Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyrozi
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 27-08 20:49
Goedemorgen allen,
Minder lezen? Je kunt meteen naar beneden de qoute.
Ik heb een vrij simpele vraag, maar ik wil graag bevestiging van mijn interpretatie.
Momenteel werk ik in een dodelijk saai baantje, maar extreem flexibel. Ik studeer nog (2 masters) en de behoefte aan flexibiliteit wordt iets lager. Zeker voor deze loonsverhoging. Ik werk bij een klantenservice voor een OV vervoerder. Ik heb altijd gewerkt en ook hard. Voordat ik ging studeren werkte ik in de metaaltechniek en heb nog steeds passie voor techniek.

Afijn, na iets meer dan een jaar hier, heb ik wel wat geleerd over hoe om te gaan met (lastige) klanten wanneer jijzelf eigenlijk machteloos bent (niks mag zeggen/doen), maar het komt nu enorm mijn strot uit.
Zo, mijn ei even kwijt. Nu de vraag:

Ik heb hoogstwaarschijnlijk binnenkort een nieuw baantje. In de ploegendienst in een fabriek, waar ik mogelijk ook op kantoor wat mag helpen met procesverbetering. Mijn uurloon schiet van 9,70 naar 14,70 (+-), en daar komt nog 112% - 128% toeslag over. Dus bijna het dubbele.
Nu zitten we in 2021 op een belastingsvrijegrens van 8732 euro (bron is een derde website. Kan geen overheidspagina vinden). Loonheffing is maximaal 2837 euro.
Deze loonheffing heb je altijd als je onder de +- 21,000 (https://www.belastingdien...mene-heffingskorting-2021)
Dat zal betekenen als ik gemiddeld 16 uur per week ga werken, ik ongeveer 12,000 euro.
Dan werkt het toch als volgt:
Loon = 12,000 euro
Belasting 37,9% = - 4548 euro
Loonheffingskorting = 2837 euro
Net belasting = 1711 euro

Net (gesimplificeerd) = 10,289 euro

Klopt dit?

[ Voor 9% gewijzigd door Phyrozi op 15-01-2021 09:26 ]

Beste antwoord (via Phyrozi op 15-01-2021 09:53)

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Phyrozi schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 09:22:
Goedemorgen allen,

[...]

Nu zitten we in 2021 op een belastingsvrijegrens van 8732 euro (bron is een derde website. Kan geen overheidspagina vinden). Loonheffing is maximaal 2837 euro.
Deze loonheffing heb je altijd als je onder de +- 21,000 (https://www.belastingdien...mene-heffingskorting-2021)
Dat zal betekenen als ik gemiddeld 16 uur per week ga werken, ik ongeveer 12,000 euro.
Loon = 12,000 euro

Klopt dit?
Je mist de arbeidskorting á ~€1007

@Icephase de arbeidskorting is ook de korting die er voor kan zorgen dat je effectief meer dan 49.5% aan inkomstenbelasting betaald over een specifieke euro. Het systeem van belastingschijven is niet complex maar de regelingen daar om heen maken het wat minder transparant. De algemene heffingskorting stopt op dezelfde grens als waar de tweede schijf start. De arbeidskorting loopt echter nog ruim door.

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Reken het op deze site even door: https://loonwijzer.nl/salaris/brutonetto

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyrozi
Dankjewel :)
Daar komt er ongeveer 60 euro per maand aan loonheffing uit. 720 op jaarbasis. Waarom valt dit voordeliger uit dan mijn simpele berekening?

[ Voor 4% gewijzigd door Phyrozi op 15-01-2021 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J2pc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

J2pc

UT Tux Edition

waarschijnlijk wat te maken met inkomensafhankelijke kortingen / heffingen en waar je precies op die schaal zit?

"The computer is incredibly fast, accurate, and stupid. Man is unbelievably slow, inaccurate, and brilliant. The marriage of the two is a challenge and opportunity beyond imagination." © Stuart G. Walesh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyrozi
Top. Dankje.
Scheelt dan 1000e per jaar. Is aardig wat.

Valt uiteindelijk reuze mee wat ik moet betalen dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnedhardware
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-09 08:05
het wordt ingehouden op je loon.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Of het uit je linkerbroekzak of rechterbroekzak komt maakt voor het betalen niet uit natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyrozi
@burnedhardware joh.

Haha. Dat weet ik ook wel.
Ik wilde kijken of het voordeliger zou zijn om beneden de 8732 te blijven oid. Ik heb geen zin om voor verrassingen komen te staan en een flink deel in te moeten leveren. Dat is mijn tijd momenteel niet waard.

[ Voor 34% gewijzigd door Phyrozi op 15-01-2021 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:56

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Phyrozi schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 09:36:
@burnedhardware joh.

Haha. Dat weet ik ook wel.
Ik wilde kijken of het voordeliger zou zijn om beneden de 8732 te blijven oid. Ik heb geen zin om voor verrassingen komen te staan en een flink deel in te moeten leveren. Dat is mijn tijd momenteel niet waard.
Qua inkomstenbelasting levert iedere euro extra inkomen altijd iets op. Je betaalt in de hoogste schijf immers maximaal 49,5%, dus 50,5% van elke euro mag je houden.

Waar jij waarschijnlijk aan denkt zijn toeslagen die vervallen bij bepaalde inkomensgrenzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyrozi
Icephase schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 09:41:
[...]

Qua inkomstenbelasting levert iedere euro extra inkomen altijd iets op. Je betaalt in de hoogste schijf immers maximaal 49,5%, dus 50,5% van elke euro mag je houden.

Waar jij waarschijnlijk aan denkt zijn toeslagen die vervallen bij bepaalde inkomensgrenzen.
Dat weet ik, anders zou werkend Nederland niet meer werken denk ik.
Maar als ik letterlijk (zonder de korting dus) 38% zou moeten betalen, spendeer ik mijn tijd liever aan meer studeren en wat meer sporten. Dat is dan een hele bewuste keuze. Maar met de loonheffingskorting van 2800+- wordt het behoorlijk gedrukt en voelt het rendabel.

De inkomensgrens voor de toelsagen kom ik niet aan. Toch bedankt voor het aanhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnedhardware
Phyrozi schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 09:36:
...Ik heb geen zin om voor verrassingen komen te staan en een flink deel in te moeten leveren. ...
ik ook niet. Dat is iets wat het hele toeslagensysteem bijzonder gevaarlijk maakt. mensen maken onbewust fouten of vergeten wijzigingen door te geven en moeten opeens enorme bedragen terugbetalen die ze niet kunnen terugbetalen.... maar dat is offtopic...

sterkte met je nieuwe rol, wellicht kan je er een afstudeerplek scoren of een traineeship.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyrozi
burnedhardware schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 09:44:
[...]

ik ook niet. Dat is iets dat het hele toeslagensysteem bijzonder gevaarlijk maakt. mensen maken onbewust fouten of vergeten wijzigingen door te geven en moeten opeens enorme bedragen terugbetalen die ze niet kunnen terugbetalen.... maar dat is offtopic...

sterkte met je nieuwe rol, wellicht kan je er een afstudeerplek scoren of een traineeship.
Dankjewel! Daarom zoek ik altijd alles graag uit.
Ik hoef geen stage meer - gelukkig.
Ik heb HBO tbk gedaan en hier al tweemaal 6 maanden stage gelopen. Nu de masters afronden en lekker gaan werken. Geen traineeship. We gaan over 2,5 jaar emigreren, maar dat is een ander verhaal (1,5 jaar na afstuderen) :)

[ Voor 3% gewijzigd door Phyrozi op 15-01-2021 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnedhardware
Phyrozi schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 09:45:
[...]
We gaan over 2,5 jaar emigreren, maar dat is een ander verhaal (1,5 jaar na afstuderen) :)
Spannend (en tegelijkertijd een moeilijke/dappere keuze; dit is wel het moment dat je zoiets moet doen, als je eenmaal een gezin hebt wordt emigreren steeds lastiger)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Phyrozi schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 09:44:
[...]

Dat weet ik, anders zou werkend Nederland niet meer werken denk ik.
Maar als ik letterlijk (zonder de korting dus) 38% zou moeten betalen, spendeer ik mijn tijd liever aan meer studeren en wat meer sporten. Dat is dan een hele bewuste keuze. Maar met de loonheffingskorting van 2800+- wordt het behoorlijk gedrukt en voelt het rendabel.

De inkomensgrens voor de toelsagen kom ik niet aan. Toch bedankt voor het aanhalen.
OK, jouw keus. Maar toch benieuwd hoe je dat na je studie gaat doen dan. Want nu is die korting nog een heel groot deel van je inkomen, dat wordt steeds minder natuurlijk als je meer gaat verdienen. Ga je dan ook maar niet meer werken? Kortom, ik vind het een rare gedachte. Eigenlijk is die 38% nog steeds maar een schijntje vergeleken met wat je ervoor krijgt, maar goed nogmaals; jouw keus.

Sorry, niet gelezen dat je gaat emigreren. Maar goed, ook daar zul je belasting moeten betalen denk ik?

[ Voor 5% gewijzigd door Icephase op 15-01-2021 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyrozi
burnedhardware schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 09:48:
[...]

Spannend (en tegelijkertijd een moeilijke/dappere keuze; dit is wel het moment dat je zoiets moet doen, als je eenmaal een gezin hebt wordt emigreren steeds lastiger)!
Enorm veel zin in. Mijn vriendin (volgend jaar vrouw) is Amerikaanse en is momenteel 6 jaar in NL. Ze vindt NL prachtig, we gaan dus vooral voor mijn behoefte om ergens anders te wonen naar America voor onbepaalde tijd. Remigratie is absoluut niet uitgesloten rond de 8-12 jaar.
Wellicht volgend jaar ook een gezinnetje starten en dan een tweede in Amerika :)

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
Goedemorgen allen,

[...]

Loon = 12,000 euro

Klopt dit?

@Icephase de arbeidskorting is ook de korting die er voor kan zorgen dat je effectief meer dan 49.5% aan inkomstenbelasting betaald over een specifieke euro. Het systeem van belastingschijven is niet complex maar de regelingen daar om heen maken het wat minder transparant. De algemene heffingskorting stopt op dezelfde grens als waar de tweede schijf start. De arbeidskorting loopt echter nog ruim door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyrozi
Icephase schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 09:51:
[...]

OK, jouw keus. Maar toch benieuwd hoe je dat na je studie gaat doen dan. Want nu is die korting nog een heel groot deel van je inkomen, dat wordt steeds minder natuurlijk als je meer gaat verdienen. Ga je dan ook maar niet meer werken? Kortom, ik vind het een rare gedachte. Eigenlijk is die 38% nog steeds maar een schijntje vergeleken met wat je ervoor krijgt, maar goed nogmaals; jouw keus.

Sorry, niet gelezen dat je gaat emigreren. Maar goed, ook daar zul je belasting moeten betalen denk ik?
Uuhm. Snap je dat niet?
Ik studeer voor 2 masters. 1 beta, 1 semi. Weet je hoeveel tijd dat kost?
Geld is geen issue, maar erg handig om te hebben. Moet ik dan aanzienlijk meer afdragen, dan spendeer ik die tijd liever aan meer rust en studeren. Niet zo gek toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Napo schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 09:52:
[...]

Die mag je uitleggen met een voorbeeldje. Hoe kan een KORTING zorgen dat je MEER BELASTING betaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Nu zitten we in 2021 op een belastingsvrijegrens van 8732 euro (bron is een derde website. Kan geen overheidspagina vinden).
Waarschijnlijk kan je het niet vinden omdat het niet bestaat. Het is een resultante van de verschillende heffingskortingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
Icephase schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 09:53:
[...]

Die mag je uitleggen met een voorbeeldje. Hoe kan een KORTING zorgen dat je MEER BELASTING betaald?
Omdat de korting minder wordt indien je meer inkomsten genereert ;)

In het geval van inkomens onder de €35.652 niet relevant (en dus ook voor de situatie van @Phyrozi ) maar in zijn algemeen klopte je statement niet.

[ Voor 21% gewijzigd door Napo op 15-01-2021 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyrozi
Napo schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 09:54:
[...]

Ook wel een procentuele korting genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Phyrozi schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 09:53:
[...]

Uuhm. Snap je dat niet?
Ik studeer voor 2 beta masters. Weet je hoeveel tijd dat kost?
Geld is geen issue, maar erg handig om te hebben. Moet ik dan aanzienlijk meer afdragen, dan spendeer ik die tijd liever aan meer rust en studeren. Niet zo gek toch.
Het is wat mij betreft geen vrije keus om wel of niet belasting te betalen. Dat doe je voor de samenleving als geheel. Zoals jij het verwoordt, is het net of je eigenlijk de belasting maar lastig en duur vind en er daarom voor wilt kiezen om er niet aan mee te doen...?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phyrozi
Icephase schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 09:55:
[...]

Het is wat mij betreft geen vrije keus om wel of niet belasting te betalen. Dat doe je voor de samenleving als geheel. Zoals jij het verwoordt, is het net of je eigenlijk de belasting maar lastig en duur vind en er daarom voor wilt kiezen om er niet aan mee te doen...?
Oke, ik wil het nog eenmaal uitleggen, nog korter:

Mijn tijd (momenteel) is meer waard dan x loon minus y belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Napo schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 09:54:
[...]

OK ja klopt je hebt gelijk.
Phyrozi schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 09:54:
[...]

Ook wel een procentuele korting genoemd.
Huh? Dat is totaal iets anders dan @napo bedoelt...
Phyrozi schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 09:56:
[...]

Oke, ik wil het nog eenmaal uitleggen, nog korter:

Mijn tijd (momenteel) is meer waard dan x loon minus y belasting.
Ja precies, net zoals ik al dacht dus. Jij wilt niet gaan werken om belasting te betalen, ook al levert dat werk jou zelf ook geld op. Maar goed, whatever floats your boat. Veel plezier in Amerika.

[ Voor 33% gewijzigd door Icephase op 15-01-2021 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Phyrozi schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 09:51:
[...]
Wellicht volgend jaar ook een gezinnetje starten en dan een tweede in Amerika :)
Als je dan alles wil uitzoeken van te voren, lees je dan even in. Als je tweede kind in de VS geboren wordt is het volautomatisch een Amerikaans staatsburger wat voor je eerste kind niet perse het geval hoeft te zijn zeker als je naar een aantal jaar weer remigreert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyrozi
PolarBear schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 09:58:
[...]

Als je dan alles wil uitzoeken van te voren, lees je dan even in. Als je tweede kind in de VS geboren wordt is het volautomatisch een Amerikaans staatsburger wat voor je eerste kind niet perse het geval hoeft te zijn zeker als je naar een aantal jaar weer remigreert.
Je neemt nu aan dat ik dit niet weet?
Veel mensen op dit forum nemen zomaar dingen aan.....

[ Voor 5% gewijzigd door Phyrozi op 15-01-2021 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Phyrozi schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 09:59:
[...]

Je neemt nu aan dat ik dit niet weet?
Veel mensen op dit forum nemen zomaar dingen aan.....
Nee maar een forum is een dicussieplatform er zijn wellicht andere mensen die ooit op dit topic komen. Kennis delen. Een forum is er niet alleen voor de TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyrozi
PolarBear schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 10:00:
[...]

Nee maar een forum is een dicussieplatform er zijn wellicht andere mensen die ooit op dit topic komen. Kennis delen. Een forum is er niet alleen voor de TS.
Eens. Excuus.
Ik ben hier van op de hoogte! We zijn eigenlijk overal van op de hoogte omtrent dit onderwerp.
Ik moet zeggen dat het enorm complex is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
Icephase schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 09:57:
[...]

Ja precies, net zoals ik al dacht dus. Jij wilt niet gaan werken om belasting te betalen, ook al levert dat werk jou zelf ook geld op. Maar goed, whatever floats your boat. Veel plezier in Amerika.
In essentie zal vrijwel niemand werken om belasting te betalen* echter is het wel hetgeen het land een bepaalde basis kan bieden. Eenieder kan en mag altijd de keuze maken om minder te werken omdat er een keuze gemaakt wordt om andere zaken prioriteit te geven. Of dat nou iemand is die dubbel modaal verdient en dan besluit om een dag minder te werken om meer tijd met zijn/haar kinderen te willen besteden of dat het een hobby is of een studie betreft.

Juist op bepaalde kantelpunten in het belastingstelsel is zo'n keuze wat "goedkoper" dan op andere punten doordat de specifieke belasting van inkomen dan wel toeslagen verschuift. @Phyrozi daar op afrekenen lijkt mij niet helemaal eerlijk. Elk uur kan je maar één keer aan iets spenderen en als geld op een specifiek moment geen drijfveer is kan de prioriteit op iets ander komen te liggen;

*Waarom denk je dat de uitspraak "lagere inkomstenbelasting" het zo goed doet in verkiezingsprogramma's?

[ Voor 4% gewijzigd door Napo op 15-01-2021 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyrozi
@Napo Dank voor het bijvallen.

Ik weet zeker dat ik na mijn studie genoeg belasting ga betalen en mijn steentje bijdraag. Ik val buiten de boot van studiefinanciering. Ik heb gewoon een flinke lening. Geen rijke ouders, maar wel welvarend genoeg om overal buiten te vallen.

Ik zie het dan ook niet als geen belasting willen betalen, maar als dat mijn tijd meer waard is dan een bepaald netto uurloon. Om de uren te werken per week balanceer ik al op het randje qua planning. Als de beloning dan minder wordt, wordt de keuze makkelijker. Ik zei het ook wel redelijk zwart/wit trouwens. Wellicht belasting betalen over mijn deel zal nog meer opleveren dan mijn huidige baan. En dan nog is dit hele issue niet belangrijk, want de loonheffingskorting (waar ik dus gewoon recht op heb) drukt het enorm.
Resulterend in het feit dat ik gewoon zal blijven werken én belasting afdraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:25
@Phyrozi Helemaal helder hoor. Ik weet ook niet waarom er soms van die zuurpruimen hier op de fora zitten. Je maakt ongewtijfeld al zeer veel uren maakt aan studie én hebt daarnaast een aanzienlijke reeks uren aan werk. Het is niet meer dan logisch dat je bij de optie om in ploegendienst te gaan werken (en dus nog meer tijd gaat spenderen aan werk) heel goed afweegt hoeveel voordeel dat je uiteindelijk geeft, en dat wilt kwantificeren in euro's. Beetje jammer dat mensen je hier dan meteen gaan beschuldigen alsof je een soort bloedzuiger bent die de maatschappij alleen maar wilt leegtrekken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

@Napo @Phyrozi @Valorian

Stel nou dat iedereen zo zou denken: goh ik heb geen zin om voor die paar euro extra te gaan werken, want ik hou er voor mijn gevoel bijna niks aan over. Dan hebben we toch een groot probleem met z'n allen want dan moeten die paar mensen die wél willen en kunnen werken ontzettend veel belasting betalen om de boel draaiende te houden.

En ongetwijfeld dat jullie nu komen met een reactie als "ja maar dat is mijn goed recht" of "ach gelukkig denkt de meerderheid niet zo, ik ben maar eentje op een paar miljoen", maar dat zijn drogredenen. Feit is dat het best egoistisch is om die afweging zo te maken. Het mag, maar het is imho zéker niet sociaal wenselijk en dus moet je ook niet gek opkijken als je daar dan op aangesproken wordt. Om mij dan als 'zuurpruim' of 'moraalridder' weg te zetten geeft jezelf ongetwijfeld een goed gevoel, maar correct is dat allerminst natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyrozi
Niemand heeft deze vieze woorden in zijn mond genomen.
Ik heb al meerdere malen aangegeven jouw perspectief te begrijpen, jij de mijne nog niet.
Tussen zwart en wit zit nog een heel spectrum. Een spectrum waar jij jezelf blijkbaar moeilijk in kunt plaatsen.

Deze discussie gaat ook meer een welles nietes worden. Ik kan je wel gaan vragen of je weet hoeveel tijd het gemiddeld allemaal kost (om tot een betere begrijpbaarheid te komen), maar daarmee jaag ik je alleen maar meer de verdediging in (denk ik).

[ Voor 4% gewijzigd door Phyrozi op 15-01-2021 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
Icephase schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 11:57:
@Napo @Phyrozi @Valorian

Stel nou dat iedereen zo zou denken: goh ik heb geen zin om voor die paar euro extra te gaan werken, want ik hou er voor mijn gevoel bijna niks aan over. Dan hebben we toch een groot probleem met z'n allen want dan moeten die paar mensen die wél willen en kunnen werken ontzettend veel belasting betalen om de boel draaiende te houden.

En ongetwijfeld dat jullie nu komen met een reactie als "ja maar dat is mijn goed recht" of "ach gelukkig denkt de meerderheid niet zo, ik ben maar eentje op een paar miljoen", maar dat zijn drogredenen. Feit is dat het best egoïstisch is om die afweging zo te maken. Het mag, maar het is imho zéker niet sociaal wenselijk en dus moet je ook niet gek opkijken als je daar dan op aangesproken wordt. Om mij dan als 'zuurpruim' of 'moraalridder' weg te zetten geeft jezelf ongetwijfeld een goed gevoel, maar correct is dat allerminst natuurlijk.
Buiten dat het offtopic is, is dat natuurlijk nu niet en naar waarschijnlijkheid nooit niet de moraal. Waar je veel mensen ziet focussen om inkomen te maximaliseren om meer te kunnen doen zie je een andere - kleinere groep - de focus op een gegeven moment verleggen naar zaken als persoonlijke ontwikkeling of verrijking van de persoonlijke levenssfeer met hobby's, studie of andere zaken.

Dat kan ook andere zaken zijn als vrijwilligers werk of iets wat niet/minder betaalt wordt die zeer zeker meerwaarde voor de samenleving creëren. De primaire focus op meer geld binnenhalen is ook niet per definitie een verrijking/van hogere waarde voor de samenleving.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:25
@Napo @Phyrozi @Valorian

En ongetwijfeld dat jullie nu komen met een reactie als "ja maar dat is mijn goed recht" of "ach gelukkig denkt de meerderheid niet zo, ik ben maar eentje op een paar miljoen", maar dat zijn drogredenen. Feit is dat het best egoistisch is om die afweging zo te maken. Het mag, maar het is imho zéker niet sociaal wenselijk en dus moet je ook niet gek opkijken als je daar dan op aangesproken wordt. Om mij dan als 'zuurpruim' of 'moraalridder' weg te zetten geeft jezelf ongetwijfeld een goed gevoel, maar correct is dat allerminst natuurlijk.
Ha, ok, misschien was zuurpruim niet zo netjes (ook al heb ik je niet persoonlijk zo benoemd, maar het zal duidelijk geweest zijn dat ik naar je refereerde. Excuses. En ik begrijp ook wel wat je bedoelt. Maar dat gezegd hebbende: we hebben het hier niet over iemand die met allerlei truuks probeert zo min mogelijk af te dragen. Het gaat om iemand die notabene keihard aan het studeren is en straks een hele mooie bijdrage aan de maatschappij gaat leveren. In de tussentijd heeft 'ie een studentenbaantje (!). Als iemand hem dan kwalijk neemt dat 'ie liever niet bijvoorbeeld 16 uur extra gaat werken (in een baan zonder toekomstperspectief) als dat hem netto slechts tientjes per maand zou opleveren (noem maar een voorbeeld), én hij ook al moeite heeft om tijd te maken voor zijn studies? Tsja dan vind ik jouw reactie daarop aan de zure kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 29-09 05:26
@Napo @Phyrozi @Valorian

Geen idee hoeveel je zelf werkt en aan belastingen afdraagt?
Maar laten we even stellen dat ik 3 uur meer werk dan jij per week... Ben jij net zo fout dus? ;) >:)
Want tov. iedereen die meer werkt dan jij, ben jij gewoon iemand die te lui is om ook die extra uren te draaien en betaal je minder belasting. Foei! ;) ;)

We hebben gewoon een belasting en toeslagenstelsel, en het is ieders goed recht dat systeem te benutten zoals dat op een gegeven moment bij zijn of haar levensfase/situatie aansluit.

Begin bij jezelf, en ga vrijwillig meer werken en extra belasting betalen zou ik zeggen.
Pagina: 1