Welke stopcontact verbruiksmeters wireless (WLAN of BT)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merreck
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 03-03 23:43
Ik heb de volgende use case,

ik heb stekkerdoos met mijn PC, Schermen en telefoon lader, redelijk zwaar gebruik PC 850w PSU en RTX3070, de works, ik will deze graag bijhouden en kijken wat de elektrische kosten van mijn PC setup, uiteindelijk besloten om dit ook te doen op meerdere stekkerdozen in het huis (tussen de 3 en 6 stekker dozen), wat zoek ik?

Stopcontact meters die centraal kunnen afgelezen worden (via liefst PC of dan Telefoon) real time en redelijk accuraat, met veel parameters die worden vertoond en eventueel kosten kunnen berekenen via tarief invoer, en ook data maandelijks of jaarlijks kan bijhouden dat het ook exporteerbaar is. En eventueel uitbreiding met meerdere meters in de toekomst.
Remote controle (aan/uit, timers) is niet mijn doelstelling, maar als het er is vindt ik het leuk.
Online en buiten het huis toegang tot dit informatie, is helemaal niet nodig, gewoon toegang als ik thuis achter de PC zit of lokale wifi netwerk op mijn telefoon is meer dan genoeg, ik wil liever niet zorgen maken over verbindingen buiten de lokale netwerk.

Wat heb ik zelf tot beschikking?

Ik durf het wel om mijn Raspberry Pi 4 om te bouwen naar een sort van hub, en zal de benodigde toevoegen hier bij doen indien nodig, maar dit doe ik alleen als het duidelijke toegevoegde waarde heeft op mijn wensen, zo niet zoek ik liever een plug en play (relatief, kan heus wel wat set-up en opties hebben) product zoals de Blitzwolf, of Shelly of de TP link HS110. Flashen/Domoticz is ook een optie voor mij, eventueel om mijn doelstelling beter te halen, midst het minder stabiel is en of meer problemen op levert in langdurig gebruik (ik heb nog geen ervaring hiermee, maar ik vindt het wel leuk om dit te onderzoeken en te leren als het veel meerwaard heeft).

De vraag bij deze plug'n'play producten is wat het beste aansluit tot mijn wensen en kwalitatief het beste is en makkelijkst mee te werken is. uiteindelijke budget is max. 30 tot 40 euro per stopcontact en eventueel 60 euro in eventueel accessoires om het werkend te krijgen

Een kort antwoord mag, maar hoor ik graag waarom deze keuze of product over de andere. Als het een ingewikkelde set-up is dan hoop ik in ieder geval in juist richting gewezen door de slimme mede-tweakers, en ik zal het vanaf daar uitpluizen

Ik dank jullie bij voorbaat en dank voor het mee denken.

Merreck

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daxy
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-05 18:02
Je zou Shelly's kunnen inbouwen achter je stopcontacten. De Shelly 1PM en Shelly 2.5 kunnen het verbruik bijhouden. De Shelly's maken verbinding met WiFi en alle verbruiksinfo staat dan in de Shelly App. Je kunt dan ook power schakelen, maar dat hoeft niet natuurlijk. Voordeel van Shelly is dat het goedkoop is (10-20 euro per Shelly). Nadeel is dat je ze moet inbouwen (je hebt wel wat ruimte achter de stopcontacten nodig) en je moet goed WiFi hebben.

Als je meer data wilt hebben, dan zou je inderdaad met een Raspberry logging kunnen opzetten. De Shelly kunnen met MQTT hun data naar de Raspberry sturen. Daar kan je de data in een tool als Domotics/HomeAssistant opslaan, eventueel in een database en met Grafana grafieken maken. Dit is stap 2, je kan beginnen met Shelly's inbouwen en zien hoe het gaat.

Succes!

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Een TPlink HS110 (wifi)
Die kan je uitlezen met Home assistant. Met wat programmeerwerk, kun je daar ook de kosten bij krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gzrAZdND_dy540SurGf_3H7fpOQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1cwll3c913K5rrvKAdaj8cyp.jpg?f=fotoalbum_large

Of stap over op zigbee, daar heb je ook tussenstekkers met energiemeting van.
Conbee II (Deconz) draait op docker en kun je uitlezen met node-red en home assistant (en domoticz)
Via node-red is het helemaal makkelijk te beinvloeden. Daar kan je er van maken wat je wilt, (influxdb en grafana, excelsheetjes maken, enz)

Ik hoop niet dat die Pi4 met sdkaartjes werkt. Koop dan gewoon een Odroid C4 of N2+ met Emmc.
Heb ook al ergens gelezen dat Pi4 met ssd, problemen geeft met de zigbee stick.

[ Voor 31% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-01-2021 10:32 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merreck
@daxy Bedankt, helaas is het geen optie om iets achter de stop contacten te zetten omdat ik de huis deel en zowiezo weinig ruimte achter de stopcontact doos om de Shelly te installeren, ik zoek voor nu echt dedicated stopcontact passthrough units. De wifi is redelijk genoeg, maar ik ben niet in bezit van de huidige WLAN router om met de IP addresen te sleutelen, dus misschien zou ik een secundaire router moeten opzetten (die niet perse met de internet hoeft te verbinden) voor de meters (eventueel de shelly WLAN plug bijvoorbeeld).

@AUijtdehaag de TP-Link HS110 in combinatie met Node-Red, dat klinkt interesant, wat heb je daarvoor nodig? tevens welke andere meters kunnen werken met Node-Red, en op welke platformen werkt dit? de Pi, Mijn PC, of telefoon? moet deze constant aan staan en draaien? ik zoek iets dat dit allemaal bij kan houden en dat ik het vanaf mijn PC of telefoon kan zien en bewerken, maar niet afhankelijk is van mijn PC of telefoon, en dat de data van 3 tot 6 stopcontacten centraal minstens een maand kunnen onthouden maar liefst van 1 jaar kunnen onthouden.

[ Voor 25% gewijzigd door Merreck op 15-01-2021 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tetsuo55
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-04 12:26

Tetsuo55

*~*GrahF Emperor of Darkness*~

AUijtdehaag schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 10:12:
Een TPlink HS110 (wifi)
Die kan je uitlezen met Home assistant. Met wat programmeerwerk, kun je daar ook de kosten bij krijgen.

[Afbeelding]

Of stap over op zigbee, daar heb je ook tussenstekkers met energiemeting van.
Conbee II (Deconz) draait op docker en kun je uitlezen met node-red en home assistant (en domoticz)
Via node-red is het helemaal makkelijk te beinvloeden. Daar kan je er van maken wat je wilt, (influxdb en grafana, excelsheetjes maken, enz)

Ik hoop niet dat die Pi4 met sdkaartjes werkt. Koop dan gewoon een Odroid C4 of N2+ met Emmc.
Heb ook al ergens gelezen dat Pi4 met ssd, problemen geeft met de zigbee stick.
Welke zigbee stekker heeft betrouwbare metingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Tetsuo55 Heb deze onlangs aangeschaft maar heb nog geen tussenstekkers helaas (todo list)

Maar uitlezen via node red zal moeten lukken.
https://flows.nodered.org/node/node-red-contrib-deconz
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sz_v2RUZv3_goYFnoyovBLV220U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e1oSEI1jAPDa76fKd0VwQz44.jpg?f=fotoalbum_large

@Merreck Er is een api van.
https://plasticrake.github.io/tplink-smarthome-api/
Ik had dat wel eens in node-red zitten, maar ben de flow kwijt blijkbaar. Ik ga er wel even nog naar kijken.
In ieder geval leest home assistant het prima uit. Koppeling HA met node-red is ook gewoon mogelijk.
Nadeel van de Tplink is dat die zo lomp groot is.

Betrouwbare SBC (single board computer) nemen met weinig verbruik
AUijtdehaag in "huis domotica welk systeem."

Kan je vanalles mee loggen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t2EsNTP-U3ZjrBXkcNfP2u-4eQE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1e8tjnfeCEG1nGSguV1WXFFL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-01-2021 12:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:55

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

AUijtdehaag schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 10:12:
Een TPlink HS110 (wifi)
Die kan je uitlezen met Home assistant
Maar is niet te flashen met alternatieve firmware geloof ik?

Bij wifi-stekkers zou ik altijd gaan voor iets dat op de ESP8266 gebaseerd is zodat je niet afhankelijk bent van specifieke plugins, maar gewoon alles via MQTT kan laten babbelen. Dan maakt het ook niet uit als je later naar een ander softwarepakket overstapt.
En je bent niet afhankelijk van wat de fabrikant later bedenkt, zoals dit soort geneuzel: reviews: TP-Link sluit lokale toegang voor slimme stekkers af

Dus uit het rijtje van @Merreck zou ik Blitzwolf of Shelly eerder aanraden dan de TP-Link. Zelf erg tevreden met mijn tiental Blitzwolf-stekkers met daarop Tasmota :)

[ Voor 10% gewijzigd door Gizz op 15-01-2021 13:07 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merreck
@Gizz Hartelijk dank voor de toevoeging Gizz, klinkt inderdaad als een goed punt.

maar je hebt wel een platform zoals de Odroid c4 of Pi nodig om dit als hub en alles centraal stand alone te laten draaien (dit is geen probleem natuurlijk maar ik vraag het om context bij te houden) of heb je z'n zigbee stick nodig waar deze functionaliteiten dan draait via de USB stick (kan deze dan doorblijven draaien als de PC uitstaat? via voeding?).

tasmoto is de software die je op de blitzwolf hebt geflashed om dan eventueel verder te verbinden aan je "hub", dan is mijn vraag waarop dit is verbonden.

@AUijtdehaag Deze UI kan aangepast worden naar smaak neem ik, maar dit ziet er precies uit zoals ik het in gedachten had, dit wordt dan via de sensoren naar de SBC waar dan via de lokale netwerk zichtbaar is om het van je PC of telefoon te zien is? Dit is te doen met de Blitzwolf of de Shelly's (met eventueel flashen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Merreck Gizz heeft een goed punt, dat de slimme stekkers via de fabrikant geupdate kunnen worden.
Beter is het dus een ander alternatief te zoeken dan de tplink.

Je kan alles aanpassen.
Node-red verzamelt en bewerkt de gegevens (bij mij) en stuurt ze in elke vorm weer weg. Mqtt, json, influxdb (voor grafana) is allemaal geen probleem.
De UI is "gewoon" grafana.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merreck
als het even op een rijtje zet;

entry level is TP-Link of Blitzwolf of shelly met bij behorende Software pakket
mid level is zigbee stick met dezelfde sensoren.
full setup is een SBC die als hub functioneerd waar dan de geflashed sensoren aan koppelen via WLAN?

hoe verhoud zig de Zigbee stick ten opzichten van de SBC solution?

en ik heb al een Pi, @AUijtdehaag heeft duidelijk negatieve ervaring Pi, is er iets dat ik kan doen aan de Pi om deze negatieve ervaringen tegen te gaan? in specifiek de SSD kaartjes? kan er een USB flashdrive gebruikt worden? een External HDD? of zeg je echt dat het niet fixen valt en ga gewoon door met de Odroid C4 of dergelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik ben gestopt met de raspberry ellende. Heb er een stuk of 4 liggen, die inmiddels vervangen zijn door odroids.
Begonnen met sd kaartjes en na veel falen, overgestapt op usb sticks, ook dat gaat fout.

Er draait hier nog 1 pi 3B met een harddisk (WD pidrive niet meer verkrijgbaar)
Die blijft wonderwel werken.

Maar ik zou meteen gewoon op odroid overstappen vanwege EMMC kaartjes.
Ik heb ervaring met meerdere N2's en C4's en dat draai al een heel tijdje heel stabiel (ook na stroomstoringen)

SBC is je computer
Conbee usb stick (zigbee) is de communicator van de computer met je zigbee devices
WIFI met alle apparaten heb je via je router en vergt dus geen usb device

En uitlezen van grafana, home assistant kan via elk apparaat via het netwerk. Telefoon of whatever.

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-01-2021 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tetsuo55

Tetsuo55

Het probleem met de pi is dat sd kaartjes en USB sticks niet gemaakt zijn voor de 24/7 writes die het loggen van data vereist.

Een SSD, emmc of hdd is wel geschikt daarvoor en lost het probleem dus op

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Merreck schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 13:14:
@Gizz Hartelijk dank voor de toevoeging Gizz, klinkt inderdaad als een goed punt.

maar je hebt wel een platform zoals de Odroid c4 of Pi nodig om dit als hub en alles centraal stand alone te laten draaien (dit is geen probleem natuurlijk maar ik vraag het om context bij te houden)
Bij Shelly kun je het verbruik meteen in de Shelly app terugzien. Dus geen extra platform nodig. Strikt gezien heb je ook geen platform nodig als je Tasmota of een andere firmware op de stekkers zet, want met direct inloggen op de stekkers (via de webinterface) kun je ook waardes zien zoals het totaal aantal kWh. Maar dat is niet echt gebruiksvriendelijk en zonder mooie grafiekjes.
of heb je z'n zigbee stick nodig
Dit zijn stekkers die via wifi verbinden, dus dat heeft niks met zigbee te maken.
tasmoto is de software die je op de blitzwolf hebt geflashed om dan eventueel verder te verbinden aan je "hub", dan is mijn vraag waarop dit is verbonden.
Tasmota is inderdaad de software die ik op de Blitzwolf stekkers heb draaien. Tasmota kan op verschillende manieren communiceren en aangestuurd worden. Van MQTT (wordt ondersteunt door alle bekende pakketten) tot de webinterface zelf of schakelen via een URL (bijvoorbeeld de link http://192.168.1.10/&cmnd=Power%20On zet de stekker met ip-adres 192.168.1.10 aan).

Dus allerlei routes en mogelijkheden. Wil je het simpel houden en gewoon af en toe in een app naar het verbruik willen kijken, dan voldoen stekkers van Shelly en de Shelly app al prima en heb je niks extra's nodig.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Tetsuo55 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 13:34:
Het probleem met de pi is dat sd kaartjes en USB sticks niet gemaakt zijn voor de 24/7 writes die het loggen van data vereist.

Een SSD, emmc of hdd is wel geschikt daarvoor en lost het probleem dus op
Zoek voor de gein eens op google:
pi4 ssd conbee

@Gizz Blitzwolf maakt ook zigbee tussenstekkers. Mogelijk is daar wat verwarring over.
Maar ook niet helemaal probleemloos bij sommige: https://github.com/dresde...z-rest-plugin/issues/3788

[ Voor 21% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-01-2021 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lazybones
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01:28
Ik denk er zelf aan om deze in te gaan zetten: https://shelly.cloud/prod...t-home-automation-device/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merreck
Ik denk dat ik het advies van @Gizz neem simpel weg is dat het toch de eerste stap is om verder te gaan.

Ik ga voor de Blitzwolf of Shelly (afhankelijk van reviews en UI) en als de app platform niet helemaal naar mijn smaak is en ik wil meer, kan ik de voorgenoemde plug flashen en verder mee spelen, ik ga kijken of ik toch de Pi direct laat werken via een HDD of SSD, zo niet houd ik de Odroid C4 met de EMMC in gedachten.

Wel zou ik meer willen horen van het bedienen van de geflasht (zonder mee geleverd app) Blitzwolf of Shelly, zonder platform, vooral webinterface, ik ga niet zo veel kijken, ja maar iets meer info en gepersonaliseerd UI is interessant. Kunnen dit webinterface data van een maand onthouden? En of exporteren?

Hartelijk Dank @Gizz @AUijtdehaag @daxy @Tetsuo55 @lazybones

ik ben veel wijzer geworden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tetsuo55

Tetsuo55

Merreck schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 17:38:
Ik denk dat ik het advies van @Gizz neem simpel weg is dat het toch de eerste stap is om verder te gaan.

Ik ga voor de Blitzwolf of Shelly (afhankelijk van reviews en UI) en als de app platform niet helemaal naar mijn smaak is en ik wil meer, kan ik de voorgenoemde plug flashen en verder mee spelen, ik ga kijken of ik toch de Pi direct laat werken via een HDD of SSD, zo niet houd ik de Odroid C4 met de EMMC in gedachten.

Wel zou ik meer willen horen van het bedienen van de geflasht (zonder mee geleverd app) Blitzwolf of Shelly, zonder platform, vooral webinterface, ik ga niet zo veel kijken, ja maar iets meer info en gepersonaliseerd UI is interessant. Kunnen dit webinterface data van een maand onthouden? En of exporteren?

Hartelijk Dank @Gizz @AUijtdehaag @daxy @Tetsuo55 @lazybones

ik ben veel wijzer geworden
Die blitzwolf geeft geen accurate waarden, dus je kunt dat hooguit gebruiken om te weten of een al apparaat actief of in standby staat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merreck
@Tetsuo55 oh echt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaat niet door
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Gewoon een shelly s plug en je bent klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Tetsuo55 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 17:53:
[...]

Die blitzwolf geeft geen accurate waarden, dus je kunt dat hooguit gebruiken om te weten of een al apparaat actief of in standby staat
Dat is niet mijn ervaring. Sowieso is er niet 1 Blitzwolf-stekker maar zijn er meerdere types :) En met Tasmota erop en een eenmalige kalibratie ben ik erg tevreden over de gemeten waarden.

Zo binair als jij het stelt, dat je nog net het verschil kan zien tussen aan en standby herken ik echt totaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merreck
@Gizz

ik kijk naar de BW-SHP10 of de BW-SHP6 Pro of de Shelly S,

mijn voorkeur gaat naar de Blitzwolf eigenlijk, tis goed te weten dat je deze kan kalibreren.

Ook te horen dat de BW-SHP10 twee varianten hebben, eentje die meet, en eentje die niet meet.

Tot nu toe alleen maar de ongemeterde variant gezien.

Ik ga voor de Blitzwolf BW-SHP 6 pro

[ Voor 34% gewijzigd door Merreck op 15-01-2021 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tetsuo55

Tetsuo55

Gizz schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 18:50:
[...]

Dat is niet mijn ervaring. Sowieso is er niet 1 Blitzwolf-stekker maar zijn er meerdere types :) En met Tasmota erop en een eenmalige kalibratie ben ik erg tevreden over de gemeten waarden.

Zo binair als jij het stelt, dat je nog net het verschil kan zien tussen aan en standby herken ik echt totaal niet.
Je hebt gelijk, bedankt voor de correctie.
Ik heb het over de SHP13

Welk model heb jij met tasmota en calibratie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merreck
Heren,

nu dat ik bekend ben met banggood kan ik alle benodigdheden om de Stekkers uiteindelijk te flashen indien nodig, voor pak weg 10 euro kopen, maar de enigste vraag die ik heb is over de RS 232 converter,

sommige gebruiken de 5V van de USB-aansluiting om dat door te lussen na de break-out, en sommige leveren helemaal geen Elektriciteit en heeft een afzonderlijke voeding nodig.... ik zag de overkill Waveshare FT232 industrial grade,

ik zoek een RS232 converter die betrouwbaar is, en die de stroom gebruikt van de 5v USB port, eventueel heb ik een kleine step down DC/DC converter die naar 3.3v kan gaan. hoeveel stroom heeft de stekker nodig? ik zie meeste RS232 converters die max 100mA aankunnen, en toch zie ik dat de Blitzwolf 250mA nodig heeft om hem te flashen

Anders dan dat heb je de kleine units waar je ook direct van 5v naar 3.3v gaat met de juiste pinout, alleen die is niet gerated for 100mA+...

Ik zie het bos door de bomen niet met de RS232 converters... helaas.

ik will vermijden om een voeding direct aan de lichtnet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Tetsuo55 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 21:28:
[...]

Je hebt gelijk, bedankt voor de correctie.
Ik heb het over de SHP13

Welk model heb jij met tasmota en calibratie?
Ik heb een mix van de SHP6 voor kleine verbruikers (max 10A) en de SHP2 (max 16A) voor bijvoorbeeld de oven. Jouw SHP13 is zigbee en geen wifi.

Hier staat meer over het kalibreren. Dat is niet specifiek voor de Blitzwolf-stekkers.

@Merreck Ik zou het flashen met een kabel niet doen. Dat is echt veel gedoe. Gewoon met Tuya-convert aan de slag en flashen via wifi. De meeste tijd gaat zitten in Tuya-convert eenmalig inrichten, daarna flash je elke stekker in een minuutje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merreck
@Gizz ik heb geen toegang tot de wifi instellingen, om poorts en IP address toe te kennen, ik vrees dat dit het via wifi flashed moeilijk gaat maken, en eventueel de opstelling hebben om verdere apparatuur in de toekomst te flashen misschien geen slecht idee is.

Als het kan met alleen de Wifi naam, en Wachtwoord, dan is flashen over de Wifi voldoende en dan doe ik het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Je hoeft niks aan je eigen wifi te veranderen. Voor het flashen wordt een apart netwerkje opgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merreck
@Gizz Ah, ideal dan is dat de oplossing.
Dit kan gedaan worden via de Raspberry Pi4? linux, tuya, en dan flashen met tasmota
Pagina: 1