Twee EFI partities bij Windows 10 & Pop!_OS 20.10 dual boot

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 14:02
Mijn Dell Inspiron 5502 laptop werd met Windows 10 geleverd. Ik heb er met de installatie van Pop!_OS een dual boot systeem van gemaakt.

Ondanks dat het allemaal prima werkt heb ik wel een fout gemaakt door tijdens de installatie van Pop te kiezen voor een nieuwe EFI partitie. Nu heb ik er dus twee en dat is ook zichtbaar in de rEFind boot manager.

In GParted ziet het er als volgt uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gtYLk0j2k9w1AE00hJZjqtkMISg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/262H2UQ4q8ZNj5bb5rAZBAjf.png?f=fotoalbum_large

In de boot manager:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AcUzL-6KS_yugdiDjM7iuH9NA_A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KChEDh9d5AAZIf5CwwamoZMx.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cDhOIgp9U2jTVVJ6dg1OLJpqjOk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TDqWT6nv8MgUkh3TevwIxF0L.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tPSF-vd5JlSWD_MgnBCkrW7CKVc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kCJInfgHJMemeiOkTMQxxYBL.png?f=fotoalbum_large

Bovenstaand screenshot is mijn manier om in Pop te booten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4ZxDqFbX3JhuKhwciKSIgz5fHt0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2qS4ZlkGao4LQM3c4Saf9axp.png?f=fotoalbum_large

De vraag is nu, hoe kan ik dit het best opschonen. Iemand advies?

Ik kan uiteraard rEFind manipuleren maar het lijkt me beter terug te gaan naar 1 EFI partitie?

Hier had uw reclame kunnen staan.

Beste antwoord (via ericafterdark op 16-01-2021 13:23)

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:28

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je kan de inhoud van de tweede "EFI" partitie kopiëren naar de eerste en daarna de partitie verwijderen als je er prima vanaf kan opstarten. Dit doe je door de ESP ook nog handmatig te mounten, bestanden kopiëren en dan in je fstab de ESP als mount partitie op te geven ipv de tweede. Reboot en kijk wat er getoond wordt.

Ik vond het eerst vreemd dat je twee keer een Linux optie had, maar bij je laatste foto is te zien dat rEFInd ook de kernel van je distro ziet en kan starten, net zoals systemd-boot en Grub dat kunnen. Wanneer je een extra kernel hebt, zal er waarschijnlijk nog een entry bij komen.
Hoe je daar mee om gaat, is aan jou, want het is een persoonlijk dingetje. Zelf zou ik de systemd-boot behouden, want dat zit bij je distro en mocht rEFInd om een of andere reden niet meer werken, kan je altijd nog daarop terug vallen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeroeter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-09 13:44
Zo te zien heb je zowel refind als systemd-boot in gebruik. Refind lijkt hier de boel te managen en heeft de eigenschap dat ie je schijven afzoekt op efi/boot partities/files en vervolgens toont. Refind pakt ook je systemd bootloader mee.

Het lijkt mij prima dat je zowel in Linux als in Windows de bootloaders hebt, op aparte partities. Dan is windows blij, geen gedoe aldaar, en Refind beheert de boel vanuit Linux. Alleen de windows efi partitie gebruiken (dus ook voor linux), kan breken als ms een update doet aldaar, althans dat hoor ik op forums...

Ik zou zelf overwegen om systemd-boot eraf te gooien, is ws overbodig. Ik neem aan dat als je die binnen Refind selecteert, je dan weer een keuze kan maken voor het te starten OS? Je kan het Refind menu trouwens ook vertellen bepaalde keuzes niet te tonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 14:02
neeroeter schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 08:09:
Zo te zien heb je zowel refind als systemd-boot in gebruik. Refind lijkt hier de boel te managen en heeft de eigenschap dat ie je schijven afzoekt op efi/boot partities/files en vervolgens toont. Refind pakt ook je systemd bootloader mee.

Het lijkt mij prima dat je zowel in Linux als in Windows de bootloaders hebt, op aparte partities. Dan is windows blij, geen gedoe aldaar, en Refind beheert de boel vanuit Linux. Alleen de windows efi partitie gebruiken (dus ook voor linux), kan breken als ms een update doet aldaar, althans dat hoor ik op forums...

Ik zou zelf overwegen om systemd-boot eraf te gooien, is ws overbodig. Ik neem aan dat als je die binnen Refind selecteert, je dan weer een keuze kan maken voor het te starten OS? Je kan het Refind menu trouwens ook vertellen bepaalde keuzes niet te tonen.
Pop maakt niet gebruik van GRUB maar systemd-boot. Volgens mij is het dus niet handig die te verwijderen? Wellicht dat de laatste optie, rEFInd goed inrichten, de beste optie is om de boel "op te schonen".

Hier had uw reclame kunnen staan.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:28

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je kan de inhoud van de tweede "EFI" partitie kopiëren naar de eerste en daarna de partitie verwijderen als je er prima vanaf kan opstarten. Dit doe je door de ESP ook nog handmatig te mounten, bestanden kopiëren en dan in je fstab de ESP als mount partitie op te geven ipv de tweede. Reboot en kijk wat er getoond wordt.

Ik vond het eerst vreemd dat je twee keer een Linux optie had, maar bij je laatste foto is te zien dat rEFInd ook de kernel van je distro ziet en kan starten, net zoals systemd-boot en Grub dat kunnen. Wanneer je een extra kernel hebt, zal er waarschijnlijk nog een entry bij komen.
Hoe je daar mee om gaat, is aan jou, want het is een persoonlijk dingetje. Zelf zou ik de systemd-boot behouden, want dat zit bij je distro en mocht rEFInd om een of andere reden niet meer werken, kan je altijd nog daarop terug vallen.

Commandline FTW | Tweakt met mate