestal niet eens een verplicht vak. Maar bij de toelatingseisen staat wel: "[de] wiskundeachtergrond [van studenten is] zeer bepalend [...] voor het succesvol kunnen afronden [van de studie]".

Een zo sterk mogelijke wiskundebasis is iets waar je bij iedere technische studie enorm veel baat bij hebt. VWO-niveau economie is denk ik een leuk stukje algemene ontwikkeling maar lang niet zo waardevol als een zo breed mogelijke wiskundige vorming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antonius
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-04 19:04
Hier ook een van de kinderen die wiskunde D volgt. Het klopt dat veel van die wiskunde in de bachelor fase van een technische studie ook behandeld wordt. Maar zoals ook gesteld is, kan het helpen dat je bij wiskunde D al een deel van de wiskundige concepten eerder gezien hebt. Het werkt voor mij ook zo: als ik al een kapstokje heb voor nieuwe kennis en vaardigheden dan blijft het gemakkelijker en beter hangen. Bovendien kun je middels wiskunde D op de middelbare school al ontdekken dat je die wiskunde moeilijk vind, of er misschien zelfs helemaal geen lol in hebt. Beter om in dat stadium al te weten dat je beter een studie kiest met iets minder pittige wiskunde dan er in je bachelor pas achter komen. Wat ik verder hoor hier in huis is dat de sfeer in de wiskunde D klas heel leuk is. Omdat het allemaal gemotiveerde en nieuwsgierige leerlingen zijn, is het leerklimaat heel positief en open. Beduidend meer dan bij andere vakken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-06 16:07
Ik heb, als VWOer die te lui was daadwerkelijk VWO te doen*, een havo afgerond. Daarin had ik in mijn vrije deel economie gekozen. In mijn herinnering was dat een van de makkelijkste vakken die ik had, omdat ik door mijn wiskunde B het afleiden van formules en dergelijke wel beheerste. Of ik er later nog wat aan gehad heb, goede vraag. Ik heb het idee dat het in mijn eerste opleiding, waar meer bedrijfseconomie gegeven werd, nog wel van waarde was. In mijn latere opleiding, waar meer B2B economie en marketing gegeven werd, had ik wellicht meer aan M&O gehad.

Wiskunde heb ik na een of andere stagiair in 3V nooit meer leuk gevonden. Die had zulke rare concepten geïntroduceerd dat voor mij de lol er definitief af was.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nieknikey
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 28-06 14:32
Pizza_Boom schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 15:04:
Ik heb, als VWOer die te lui was daadwerkelijk VWO te doen*, een havo afgerond.
Hier zit er nog zo een, en ik ben het op mijn 27e aan het repareren met een pre-master aan de tu/e.

Wiskunde is nooit verspilde tijd. Het geeft achtergrondkennis voor vele technische studies, waarin "handigheid" met die achtergrondkennis grote waarde heeft. Ja je kunt de stof die je tijdens Wiskunde D opdoet ook gewoon oppakken tijdens je universitaire studie op het moment dat die stof zich aan doet, maar je staat gewoon met 1-0 voor als je het al gehad hebt (en er al mee geoefend hebt).

Dat gezegd hebbende lijken beide vakken geen harde vereisten (heb nooit economie gehad op de bovenbouw maar iemand anders noemde hierboven zojuist dat het zelfs voor een economische studie geen vereiste is?) voor een vervolgstudie. Starten met beide vakken klinkt als een goed plan. Als blijkt dat dat teveel is dan heb je dus effectief bereikt dat je zoon de keuze heeft kunnen uitstellen, maar dan heeft hij wel al kunnen proeven van de vakken. Dan kan die op basis daarvan hopelijk een beter gefundeerde mening vormen en dus een betere (makkelijkere?) keuze maken.

Members only:

[ Voor 0% gewijzigd door Nieknikey op 15-01-2021 15:32 . Reden: mo ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hostname
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 27-06 21:18
Aantal punten om rekening mee te houden:
  • Economie is bij geen enkele studie een verplicht vak. Met het NT-profiel kan je ook prima economische opleidingen doen. Wat ik van de middelbare school herinner is ook dat degenen uit "mijn" NT+WD-klas veel minder moeite hadden met economie dan de leerlingen die wiskunde A deden: economie op de middelbare school is vooral een modelleervak, en die skills leer je bij wiskunde ook.
  • Biologie is wel een verplicht vak voor een hele berg medische en biotechnologische studies. Met NG+WB of NT+biologie wordt je bij 99% van de studies toegelaten (alleen een paar taalstudies niet). Als je nog niet weet welke richting je op wilt, is dat dus zeker een aanrader.
  • In plaats van mogelijk een vak volledig in eigen tijd volgen, zou ik kijken of het mogelijk is twee vakken half in eigen tijd te volgen. Veelal zullen keuzevakken tegelijkertijd geroosterd worden, dan kan je dus bijv. 2 uur economie en 2 uur wiskunde D per week volgen (ipv 4 uur een van beide). Dit maakt het een stuk makkelijker, zowel qua motivatie als dat je nog wel bij een docent terecht kan als je er niet uit komt.
  • Wiskunde D is een nuttig vak om voor te bereiden op je studiekeuze: als je het leuk vind en het een beetje kan, dan is een hard technische studie waarschijnlijk een goede optie, anders minder.
  • Economie op de middelbare school is vooral gericht op de macro-economie, zaken die relevant zijn voor ondernemen (denk aan bijv. boekhouden) komt veel meer terug bij M&O. Mocht hij interesse krijgen in ondernemen, dan is dat echter allemaal prima nog te leren later, zeker als je al een goede wiskundige basis hebt. Genoeg medestudenten (op een technische, niet-economische studie) die economie als examenvak hebben gehad maar compleet geen balans kunnen lezen, terwijl ik geen economie heb gevolgd en dat prima kan.
Phyrozi schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 11:38:
In zijn bachelor zal het meevallen, maar voor een eventuele beta master is het heel fijn om D te hebben gehad, denk ik.
Nee, tegen de tijd dat je een master doet ben je zoveel verder dat de Wiskunde D stof irrelevant is. Alles wat je bij Wiskunde D krijgt dat voor je studie noodzakelijk is, wordt toch in de eerste weken van het eerste jaar herhaald (want het is voor geen enkele studie een toelatingseis). Wat je er vooral aan hebt is dat je wiskundige inzicht al verder ontwikkeld is en je handiger bent met algebra als je aankomt, wat je eerste jaar een stuk makkelijker maakt.

[ Voor 11% gewijzigd door hostname op 15-01-2021 15:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Economie op het VWO is van een heel laag niveau. Het eerste wat m'n economie leraar vertelde is dat als je economie gaat studeren dat je vrijwel alles van de het VWO zo snel mogelijk moet vergeten.
Je zag vooral dat de mensen met E+M profiel veel moeite hadden met economie, terwijl het kleine groepje NT profiel met twee vingers in de neus economie 1,2 afronden.

Wiskunde leert je fundamenteel logisch nadenken. Daar zal je veel plezier van hebben later bij het studeren. Onafhankelijk van welke studie je daarna gaat doen. Ja misschien als je echt een hele alpha studie gaat doen, dat je er niet zoveel aan hebt. Maar als je een Technische studie of economische studie gaat doen sta je enorm voor op de mensen zonder extra wiskunde op het VWO.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stormbreaker
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 29-06 13:29
Wiskunde D, alleen al vanwege het feit dat hij dyslectisch is. Nog een vak met veel teksten erbij is funest voor de aandacht. Dan heeft hij nog meer alpha vakken hoog te houden (Economie is natuurlijk niet geheel alpha, want soms moet er ook gerekend worden vooral bij mededinging).

i7-8700 - Gigabyte WindForce RTX 2070 8 GB - Corsair LPX Vengeance 32 GB 2666 Mhz - Aorus B360

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coelho
Members only:
stormbreaker schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 16:27:
Wiskunde D, alleen al vanwege het feit dat hij dyslectisch is. Nog een vak met veel teksten erbij is funest voor de aandacht. Dan heeft hij nog meer alpha vakken hoog te houden (Economie is natuurlijk niet geheel alpha, want soms moet er ook gerekend worden vooral bij mededinging).
Gelukkig heeft hij tot nu toe van alle zaakvakken een gesproken boek kunnen krijgen van school. Wat dat betreft is Dedicon, een overheidsgesubsidieerde instelling die boeken in diverse formaten (voorgelezen, braille enz.), een geweldig initiatief (het mag genoemd worden). In combinatie met ClaroRead krijgt mijn zoon zijn boeken op het scherm te zien terwijl het voorgelezen wordt. Auditief is hij erg sterk, dus zaakvakken worden ondanks de soms grote brokken leerstof hier gemiddeld met een 8 afgerond. _/-\o_

Een mailtje naar school aan het begin van het nieuwe jaar en hij zal ook zijn (eventuele) economieboek als spraakbestand ontvangen. Dus hier geen zorgen over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 20:23
Hier hadden de kinderen ook de keus voor wiskunde D, maar daar niet voor gekozen. Ze vonden het al moeilijk genoeg om andere vakken te moeten laten vallen en wiskunde D erbij zou ervoor zorgen dat er nóg een vaak weggestreept moest worden. (Of een extra vak minder.) Hier hadden ze de voorkeur voor juist een ander soort vak, om breder te ontwikkelen dan vooral beta/techniek. Met wiskunde B, natuurkunde, scheikunde, technasium en evt biologie ben je al zo beta georiënteerd, dat ik juist wel meer voordeel zie in verbreding dan in nóg een beta vak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coelho
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 13:21:
Hier hadden de kinderen ook de keus voor wiskunde D, maar daar niet voor gekozen. Ze vonden het al moeilijk genoeg om andere vakken te moeten laten vallen en wiskunde D erbij zou ervoor zorgen dat er nóg een vaak weggestreept moest worden. (Of een extra vak minder.) Hier hadden ze de voorkeur voor juist een ander soort vak, om breder te ontwikkelen dan vooral beta/techniek. Met wiskunde B, natuurkunde, scheikunde, technasium en evt biologie ben je al zo beta georiënteerd, dat ik juist wel meer voordeel zie in verbreding dan in nóg een beta vak.
Daar heb je een punt, dat zou pleiten om in ieder geval economie erbij te doen (aardrijkskunde en geschiedenis zou hij alleen maar doen vanwege de verhalen, niet omdat hij er vakinhoudelijke interesse in heeft).

Gelukkig hier iets minder keuzestress qua wegstrepen omdat hij waarschijnlijk geen tweede vreemde taal hoeft te doen, dus een gaatje extra.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:17
Zelf NT+Wiskunde D gedaan. Daarna Technische Natuurkunde. Ondertussen docent natuurkunde in het vo.

Met alle respect voor alle meningen, deze keuze moet je zoon zelf maken. De argumenten voor en tegen elke optie zijn allemaal waar, maar grotendeels subjectief.
Ik zou dus als ouder niet te snel een soort algemene conclusie trekken op basis van dit topic.

Mijn eigen mening is dat je op een hogere leeftijd en hoger niveau ook specialistischer bezig wil zijn (of moet zijn). Anders loop je het risico om alles te kunnen, maar nergens echt goed in te zijn.

Als je zoon één van de twee vakken leuk vindt en later nodig denkt te hebben, kiest hij dat vak. Als hij niet kan kiezen, zou ik adviseren in de richting te kiezen waar hij heen gaat en dat is hoe dan ook het profiel NT, dus wiskunde D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Playa del C. schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 13:45:
Mijn eigen mening is dat je op een hogere leeftijd en hoger niveau ook specialistischer bezig wil zijn (of moet zijn). Anders loop je het risico om alles te kunnen, maar nergens echt goed in te zijn.

Als je zoon één van de twee vakken leuk vindt en later nodig denkt te hebben, kiest hij dat vak. Als hij niet kan kiezen, zou ik adviseren in de richting te kiezen waar hij heen gaat en dat is hoe dan ook het profiel NT, dus wiskunde D.
Maar of je op een hogere leeftijd en hoger niveau ook specialistischer bezig wil zijn (of moet zijn), zegt dus weinig over hoe je op middelbareschoolleeftijd bent of wilt zijn.

In de richting kiezen waar hij 'later' heen gaat kan juist een heel andere richting zijn dan NT. De keus voor NT/NG is bij veel kinderen (en zo het lijkt ook bij TS) vooral ook omdat daar een vreemde taal minder verplicht is. Als je daarnaast wel een bredere interesse hebt, of bv. 'later' een meer economisch of management vak wilt doen, dan kan economie dus juist veel meer toegevoegde waarde hebben.

Veel hangt inderdaad af van de voorkeuren van het kind, maar een keus voor NT zou bij mij zeker niet meteen ook een voorkeur voor wiskunde D betekenen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Ik zou blind voor wiskunde D gaan.

reden: economie IS wiskunde. Winst/verlies, cashflow, balans, het is allemaal rekenen, getallen... Boeit eigenlijk niet of je een BINAS of een financiele jaaropgave naast je hebt liggen. Wanneer je snapt hoe de sommetjes werken is het een kwestie van doen. Niet veel anders dan hoe je je wiskunde lessen op school vervolgens gelijk bij natuurkunde/scheikunde/biologie weer langs zag komen, werkt economie eigenlijk hetzelfde.

Een beetje cursus van 2-3 dagen (of misschien 2) is voor een beta met voldoende wiskunde achtergrond al vrij snel genoeg om de belangrijkste punten vanuit meerdere jaren aan economieles (termen van balansen/winst-verlies/cashflow/rendement en bijbehorende formules) op te nemen en ook kunnen toe passen. Kwestie van een nieuwe set formules leren, keertje oefenen met toepassen, en klaar. Voldoende kennis om prima overweg te kunnen op management niveau of sparren met je financial controllers, en geen compleet vak voor nodig.

Andersom, iemand met economie achtergrond kan niet eventjes gaan rekenen aan een technisch ontwerp of meepraten over techniek. Daarvoor is de wiskunde binnen het vak economie nog veel te basic, en zijn ze vaak niet in staat de stap te maken van economie -> terug naar basis wiskunde -> inzicht op elders toepassen.

Dat praktijk gedrag zie je ook terug in studie keuzes. Begint met eisen voor wiskunde niveau, zelfs die die-hard economie WO studies. Geen eis voor het vak economie, zolang je wiskunde hebt gedaan mag je meedoen. En dat de meeste hun propedeuse vervolgens niet halen door het vak wiskunde, niet vakken rondom economie.

Anders kijk je voor de grap op sites als https://www.studiekeuze123.nl/van-profiel-naar-studie welke profiel waarop toegelaten worden.
Hint: zelfs op het filter 'economie en bedrijf' wordt de economie vakkenpakket minder snel toegelaten (tenzij je extra wiskunde hebt gevolgd) maar mag die N&T vrijwel direct overal in mee draaien.
Sterker nog, op plekken als de UvA kun je als 21+er meedoen bij een economie studie mits je 2 dingen kan aantonen: vwo+ niveau engels en wiskunde.

Overal waar je kijkt, komt de eis rondom wiskunde terug, zelfs de meest die-hard economie achtergrond eist wiskunde en niet economie in je vakkenepakket.

[ Voor 45% gewijzigd door Xanaroth op 16-01-2021 14:53 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 567735

Xanaroth schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 14:41:
reden: economie IS wiskunde. Winst/verlies, cashflow, balans, het is allemaal rekenen, getallen...
Dat is wel een heel extreem beperkte blik op Economie als vak. Ook op het VWO wordt er naar mijn idee nog behoorlijk aandacht geschonken aan beleidskeuzes, menselijk gedrag en andere exogene factoren die de sommetjes en de uitkomsten daarvan kunnen beïnvloeden.

Met name voor leerlingen met een uitgespoken beta-oriëntatie kan het m.i. daarom een behoorlijke verrijking zijn. Daarnaast zit er wellicht ook een meerwaarde in sociale ontwikkeling door met mensen van andere profielen in (nog) een vak te zitten.
iemand met economie achtergrond kan niet eventjes gaan rekenen aan een technisch ontwerp of meepraten over techniek
Ik weet niet welke economen jij allemaal kent, maar ikzelf herken mij in ieder geval niet in deze opmerking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22:43
Ik zou blind voor wiskunde D gaan.

reden: economie IS wiskunde. Winst/verlies, cashflow, balans, het is allemaal rekenen, getallen... Boeit eigenlijk niet of je een BINAS of een financiele jaaropgave naast je hebt liggen. Wanneer je snapt hoe de sommetjes werken is het een kwestie van doen. Niet veel anders dan hoe je je wiskunde lessen op school vervolgens gelijk bij natuurkunde/scheikunde/biologie weer langs zag komen, werkt economie eigenlijk hetzelfde.

Een beetje cursus van 2-3 dagen (of misschien 2) is voor een beta met voldoende wiskunde achtergrond al vrij snel genoeg om de belangrijkste punten vanuit meerdere jaren aan economieles (termen van balansen/winst-verlies/cashflow/rendement en bijbehorende formules) op te nemen en ook kunnen toe passen. Kwestie van een nieuwe set formules leren, keertje oefenen met toepassen, en klaar. Voldoende kennis om prima overweg te kunnen op management niveau of sparren met je financial controllers, en geen compleet vak voor nodig.

Andersom, iemand met economie achtergrond kan niet eventjes gaan rekenen aan een technisch ontwerp of meepraten over techniek. Daarvoor is de wiskunde binnen het vak economie nog veel te basic, en zijn ze vaak niet in staat de stap te maken van economie -> terug naar basis wiskunde -> inzicht op elders toepassen.

Dat praktijk gedrag zie je ook terug in studie keuzes. Begint met eisen voor wiskunde niveau, zelfs die die-hard economie WO studies. Geen eis voor het vak economie, zolang je wiskunde hebt gedaan mag je meedoen. En dat de meeste hun propedeuse vervolgens niet halen door het vak wiskunde, niet vakken rondom economie.

Anders kijk je voor de grap op sites als https://www.studiekeuze123.nl/van-profiel-naar-studie welke profiel waarop toegelaten worden.
Hint: zelfs op het filter 'economie en bedrijf' wordt de economie vakkenpakket minder snel toegelaten (tenzij je extra wiskunde hebt gevolgd) maar mag die N&T vrijwel direct overal in mee draaien.
Sterker nog, op plekken als de UvA kun je als 21+er meedoen bij een economie studie mits je 2 dingen kan aantonen: vwo+ niveau engels en wiskunde.

Overal waar je kijkt, komt de eis rondom wiskunde terug, zelfs de meest die-hard economie achtergrond eist wiskunde en niet economie in je vakkenepakket.
Maar dan doe je het vak economie wel heel erg tekort. En leuk als je de formules weet, maar als je geen idee hebt wat er achter zit, dan heb je er nog niets aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Anoniem: 567735 schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 15:20:
[...]

Dat is wel een heel extreem beperkte blik op Economie als vak. Ook op het VWO wordt er naar mijn idee nog behoorlijk aandacht geschonken aan beleidskeuzes, menselijk gedrag en andere exogene factoren die de sommetjes en de uitkomsten daarvan kunnen beïnvloeden.

Met name voor leerlingen met een uitgespoken beta-oriëntatie kan het m.i. daarom een behoorlijke verrijking zijn. Daarnaast zit er wellicht ook een meerwaarde in sociale ontwikkeling door met mensen van andere profielen in (nog) een vak te zitten.

[...]

Ik weet niet welke economen jij allemaal kent, maar ikzelf herken mij in ieder geval niet in deze opmerking.
Gedrag =/= economie.

Gedrag is slechts een tak binnen economie, vaak valt die onder het kopje micro economie en commerciele economie. Betekend niet dat micro-economie over gedrag gaat, gedrag is onderdeel van micro-economie (interactie afzonderlijke bedrijven en de lokale consumenten, gedrag is daar een factor in). Daarnaast komen nog zaken als macro economie (wereldwijd beleid zoals centrale banken/regeringen/werkeloosheid/opleidingsniveau), bedrijfseconomie (balans/winst-verlies/financiering/cashflow) en commerciele economie (sturen op positie bedrijf vs consument, denk aan marketing/prijsniveau/kortingsacties)....

Zoals je zal begrijpen komt gedrag tot uiting waar de consument naar voren komt. De hoek van marketing, welke vaak lokaal is gedreven en dus ook vaak op basis van de micro-economische factoren.

Gedrag is een stukje, onderdeel van, economie. Maar heel veel rondom het vakgebied economie is feiten en cijfers en analyse en sturing.
Nogmaals, de opleidingen zelf en de vacatures zelf vragen om wiskunde en niet economie. Ik maak die keuze niet, ik post gewoon het feit dat economie niet gevraagd wordt in de huidige wereld maar wiskunde des te meer.

Economen =/= economie is net zo'n punt. Economen analyseren de staat van de economie, zijn vaak bezig op het macro economisch vlak te volgen, begrijpen, ervan te leren voor de toekomstige ontwikkelingen. Dat economen werken in het vakgebied van economie, is juist. Maar daarmee bepalen economen niet het vakgebied - ze volgen het vakgebied.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Foelie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:03
Ik zou het kind zijn eigen keuze laten maken en niet wat papa of mama willen. Ze moeten met zoveel mogelijk plezier naar school gaan, tenminste dat vind ik. En met vwo kom je er toch wel. Hoeveel mensen werken er wel niet in een ander vakgebied dan dat ze op de uni/hbo gedaan hebben.
Met andere worden zo bepalend is de keuze nou ook weer niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 567735

@Xanaroth het is mij niet geheel duidelijk wat je nu probeert aan te tonen. Ja, Wiskunde is noodzakelijk voor het succesvol kunnen afronden van een studie Economie en ja, Wiskunde is een heel belangrijk funderend vak voor heel veel studies.

Ik wilde TS er graag op wijzen dat er naar mijn idee toegevoegde waarde zit voor persoonlijke en academische ontwikkeling door Economie te kiezen. Tevens wilde ik even melden op dat je naar mijn idee nogal karikaturistisch naar het vak Economie kijkt.

Als naar jouw idee Wiskunde het enige ware evanglie is vind ik dat prima, ik denk er zelf anders over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1

Daarom zit wiskunde B dus al in zijn pakket. Wel of geen wiskunde is dus helemaal niet de vraag. Het is de vraag of je bovenop wiskunde B ook wiskunde D zou kiezen. Ook wiskunde D wordt voor geen enkele studie vereist, dus dat economie nergens vereist is, is in dit geval geen sterk argument.

Overigens is mijn ervaring dat bij studies die wiskunde B-kennis verwachten, de voor de studie relevante wiskunde B kennis in een trimester wordt bijgespijkerd. En naast de studie denk ik dat enige kennis van economie voor veel mensen ook in het dagelijks leven wel nuttig is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brogala
  • Registratie: Maart 2014
  • Niet online
Ik heb dit jaar nog een NT NG diploma met economie behaald. Ik ken ook meerdere mensen die in 2019 een NT diploma met wisD hebben gehaald en daarna natuurkunde & sterrenkunde of electrical engineering zijn gaan studeren. Volgens hen is het tempo van de wiskunde (calculus en lineaire algebra) stof zo hoog op WO dat je er de eerste paar weken iets aan hebt en verder niet. Op mijn school was het voornamelijk een soort wiskunde A statistiek maar dan veel ingewikkelder, als de school meer algebra invulling geeft is het wellicht anders.

Economie heb ik wel gedaan en hoewel dat een gedeelte wiskunde was was een flink deel verder gamma/alpha. Ik vond dit vak zelf heel leuk om te hebben omdat ik met NT NG meestal bezig was met bèta-vakken. Leuke afwisseling en economie kon je veel gemakkelijker rechtstreeks toepassen op de wereld. Je leert ook flink wat dingen die later nuttig zijn, o.a. Keynes vs klassieken, hoe banken werken en geld uitgeven, hoe loonschalen werken, hoe inflatie/deflatie/stagflatie ontstaat, hoe de overheid en ECB de markt stabiel houden en reguleren, wat aandelen en dividend inhoudt etc. Dit is uit m'n hoofd, maar ik vond veel onderwerpen die ik heb gehad zeer interessant en het heeft mijn algemene kennis en wereldblik ook verbetert.

Het onderdeel wiskunde/rekenen wat je erbij krijgt is verder erg makkelijk als je wisB hebt, je moet o.a. een beetje integreren en differentiëren (hier hadden E&Mers vaak moeite mee). Misschien is het leuk om met je zoon naar een economie eindexamen te kijken, dan kan je ongeveer zien wat het vak inhoudt. Maar ik kan me zeer goed vinden in jouw mening dat economie een vormend vak is. Ik ken overigens ook iemand die besloot econometrie te gaan studeren omdat hij wiskunde en economie allebei erg interessant vond op school.

Ik zou zelf in ieder geval één van de twee vakken als maatpakket kiezen (en andere dus als keuzevak). Mocht één van de twee je niet liggen dan kan je degene die je ligt als keuzevak nemen. Ten minste, bij mijn school kon dat. Veel mensen deden dat ook omdat er niets te verliezen viel, en kiezen voor komende drie jaar toch lastig is. Zelfs een paar maanden van een vak kan al een redelijke indruk geven of het je ligt of niet.

examen economie 2019 > https://www.examenblad.nl...9/f=/VW-1022-a-19-1-o.pdf

[ Voor 4% gewijzigd door Brogala op 21-01-2021 02:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 27-06 11:03
Even samenvattend:
Er word gediscussieerd over 1 vak?
Tot dusver heb je hem met alles geholpen en kunnen adviseren?
Is Wiskunde D een dealbreaker voor Beta studies of is het allemaal niet zo bepalend?

Een idee wat mij wel wat lijkt; laat het los, adviseer niets en laat hem dit ene vak zelf bepalen en mogelijk op de blaren zitten. Je hebt het over vormen van een kind van 14, maar als ik bij mijzelf terugkijk zijn de fouten voor mij het meest leerzaam geweest en het zelf kiezen maakt je het meest zelfstandig/onafhankelijk.

Talen worden nu zomaar afgevinkt, maar misschien is het wel een uitdaging en kan hij iets bewijzen naar zichzelf. Van uitdagingen waar je je doorheen weet te slaan (ik had het met Italiaans) leer je ook enorm veel.

Mijn wederhelft is iemand die ook een ouder had die enorm veel adviseerde en het ook vaak gewoon bij het rechte eind had, het heeft haar behoed van fouten en je zou zeggen dat dit goed is. Het nadeel hiervan is dat ze heel onzeker is gebleven en weinig zelf durft te beslissen.
De zelfstandigheid werd hierdoor minder ontwikkelt lijk je hier te kunnen concluderen.

Laat hem nou juist nu zelf (mogelijk) fouten maken en van de zelfstandigheid die je daarmee vormt zal hij de rest van zijn leven plezier hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
Furion2000 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 10:58:
Even samenvattend:
Er word gediscussieerd over 1 vak?
Tot dusver heb je hem met alles geholpen en kunnen adviseren?
Is Wiskunde D een dealbreaker voor Beta studies of is het allemaal niet zo bepalend?

Een idee wat mij wel wat lijkt; laat het los, adviseer niets en laat hem dit ene vak zelf bepalen en mogelijk op de blaren zitten. Je hebt het over vormen van een kind van 14, maar als ik bij mijzelf terugkijk zijn de fouten voor mij het meest leerzaam geweest en het zelf kiezen maakt je het meest zelfstandig/onafhankelijk.

Talen worden nu zomaar afgevinkt, maar misschien is het wel een uitdaging en kan hij iets bewijzen naar zichzelf. Van uitdagingen waar je je doorheen weet te slaan (ik had het met Italiaans) leer je ook enorm veel.

Mijn wederhelft is iemand die ook een ouder had die enorm veel adviseerde en het ook vaak gewoon bij het rechte eind had, het heeft haar behoed van fouten en je zou zeggen dat dit goed is. Het nadeel hiervan is dat ze heel onzeker is gebleven en weinig zelf durft te beslissen.
De zelfstandigheid werd hierdoor minder ontwikkelt lijk je hier te kunnen concluderen.

Laat hem nou juist nu zelf (mogelijk) fouten maken en van de zelfstandigheid die je daarmee vormt zal hij de rest van zijn leven plezier hebben.
Ik denk dat het allemaal wat minder stellig is dan jij doet voorkomen :)

Wat betreft de talen, daar wil hij zelf liever zo snel mogelijk vanaf. Uren en uren bezig zijn met het voorbereiden op een toets en dan net aan voldoende (of net niet...) halen, motiveert niet. Bovendien gaan talen uit van een stapelende kennis, als je woordjes leert in de 3e, dan gaan ze er min of meer vanuit dat je de woordjes uit de 2e of 1e al voor het grootste deel kent. Dat lukt hem totaal niet, hij kan stampen voor een SO maar is het net zo snel weer kwijt. Kortom, hij wordt zelf niet gelukkig van talen en was blij dat er waarschijnlijk een escape is vanwege zijn dyslexie.

Verder is er niet zozeer discussie, alleen ben ik benieuwd naar ervaringen van anderen. Ik ken zelf Wiskunde D niet en was benieuwd naar de toegevoegde waarde, de zwaarte en of dit redelijkerwijs in eigen tijd gedaan kan worden. Voor mij was een eye opener dat een groot deel van Wiskunde D vroeger standaard onderdeel van Wiskunde B was, maar dat dit laatste vak in de afgelopen jaren flink uitgekleed is. Dingen als statistiek zijn mijns inziens erg nuttig, maar maken geen deel meer uit van WB.

De keuze is uiteindelijk aan hem. Als hij liever geschiedenis erbij zou doen, be my guest. Maar hij vind nu kiezen erg moeilijk omdat hij nog geen beeld heeft bij de toekomst. Dan kunnen wij als ouders toch minstens de diverse opties uiteenzetten? Dat is overigens ook wat school verwacht, dat het kind kiest met betrokkenheid van decaan en ouders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 27-06 11:03
coelho schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 12:20:
[...]

Ik denk dat het allemaal wat minder stellig is dan jij doet voorkomen :)

Wat betreft de talen, daar wil hij zelf liever zo snel mogelijk vanaf. Uren en uren bezig zijn met het voorbereiden op een toets en dan net aan voldoende (of net niet...) halen, motiveert niet. Bovendien gaan talen uit van een stapelende kennis, als je woordjes leert in de 3e, dan gaan ze er min of meer vanuit dat je de woordjes uit de 2e of 1e al voor het grootste deel kent. Dat lukt hem totaal niet, hij kan stampen voor een SO maar is het net zo snel weer kwijt. Kortom, hij wordt zelf niet gelukkig van talen en was blij dat er waarschijnlijk een escape is vanwege zijn dyslexie.

Verder is er niet zozeer discussie, alleen ben ik benieuwd naar ervaringen van anderen. Ik ken zelf Wiskunde D niet en was benieuwd naar de toegevoegde waarde, de zwaarte en of dit redelijkerwijs in eigen tijd gedaan kan worden. Voor mij was een eye opener dat een groot deel van Wiskunde D vroeger standaard onderdeel van Wiskunde B was, maar dat dit laatste vak in de afgelopen jaren flink uitgekleed is. Dingen als statistiek zijn mijns inziens erg nuttig, maar maken geen deel meer uit van WB.

De keuze is uiteindelijk aan hem. Als hij liever geschiedenis erbij zou doen, be my guest. Maar hij vind nu kiezen erg moeilijk omdat hij nog geen beeld heeft bij de toekomst. Dan kunnen wij als ouders toch minstens de diverse opties uiteenzetten? Dat is overigens ook wat school verwacht, dat het kind kiest met betrokkenheid van decaan en ouders.
Het is een idee en net zoals visies qua ouderschap is er geen fout hierin. Ik bedoel het ook niet zo stellig, meer gewoon even een totaal andere manier van denken en voorbeelden die extreem genoeg zijn om het verschil duidelijk te maken.

Mijn idee is dat het kind het zelf uiteenzet en dan als ouders (gewetens) vragen stellen. Beetje als eerst zelf inlezen op een onderwerp een mening vormen en dan laten toetsen door experts en eventueel aanpassen in plaats van naar een adviseur gaan hem de keuzes laten voorschotelen en dan ook nog eens hem de keuze laten maken ;)

Fair enough, van de talen. Ik herken de struggle op de middelbare, maar koos toch voor Italiaans op de hoge. De uitdaging durven aan te gaan ondanks de risico's is denk ik de enige boodschap, niet talen an zich. Mij triggerde de uitleg van dementie in combinatie met talen heel erg waardoor dat ik er destijds voor koos (misschien helpt dat met zijn laatste loodjes en motivatie haha)

En inderdaad motivatie is natuurlijk key hierin en dus ben ik dan voorstander om te relativeren en misschien wel wat luchtiger na te denken over een extra keuze vak dan het complete nut uiteen te zetten. Is het belang van een extra keuze vak evenredig aan 'een beeld van de toekomst hebben'?

Maar goed ik ben dan ook niet zo onder de indruk van 'wat school verwacht', ik zie ze vooral een happy flow
schetsen met verwachtingen waar 80% van de kinderen niet aan kan voldoen. Ieder kind is uniek, zal op zijn eigen tempo zichzelf leren kennen en er met geluk voor zijn 30ste achter komen wat hij graag wil in de toekomst. Niet de les lerend, maar meer als achtergrond informatie waarom ik zo'n andere mening heb. Nogmaals volgens mij is hier geen fout in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:30
Ik ben zelf in ex-VWO'er puur vanwege mijn dyslextie, bij mijn middelbare school was het of een extra vreemde taal of HAVO. Ik herken de struggles van het uren leren, leren, leren en leren. Heel demotiverend.
Ik vind het fijn te lezen dat dat tegenwoordig anders is! en dat jullie hem zo goed steunen.

Zelf heb ik NG + Filosofie + Aardrijkskunde gedaan. Beide vakken waar je met aandacht en interesse wel doorheen fietst, en dat betekende dat ik mijn tijd goed aan de vakken heb kunnen besteden waar ik meer moeite mee had (nederlands, wiskunde B) waardoor ik met mooie cijfers ben geslaagd.

Je zoon ruilt een vak wat hij vreselijk vind (en een vak wat niet noodzakelijk was voor zijn vervolgstudie) in voor een vak naar keuze en interesse, moet dat dan perse meerwaarde hebben? Aardrijkskunde vond ik echt fantastisch en kan je ook een hoop algemene kennis brengen, hetzelfde geld voor geschiedenis.

Ik geloof dat iemand het al had opgenoemd, maar als je zoon echt alle keuze wilt hebben aan vervolgstudies is volgens mij biologie the way to go. Dan kan je in combinatie met een NT profiel echt overal binnenkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

@coelho, Ik snap even niet goed hoe je zoon vrijstelling kan krijgen voor de tweede vreemde taal. Je geeft aan dat je zoon op het technasium zit; dat is een gymnasium. Inherent aan gymnasium is dat je - naast Nederlands en Engels - als vreemde taal de keuze hebt uit de klassieke talen Grieks en Latijn. Met vrijstelling voor die klassieke taal volg je toch per definitie geen gymnasium en dus ook geen technasium meer?

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
Harrie_ schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 15:24:
@coelho, Ik snap even niet goed hoe je zoon vrijstelling kan krijgen voor de tweede vreemde taal. Je geeft aan dat je zoon op het technasium zit; dat is een gymnasium. Inherent aan gymnasium is dat je - naast Nederlands en Engels - als vreemde taal de keuze hebt uit de klassieke talen Grieks en Latijn. Met vrijstelling voor die klassieke taal volg je toch per definitie geen gymnasium en dus ook geen technasium meer?
Een technasium heeft niks met gymnasium te maken, het is een vooropleiding voor kinderen die geïnteresseerd zijn in bèta onderwijs. Dit drukt zich bij hem op school uit in 5 lesuren per week O&O (Onderzoek en Ontwerpen). Zie ook https://www.technasium.nl/ :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

coelho schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 15:27:
[...]

Een technasium heeft niks met gymnasium te maken, het is een vooropleiding voor kinderen die geïnteresseerd zijn in bèta onderwijs. Dit drukt zich bij hem op school uit in 5 lesuren per week O&O (Onderzoek en Ontwerpen). Zie ook https://www.technasium.nl/ :)
Helder. In mijn tijd bestond dit nog niet dus ik moest het even opzoeken en had van de wikipedia-pagina begrepen dat een technasium impliciet een gymnasium is, maar dat staat daar niet heel helder verwoord zo tussen haakjes.
quote: Wikipedia
Zoals een gymnasium een vwo is met het examenvak Grieks en/of Latijn, zo is een technasium een vwo (ook gymnasium) of havo met het examenvak Onderzoek en Ontwerpen (O&O)

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheUninvited
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20:45
Neem een keuzevak wat je interesseert, uiteindelijk kom je met een NT profiel bij iedere technische opleiding wel binnen. Ik ken je zoon verder niet dus wat dan de beste keuze is is aan hem en wat hij makkelijk aankan. Tenzij hij zeker weet wat zijn vervolgopleiding is en dat een specifiek vak daarbij voorsprong geeft. Ik koos economie als keuzevak en vond dat gewoon leuk en kon ik makkelijk doen. Had ik wiskunde D of biologie genomen dan had ik denk meer moeite gehad. Dat is wat ik mijn kind (als ik die ooit krijg) zou adviseren, maak het niet te moeilijk voor jezelf kinderen hebben het al druk genoeg op school helemaal met dyslexie.
Pagina: 1